Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Galvanoitu rättäri linssiluteena

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122446

    Galvatoitujen sätkän korien kuvat on osuneet silmään jo aika monessa paikassa.
    Nyytisissä, Mobilisti oli lainannut juttua ja pari kertaa Europörssin Metalli nimisessä metallialan lehdessä kuumasinkitystä käsittelevien juttujen kuvituksena.

    #134607

    Moi !

    Onkos kukaan skannaillut ko. juttuja, minua kun kovasti kiinnostaa “ikuinen” rättäri !

    #134608

    Tähän voisi faija kommentoida, teki juuri äskettäin sellaisen isältä pojalle-sätkän :D.

    #134609

    Kummilikan Vaarin sätkää on tullut toisenkin kerran ihmeteltyä, kuljin kävi kuumassa sinkkikylvyssä jo kymmenisen vuotta sitten. Sekä kori että runko, puskurit, valopukki. Saattoi muutakin käydä, en nyt tähän hätään muista… Lokasuojat lasikuitua, eli vain ovet, takaluukku ja konepelti “normikäsittelyllä”. Ihan on siistinä pysynyt kymmenisen vuotta, talviajoista huolimatta.

    Koria sinkitessä tulee jännät “rypyt” oopperaikkunoiden lähelle, lämpöshokki syyllisenä. Muuten kori pysyy ryhdissään. Ovia jos sinkittää aikoo, saa varautua samaan rypyttymiseen, suorat peltipinnat eivät tällaisesta lämmittelystä oikein pidä. Tämän voi havaita mm. rungon pinta- ja pohjapeltien uudelleenmuotoutumisesta… Rungossahan nämä eivät haittaa, mutta pintapelteihin ei välttämättä kaipaile uusia muotoja…

    #134610

    Joo, munkin runko teki aikanaan aaltoja kun kylvyssä kävi.

    Ehkä ovet voisi sähkösinkitä, se ei varmaan vetele niin paljoa.

    Mihin kohtaan oopperaikkunan ympärille tulee aaltoa, sinnehän voisi takapuolelle hitsata pientä vahviketta ja estää aaltoilua…

    #134611

    Itselläni on juuri valmistumaisillaan yksi tuollainen sinkissä käynyt kori, runko, puskurit, valopukki ja jotain pienempää osaa.

    Projekti tulee ajoon heti kun saan “ruostuvat” osat maalauksesta ja niputtelen kulkimen. Ja tuo korihan vetelee erittäin paljon ja jos sen suoraksi haluaa, niin pakelia menee kyllä aikasten reilusti. Itse näytin korille vain nyrkkiä ja maalia. Muutoin tuo kuljin tulee olemaan erittäin suorapeltinen.

    Kevään jatkoja!”

    #134612

    Miki tuossa provosoi faijaansa… Hannabertta sai tosiaan lisää aikalisää Kelson reissuksi. K(u)orille myönnettiin 30 v ruostuomistakuu ja hyvä siitä vissiin muutenkin tuli. Sovin kuitenkin itseni kanssa, että toista moista en tee… sen verran isotöiseksi (ja eurosyöpöksi) osoittautui, mutkun kerran oli ryhdytty niin piti tehdä valmiiksi. Syötiin sitten pettua maailmankokouksessa.

    Eniten aikaa vaati koriaihion peruskunnostus, eniten rahaa ehdoton peltipuhtaaksi saaminen (koteloiden sisuksia myöten). Vesi-super-korkeapainepesu toimi, vaan osoittautui tosiarvokkaaksi (sätkän alkuperäiset maalit kun istuvat tosi tiukasti). Liian sinkin poisto – Hannabertan tapauksessa erityisesti konepellin saranaurista – kysyi luovuutta (olisi voinut välttää kunhan olisi upotuksessa arvannut ottaa huomioon). Ryppyjä syntyi vähemmän kuin mitä pelkäsin, lähinnä takaikkunoiden takapuolelle. Nätisti taputtelemalla oikenivat minulle kelpaavaan kuntoon. Maalitkin on pysynyt pinnassa (alla happopohja).

    Ovet käytin sähkösinkittämössä, toivottavasti tuo ohut sinkkisuoja riittää. Eivät vetelehtineet, mutta sinkittäjä sanoi ettei enää ota tällaisia tehdäkseen. Meni kuulemma kylvyt uusiksi vaikka palaset olivat – mielestäni – tosipuhtaat.

    Mikin luvalla ohessa linkkejä muutamaan kuvaan:
    http://i19.photobucket.com/albums/b164/MikiLindstrom/renputsad.jpg
    http://i19.photobucket.com/albums/b164/MikiLindstrom/zink3.jpg
    http://i19.photobucket.com/albums/b164/MikiLindstrom/zink2.jpg
    http://i19.photobucket.com/albums/b164/MikiLindstrom/zink1.jpg

    Lisääkin voisi kertoa, aina voipi mailata, ja soittakin saa 040 591 6570

    #134613

    Kylläpäs oli komeita kuvia. Mitkä osat noista on sähkösinkitty ?

    #134614

    Oikeastaan ei mikään joka näissä kuvissa näkyisi. Kaikki (4) ovea ja takaluukku olivat sähkökylvyssä. Kuumakylvyssä kävivät kori, konepelti, kolmiopellit ja tuuletusluukku (siis tuo tuulilasin alle kuuluva).

    #134615

    Onkos mitään syytä joka estäisi kulkimen jättämisen tuommoiseksi komean sinkin hohtoiseksi? Siis ettei tarkoituskaan laittaa mitään maalia päälle.

    #134616

    Sinkitty pinta tummuu ja kerää helposti likaa.
    Pinta kannattaa ainakin lakata.
    Värinä se ei ole minustakaan ole huono.
    Tuleekohan “hopearatsu” sanonta muuten tästä autosta vai mistä?
    Silver Ghost
    http://tinyurl.com/qm7nk

    #134617

    Kesän sätkä tapahtumissa tulee varmasti näkymään eräs “ikuinen” rättäri. Viime talvena käynyt galvanoimis oy:ssä kylpemässä. Runko, valopukki, puskurit kävivät jo aikaisempaa kaiketi hyvinkäällä, jossa ei enää tietääkseni ole allasta.

    Omastani peitin näkyviltä osin sinkin maalaamalla, ja pohjan ajattelin vielä massata, ettei konttorin ihmiset rupea epäilemään liikoja ja ääni eristyksenäkin se toimii!

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.