Etusivu Foorumit Päävalikko Matkalle Helsinki – Kilpisjärvi 2001

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125732

    Tämä pieni tarina on jo kohta kymmenen vuotta vanha. Sen kertominen tuli mieleen kun löysin
    papereiden seasta matkan aikaisia muistiin panoja.

    Oli siis vuosi 2001, kun päätimme isommanOllin (mörkö) kanssa kokeilla, kauppias Jalo Mäkisen vuonna
    1959 tekemää ajoa “vuorokaudessa Helsingistä Kilpisjärvelle”. Herra Jalon kulkeneuvona oli 12hp Azu
    pakettiauto, meillä taas kutoistunun nelkku. Eli tarkoitus ei ollut kilpailla, vaan reissu oli eräänlainen
    tribuutti. Myös tiet olivan muuttuneet 42 vuodessa merkittävästi. Jalon matkaan kului 23 tuntia, 34
    minuuttia ja matkaa kertyi 1338km. Me selvisimme matkasta 13 tunnissa, 24 minuutissa ja matkaa kertyi
    1213km. Meillä oli matkalla mukana 96 litraa polttoainetta (omatankki ja neljä jerrykannua). Tankkaus tapahtui
    sähköpumpulla, mistä oli johdettu letku takaluukun välistä, bensatankin korkin läpi tankkiin. Ainoat pysähdykset
    olivat kusitaukoja, jotka nekin suoritettiin suurien mäkien jälkeen, vauhdin ollessa hitaimmillaan. Matkalla pyrittiin
    ajamaan rajoitusten mukaan. Matkaan lähdettiin perjantaina kello neljä aamulla, rautatien torilta Helsingistä. Lähtö
    aika oli sattumalta sikäli hauska, että Helsingissä oli juuri ollut Art Goes Kapakka festivaali ja paljon ihmisiä oli
    virtaamassa koteihinsa. Odotellessamme kellon lyövän neljä, meiltä oli ehtinyt käydä jo useampi hahmo kysymässä
    kyytiä kotiin. Kun kerroimme pysähtyvämme seuraavan kerran Kilpisjärvellä, kaikki luulivat että vitsailemme.
    Aamuöinen matka taittui hyvin ilman kummempia ruuhkia. Sen kummemmin testaamaton tankkaus järjestelmä,
    toimi myös hienosti. Oli hauska ajaa ja katsella bensaviisarin kerrankin menevän väärään suuntaan. Kilpisjärvelle
    saavuimme hyvissä ajoin 17.24. Jatkoimme tästä jäämeren rannalle ja jäimme yöksi Norjaan. Takaisin emme tulleet
    yhteen soittoon vaan yövyimme Oulussa. Viikonlopussa matkaa kertyi kaikkinensa noin 2700km.

    -Olli

    #155832

    Ollin juttua lueskeltuani, muistin että 80-luvulla tulin järjestäneeksi 5 Hupimestarin hullutusta. Ensimmäiseen osallistuin itsekin Bitterin Hessun kanssa. Olin hankkinut 50 litran tinneritynnyrin bensaa varten. Se kiinnitettiin takaluukkuun kuormaliinoilla. Lokasuojaan ruuvattiin sähköinen bensapumppu ja tankkaus tapahtui vipukatkaisijalla suoraan kojetaulusta. Lähtö oli Mechelininkadun Essolla klo 19. Heikki oli siistinä miehenä pessyt sätkän kisakuntoon pesukoneessa. Muuten hyvin, mutta oli jättänyt takaoven raolleen ja apukuskin patja ja peitto oli myös kastunut totaalisesti. Oli nimittäin ajateltu, että appari nukkuisi aina välillä ja siirtyisi sitten kuskin pallille. Meno ei saisi keskeytyä kuin hetkeksi. Heikki oli suunnitellut, että vaihtaisimme kuskeja lennossa, mutta tyrmäsin idean. Mielikuvani oli se, että 2 talonkokoista äijää löytyy ulosajon jälkeen toisiinsa kietoutuneena keskeltä sätkää.
    Reittimme: Helsinki – Lappeenranta – Mikkeli – Kuopio – Kajaani – Kuusamo – Ivalo – Karigasniemi – Utsoki – Kaamanen – Oulu – Raahe – Mynämäki – Turku – Helsinki. Matkaa kertyi noin 3400 km ja nopeimman keskinopeus oli niin korkea, että kuljettaja istui hetken vastaanottamassa poliisien muistutusta. Mainittakoon, että meidän ensimmäinen tankkaus oli Sodankylässä. Kuten mainittu lähtö tapahtui klo 19 perjantai-iltana ja maaliin ensimmäinen saapui tuossa klo 12 sunnuntaina. Meille tuli jo Lappeenrannan ja Mikkelin välissä ongelmia. Sätkä liikkui vain maksimissaan 90 km/h. Vaihtelimme tulppia, puhdistimme kaasaria, säädimme venttiileitä jne. Loppujen lopuksi vikaa löytyi irronneista imusarjan pulteista. Hessullta kysyessäni ennen reissua mahdollisisita työkaluista, hän vastasi ettei me korjaamaan lähdetä. Karigasniemessä meillä oli pakollinen 15 minuutin tauko ja sain baarin isännältä hylsysarjan lainaksi. Puuttuvan pultin otin lattiasta. Peli alkoi liikkua, mutta liian hapen saaminen oli alkanut tehdä reikää mäntään. Salosta Helsinkiin peli savutti jo pahemin kuin Wartburg, mutta maaliin saavuttiin noin 3 tuntia voittajalle hävinneenä.

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.