Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Haluan katsastuksen leiman vähintään vuodeks!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #151777

    Jos nyt saa sanoa??
    Niin ulkotuonti kulkimen ensirekisteröinti Suomen rekisteriin tänäpäivänä tarkoittaa sitä että
    uuden käytännön mukaan katsastustin määräytyy kyseisen päivän mukaa…
    Toisekseen jos kuljin kunnostetaan hyvään kuntoon,, niin kyllä se menee näyttämällä läpi vielä seuraavanakin
    keväänä pienten huolto toimien myötä…
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151778

    Jos kerta oli enempi hitsattavaa, niin lienee hyväkin ettei kulkimella saanut ajella enempiä. Tuskinpa oli turvallisessa kunnossa. Harvemmin isot ruostevauriot syksyn ja talven aikana yllättäen tulevat.

    Toisaalta mikäli näistä katsastus ajankohdista haluaa valittaa, niin oikea kohde on valtioneuvosto. Kyseiset pykälät löytyvät tällaisesta tekstistä: “Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245”

    Vuodesta 1990 on käytetty käyttöön ottopäivää katsastuspäivänä. Opin tämän asian kun viime syksynä en huomannut viedä kyseisen vuosimallin autoa ajoissa katsastukseen.

    Onhan mahdollista viedä auto katsastukseen nykyään 4 kuukautta aiemmin viimeistä katsastusajankohtaa. Eikähän tuo kulkimen pitäminen ympärivuotisessa käytössä paljoa kustanna, etenkään jos sillä ei aja.

    Mekin kävimme vain parina päivänä viime talvena haistelemassa ilmaa ja tammikuussa katsastuksessa. :mrgreen:

    Kaikestahan voi tehdä ongelman mikäli tahtoo. 😉

    #151779

    @UNELMA wrote:

    (…)

    Toisaalta mikäli näistä katsastus ajankohdista haluaa valittaa, niin oikea kohde on valtioneuvosto. Kyseiset pykälät löytyvät tällaisesta tekstistä: “Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245”

    (…)

    Kaikestahan voi tehdä ongelman mikäli tahtoo. 😉

    Kiitos ylemmästä!
    Ja alemmasta vain sen verran, että suomalaisten pitää vielä oppia valittamaan! Sanoo saku. Vaikka pikkuasioistakin, jos näin saadaan systeemit järkevämmäx. Muuten ei asiat muutu ikinä.

    #151780

    Samaa mieltä; vaikka asia vaikuttaa vähäpätöiseltä, on se pelkästään byrokratian epätarkoituksenmukainen sivutuote eikä kohtele ihmisiä tasapuolisesti.

    Joka tapauksessa katsastusviranomaisella ei ole mitään keinoa asian helpottamiseksi, tiesi tuttu insinööri kertoa. Asia tulee esiin yhtenään konttorilla harrasteautojen kanssa.

    #151781

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Jos nyt saa sanoa??
    Niin ulkotuonti kulkimen ensirekisteröinti Suomen rekisteriin tänäpäivänä tarkoittaa sitä että
    uuden käytännön mukaan katsastustin määräytyy kyseisen päivän mukaa…

    Ei määräydy. Se tulee siihen paperiin vain jos alkuperäinen ensirekisteröintipäivä on tiedossa, ei muuten…

    Tämä sitten voi aiheuttaa kivoja juttuja ulkomaantuontiautojen kanssa, kun tuo ensirekisteröintipäivä on paperissa. Itsellenikin kävi niin “hauskasti” että alle kuukausi maahantuontikatsastuksen jälkeen sitten loppui leima, piti näyttää uudelleen leimaelukalla… Asia tuli kivasti esille, “setä sinisissä” tästä huomautti mutta ei kuitenkaan vienyt kilpiä kun ymmärsi mistä kyse oli…

    *****************************************************************************************

    Ja kuten tuossa on todettu, tämä on “ihan väärä” paikka valittaa tuosta katsastusajan määräytymisestä. Varsinkin kun on opastettu miten tuon katsastusajankohdan saisi mieleisemmäksi vaihdettua… Kuulostaa ainakin minun korvaan riidan haastamiselta vain riidan takia..?

    Valittaa kyllä saa, ja pitää, mutta se pitää myös osata kohdistaa oikeaan osoitteeseen..!

    #151782

    Tosi tietoa asiasta olisi kaivattu jo aiemmin?? Olis jäänyt höpinät vähemmälle… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151783

    @Jasu wrote:

    Tämä sitten voi aiheuttaa kivoja juttuja ulkomaantuontiautojen kanssa, kun tuo ensirekisteröintipäivä on paperissa. Itsellenikin kävi niin “hauskasti” että alle kuukausi maahantuontikatsastuksen jälkeen sitten loppui leima, piti näyttää uudelleen leimaelukalla… Asia tuli kivasti esille, “setä sinisissä” tästä huomautti mutta ei kuitenkaan vienyt kilpiä kun ymmärsi mistä kyse oli…

    Ööö, nyt en pysynyt rattahilla. Juuri aamulla opin (tai oikeastaan sain muistutuksen), että maahantuontikatsastus kattaa vuosikatsastuksen, mikäli vuosikatsastus tulee vastaan puolen vuoden sisään… Vai olisikohan ollut 5kk..

    #151784

    Liittynee siihen, että nykyään toisen EU maan katsastus pätee Suomessa eli maahantuontikatsastuksen yhteydessä ei tarvi tehdä normaalikatsastusta, jos se on voimassa vaikkapa Hollannissa tehtynä. Hintakin kaiketi alempi silloin, kun on pelkkä rekisteröinti.

    #151785

    Tuosta ulkomaalaisen katsastuksen voimassaolosta ja katsastuksesta/rekisteröinnistä. Näin varmaan on paperilla mutta käytäntö katsastusasemilla tuntuu vaihtelevan. Omakohtaisia kokemuksia on:)

    Toisaalta aikoinaan kun muutin henkilöauton pakettiautoksi, niin sekin vaati normaalin katsastuksen, kuulemma.

    Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin kukahan se tietäisi oikean kaytännön näissä asioissa. Saisiko joku selkeää ohjetta AKElta?

    #151786

    Kerronpa myös oman pakuni -61 vastaavasta ongelmasta. Reknro oli 2, joten sama ongelma eli heti käyttöönotosta katsastukseen. Käyttöönottopvm rekisteriotteessa oli 0.0.1961.

    Otin ensin yhteyttä AKE:een ja tilasin siltä koko historiatiedon. Siellä talletettu historia alkaa vuodesta 1966, joten sen perusteella voi löytää jo oikeaa tietoa.
    Minulle sieltä selvisi rekisterinumero, joka oli ollut -66 käytössä. Onneksi se oli hämeen läänin rekkari, joten minulla oli suht. lyhyt matka mennä Mobiliiaan etsimään ennen ATK-kautta olleita autojen kantakortteja. Kantakortteja selaamalla löysin Pakuni ensimmäisen kantakortin, josta sain Mobiilian leimalla varustetun virallisen kopion. Pakuni ensimmäinen reknro päättyi myös numeroon 2, joten siitä ei ollut apua katsastukseen. Kantakortista selvisi kuitenkin ensimmäinen rekisteröintipvm, joka sattui olemaan elokuulla. Katsastuskonttori Tampereella suostui laittamaan tämän päivämäärän rekisteritteeseen, joten nyt on katsastus mukavalla ajankohdalla. Samalla otin myös alkupään rekisterinumeron käyttöön uudelleen.

    Rauno

    #151787

    @amikasi wrote:

    Tuosta ulkomaalaisen katsastuksen voimassaolosta ja katsastuksesta/rekisteröinnistä. Näin varmaan on paperilla mutta käytäntö katsastusasemilla tuntuu vaihtelevan.

    Tätä myös tiedustelin aikaa varatessani. Sanoivat, jottei vuosikatsastuksessa ja maahantuontikatsastuksessa ole juurikaan eroa. Eikä ollutkaan. Ainoastaan jarruja ei dynottu, muuten kyllä katseltiin ihan normaali setti. Tämä siis Hakuninmaan versio.

    Papereista saamani käsityksen mukaan maahantuontikatsastus pitäisi keskittyä pääasiassa auton identifiteetin tarkasteluun. Ja sivuvilkkuihin, mikäli vuosimalli niin vaatii 😉

    #151788

    Katsastusinsinööritkin ovat valitelleet, että heidän on hankala saada selkeitä ohjeita muilta viranomaisilta. Ihmiset taas luonnollisesti kyselevät konttorilla asioita, jotka ovat itse asiassa täysin AKEn tai Tullin takana ja muutoksia tulee yhtenään.

    Oman pakunikin rekisterinumero päättyy kakkoseen eli juuri nyt olisi ajankohtaista viedä se liikennekäytöstä poiston jälkeen katsastukseen. Kojeajoa ei 2 vuoden seisonnan ja isojen remonttien jälkeen voi laillisesti suorittaa kuin katsastusmatkalla (johon aika oltava varattuna). No, jos ongelmia ilmenee, voinen ajaa takaisin kotiin ja perua ajan sekä tehdä ajanvarauksen jonain toisena hetkenä uudelleen.

    Mielenkiintoinen sotku tulisi varmaan liikenneonnettomuudesta ko. katsastusmatkalla, kun liikennevakuutus ei varsinaisesti olisi voimassa. Olisiko korvaaja Liikennevakuutusyhdistys vaiko se yhtiö jonka nimissä auto on seisonnassa? Joutavaa spekulointia 😉

    #151789

    Ymmärtääkseni siirtokilvillä vois tehä pientä koeajoa. Tietty siitä tulee lisäkuluja.

    #151790

    Totta. Olikos se 20 e päivä (tiettyä reittiä) ja kaiketi vähän vähemmän, jos on jo vakuutus omasta takaa.

    #151791

    @Isoo-Jukka wrote:

    Totta. Olikos se 20 e päivä (tiettyä reittiä) ja kaiketi vähän vähemmän, jos on jo vakuutus omasta takaa.

    Mutta jos ajokki on poistettu liikennekäytöstä väliaikaisesti (siis seisonnassa), on liikennevakuutus myös katkolla. Silloin siirtoluvalla eli touhukilvillä on otettava voimassa oleva vakuutuskin? Koekilvet taasen voi olla ainoastaan yrityksellä, Jukkahan voisi hyvinkin tilata keltaiset koeajokilvet testiajelua ja “esittelykäyttöä” varten?

    http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/Koenumerotodistus.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.