Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Hammastangon helan liimaus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126830

    Millähän aineilla tällaista kannattaa yrittää? Kokeilijoitahan lienee
    ollut. Epoksiliima? Metalliepoksi? Nuo ensinnä tulevat mieleeni.
    Jos lukitus sujuisi liimaamalla,voisin jopa innostua kokeilemaan useammalla
    helalla, vähän kuluneita kun on kourallinen. Järkeilin niin että kun käytetyn helan
    kääntää ja sijoittaa eri kohtaan hammastangossa, pitäisi tulla tiukempi koska
    hammastangon kehyskin on kulunein juuri helan entisen sijainnin kohdalta.
    Eikö näitä saisi sopimaan jopa kolme kpl,ainakin kun hioo helasta ylim. ainetta
    pois ahdistavista paikoista. Ajatuksena tuntuisi hyvin pitkäikäiseltä ratkaisulta
    vielä jos rasvanipan laittaisi.
    Eikö muuten tangon päähän laitettavan helan voisi lukita päätyreunasta hitsaamalla?
    Siten että päätymutteria ei enään saisi auki. Jos lähdetään siitä ettei komponentteja
    aiota enään purkaa (“Lopullinen ratkaisu”). Taitaa periaatteessa olla luvatonta puuhaa
    mutta itselle ei tule mieleen miten tuollainen heftaaminen voisi aiheuttaa vaaramomentin
    jos “rikos” tehdään tuossa kohden.
    Mahdollisia liimapintoja kannattaa tietenkin karhentaa.
    Onko muuten kaikkien kutosten hammastangon kehykset samanlaisia kuin nelkun?
    Jo vuosikymmeniä takaperin kuulin jonkun tehneen nailonista heloja. Mahtavatko kestää
    niin kauan kuin metallihelat?
    Gustaf

    #162169

    Nailoninen liukupinta menee pari vuosikymmentä ilman välyksiä, silmän räpäyksessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162170

    Eipä siihen kovin monta helaa sovi,, on sen verran tilaa vievät nuo pallonivelet..
    Vielä kun ne palonivelet pitää saada kasattuakin helojen asennuksen jälkeen paikoilleen..
    Yksi keino on kiinnittää pusla ruuvilukitteella liimaten niittauksen sijaan..
    Pysyy kuulema silläkin hyvin kiinni, siitä on useiden vuosien kokemus.
    Osat pitää vain ensin pestä huolellisesti jarruosien puhdistus aineella rasvan postamiseksi.
    Kertoi Eki taannoin täällä palstalla…
    Toisekseen noita heloja saa Virttaalta ylikokona jolloin tarvitsee vain koneistaa keskeltä kulunut
    ohjainputki uudelle helalle sopivaksi.. Näin saadaan uutta vastaavat välykset,, kestävät taas sitten isältä pojalle….
    😉

    💡 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162171

    Akaile! Kommenttisi hieman monimielinen kuin Delfoin oraakkelin
    lausunnot. Tarkoitatko että nailoninen on se oikea ratkaisu? Kai tuon voisi suoraan paljastaa,
    eihän Pyhä Andree ole voinut tuota tietää kun ei nailonia vielä oltu keksittykään
    hänen elinaikanaan saati sitten ehditty hankkia kokemusta sen käyttöominaisuuksista.
    Nailoninen pitäisi varmaan niitata, liimaaminen ei varmaan ihan ongelmatonta.
    Toisaalta nailonisen voisi tehdä niin tiukaksi että pysyisi melkein silleen. Lisäksi
    nailonisen voisi muotoilla siten että kosketuspintaa enemmän, pallonivelien vaatiman liikkumatilanhan voisi muotoilussa ottaa huomioon.
    Näitä ruuvilukitteita on niin moneen lähtöön, minullakin useammanlaisia, mutta käsittääkseni
    ne eivät ole suunniteltu tällaisiin kohteisiin varsinaisesti vaikka toimisivatkin. Etsin nimittäin
    luotettavaa menetelmää joka kestää “Viimeisellä tuomiollakin”. Taitavat nuo aiemmin mainitsemani
    ehdotukset olla varteenotettavia,kestävät rasvaakin. Metalliepoksista (Casco) sen verran kokemusta
    että kiväärin kiikaritähtäinkin on pysynyt hämmästyttävän hyvin tuolla kiireessä tehdyllä
    väliaikaisasennuksella kiinni.
    Edelleen ongelma minulle avoin.

    #162172

    Sanonko että hammastangon kanssa ei ole yleensä mitään ongelmia,,
    ellei niitä sitten ala asiasta tehden kaiveleen.. Minua ei ainakaan ole
    kolmenkymmenen kahden vuoden aikana häirinnyt se normaali pieni välys
    siellä hammastangossa… Eihän se edes estä vuosikatsastustakaan.. ??
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162173

    Tuo paikkahan antaa pitkään ja paljon anteeksi. Vaikutelmaksi
    vain on jäänyt että pidemmillä matkoilla asialla on merkitystä, jopa
    vakavaakin. Kun suuntavakavuuteen vaikuttavat tekijät ovat kunnossa
    ja tämähän on eräs niistä,
    on aivan erilaista ajaa esim. 1000 km päivässä. Nurkka-ajossahan asialla
    ei ole mitään merkitystä.
    Näyttää siltä että asiassa on todella fundeerattavaa.

    #162174

    Kannattaa piirtää mittatarkka kuva raidetangoista + muista ohjauksen osista ja laskea vaikutus pyörien haritukseen suhteessa jos hammastanko liikkuu vaikkapa 1 milliä eteen tai taakse..
    Ensiksikin raidetangot lähtevät lähestulkoon sivusuunnassa ja liike silloin päittäis suunnassa lähes olematon..
    Toisekseen se pyörien haritukselle annettu säätömitta vanteiden etupuolelta mitaten liikkuu noin rajoissa 1 – 3 milliä…
    Eli toisin sanoen hammastangon millinkään välys ei tee pyörien harituksessa oikeastaan mitään mainitsemisen arvoista muuttumista
    muutos liikettä..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162175

    Teoriassa ei kai paljonkaan vaikuta mutta vaikutelmaksi on jäänyt että
    ohj.pyörää liikuttaessa liikahtaa ensin hela pituussuunnassa ennenkuin
    voima välittyy pyörille: että väljyys aiheuttaisi löysyydentunnetta ohjaukseen.
    Tämä epämääräisyys ohjauksessa aiheuttaa kyllä ajoväsymystä. Ensimmäinen
    autoni,80 t. ajettu Dyane oli tässä suhteessa toistaiseksi paras:meni puolisen kilometriä
    holhoamatta ittekseen vaikka irroitti kädet ohj.pyörästä. Muut autoni olen minä tai joku muu
    onnistunut “pilaamaan” ajamalla tai korjaamalla.

    #162176

    No joo asiasta toiseen ja kolmanteenkin,,, tiet on yleensä kallellaan enkä ole ajanut uhdelläkään “autolla” joka ei puoltaisi kallistuksen suuntaan..
    Ja rättäreistä puheen ollen ohjaukseen vaikuttavia asioita on myös tukivarsien kunto sekä niiden laakerointi + olkatappien välykset
    pysty kaltevuudet ja niin edelleen,, eli näistä kyllä “jaarittelua” piisaa jos kaikkea keskenään sekoitellaan..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162177

    Gustaf, vastaukseni tarkoitti, notta kun nailonisen paikalleen taikoo niin ei tartte ohjauksesta murehtia sen jälkeen, jolloin muutama vuosikymmen vierähtää kepeästi ilman ratissa tuntuvia välyksiä. Superissani tuntuu olevan parisen senttiä ns. tyhjää ratilla, joten aihe tulee ajankohtaiseksi piakkoin.

    Mutta suuntavakauteen vaikuttaa merkittävämmin aurauskulmat ja Manun mainitsemat tukivarret. Lisäksi rengasvalinnoilla on vaikutusta. 155 eturenkailla tuo raskaampikeulainen menee huomattavasti suuntavakaammin kuin 125:silla…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162178

    Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja netissä on ainakin tuhat kuvaa:

    #162179

    Onkos tuo nailonholkki koko pitkä jossa on sitten kuulanivelille reiät vai miten..??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162180

    On.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162181

    Lassen tämän päivän kysymykseen vastaten: tuosta Kooman alemmasta kuvasta näkyy, että nylonholkki on pituudeltaan tuohon oikean puoleisen raidetangon “pultille” asti ja vähän ylikin (kuvassa tietty raidetankomysteerio katollaan)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162182

    Moro !!
    Jep nyt ymmärrän ja vähän noin arvelinkin.
    Seuraava kysymys, mistä noita holkkeja Treella saa ??
    😆
    Lasse

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.