Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Geesun 5v vaihteiston lyhentäminen eurovisan kytkinkopalla

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #146745

    Hyvä että selvisi… 😆

    Vähän ehkä turhan kärkkäästi tuli tartuttua aiheeseen, mutta ehkä perustelujen valossa ymmärtäen..? Ja kirjoitettu teksti on aina turhan mustavalkoista, sen voi ikävä kyllä ymmärtää liiankin jyrkästi, tarkoitus ei kuitenkaan ole olla mikään “kaikentietävä”, vaikka näitä jokunen on tullut tehtyäkin…

    On muuten ihan suoraan sanottu ettei tuo Visan kytkinkoppa käy missään nimessä tuohon, Ladan syttyosista ei saa käypäsiä osia, Bx:n ruiskupalikoita ei voi käyttää toimivana pakettina, jne… Olisiko näiden väittäjiä pitänyt uskoa ja lopettaa niistä haaveilu, vai tehdä aloittamansa ajatukset loppuun..? Sen sanoa voin että kaikki edellämainitut toimivat vallan loistavasti, ovat kaikki käytössä… Otin siis “tyrmäysvoitin” näistä väitteistä..!

    Vaan tämä edelleen on melkoisen ärsyttävää, monissa piireissä. Ettei mikään muu kuin alunperin juuri siihen tarkoitettu osa voisi käydä, ei edes sovellettuna. Tämä on tullut esiin niin itä- kuin amerikanpyöräpuolelta, isompien Citikoiden ympäriltä, ruiskuympyröistä jne… Parhaimpana esimerkkinä se, ettei auton sytkäpuola voisi käydä prätkään…

    Peräänkuulutan siis sitä luovaa hulluutta, ennakkoluulottomuutta ja uskallusta kokeilla. Useimmin se ei edes satu. Varsinkaan jos yhtään viitsii ajatella mitä on tekemässä… Kaikkea ei tarvitse kysyä ennakkoon, eikä kaikkeen saa aina valmista vastausta. Joskus pitää itsekin ajatella ensin, kokeilla, siten saa parhaimmat vastaukset. Ja siten löytää uskomattoman paljon mielihyvää harrasteensa kautta, kun oivaltaa uusia asioita, huomaa että “hei, näinhän sen voikin ratkaista”…

    #146746

    Noniin. Nyt on koossa lyhennetty looda, mutta olisi kiva kun huomaisi kerralla kaiken= pitää haalia jostain 2cv/visa652 painelaakeri. Eniten aikaa meni kytkinkopan työstämiseen, sovitus moottoriin ja jarrulevyjen kolot. Prikat sinne moottorin ja vaihteiston väliin joutuu tosiaan laittamaan, kytkinhaarukka raapii paineasetelmaa.

    #146747

    Laitta kuva laitta kuva? Kitos. T: Päre iiro

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146748

    Toiselle puolelle levyn kolo tehtynä.

    Valmis paketti.

    #146749

    On se vaan pitkä looda verrattuna sätkän lodjuun… Jouduksä nostaan tota pakettia sen etuakselin päälle niinkuin nopeessa superissa vai riittääkö keulan jatkos?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146750

    Kyllä se olis sinne tarkoitus saada ilman akselin päälle nostamista.

    #146751

    Siinähän se koko lyhentämisen ajatus onkin ettei laatikkoa tarvitsisi nostaa etuakselin päälle. Muutenhan sillä ei olisi oikeastaan isommalti merkitystä kuinka pitkä se laatikko fyysisesti olisi, kyllähän kabiinissa laatikon takaosalle tilaa on…

    Jos taas laatikon takapään nostaa akseliston päälle, tulee muita mukavia juttuja mukaan, kuten vetonivelien kestävyyttä (keltainen PickUp, 1300cc turbolla, matkalla Hollannista Ruåtsin maailmankokoukseen 5 paria vetoakseleita) sekä voiteluongelmia tekniikkapaketin hassusta asennosta johtuen… Väittävät tuolla ne, jotka ovat nostaneet laatikon akselin päälle ja ajavat niillä ahkerasti… 😉

    #146752

    Kyllä tuon pitäisi ainakin sen nykyisen keulan jatkon alle sopia. Jos vedät laatikon
    takapään niin lähelle ohjausvarsia kuin mahdollista saatat jopa pystyä
    lyhentämään sitä keulaa.

    -Olli

    #146753

    Kävin vähän puuhastelemassa ja mittailin samalla laatikoita. Lyhennetty viisivaihteinen on laatikon etureunasta takakiinnityspisteeseen n. 20mm lyhyempi kuin nykyinen laatikko. Kaiken kaikkiaan laatikot ovat suunnilleen yhtä pitkät. Takakiinnikkeen takana on tietenkin se viidennen vaihteen muhkura, mutta en usko että laatikkoa tarvitsee yli 30mm tuoda eteenpäin. Eli kone tulisi n. sentin eteenpäin ja se ei vaadi konepellin tai lokasuojien uudelleenmuokkausta. Ainoastaan lokareiden etummaisia alempia kiinnityspisteitä saattaa joutua hieman muokkaamaan. Ne ovat jo nyt käytännössä kiinni pakosarjoissa.

    Korjasin myös sen nykyisen loodan, se sokka oli kokonaan katkennut. Veikkaan että tähän voi vaikuttaa vaihdekeppi, se vaihteistolta 2cv:n omaan viipuun tuleva vipu on liian lyhyt. Jotain damagea siellä on tapahtunut, nyt kakkonen tekee kummallisen kaksoisrusahduksen vaihtaessa, ennen riitti yksi rusahdus. Mutta ei se mitään. Jos nyt ensi viikolla saisi hommattua sen painelaakerin niin sitten sitä lootaa voisi alkaa sovittelemaan nokille.

    #146754

    Alemmassa kuvassa olevat sarjat ovat tarkoitettu samalle puolelle.

    -Olli

    #146755

    Niin, alemman kuvan oikeanpuoleinen on tehtaan tekemä, vasemmanpuoleinen taasen Ollin käsialaa… Tiedä sitten huomaako kukaan eroa..? 🙄

    #146756

    Vasemman puoleisessa on paljon rumempia saumoja 😆

    Nuo orggis kiemurat on aikamoiset tilaa vievät konehuoneen lämmittimet.

    -Olli

    #146757

    Noista kuvista tulee kyllä mieleen että niinpä tietenkin, tuohan se on tässä vaiheessa tehtävä. Mutta jos rupean tuohon hommaan niin teen sen sillain että ne putket yhdistyvät vähän pidemmän matkan päässä yhdessä pisteessä mahdollisimman samanpituisina…. Rivikoneissa semmoinen on vähän helpompi toteuttaa mutta on sellaisia näihinkin rakenneltu…

    #146758

    Nuo on tehty aika moisessa kiireessä (koko auto tyhjästä liikkenne kelpoiseksi 22päivää)
    kaikista pätkistä mitä tallista löytyi ja siellä on aika pirun ahdasta kuljetella ylimääräisiä putkia.
    Mahdollista se tietysti on kun on aikaa, materiaalia ja kärsivällisyyttä.
    Ongelma on sen takaputken kieritteleminen jossain että pituudet tulisi samaksi.
    Kun ei oikeen alaspäinkään viitteis vetää ettei maavara entisestään kutistu.
    Sitten ne sylinterit on vielä niin lähekkäin ettei sitä pysty oikein kunnolla pyörittelemään rusetille,
    on pian pidempi kuin etummainen.

    -Olli

    #146759

    Nyt kävin nykäisemässä sen moottoripaketin pois ja sovittelin sitä loodaa sinne keulille. Ei se kyllä paljosta ole kiinni. Yritän vielä saada sen menemään niillä nykyisillä pakosarjoilla niin sen voisi saada ilman suurempia vastoinkäymisiä jo huomenna takaisin ajoon. Ei ole materiaalia tarpeeksi niiden käyrien tekemiseen.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 53)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.