Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › happirikas
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.4.2010, 13:11 #125877
Kävin katsastuksessa!!! No muuten kyllä mutta,,, happiarvo liian korkea, totes mestari.
Kotona katselin moottorin puoleen ja löytyi kaasarin ja ilmanputsarin kumiosasta semmoinen vika että oli halki, ei kai se muuta tarviikkaan. Onkohan kellään myytäväksi asti tällainen kakskurkkuisen kumiputki, 2cv6 vm.-88Hausjärvi / Hy-Ri
8.4.2010, 13:17 #156782Happirikkaus voi kertoa myös pakoputken klemmareiden vuodosta, imuvuodosta tai vuotavasta etuäänenvaimentajasta. Ts. arvoihin vaikuttaa myös kaasarin jälkeen tapahtuvat kummallisuudet.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.4.2010, 14:29 #156783pakoputkisto käytiin katsastusmiehen kanssa läpi eikä sieltä löytynyt vuotoja, imupuoli pitää tarkistaa mutta mainittu putki on ihan halki.
Hausjärvi / Hy-Ri
8.4.2010, 14:58 #156784Sätkän seokset säädetään mittarissa kohdalleen ilman kaasarin ja ilmanputsarin välistä kumituubia…! Joten tässä mielessä pelkästä kumituubista ei voi olla kyse ja jos on niin sitten on jotain muuta oudosti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.4.2010, 15:15 #156785Tuntematta kyseisen kulkimen säätöjä??
Niin yksi syy voisi olla sellainen että kaasuläppä liikaa raollaan,, tyhjäkäynnin seos ruuvi
pois kohdaltaan (liian pienellä)..
Tarkoittaa sitä että seos ruuvilla tulisi säätää seos kohdalleen ja kaasuläpällä sitten tyhjäkäynnin kierrosluku sopivaksi..
On kelvannut sitten katsastuksessa ilman kummempia kikkoja..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.4.2010, 16:57 #156786vinkkinä…menkää ensin johonkin korjaamoon mittauttamaan päästöt..voitte kenties itse säätää kuten teki Akaile..katsastuksessa veloitetaan kuitenkin
maksu vaikka ei mitään muuta tehdä…korjaamo antaa kuitin joka on voimassa muistaakseni 3 kk..kiitos vaan Citixille Mikkeliin…eli Pasulle
terv. Kari8.4.2010, 17:44 #156787Hyviä vinkkejä, muistelen vain että GM:llä ja Korpivaaralla(citroen)ollessani huollon loppu säädöt kaasuttimen osalta tehtiin niin että ilmanputsari oli paikallaan ja pelissä mukana. 2cv:tä en säädellyt. Mulla on täällä tuttu korjaamo jossa säätö ja mittaus voidaan tehdä, perus säädön teen Manun ohjeella niin jospa selviän sitten pelkällä mittauksella.
Hausjärvi / Hy-Ri
8.4.2010, 18:15 #156788Ilmanputsarin ohitusleikkaus tehdään syystä että sätkän kone imee öljynhuohotushöyryt ilmanputsarin kautta takaisin palotilaan. Nyt jos säätö tehdään kumituubi paikallaan, rikastaa öljyhöyryt seosta ja seos jää todellisuudessa laihalle. (Öljyhöyryä kun ei “erity” aivan säännöllisesti niin sitä ei jatkuvaksi rikasteeksi voi laskea)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.4.2010, 18:38 #156789Minun mielestä jos kone on kunnossa eikä huohota siten ylimääräisesti niin tyhjäkäynnillä
huohotus on olematon joten höyrynkin tulo ehkä myös olematon..
Kaasuttimeen palataksemme senkin täytyy olla akseleilta tiivis ylimääräisen ilman saannin ehkäisemiseksi.. 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.4.2010, 19:04 #156790Ehjäkin kone huohottaa, ei ehkä tyhjäkäynnillä, mutta ajossa ja se on esimerkiksi venttiilien kestävyyden kannalta se oleellinen asia. Ja tuo ohjeeni on peräisin ihan Citroenin säätöohjeesta, en muista löytyykö Haynesistä, mutta jostain korjaamokäsikirjasta.
TOKI kaasarin muu kunto on tärkeä. Väljä pääakseli aiheuttaa ongelmia enemmän kuin uskoisi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.4.2010, 18:47 #156791Tuli tämä aihe mieleen, kun laitoin ilmanputsarin väliletkua paikalleen viikonloppuna…Tässä koneessa tuntuu olevan raju huohotus jo tyhjäkäynnillä. Öljyä “kuluu” n. 0.5 dl 2500km, joten näkisin,että kone on kuitenkin terve.
http://www.youtube.com/watch?v=g5EOfXWBzoA” onclick=”window.open(this.href);return false;
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.4.2010, 19:31 #156792Eikös tuo huohotus ole ihan ‘normaalia’ sätkässä? Bokserikone ja mikäli oikein tuota kampiakselikuvaa katselin niin männäthän liikkuvat yhtäaikaa joko sisään tai ulospäin jolloin kampikammion tilavuusmuuttuu samassa suhteessa? Nyt tietysti minulla jää joku juttu huomaamatta mutta korjatkaa. 😉
11.4.2010, 20:10 #156793😆 Juuri niin. Tuon takia on tärkeää että se letku on kiinni ilmanputsarissa, ja hyvin. Se mitä todellisuudesta virtaa kampikammiosta ulospäin on ohivuotaneet kaasut jotka ohjutuvat putsarin kautta takaisin palotilojen kautta kierrätykseen. Huohottimen venttiili taas pitää yllä pientä alipainetta kampikammiossa jotta pysyisi öljyt koneen sisäpuolella.
Vai onko minultakin joku seikka jäänyt huomaamatta?
Tuo akailen mainitsema öjynkulutus on kyllä niin pieni, että onkohan kone ihan kunnossakaan 😆 ?Edit: Kun ajelee sätkällä satasta, niin äkkiä laskettuna minuutissa kampikammion kaasuja liikkuu edestakaisin n. 7 200 litraa… Menikö ihan metsään?
11.4.2010, 21:35 #156794Minusta tässä nyt keskustellaan muistaakseni pakokaasujen liiasta hapesta… ❓
Kun katsastuksessa mitataan päästöt niin kyllähän sen kulkimen täytyy olla silloin kasattuna
oikein eikä ilmanputsarin letku irti.. Normaalisti kasattuna säädetään se kaasari kohdalleen niin
ei käy laihalla eikä aiheuta mitään ongelmia esimerkiksi venttiileille tai männille…
Jos huohottaa liikaa niin testataan huohotin venttiilin kunto että pitääkö se kampikammiossa
alipainetta riittävästi,, jos ei niin korjataan venttiili..
Jos se testaus tehdään tuon videon mukaisesti,,
niin totta kait siinä sormessa tuntuu se pieni mäntien pumppaava edestakainen liike.. 😉
Huohotin venttiilin testaus: https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Koneen_huohotin_venttiilin_testaus” onclick=”window.open(this.href);return false;Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.4.2010, 06:54 #156795@Musta Hattuinen Mies wrote:
Minun mielestä jos kone on kunnossa eikä huohota siten ylimääräisesti niin tyhjäkäynnillä
huohotus on olematon joten höyrynkin tulo ehkä myös olematon..
Kaasuttimeen palataksemme senkin täytyy olla akseleilta tiivis ylimääräisen ilman saannin ehkäisemiseksi.. 😉Tuolla videolla nyt vastasin tähän edellä mainittuun lauseeseen, enkä ollut mitään virallista huohotustestausta tekemässä…
Se, että pakokaasumittaus tehdään ilmanputsarin letku paikallaan riittää varsin mainiosti ehjällä koneella päästöarvojen läpäisyyn, mutta nyt yritinkin selittää kuinka sätkän kone säädetään niihin tehdasarvoihin, jotta kone varmasti saa oikeanlaisen seoksen öljyhöyryistä välittämättä itse säätötilanteessa. Näillä edellämainituilla toimenpiteillä olen saanut 80tkm ajetulla vakiokutosen koneella mittarista HC arvon 98 kun 200 (vai 400?) oli päästöraja. Ja siis ilman katalysaattoria mitä huoltomieskin piti varsinaisena ihmeenä. Ja tämän jälkeen kulkimella pystyi ajelemaan täsmälleen samoilla kaasariasetuksilla täysin huoletta. Jotkut kun käyttävät sitä taktiikkaa, että säätävät seosruuvin lähes kiinni ja nostavat vain tyhjäkäyntikierroksia kaasuläpältä että kuljin pysyy käynnissä ja menevät sitten katsastukseen. Ja taas katsastuksen jälkeen avaavat seosruuvia rikkaammalle… Väljämäntäisellä visan koneella taisin saada samoin toimenpitein arvon 254 ja silläkin olisi läpäissyt tuon vanhempien autojen HC rajan.
Esisäädön ilman mittaria teen siten, että koneen ollessa kuumana säädän seosruuvin niin kiinni, että tyhjäkäynti on ihan niillä rajoilla käykö vaiko ei, sitten 1.5 kierrosta seosruuvia auki. Tämä on yleensä ollut muutaman lattapäämeisselin kärjen paksuuden verran pielessä mittarilla haettuihin arvoihin, eli riittänee varsin hyvin.
Edit. Miettikääpä tilannetta, jossa sätkän koneita on säädetty tehtaalla oikeisiin arvoihin; Jokainen kone huohottaa varsin yksilöllisesti huolimatta siitä, että kaikki palikat on koneessa täysin uusia. Tällä huohotuksen poissulkemisella on pystytty tasapäistämään koneiden tuloksia ja täten säätö samoihin arvoihin on tullut helpommaksi. Yksikään kone ei ole lähtenyt liian laihalla käyden tehtaasta ulos, kun kumituubi on säädön jälkeen löyty paikalleen. Tämä kuulostaa loogiselta, vai mitenkä itse tasapäistäisitte vaikkapa 2500 kulkimen säätötoimenpiteen, joka käytännössä on koejärjestely? 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.