Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu GS:n lisälämmitin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127313

    Tervehdykseni kaikille kohtalotovereille ja samalla pahoitteluni, että ensimmäinen viestini menee “ohi aiheen”, eli koskee kovakattoista kapinetta. Kuitenkin, äkkiseltään pohdittuna näiden kolmen suomalaisen foorumin kohdalla täältä voisi löytyä eniten tietämystä ja apua. 🙂

    Meillä on (no okei, vaimolla on) projektina ’72-mallinen GS, jossa on selvästi lisälämmittimen teline oikean etulokarin kupeessa, mutta sehän tietenkin ammottaa tyhjyyttään. Mikäli olen tulkinnut oikein, noihin on asennettu alunperin Schneebeli-Chabaud B2C -lämmittimiä, jotka on valmistettu ilmeisesti Eberspächerin lisenssillä Ranskassa. Tämä selittäisi sen, miksi Eberspächeriltä löytyi samoilla spekseillä myös B2-mallinen lämmitin, jota asennettiin Volkkareihin.

    Erään paikallisen harrastajan kanssa juttelin taannoin tästä aiheesta, niin hän sanoi, että nuo alkuperäiset lämmittimet toimivat niin huonosti, että ne yleensä purettiin suosiolla pois. Niin meilläkin, tosiaankin vain teline ja johtosarja ovat jäljellä. Samainen kaveri sanoi, että Eberin B2 sopisi pienellä sovittelulla paikalleen…

    Pikaisen googletuksen perusteella uskaltaisin arvata, että tuo Schneebeli-Chabaud on kohtuullisen harvinainen laitos nykyään? Eberin B2:sta taas löytyy tietoa ihan eri tavalla, näemmä niitä jopa liikkuu myytävänäkin vielä nykyään.

    Kysymys lähinnä kuuluukin, että kannattaako tuollaista Schneebeliä yrittää metsästää mistään vai pitäisikö vain ostaa Eberi ja sovitella se Geesun pellin alle?

    Vastauksista kiittelen jo etukäteen, enkä välttämättä pistä pahakseni, jos joku tarjoaa tai vinkkaa tuollaista Schneebeliä. 😉

    Edit: korjasin linkin toimivaksi

    #164302

    Itse en kyllä Eberin B2 lämmitintä asentaisi muuta kun museo ajoneuvo mielessä,, vaan enpä oikeasti lämmitys käyttöön..
    Aikoinaa rättäriin asensin kupla wolkkariin tarkoitetun vanhan B2 Eberin,, mutta toiminta oli sitä sun tätä eikä ollut paloturvallinenkaan..
    Olisi ehkä toiminut hyvinkin kun olisi jostain saanut ostetuksi uudet bensan paineensäätäjän kalvot mutta mistäs sellaiset olisi saanut
    ja jos olisi löytänytkin uuset olisivat nekin jo olleet valmistettu valovuosia sitten….

    Jotain tietoa GS lämmittimestä tuolla —- > http://ww.hulifer.net/paku/eberimatsku/B2-gs_de.PDF

    Vastaava Eberi —- > http://ww.hulifer.net/paku/eberimatsku/B2-kaytto_ja_asennus.PDF

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164303

    Juu, varsinaiseen käyttöönhän tuo ei tulisikaan, vaan lähinnä kuriositeetin vuoksi olisi mukava saada tuollainen pömpeli. Ja samaisesta syystä mieluiten juuri alkuperäinen S-C, vaikka kyllähän tuo Eberin B2:kin näyttää varsin uskottavalta. 🙂

    Noo, pitää katsella ja kuulostella, mitä eteen sattuu… Varmaankin ainakin tuollainen Eberi tulee joskus hankittua.

    #164304

    Tuollainen kohokammiollinen bensan säätö systeemi saattaa olla jopa toimivakin jos kohon neulaventtiili on pitävä ja bensan pinta oikein säädetty..
    Samoin jos tuo mangneetti venttiili toimii kunnolla ja pitää..
    Tuossa kuvassa mihin menee tuo punainen ja keltainen paksu johto on hehkun lämpöohjautuva kytkin joka on tarkka säätöinen jotta hehkutus loppuu oikeaan aikaa kun palaminen on varmaa.. Samaten tuon vieressä olevan yli lämpö suojan olisi suotavaa toimia..
    Hyvä niksi on asentaessa vetää akulta painokytkimen läpi suoraan johto hehkutulpalle,,
    voi nopeuttaa syttymistä kun antaa hehkulle virtaa ohi etuvastuksen noin parin sekunnin painalluksia…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164305

    Itse olen käyttänyt B-kakkosta, kuplasta purettua.Olen siihen lisännyt
    BL-kakkosen vanhemmasta mallista olevan kalvosäätimen,jollainen on
    GS-n lämmittimessä. Tuossa voi jopa tehoa jonkinverran säätää ,olen kalvosäätimeen lisännyt sormin pyöritettävän
    ruuvin. Sätkään laitteen teho sopiva,sähkönkulutus pieni,voi nukkua autossa yön yli tavallisella
    akulla. Puhallin kestomagneettinen ja pienempitehoinen kuin uudemmissa, ei voi kovin pitkään torveen laittaa puhaltamaan.
    Olen käyttänyt erillistä p-ainesäiliötä ja poltellut polttoöljyäkin, melkein parhaiten toimii sillä ja on syttynyt hyvin.
    Kalvot voi korjata itse laittamalla kartiokantaisen messinkiruuvin niitin sijalle,20 v.takaperin säästi näin 500 markkaa.
    Tullut vaikutelma että musta bensakumi parempaa kuin punainen. Nuo kalvot kovettuvat aikanaan ja säätö ei toimi
    , työntää muistaakseni silloin liikaa bensaa. Varapyörätilassa rek. kilven takana olen pitänyt ja kierrättänyt
    kabiinissa ilmaa,torvi puhaltamaan tuulilasin suuntaan. Systeemi ajateltu nukkumista ja lepohetkiä varten,
    voi kovalla pakkasellakin oleskella autossa kuin kotosalla. Itse pidän laitetta parhaana sätkään. Kahta suodatinta käyttänyt jottei pienireikäinen suutin tukkeudu. Toistaiseksi en ole viitsinyt asentaa hehkutuksen katkaisurelettäkään, vaikka minulla niitä on.
    Lämpökytkinkatkaisijan säätö tärkeä, sinänsä yksinkertainen toimenpide. Hyvin tehtynä syttyessään laite lopettaa hehkutuksen nopeasti ja suorittaa riittävän pitkän jäähdytyspuhalluksen sammuttamisen jälkeen. Ed. mainitut toiminnat voi tietenkin hallita manuaalisesti vain katkaisijoilla mutta silloin pitää toimia järjestelmällisesti.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.