Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Gl4 vastaan Gl5 (Vaihteistoöljykeskustelua)

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #133620

    En sulje pois mitään mahdollisuutta, sillä tuo laatikko on minulla ollut ainoastaan kampivikaisen (ja öljyä runsaasti polttavan) koneen jatkeena muutoskatsastusmatkalla… Pidin itsestäänselvänä että tuollainen rohina joka kuuluu ainoastaan silloin kun auto liikkuu, ei voi johtua kuin vaihteistosta tai vetopyörästöstä.
    Kampivika kävi kyllä ilmi kuin sätkän koneessa konsanaan iloisena naputuksena konetta kierrättäessä.
    Muita hyviä ja tutkimisen arvoisia vinkkejä?

    #133621

    Vastaan Nyytisten 6/07 Hannu Siivosen kirjoitukseen: Olen käyttänyt tämän keskustelun myötä mainittua Red Line MT-90 öljyä. Viimeisin positiivinen kokemus oli se, kun vaihdoin tuttavan sätkään kesällä tuon Red Linen Mt-90:n tavallisen Neste-öljyn sijasta. Muutaman viikon ajeltuaan tuttavani kehui kovasti, että vaihteet menee aivan eritavalla silmään, ihan kuin olisi uusi kuljin! Kyseinen kuljin on uudesta asti ollut samassa perheessä, joten uskon vertauksen paikkaansapitävyyteen 😀

    Kyseistä öljyä ostan Espoon Autopaasista Tapiolasta. Googlettamalla löytyy varmastikin muut diilerit.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133622

    Pitääpä kokeilla rusahtavaan lootaan. Ainakin jossain keskustelufoorumeilla väittävät auttavan…?? Kertokaa jos kokemuksia kertyy lisää.

    Jälleenmyyjät:
    http://www.roadmachine.fi/dealers.html

    #133623

    En usko, että tämä mikään ihmeparannuskeino kuitenkaan on jo huinoiksi kuluneille synkronirenkaille. Omakin loota on sellaisesta pommista rakennettu, että uskoisin kilometrejä olevan takana jo noin puolimiljoonaa ja tämän kesän aikana sai jo pikkuisen hitaammin rueta vaihtamaan kolmoselle. Ei vielä kiroa, mutta jokseenkin karhean tuntuinen on käteen.

    Pitkällä kaavalla synkroneiden pelastus tämä aine voi kuitenkin olla niille loodille, joissa synkronit vielä toistaiseksi toimivat hyvin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133624

    Total 75w-80w öljy toimii 2CV:n laatikossa hyvin. Löytää jokaisellta Citroen korjaamolta koska on mm. nykyistenkin Citikoiden laatikkoöljynä.

    #133625

    Ehei kyse ole siitä etteikö toimisi vaan siitä, että kuinka nopeasti pidemmällä aikavälillä (5-10vuotta) laatikoista syöpyy/kuluu synkronirenkaat… Jos meinataan alkaa sätkiä laittamaan toimimaan sähkömoottoreilla tms. tulevaisuuden ihmeellisyyksillä niin jollainhan se pyöriminen täytyy pyörille välittää. Siinäkin mielessä laatikoita kannattaa näinä päivinä jo vähän arvostaa 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133626

    Luulis tuon tehtaan jotakin tietävän kun kerran sitä suosittavat alkuperäisenä Citroen öljynä- vuodesta jotain 1968 alkaen..
    Ja nää uudmpien autojen synkronit ei tahdo muilla öljyillä pelatakaan..

    #133627

    Juu, mutta on ne Totalinkin öljyt voineet muuttua vuosien saatossa. Eihän se ole kuin Citroenin ja Totalin välinen markkinointisopimus, mitä öljyä sitikka saa ensikilometreilleen. Kyllä se on raha mikä römpsöttää tässäkin.

    Mikähän on uusien autojen synkronirenkaiden materiaali? Veikkaanpa, että vähän kovempi kuin tämä sätkän messinkirengas?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133628

    Juuh vaikeita ovat tavallaan nämä vaihteisto-öljy asiat, CX:n vaihteistoon laitoin viimeksi juurikin tuota Totalia, ja toiminta parani huomattavasti etenkin kylmillä ilmoilla 🙂 Tosin edellisen öljyn laatua en tarkalleen tiedä, edellinen omistaja muisti vain, että jotain Essolaista se oli.

    GS:n laatikoissa mulla on ollut vuosikaudet Mobilin SHC olikohan se 75W-90? Ja CX:n positiivisen kokemuksen myötä, ajattelin tuota Totalia laitella myös Geesuun.

    Ja noista luokituksista, niin eikös nämä nykyaikaiset öljyt ole GL4/GL5 luokituksella?

    #133629

    Olet oikeassa nuo luokitukset löytyy muistakin öljyistä..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133630

    Tässä vähän käyttökokemuksia eri vaihteistoöljyistä. Kokeilu tehty samassa vaihdelaatikossa. Lähtökohtana rusahteleva vaihteisto. Sisällä mobil 80w/90 öljyt.
    Vaihto Total 75w öjyihin, ajoa n. 800km ja vaihto uusiin Total 75w öljyihin. Rusahtelut loppuivat eikä vaihteistoista kuulunut ihmeempiä sivuääniä. Käyttötuntuma hyvä.
    N. 6tkm:n ajon jälkeen laitoin laatikkoon Red Linen MT-90 öljyt, joilla olen ajanut nyt n.3tkm. Vaihteisto ei tunnu millään tavoin paremmalta (ehkä aavistuksen jopa huonommalta tai odotukseni jostain vielä paremmasta eivät täyttyneetkään…). Ko. öljy näyttäisi tykkäävän tulla hiukan myös laatikon ulkopuolelle, joten moottoritilan pesuja saanee tehdä useammin.

    Minulla on hyviä okemuksia Total vaihteistoöljyistä kahdesta eri vaihteistosta ja olen tyytyväinen.

    #133631

    Nyt ongelmaksi voikin muodotua se, että loodassa on ollut niin useat öljyt jo sisällä pienessä ajassa, että tiivisteet ovat ottaneet nokkiinsa… Mielestäni Red Linen tärkein ominaisuus on se synkronirenkaiden suojaus..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133632

    En osaa sanoa tuohon synkronirenkaiden suojaukseen sen enempää.
    Molemmat öljyt ovat käyttömukavuudeltaan aivan toista luokkaa kuin aikaisemmin käyttämäni muut laatikkoöljyt.

    #133633

    Tietenkin kaikista tärkeintä on se säännöllinen vaihto… Aivan hirveitä kondenssivesi (ja sadevesi :D) laatikoita olen availlut ihan tarpeeksi

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133634

    Näin juuri. Kyllä laatikkoöljytkin olisi hyvä vaihtaa vuosittain.
    Ei tuota töhnää vaihdelaatikon päälle paljoa ole kertynyt ja voi toki olla peräisin muualtakin. Ajelen nyt loppuvuoden red linellä ja raportoin kokemuksista lisää. Total öljyn kanssa oli tuo jonkun toisenkin kokemus eli aivan kuin olisi saanut uuden laatikon.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 39)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.