Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka GSA 4- ja 5v laatikot

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #155437

    Tuo laatikon ylempi takalaakeri näyttäis, ainakin mittojen mukaan, olevan sama kuin Sätkän laatikon takalaakeri. Piti ihan mittaamaan käydä, jotta varmuuden saisi siihen…


    Tällaisia kun on joskus tullut Sätkää varten tehtyä, kun niitä ei mistään saanut. Nyt kuulemma näitä sitten taas saa, ainakin Franzosen listoillakin näkyy, eikä hinta ole mikään hirvittävä…


    Ja tässä tämä “oma tuotos” verrattuna alkuperäiseen, ei ainakaan keneltäkään kelle näitä on mennyt, ole negatiivista palautetta tullut, vissin sitten ihan kelvollisia ovat..?

    Laakerina näissä oli SKF:n laakeri, joka oli näemmä väsätty Itävallassa, tyyppiä 3304 A-2RS1TN9/MT33, ja näihin oli siis koneistamolla hiottu lukkorengasura vastaamaan tuota alkuperäisen laippaa…

    #155438

    Hyvä kun tuli tämä lukkorengas esille, koska olin ajatellut, että mikäli ei löydy laakeria tuolla “huulella” niin olisin sellaisen tehnyt ja tarpeeksi kovalla krymptillä laittanut sen siihen laakerin päälle…Mutta onnistuuhan se noinkin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155439

    Kuulkaas tietäjät, kertokee mulle mistä löytyy Haynesin mainitsema juttu: “Long ratio gearbox type number 453 ja short 456” Mistä hitosta tuo numero löytyy?? Olen molemmista viislovisista kuvannut kaikki valukoodit ja en yhdestäkään koodista moisia numeroita löydä. Ja siis niille, jotka eivät vielä asiaa ole ajatelleet, geesuun on kahden pituisia viisivaihteisia laatikoita! Käsittääkseni tuo lyhyempi viisilovinen oli GSA x3:ssa ja sillä ilmeisesti tehtiin “sporttisuutta” ko. kulkimeen, kun sai tiuhempaan puikottaa vaihteita silmään.

    Ja sitten mietin tuota Jasun lukkorengaslaakeria laatikon poikkileikkauskuvien perusteella: Laakerien akselin suuntainen liike lukitaan ilmeisesti sillä perän teräslevyllä? Nyt jos se laakeri on muokattu siten, että siinä ei sitä koko “huulta” ole niin laakeri päässee liikahtamaan lukkorenkaan ja teräslevyn välisen etäisyyden verran? Tätä akselin suuntaista liikettähän ei varmaankaan normaalioloissa ole, mutta mikäli laatikko alkaa pettämään jostain syystä tai toisesta niin vammat koituvat suuremmiksi mikäli akseleilla on tarkoitusta enemmän liikkumatilaa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155440

    @Akaile wrote:

    Kuulkaas tietäjät, kertokee mulle mistä löytyy Haynesin mainitsema
    juttu: “Long ratio gearbox type number 453 ja short 456” Mistä hitosta
    tuo numero löytyy??

    Ei kai noita numeroita mihinkään kohtaan ole merkitty, on vain “tuotannollisia koodeja”..?

    Se tiheämpipykäläinen on X3 mallin laatikko, jolla on tosiaankin saatu vähän parempi kiihtyvyys aikaiseksi, joskus kuulee väitteitä että X3:ssa olisi tehokkaampi moottori mutta sitä siinä ei ole ainakaan tehtaan jäljiltä…

    @Akaile wrote:

    Ja
    sitten mietin tuota Jasun lukkorengaslaakeria laatikon
    poikkileikkauskuvien perusteella: Laakerien akselin suuntainen liike
    lukitaan ilmeisesti sillä perän teräslevyllä? Nyt jos se laakeri on
    muokattu siten, että siinä ei sitä koko “huulta” ole niin laakeri
    päässee liikahtamaan lukkorenkaan ja teräslevyn välisen etäisyyden
    verran?

    Ainakin kun tuota Haynesin kuvaa tarkasteli, niin siinä näyttäisi olevan vastaavasti kuin Sätkän vaihteistossa eli siten että laakeria “painetaan” ulkokehän sisäosalta, joten tässä “lukkorengaspatentissakin” tulee painatus vastaavasti kuin alkuperäisessä laipallisessa laakerissa…

    Ei siis syytä huoleen..?

    #155441

    @Jasu wrote:

    Ei kai noita numeroita mihinkään kohtaan ole merkitty, on vain “tuotannollisia koodeja”..?

    Kyllähän jossain on oltava tulkki tuotannollisten koodien ja valukoodien välille? Jollainhan niitä on eritelty? Onhan Citroenilla ollut omat intressit koneiden ja laatikoiden jälkitunnistukseen jo pelkästään huollon takia…
    @Jasu wrote:

    Ainakin kun tuota Haynesin kuvaa tarkasteli, niin siinä näyttäisi olevan vastaavasti kuin Sätkän vaihteistossa eli siten että laakeria “painetaan” ulkokehän sisäosalta, joten tässä “lukkorengaspatentissakin” tulee painatus vastaavasti kuin alkuperäisessä laipallisessa laakerissa…

    Ei siis syytä huoleen..?

    Ok, Täytyy ensin tarkistaa “alkuperäisten” laakereiden saatavuustilanne ja sen jälkeen raapia päätä lisää tämän tiimoilta. Pistäkäähän yksityisviestiä, jos haluatte kimpassa perän laakereita tilailla, niin katson mitä voin asian hyväksi tehdä!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155442

    Dodiin, laakerit ovat saapuneet. Kaikki muut uusin, paitsi sen ylemmän akselin pienen rullalaakerin. Tässä kuvat laatikoista, jotta seuraava operaatioon ryhtyvä voi ne tästä kätevästi luntata:

    Kuvassa 1. vasen laakeri se iso rullalaakeri alemmalta akselilta ja oikealla toinen takalaakeri.

    Kuvassa 2. vasen laakeri toinen takalaakeri ja oikealla yksi tasauspyörästön laakeri koolineen.

    Tarkkasilmäinen huomaa, että eihän ne tuollaisina paikalleen käy! Eli molemmat takalaakerit vaativat Jasun mainitseman seekerirenkaan ja tasauspyörästön laakeri eroaa paksuudeltaan alkuperäiseen verrattuna, joten vaatii erotuksen verran passausprikkaa väliin. Kaikissa geesun laatikoissa on samat laakerit pl. pieni rullalaakeri, johon tuli muutos -83 vuosimallin tienoolla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155443

    Olipas varsin “hupaisa” operaatio vaihtaa pinionakselin iso rullalaakeri ja tasauspyörästön laakerit. Rullalaakeria vaihtaessa törmää aika moneen lukkorenkaaseen ja siihen hommaan suosittelen vain hyviä venyttäjäpihtejä… Eikä myöskään kannata räjäyttää synkromysteerin kuulakauhistusta varsinkaan sellaiselle pöydälle missä on paljon muutakin tavaraa. Tasauspyörästön laakerit voi olla kovassa! Annoin pillillä lämpöä ennen kuin lähti.

    Ainiin, nelivaihteisen rattaat ei sitten käy viisivaihteiseen. Olin jo vaihtoa suorittamassa vähemmän kulahtaneeseen rattaaseen kunnes huomasin kokoeron! Synkrorengas on sama, mutta ratas on pienempi viislovisessa…enkä muista minkä vaihteen ratas, pitäis tarkistaa..

    Vetarin laippojen stefoja saa Tiivistekeskuksesta! Alkuperäinen on 7mm paksu, mutta Tiivistekeskuksen valikoimasta löytyy ainoastaan samoilla halkaisijoilla, mutta 8mm paksua ja sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, mahtuu kyllä olemaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155444

    Ei ole hätäisen miehen hommia nämä laatikkotyöt. Sain eilen illalla loodan takaisin kasaan ja rupesin huuhtelemaan sitä porakoneella pyörittäen…mutta tasauspyörästöpä oli nihkeän tuntuinen ja pari vaihdetta ei mennyt ollenkaan päälle. Otti niin paljon kaaliin että jätin homman siltä päivältä siihen. Tänään menin jatkamaan ja yritin vielä kikkailla vaihteita, josko ne rupeaisivat toimimaan, mutta ei.. Purin koko loodan uudestaan ja tarkistin osat, että kaikki on varmasti ok. No olihan ne ja ei muuta kuin uudestaan kasaan. Sen jälkeen kaikki toimikin. Jokin ei vaan kertakaikkiaan istunut ekalla kerralla ja 1-2 vaihteen siirtäjä on saattanut olla pois urastaan. Muuta selitystä en asialle keksinyt… No anyway, yksi kasassa, toisen purin atomeiksi odottamaan samaa laakerointioperaatiota.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155445

    Tässäpä vielä kuva selventämään näidenkin kokoeroa…yritin punaisella värillä korostaa, että molempien laatikoiden takakiinnityksen läpi menee piiskarauta, joten lootat ovat niiltä osin samassa tasossa.

    Älkää kysykö paljonko pituusero on… Vastaus on…tarpeeksi 😀 Menee askarteluksi vaikka mitä tekisi……..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155446

    Lopputulos laakereiden suhteen:
    Tänään tarkistusmittasin nuo tasauspyörästön kartiolaakerit ja ne on ihan samat…eli alunperin luulin, että uusi laakeri olisi 0.2mm paksumpi, mutta eipäs ollutkaan, onneksi!

    Alemman akselin iso rullalaakeri: SKF NUP 208 ECP
    Tasauspyörästön laakerit: SKF 30207 J2/Q
    Nämä em. mainitut käyvät suoraan Ami Super, GS, GSA jne laatikkoon.

    Laatikon takapään laakerit:
    Ylempi: SKF 3304 ATN9 tarvitsee koneistaa seekerirenkaalle ura!
    Alempi: SKF 3305 ATN9 tarvitsee koneistaa seekerirenkaalle ura! JA 0.2mm PELLISTÄ VÄLIHOLKKI AKSELIN JA LAAKERIN VÄLIIN, MUUTEN ON VÄLJÄ!

    Vetarinlaippojen tukilaakerit:
    SKF 6205-2RSH tarvitsee koneistaa sisäreiästä milli pois halkaisijasta!

    Vetarinlaippojen stefat:
    34x52x8 (Tiivistekeskus)

    Ainut laakeri jota en nyt sitten vaihtanut oli se ylemmän akselin pieni rullalaakeri. Kaikissa kolmessa purkamassani laatikossa ko. laakeri oli moitteettomassa kunnossa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.