Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Harrastuksen seuraavalle tesolle
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.7.2008, 09:23 #124272
Terve!
Tulin viikonloppuna nostaneeni itseni sätkäharrastuksen seuraavalle tasolle. Eli, vaihdoin sätkään koneen ihan itsekseni punnertaen 😆
Ajossa auto ei vielä ole, kun piti tänään käydä hakemassa strobo Motonetistä ja vetarin keskikumi Artikkelista. Olin ilmeisesti rikkonut kumin jossain välissä kurakaarta vekslatessa. Nyt pitäisi päättää, irroittaako laatikon vai pyörän navan pään. Neljä pulttia vastaan kuusi…
Nyt takaisin puukatoksen rakenteluun…
14.7.2008, 11:01 #146398Onneksi olkoon ensimmäisestä koneenvaihdosta. Ne vetarinkumit repeää yleensä jos on klemmarilla kiinni. Kun autoa nostaa, vetarin teleskooppi venyy, ja kumi repeää. En ole aikkoihin kumeja millään kiinnittänyt, sen verran tiukat ne on että pysyy paikoillaan. Muistaa vaan asettaa paikalleen kun auton laskee alas.
Jos on hyvä paikka ja oikeat työkalut, kannattaa irroittaa navan päästä. Samalla pääsee kunnolla rasvaamaan alanivelen, ja kumin asennus onnstuu ehkä helpommin. Se on nimittäin aika tiukka venyttää boorituksen yli.14.7.2008, 16:45 #146399HIENOA! 😀 Kiva kuulla, tai siis lukea, jotta homma on edennyt. Tsemppiä lisärakentamiseen.
14.7.2008, 21:06 #146400Päädyin irroittamaan vetarin laatikon päästä. Ja helpostihan kumin sai paikalleen, kun paikat tursuivat vaseliinia.
Niputin auton ja muutaman koeajolenkin sekä suuttimien vaihtelun jälkeen tuo ei juurikaan häviä edesmenneelle voimakoneelle. Huippua taitaa olla vähän enemmänkin… 8) Mekaaniset äänet loistavat poissa olollaan, vaparisuodattimen tuoma mouruna ja pakoäänen mörinä pääsevät oikeuksiinsa.
Pieni takapakki tuli, kun ropelli otti ja irtosi. Jätin ilmeisesti pultin vähän löysälle ja iloisesti kiertävän koneen kanssa se irtaantui kesken ajon. Ropelli on nyt paria siipeä harvempi ja suojaverkko oli otettava tallin perälle, kun verkko rullaantui käyttöön kelvottomaksi.
Olisiko kenelläkään ylimääräistä ehjää potkuria ja suojaverkkoa?
25.7.2008, 04:53 #146401Huomenia!
Taitaa pikkuhiljaa olla sätkä ja kuski vireessä, kun kulutusmittaukset alkavat tuottaa kuuden pintaan osoittavia lukuja (eilen tankatessa 6.3L/100km).
Kyllähän hauskuuskerrointa loiventamalla, sekä kaasuttimen, että kaasuttajan osalta, saisi vieläkin pienempiä lukuja. Mutta kyllä nyt alkaa paketti olla hyvässä iskussa.
Ja nopeusrajoitusten mukaan ajellaan, tosin motareita väistellen. Eikä olla jaloissa, pikemminkin päinvastoin.
Naatiskellen
Tero25.7.2008, 08:29 #146402Hyvä kun sait viimein kulutuksen ja kulkemisen kohdalleen…
Kyllä sen kanssa värkkäsitkin hirveän työn… Mutta saitpa kokemustakin rutosti…
😉 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.7.2008, 08:43 #146403Kyllähän kulutus laskee kun palaa vakiotekniikkaan… 🙄
Vaan taas välähti hullun ajatus mieleen, että milloinkahan sitä saisi itsestään sen verran irti että saisi vietyä ajatusastetta pitemmälle sen moottoridynon, eikä vain tyytyisi testaamaan irtomoottoria vanhan renkaan päällä pihassa..?
Ei kummoinen homma olisi tällätä moottorin perään särkimenneestä vaihteistosta evakuiotuja osia pyörittämään hydraulipumppua, jonka virtausta rajoitettaisiin venttiilillä. Tämän painetta sitten mitattaisiin, tuotto kun tiedossa olisi, tehon tästä helposti laskettua saisi… Venymäliuska-anturi pukkiin sopivasti, pumpun tukipisteelle, niin tietäisi vääntömomentinkin…
Ja laajakaistaa pakoputkeen, että tietää miten seokset koneessa käyttäytyy..! Parin satkun sijoitus. Olisi aika tarpeellista tuo tieto kun näiden virivermeitten kanssa värkkää…
Ehkä jonain vuonna sitten..? Saattaisi tulla lisää kavereita käymään..? 😉
25.7.2008, 09:11 #146404Kyllä minä vielä tuon virikoneenkin värkkään…
Pitäisi vaan samaan syssyyn tehdä vaihdelaatikko. Tars saada yksi ylimääräinen kutosen levylooda ja amikasin perä. Niistä kuulemma saa kivaa ja virikoneelle sopivaa aikaan.
Toisaalta sellainen älyttömästi kiertävä kutosen konekin voisi olla hauska.
Noh, nyt pitää rauhoittua. On puuliiteri vielä ihan vaiheessa ja yksi pengerkin pitäisi rakentaa ja muutama kymmenen neliötä pompulakivetystä rakentaa. Ja keittio/ruokailutilan lattia maalata..
OT: Olisiko kenelläkään ylimääräisiä sokkelikiviä? Vaikka vanhasta navetasta purettuja.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.