Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Hammastanko

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128649

    Mitäs hammastangolle voipi tehdä, kun katsastussetä huomioi että siinä on väljää “ulospäin” kun kuljin ilmassa renkaasta kääntelee? Ohjauksessa ei tunnu klappia ja muutenkin tuntuu hyvältä…

    Tuon rakennetta ei joutunut vielä ottamaan haltuun, eli siis lähinnä kyselen että voiko sitä “ulostuloa” säätää jotenkin vai pitääkö lähteä markettiin ostamaan uutta.

    T:Antti

    #170985

    Siellä on väljää hammastangon ohjaushelassa ja se on saattanut myös kuluttaa “sylinteriä” eli runko-osaa, jossa se kulkee (varsinkin keskiosaltaan).

    Uusia heloja saa, myös ylikokoisia. Vaihtamisessa on pikkuisen puuhastelua, mutta koko akselia ei tarvitse irroittaa.

    Katsastusmiehelle olisit voinut yrittää selittää, että tuo välys on ihan “asiaankuuluva” silloin, kun renkaat ovat ilmassa. Tiellähän ajetaan renkaat maassa kiinni, jolloin väljää ei lainkaan tunnu. Joskus voi kuopassa lyödä hieman käsiin, ellei sitten ole olkatapin syytä.

    Joku raja tietysti välyksissäkin, mutta varmaan tuon takia on tehty monia turhia hylkäämisiä. Tuo ei vaikuta lainkaan ohjauksen tarkkuuteen ja sitä kautta turvallisuuteen…mielestäni. Tosin, kun kuluminen on riittävän pitkällä, saattaa koko ohjauksen sisäkalut alkaa resonoimaan esim kurvissa kuopan yli ajettaessa.

    #170986

    Okei. Googlettamalla löytyi kuvia aiheesta, vaikuttaa mielenkiintoisalta 🙄 Eikun purkamaan. Onneks pääsen sisätiloihin!

    t:Antti

    #170987

    Tarkasta ensin raidetankojen alapäät, nämä väljiintyvät ensin. Niitä pystyy mahdollisesti kirraamaan, joten ei tarvitse tehdä ohjausakselin kokoista remonttia.. Toki sekin on jossain vaiheessa hyvä rasvanipottaa ja muutoin “ikuistaa”.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170988

    Raidetangon kiristys tuli suoritettua, toivottavasti ei mennyt liian kireelle. Alkaa vaikuttamaan siltä että kyllä ton joutuu purkamaan koko akselin pois tuolta. Kannattaiskohan ostaa franzoselta koko paketti ja lähettää vanha sinne vaihto-osaks? Ulosvetäjän ainakin tarvii että saa raidetangot irti hammastangon päästä.

    Vois tietty yrittää osto-palstalta kysellä jos jollakulla olis ehjä koko paketti.

    T:Antti

    #170989

    Akseli tietoutta ja kuvia myös hammastangosta ja rakenteesta löytyy tuolta dokumentista..
    http://www.hulifer.net/paku/2CVMANUALS/FRONT-REAR_AXLE.PDF

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #170990

    Tuomaisen Raunon erinomainen ohje hammastangon remonttiin löytyy Tampereen jaoksen sivuilta

    http://www.kolumbus.fi/~w498782/ohjausakseli/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #170991

    Kiitokset hyvistä linkeistä!

    #170992

    Raidetangot istuu lujasti kartioissa 🙁

    #170993

    Ota raidetangot irti ensin pyörän navoista 2 kappaletta 7mm pultteja puolellaan.
    Poista kuskin puolelta akseliputken päästä tukivarren päätylaippa tai jos kitkavaimennin niin se..
    Akseliputkesta näet nyt hammastangon pään..
    Irroita seuraavaksi vaihteiston takaa ne hammastangon runko-osan pultit ja pujota koko hammastanko elementti pelkääjän puolelta ulos akseliputkesta raidetankoineen päivineen.
    Nyt kun komponentti on kädessä on se helppo purkaa ja kunnostaa.. Rainetangon palloniveletkin saa nyt auki tavallisella kukko ulosvetäjällä..
    Takaisin paikoilleen osat menee suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä kun purkaen..
    Hammastangon matopyörän päässä on viiste ja se kannattaa hioa juohevammaksi auttaen siten tangon pään pujoitusta matopyörälle,, akseliputken sisältä pitää painaa samalla sitä työntö palikkaa alas joka painaa hammastankoa matopyörää vasten,, muuten hammastamko ei sovi menemään matopyörän taakse..
    Akseliputken aukko vaihteiston takana on hiukan ahdas purkaessa ja kasatessa..
    Aukkoa voi hiukan hioa suuremmaksi pelkääsän pulen päästä ja näin komponentin takaisin asennus käy vaivattomasti kun hammastangon päätykupin lukitus sokka ei takerru aukon reunaan niin kun se tekee ilman hiontaa…
    😀

    PS: Rattiputken kun irroittaa matopyörästä niin voi sitten kun hammastanko on asennettu niin laittaa ratin oikeaan asentoon takaisin.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #170994

    Mitenkäs on “äänenvaimenninratkaisu” edennyt, kun katsastuksessakin laitetta käytetään..?

    Vai onko lie vielä vakiotekniikka paikallaan, ilman ilmavirrankiihotinta… 🙄

    #170995

    @HanaAna wrote:

    Raidetangot istuu lujasti kartioissa 🙁

    Hammastankopaketti lienee siis kiinni vielä akselissa. Jos ulosvetäjää ei ole, laita sen kokoinen moska (pikkuleka) raidetangon lenkin alapuolelle “alasimeksi”, ja lyö päältä eli raidetangon lenkin vastakkaiselta puolelta siihen lenkkiin. Jos onnistuu, lenkki irtoaa tällä. Ei kylläkään aina. Ulosvetäjä olis paras..

    #170996

    Niimpä niin.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #170997

    Juuri vaihdoin kyseiset osat ja hyvin lähti raidetangon ulosvetäjällä. Kaksireikäinen kumi kannattaa tosin ensiksi vuolla pois, jotta ulosvetäjän kita mahtuu paikalleen. Minua helpotti se, että laitteessa ei ollut vaihdelaatikkoa tiellä. Multa ulosvetäjän saa lainaksi alkuviikosta täältä Tuusulasta.

    #170998

    Mhm loistava ohje!

    Akselin irroitettua sain. Sorruin tyttömäiseen hätäilyyn ja ostin vaihto-osan Saksasta. Siinä oli kierteet rikki onko se nyt sitte matopyörän kiristysmutteri vai mikä se on.

    Jasu: ruiskukone on konepukissa. Siirsin ruiskuhilut jytäjammuun kesällä. Säätämis harjoittelua vielä…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.