Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › GSA 4- ja 5v laatikot
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.12.2009, 22:08 #125664
Verrokkeina minulla on GSA 4v laatikko vm. 79 ja GSA 5v laatikko vm. 82. Monenlaisia huhuja on ollut liikenteessä viisivaihteisen geesun pituuseroista ja kumotaampa tässä nyt muutama. Ensinäkin, neljä ja viisivaihteinen looda on rakennettu tasan samaan valuaihioon! Tuosta purkamastani nelivaihteisesta löytyy jopa valmis paikka sille toisenlaiselle nopeusmittarin vaijerille. Eroa on siis siinä kuinka paljon lootaa on koneistettu sen jälkeen kun se on muotista nakattu ulos. Kytkinkoppa ja kytkinakseli oli näissä laatikoissa aivan identtiset. Pituusero joka näillä laatikoilla on, tulee ainoastaan perämurikasta johon on askarreltu se viides vaihde ja peräkotelon ja laatikon välisestä teräslevystä, jossa on peräkotelon kiinnitystä varten kierteet.
Tässä kuvia:
Vasemmalla 4v..
Keskellä 5v kuoret, ylhäällä ja alhaalla 4v
Peräkotelot
Nelivaihteisen pinion akseli purettuna
Näiden tutkimusten perusteella väitän:
-perän laakerit ovat samat molemmissa laatikoissa
-ylemmän akselin pieni rullalaakeri on sama molemmissa
-pinionakselin rullalaakeri on sama molemmissa
-tasauspyörästön laakerit ovat samat molemmissa
-vetarinlaippojen stefat ovat samat molemmissa
-osa siirtäjien osista ovat samoja
-synkronirenkaat ovat hyvin suurella todennäköisyydellä ristiinnaitettavissa
-nelivaihteisen laatikon lohkoista voi tehdä viisivaihteiselle lohkot, mikäli koneistaa 5-vaihteisen tarpeet siihen.Comments and questions?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.12.2009, 15:33 #155423Niin, tuo on tullut aika monta kertaa kerrottua, mutta ei vaan näytä “jääneen mieleen”..?
Vastaavia eroja, tosin ilman kameraa, ihmettelin joskus -95-96 talvella, kun tallissa väsäsin Visa-GS -pakettia ittelleni… 5-lovista ei sitten Visan kaveriksi tullut, kun ko. laatikosta puuttui päätykoppa, ja tämä laatikkohan on nykyään AK-65:n hallussa…
Sellainen “hauska” tuosta sitten mieleen jäänyt on, että eikös tuossa ole peruutusvaihteen vivustossa sellainen jännä kääntövivustomysteerio, joka kääntää liikkeen päinvastaiseksi neliloviseen nähden..?
28.12.2009, 19:09 #155424Juu viisilovisen pakki on omanlaisensa, tosin siitäkin muutaman osan taitaa pystyä hyödyntämään tarvittaessa.
Ja tuosta, että oletko eroista maininnut niin täytyy todeta, että niin monesta eri lähteestä tuli monenlaista infoa, joten jossain vaiheessa on mennyt oikeat ja väärät jo meikäläisellä sekaisin, joten päätin itseopiskella ko. kapistuksen. Jo pelkästään tuon nelivaihteisen vikaantuminen kuluneena vuonna “kolmannessa superissa” aiheutti mielenkiinnon ko. purkuoperaatioon ja vertailuun…
Minulle tuli ylimääräinen takakoppa viisiloviseen ja olen sitä jo AK-65:lle tarjonnut.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]29.12.2009, 17:38 #155425Noniin nytpä on selvää…laatikot samanmittaisia..voisitko mitata peräkotelon pituuden, 4/5..eli onko paljonkin pitempi 5v..2cm????
terv. Kari29.12.2009, 19:32 #155426No mistä kohdasta se pitäis mitata kun nuo takapään kopat on niin erimuotoiset??
29.12.2009, 20:22 #155427Ajattelin mitata sen laatikon lohkon perästä peräkotelon uloimpaan kohtaan, joka on vitosen säätöpultin kanta! Väliin tietty vielä se teräslevy. (Toki otan myös mitan ilman säätöpultin ulkonemaa, mikäli joku haluaa sen pultin hävittää ahtaussyistä..) Yritän muistaa huomenna, kun menen ottamaan laakereista tiedot ylös.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.12.2009, 11:01 #155428Siitä kohdasta se ero mitata kannattaa, minne sattuu raidetangot, siitä se sitten “ahdistaa” käytännössä. Se rajoitinpultti ei ole esteenä, rintapeltiin on kyllä matkaa ihan kivasti…
Tarkoittaa siis sitä, että sen teräslevyn&takakotelon paksuus verrattuna nelilovisen vastaavaan.
30.12.2009, 14:10 #155429Jasun vastaus on juuri se mistä on kysymys, Akaile tietää myös “kriittisen” kohdan….jos vielä vähän hämmennellään..mikähän on ero 3-loviseen ?
AK:lla hieno kirja josta voi vastaus löytyä….
terv. Kari30.12.2009, 16:40 #155430Minulla ei (vielä) ole looda hollilla raidetankoihin nähden, joten saatte tyytyä näihin:
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.12.2009, 17:00 #155431Pituuseroa siis 40-45mm..?
Eli suurinpiirtein siitä kohtaa mitattuna missä on keskimmäisessä kuvassa punaista viivaa piirrettynä…
@kari80 wrote:
Jasun vastaus on juuri se mistä on kysymys, Akaile tietää myös
“kriittisen” kohdan….jos vielä vähän hämmennellään..mikähän on ero
3-loviseen ?Siis C-Maticciin..? Mittaeroa siihen ei ny löydy, mutta teknisiä eroja on kyllä ihan paljon..:
-nestekytkin eli turbiini
-myös sähköisesti ohjattu levykytkin turbiinin sisällä, tätä ohjataan vaihdekepakon liikkeestä
-synkronoidut vaihteet, myös peruutus!!!
-GSA:n C-maticissa myös parkkilukko (kuulopuhe, ei täyttä varmuutta)
-painavampi on, huomattavasti
-välitykset on aivan erilaiset, löytyy ne täältäkin, kuten kuvatkin… (ja varmasti monelta muultakin jolla on Haynesin GS-opus)Olikohan vielä jotain muuta “ihmeellistä” tuossa, näin äkkiä mietittynä tuossa ne oli..?
30.12.2009, 18:15 #155432Eikös C-maticin pituusero tule taasen järjettömän kokoisesta kytkinkopasta? En ole luonnossa nähnyt, mutta Haynesiä muistelen…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.12.2009, 18:22 #155433Juu, sieltä se tulee, kun sinne kytkinkoppaan on pitänyt saada mahtumaan myös turbiini… Sellainen 10-15 senttiä paksu limppu, kohta pitää vissiin kaivella kuvia skannattavaks..?
30.12.2009, 19:10 #155434Skannaha pojees, mun hejnes on sen verran kaukana just ny 😥
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]31.12.2009, 00:09 #155435C-maticin kokonaismitta on (nyt taas muistaakseni) sama kun perusgeesun:n nelilovisessa. Painoa on n. 7 kiloa lisää. Ei siis aivan mahdoton. Alkuperäinen ajatus kun superia tein, oli nimen omaan tuo C-maticin istuttaminen pellin alle. Olisihan se aivan mahtava laite. Hieman syö tehoa ja lisää kulutusta, mutta ei noita taloudellisista syistä rakenneta. GS:n c-maticista puuttui p-lukko, GSA:ssa se jo oli.
31.12.2009, 15:57 #155436LAAKERIT JA STEFAT:
Muutama tieto vielä puuttuu, ja niitä toki saa kertoa mikäli tyhjiin kohtiin tietää… Ja erittäin mielelläni otan vastaan vinkkejä mistä kyseisiä laakereita vielä saa, esimerkiksi nuo perän laakerit ovat erikoistavaraa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.