Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Geesun 5v vaihteiston lyhentäminen eurovisan kytkinkopalla

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124331

    Eli eli. Nyt on hankittuna kokonainen eurovisan 652 laatikko ja kokonainen geesun viisilovinen laatikko. Otin äsken 652 lootasta kytkinkopan ja kytkinakselin irti ja sitten pistin merkille että eurovisassa on 18 hampainen boori kytkinakselilla ja kaikissa geesuissa on 21 hampainen. Valeon kytkinkirjan mukaan eurovisan kytkinlevy on 160mm (muistaakseni normi 602 koneen kytkin) ja geesujen 180mm.

    Eli mitä kytkintä noissa lyhennetyissä viisilovisissa vaihteistoissa on käytetty?

    Harminpaikka kun tietäjämiehet joiden tiedän tämän tietävän reissaavat ihan semmoisissa paikoissa missä kuukin on kuulemma väärinpäin..

    #146731

    Ax dieselin kytkinlevyä ovat käyttäneet, “hätätilassa” ihan Sätkän vakiolevyllä…

    Eikä sillä ole merkitystä että onko neli- vai viisilovinen, samat palikat on niissä. Ainoa ero on laatikon toisessa päässä, eli siellä minne se viides pykälä tällätty on… Eikä sekään vaikuta kytkenlevyyn…

    Tietäjät, pyh. Tähän mennessä ovat sanoneet ettei Visan kytkinkoppaa voisi tuossa käyttää, tai ainakin niin sanoivat kun Visan koneen jatkeeksi rakensin GeeSun laatikkoa… Ei kuulemma voi laittaa, oli “yleinen mielipide”… 🙄 Kostoksi sitten piti toteuttaa, ja osoittaa väitteet vääriksi..!

    #146732

    http://snail.s4.bizhat.com/snail-ftopic31-0-asc-0.html

    tuolta sain sen kuvan että jotkut (myös täältä foorumilta) olisivat käyttäneet visan vauhtipyörää ja 160mm kytkinlevyä geesun koneessa..

    Ax dieselin paineasetelma 160mm kytkinlevyllä siis? Menee geesun vauhtipyörään kiinni?

    Tuo visan vauhtipyörän käyttäminen ei miellytä seuraavista syistä: 1. minulla ei ole visan vauhtipyörää. 2. Minulla ei ole siihen sopivaa kytkintä. 3. se on halkaisijaltaan 160mm. 4. mitä starttia sen vauhtipyörän kanssa pystyy/joutuu käyttämään? 5. ajattelin että heitän sen viisivaihteisen ensi viikonloppuna nokille kun nykyisestä lootasta jäi ykkönen silmään. No, ei varmaankaan olisi paha korjata, mutta ajattelin käyttää tätä rikkoontumista tekosyynä että saan sen viisilovisen laitettua vihdoinkin nokille…

    #146733

    jos haluat kytkimen sopivan nätisti niin laita 160mm ja eurovisan vauhtipyörä.
    pösö 309 1,3l mallin levy(motonetissä 30€) käy booreiltaan ja halkaisija on 180mm, mutta ei sovi kivuttomasti pyörimään visankytkinkopassa vaan joutuu paineasetelmaa varten koloa viilaamaan ja laittamaan prikat koneen ja lootan väliin.

    jalppis

    #146734

    @Kooma wrote:

    4. mitä starttia sen vauhtipyörän kanssa pystyy/joutuu käyttämään?

    Vaihtaa siihen Visan vauhtipyörään Sätkän vauhtipyörästä hammaskehän niin sitten käy Sätkän startti. Helppoa ja hauskaa. Tai menee “perse edellä puuhun” ja vaihtaa esim vetostarttiin GeeSun startista rattaan jotta kyseinen startti käy Visan vauhtipyörälle, kuten PienemmänOllin Pakun tapauksessa tuli askarreltua… Kun ei ehtinyt ajatella, nopeampaa ja helpompaa, sekä järkevämpää olisi ollut vaihtaa se hammaskehä…

    #146735

    No noniin! Kävin justiinsa hakeen moponetistä kytkinlevyn mikä on halkaisijaltaan 180mm ja 18 hammasta. Ainut merkittävä ero on hammastuksen vauhtipyörän puoli, se tulee joitakin millejä vauhtipyörän puolelle jota geesun kytkinlevy ei tee. No, sen ylityksen voi hioa pois.

    Sitten pitää vielä ottaa 652 kytkinkopasta vähän pois geesun starttia varten, sekä tietenkin ne jarrulevyjen aukot. Hieman huolestuttaa kytkinkopan kestävyys kun sitä noinkin paljon joutuu käsittelemään, mutta minkäs sitä tälle hulluudelle mahtaa..

    Niin, se kytkinlevy oli ihan perus ax:n 1,0/1,1 koneeseen tarkoitettu.

    #146736

    @Jalppis wrote:

    pösö 309 1,3l mallin levy(motonetissä 30€) käy booreiltaan ja halkaisija on 180mm, mutta ei sovi kivuttomasti pyörimään visankytkinkopassa vaan joutuu paineasetelmaa varten koloa viilaamaan ja laittamaan prikat koneen ja lootan väliin.

    jalppis

    Jotain tuollaistakin joutuu ehkä säätämään mutta sou not, haluun sen 180mm kytkyttimen sinne. Kun koppa on irrallaan niin sitä pystyy aika kevyesti sovittelemaan koneeseen..

    Se 309 1,3 kytkinlevy=sama kuin ax 1,0/1,1/1,3/1,4 ja luultavasti se dieselkin.

    #146737

    Tietäjä miehet nimenomaan pyh, mun paku taisi olla suomen ensimmäinen
    Visan kytkinkopalla kulkeva GSmoottoroitu ajoneuvo. Jasu taasen
    ensimmäinen 2sylinterinen samaa harrastava minua ennen.

    Itse ajelen toistaiseksi Visan vauhtipyörin ja sätkän kytkimin. Ei ole ollut vielä
    harmeja. Noin kymppi takana (10 000)

    Miksi et kysellyt tuolla foorumilla missä vierailit? Siellä tuota pahamaineista
    rättäreiden raiskaamista katsotaan hyvällä 😉

    -Olli

    ps. tuon kytkin kopan kun saat kappaleiksi noilla tehoilla niin nostan hattua.

    #146738

    Mikäs kytkinkoppa siinä suomen nopeimmassa rättärissä on? Ami super?
    Kyllä lasken sen tekijän kovan luokan tietäjäksi, se oli/on kuitenkin ensimmäinen/ainut rekisterissä oleva suomessa niillä tehoilla ja viidellä vaihteella. Ja tehty jo pitkän aikaa ennen internettiä.
    Jos tämä tietäjä on aikoinaan sanonut että ei onnistu, niin ei se minusta vähennä tietämystä olennaisesti.. Huimapäinen pellepeloton menee vaikka läpi harmaan kiven.

    OT: Olen kuullut juttuja että joskus kolme-neljäkymmentä vuotta sitten rättäriin pistettiin suomessa v6, mahdollisesti jopa sm:n v6, mutta tuollainen on jo ihan erilaista laittamista mistä tässä on kyse..

    Pitää varmaankin rekisteröityä tuonne snailiin. Hyviä keskusteluja näyttää olevan ja kokemusta ruiskuttamisesta ja turbottamisesta.

    #146739

    Ami Superin palikoilla nuo muut lyhyet on rakennettu, useimmat ihan GeeSun laatikolla. Siitä vain tämä närkästys kun aikanaan väitettiin ettei Visan osia voisi tuohon edes käyttää…

    Eli ensin kiistetään osien käyttökelpoisuus, tutkimatta asiaa tarkemmin, eikä olla valmiita kokeilemaan ennakkoluulottomasti. Itse piti hankkia palikat, ja kokeilla, kun kukaan ei tuota silloin aikanaan tiennyt.


    Tällai ne palikat meni Visan koneen kanssa GeeSun laatikkoon, epäuskoisille tiedoksi… Ja samaan tapaan siihen käy GeeSun konekin…

    #146740

    En aliarvioinut super tietämystä millään tavalla, mutta tässä olikin kyse Visan boxi tietämyksestä.
    Ja noppa oli heitetty ikäänkuin Visanboxin tietäjiä ei maassa muita olisi. 🙄

    En vieläkään aliarvion mitään mutta AmiSuperin tekniikan siirtäminen
    AmiSuperista sätkään missä on AmiSuperin runko on hieman helpompaa
    kuin sovittaa tuonne väliin Visan kytkin koppa.

    -Olli

    #146741

    @Jasu wrote:

    Eli ensin kiistetään osien käyttökelpoisuus, tutkimatta asiaa tarkemmin, eikä olla valmiita kokeilemaan ennakkoluulottomasti. Itse piti hankkia palikat, ja kokeilla, kun kukaan ei tuota silloin aikanaan tiennyt.

    Näinhän se yleensä menee, pioneerin tie on toisinaan pitkä ja kivinen, mutta raivauksen jälkeen hyvinkin palkitseva 😀 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146742

    Nooh, vaiva/laatusuhde silmälläpitäen ratkaisin tuon tekniikan asettelun kajoamatta runkoon tekemällä ne 27 mm palat koneen ja kumityynyjen väliin. Jos olisi tosissani jaksanut, olisin hakenut Romaniasta Axelin T13:n tekniikkapaketin joka olisi pitänyt sisällään oikeanmittaisen laatikon kytkinkoppineen ja akseleineen, koneen ja paksut jäähdytetyt jarrut. Hyvin korkea hatunnosto Jasulle ja Ollille jotka eivät tinkineet painopisteestä, ja tekivät tuon Olli pikkupakun ilman lokareiden jatkoa ym. turhia keulan peltitöitä. Niihin meni oikeastaan eniten aikaa, eikä lopputulos ollut kummoinen.
    Ja Kooma: siinä laatikossa on (tai ainakin oli) suht hyvässä kunnossa laakerit, joten kannattaa vielä kunnostaa. Luultavasti siinä on vain se pikku biitti jumissa joka estää siirtäjätankojen yht´aikaisen liikkumisen .

    #146743

    @miki wrote:

    Ja Kooma: siinä laatikossa on (tai ainakin oli) suht hyvässä kunnossa laakerit, joten kannattaa vielä kunnostaa. Luultavasti siinä on vain se pikku biitti jumissa joka estää siirtäjätankojen yht´aikaisen liikkumisen.

    Epäilisin tuossa että jostain syystä olisi päässyt vaihdekepakko liikkumaan hitusen ylöspäin, tämä lukitsee koko siirtomekanismin silloiseenkin sijaintiin aika tehokkaasti… Tähän vikaan riittää jopa kyseisen kepakon lukkosokan mitätön kuluma, joka salliin sen pienen siirtymän…

    Näitä huomioita, joita tuli näitä “lyhyitä GeeSun” laatikoita tehdessä… Lukittuu tavattoman helposti ykköselle tuo laatikko, kun tuota lukkosokkaa on pari kertaa irroittanut ja kiinnittänyt. Oireet häviävät kun vaihtaa uuteen…

    #146744

    @PienempiOlli wrote:

    Ja noppa oli heitetty ikäänkuin Visanboxin tietäjiä ei maassa muita olisi. 🙄

    Nyt selkis että mikä tässä loppujen lopuksi hiersi. Oletin että siinä nopeassa viisivaihteisessa olisi visan kytkinkoppa… Enkä tiennyt mitä kukakin oli viisitoista vuotta sitten sanonut mistäkin palikoiden yhdistelmistä.

    @jasu wrote:

    Epäilisin tuossa että jostain syystä olisi päässyt vaihdekepakko liikkumaan hitusen ylöspäin, tämä lukitsee koko siirtomekanismin silloiseenkin sijaintiin aika tehokkaasti… Tähän vikaan riittää jopa kyseisen kepakon lukkosokan mitätön kuluma, joka salliin sen pienen siirtymän…

    Veikkaan samaa. Huomattavasti huonompi ratkaisu tuo kuin 2cv:n laatikon idioottivarma rakenne

    Ja Kooma: siinä laatikossa on (tai ainakin oli) suht hyvässä kunnossa laakerit, joten kannattaa vielä kunnostaa. Luultavasti siinä on vain se pikku biitti jumissa joka estää siirtäjätankojen yht´aikaisen liikkumisen .

    Juu, en minä siitä ehjiä osia heitä menemään mutta kyllä se vaihteiden rusahtelu on ollut sen verran ärsyttävää että sekin jo sinällään on syy vaihtaa toinen laatikko..

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 53)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.