Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit High CheVaux

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 137)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #152815

    No pikku vedätystä tuli harrastettua Kujeiluiden vuoksi… Eli leimaan sain jo toissaviikon perjantaina, mutta sen jälkeen purin vielä kappaleiksi maalausta ja sähköjä varten. Sitten saikin paiskia hommia ihan olan takaa, että kerkisi vielä kotiin sillä ennen loman loppua ja arjen alkua.

    Tässä kuvat tältä päivältä valmiista tuotoksesta:

    Kivahan se olisi ollut jättää rottavaunuksi ja kummastuttaa sillä kanssaeläjiä tienpäällä, mutta koska se täyttää lähivuosina 20 vuotta ja on se ensimmäinen Suomen superi niin ajattelin että se ansaitsee uuden maalin ja muutakin pientä laittoa. Toivottavasti se saa lisää kilometrejä vielä seuraavat 20 vuotta vaikka sitten polttokenoilla jos ei muuten 😀 Maalista vielä sen verran, että se todennäköisesti vielä himmenee auringossa tuosta, koska se on ainoastaan puolikiiltävää maalia. Lommojakaan en jaksanut kaikkia peitellä, onhan sillä hämmentävää historiaa jo takana, että elämää pitääkin vähän näkyä. Hattuhyllyltä mittariston takaa löysin revolverin hylsyn, joten ei sitä tiedä mitä kaikkea tuokin on nähnyt ja kokenut 😀

    Edit: kuvien osoitteet päivitetty

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152816

    Hienohan siitä tuli. 🙂

    #152817

    Todella hyvän näköinen. Oli mielenkiintoinen projekti ja kiva seurata sen edistymistä.

    #152818

    Hyvä väri ja siisti peli. Hienosti onnistui melko lyhyessä ajassa värkkäilyt.
    Nyt vaan jousivarpoja vähän ulospäin niin race-henki lisääntyy.. 🙂

    -Erkka

    #152819

    Hieno on peli , harmi kun ei kujeiluihin kerennyt näytille. Ens vkl olis konstan sätkäilyt, loistava paikka Tiinan esittelylle

    #152820

    @Erkka wrote:

    Hyvä väri ja siisti peli. Hienosti onnistui melko lyhyessä ajassa värkkäilyt.
    Nyt vaan jousivarpoja vähän ulospäin niin race-henki lisääntyy.. 🙂

    -Erkka

    Kiitos kiitos. Tästä tulikin mieleeni, että en ole tästä mitään täysveristä katurassia tekemässä, koska ajelen sillä myös Suomen sorateitä. Näin ollen en mitään pohjakosketuksia halua ottaa. Siitä päästäänkin alustan suurimpaan heikkouteen verrattuna kitka-iskaroituun sätkään: hitaammissa nopeuksissa pintakovuus on suorastaan rasittavaa…Kovassa kyydissä meno on varsin maittavaa, että sitä ajatellenhan tuo alusta on suunniteltu. Tästä tekemällä kompromissin pääseekin tänne

    @jan sitikkamies wrote:

    Hieno on peli , harmi kun ei kujeiluihin kerennyt näytille. Ens vkl olis konstan sätkäilyt, loistava paikka Tiinan esittelylle

    Muuten kyllä, mutta kun on kuusi viikkoa pois kotoa niin välillä on sielläkin hengailtava..ympäristön painostus nääs 😀 Joten joudun kieltäytymään kutsusta 🙄

    @dago wrote:

    Hienohan siitä tuli. 🙂

    Kiitos. Takaovien verhoiluja kaipaa kovasti, jotta sisustaakin saisi siistiksi 😉 ❗

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152821

    @Akaile wrote:

    Kiitos kiitos. Tästä tulikin mieleeni, että en ole tästä mitään täysveristä katurassia tekemässä, koska ajelen sillä myös Suomen sorateitä. Näin ollen en mitään pohjakosketuksia halua ottaa.

    Kai se kaduilla on suurin se pohjakosketuksen vaara, ainakin omassa (silloin tällöin myös varsin matalassa) sätkässäni vaikeinta on etuperin ajo korkeilta katukiveyksiltä alas. Silloin tahtoo runko raapaista, jos koskaan. Vaikka olisi kuin matalassa asennossa niin mökkitielläkään ei ole silloin raapinut, eli voi sitä nyt ainakin sen 5 cm vielä madaltaa.. 😉

    #152822

    Päivitetäänpä tämäkin loppuun siltä osin, mitä tuli pimitettyä. Katsastushan tapahtui ennen tuon etupenkin paikalleen rakentelua, eli esimerkiksi tampereelle tuli tehtyä testilenkki ja samalla napattua kyytiin nuo etujakkarat. Maalaustapahtumasta seuraavat kuvatukset ja myös etuhattuhyllyn paljastunut olemus äänieristeiden alta. Ihan viimeinen hetki pelastaa hattuhylly, laho oli muhinut jo sen verran, että mittariston koteloa ja käsijarruvipua piti hitsata kiinni uudelleen, että mukana pysyvät.

    Pelleistä sai delffiinit ja sammaleensiniset haihtua uuden maalin tieltä…

    Takasisälokasuojat ja etulattiat olivat jo parsittu edellisessä osoitteessa, joten niihin en kajonnut.

    Edit: kuvien osoitteet päivitetty

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152823

    Sähköjäpähköjä askarreltiin seuraavaan malliin:

    Sinne ne sitten sujahtivat hattuhyllylle, hieman olisi voinnut niputtaa siistimmin, mutta sillä nyt ei mitään käytännönmerkitystä ole… Ideana tuossa siis se, ettei konepellin alla tarvitse sulakevikaa tms. etsiä kaatosateessa ja sulakkeen palaessa tilanteen näkee heti. Releitä lisäsin viisi uutta: elektronisen tarvikereleen vilkulle, pitkille, lyhyille, peruutusvalolle ja virtalukolle. Virtalukonrele on erikseen asennettuna mittaristonkotelon alle. Tämä parantaa sen viilentymistä ja toisaalta myös kuulee paremmin jos siellä päässä sähkö pätkii. Sulakerasioita on kaksi, toinen jatkuvalla virralla ja toinen virtalukolta ohjattuna. Tämä helpottaa tiettyjen laitteiden ohjausta jne… 12 sulaketta, jolloin muutama optiosulake jäi vielä käytettäväksi myöhemmin. (Murtohälytin, stereot jne) Kaikki vaativampaa virtaa vaativat laitteet, kuten valot, on vedetty 2.5neliömillin kumikaapeleilla. (Kiitos Jasu) Releiden ja hyvien johtojen ansiosta normaalien 55/60w H4:sten valotehon saa paremmin irti, rasittamatta virtalukon pohjaa tahi katkaisijaa. (Tarvittaessa voin ajaa myös (laittomilla) 90/100w polttimoilla…) Peruutusvalolle laitoin releen kolmesta syystä: alkuperäinen katkaisija vaihteistossa ei tee muuta kuin ohjaa relettä, pieni peruutusvalo riittää paremmin, kun se saa vahvempaa virtaa, ja kolmanneksi releen napsauksesta tietää pakin olevan kunnolla silmässä. Geesun lodjussa pakki ei aina nimittäin “solju silmään”.. Sähköt eivät myöskään ole konetilassa keräämässä öljysumuja tai muuta schaibalaa, kuten suolavettä. Piirsin kytkennät päästäni kesätöiden taukohetkinä pieneen vihkoon, ja hyvin näytti toimivan. Piirtelen näitä koneella tänne näkyville sitten kun kerkiän/jaksan

    Mittaristoksi askartelin jo aiemmin Gspecialin mittariston, siinä kun kaikki tarpeellinen löytyy. Ulkoasu (ja koko) ei ehkä kaikkia miellytä, mutta mittariston suunnittelu on sijoituksineen oikeasti hyvin tehty ranskanmaalla, siitä näkee kaiken oleellisen ihan pienellä vilkaisulla. Ei tarvitse kurkkia ratin taa tms. Toisaalta on se aika retrokin 😀 siihen tulee siistimmät ympärykset sitten joskus, kuten myös öljynlämpö ja -paine. Raitisilmasuuttimet teen samaten kuin toisessa tiinassani, eli ne on Gs-kamaa myöskin.

    Lattialle heittelin saunan ritilämattoa mattojen alle paremman ilmakierron ja täten kosteudenpoiston takia. Etuosaa tuli äänieristettyä lähes yhtä huolella kuin toisessa tiinassa, mutta päälle tulevat vaahtomuoviäänieristeet ja sivuverhoilut vielä puuttuvat.

    Tässä aiemmin mainitsemani etupenkkien “keskikisko”. Kiinnittyy kahteen alkuperäiseen rungon pulttireikään ja pitää molempia penkkejä täten paikallaan. Etäisyyssäätöhän on penkin jalustassa, joten tuon osan ei tuosta mihinkään tarvitse liikkua.

    Muita kuvia ei itse kasaamisesta ole koska tuli sen verran sitä kiirettä pidettyä.

    Toivottavasti projektiani on ollut mukava seurata, ainakin minulla oli hauskaa sen parissa (aina siinä ahertamisen sivussa.) Vielä enemmän toivon, että tämä inspiroi seuraavaa Superin rakentamista Suomeen, oli se sitten mehari, 2cv, dyane, ak, ami tai vaikkapa Bijou! 😯 Voin taata, että vaikka pannuhuone on toisin koristein niin ainakaan 2cv:mainen hauskuus ei ole hävinnyt, päinvastoin, uusi yllätysmomentti kanssa-autoilijoille on saanut minut monta kertaa jo nauramaan ääneen ajellessa yksikseni…

    Edit: Kuvien osoitteet päivitetty

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152824

    “Sähköjäpähköjä askarreltiin seuraavaan malliin:
    Ideana tuossa siis se, ettei konepellin alla tarvitse sulakevikaa tms. etsiä kaatosateessa ja sulakkeen palaessa tilanteen näkee heti.
    Toivottavasti projektiani on ollut mukava seurata,”

    Tosi järkevää, tuo sulakkeiden sijoitus. Asia joka ei oikein autonvalmistajien jakeluun mene. Ja on todellakin ollut ilo seurata projektia,
    ei muuta kuin luonnikkaita kilometrejä ajokkisi kanssa.

    #152825

    Sorry Akaile. 😕 Niitä oviverhoja en löytänyt… Muistin väärin.

    #152826

    Damn! Ei auta kuin jatkaa etsintöjä… 😥 Kulkekoon ilman niin kauan kuin on tarvis 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152827

    Vukingziisus sanon mä!
    Välillä tuntuu, että nämä kulkimet ovat pohjattomia kuiluja… Alkoi korpeamaan ajella ikkunat huurussa, joten otinpa sitten työn alle lämmöt. Siinä sitä sitten päivä taas vierähti pajottaessa. Minkäänlaisia lämmönsäätöjähän tuossa ei ollut, joten kaksi vanhaa nelkun lämppäriä sai toimia organdonorina. Toinen putki kun tulee suoraan kuskin jalkoihin ja toinen pelkääjälle/tuulilasille, niin katsoin hyödylliseksi rakentaa molemmille myös omat säädöt. Säätövipuina toimivat normaalit sätkän vaijerisäädöt, jotka kiltisti majoittuivat vaihdekepin lattialootaan. Tila oli jokseenkin rajoittunutta konehuoneessa, joten sai jonkun verran pähkäillä minkäverran lämmönvaihtajaa jättäisi jne. Halkipoikki menivät ja kovasti lyhenivät, mutta sinne ne vaan asettuivat kiinnitettyinä varapyörätelineeseen. Sivumainintana, että koneenperkele tiputtelee joitakin pisaroita öljyä virranjakajan puolelta, eli juuri niistä tiivisteistä/kupariprikoista mitä en vielä käynyt läpi…Näinhän se aina menee!. Onneksi etupuoli on rutikuiva ja pakosarjat tuntuu pitävän.

    Mutta mutta joo, siis geesun puhallushan ei ole suunniteltu samoin, kuten 2cv:n loistava lämpöratkaisu, joten sähköflekti/flektit ovat tarpeelliset. Jalkatilaan tuleva riitti kyllä, mutta tuulilasi tarvitsee lisää, jotta kosteus siitä lähtee alle valovuodessa. Tämän ratkaisin nurkkiin kertyneillä vanhoilla tietokonetuulettimilla. Tiinan muoviseen putkimysteerioon saa oikein mainiosti upotettua 80x80mm flektin. Tämä on pienempi ja hiljaisempi ratkaisu kuin geesun oma pöhötin. Tuosta muovituubista katkaisin toisen ylimääräiseksi jääneen putken pois ja pieraisin sen uretaanilla tukkoon. Toiseen putkeen laitoin kabiinin puolelle hieman pienemmän puhaltimen. Sähköjä en vielä kerinnyt kiskaista joten käyttötuntuma saa odottaa huomiseen. Kuvia kans myöhemmin. Ny nukkuu, että jaksaa tässä pohjattomassa kuilussa pudota huomennakin. (Selvennykseksi, että tarkoitan tällä kuilulla työnmäärää mitä sitä itselleen ihminen kerryttää kaikenmaailman suunnitelmilla suhteessa käytettävään aikaan… It must be love sanois Austraalian Toddi.. )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152828

    😀 On tätä hauska seurata. Hienoa, kun jaksat väkertää tuon kimpussa, onhan se, niinkuin sanoit, pala Suomalaista autohistoriaa. 🙂

    #152829

    Sitten hiukan huonolaatuiset kuvat rusikoinnista, kun unohdin kameran ja tyydyin kännykkään:

    Rumilus viimestelemättä ja paksuilla heppauksilla kun tahtoi ruosteschaisse palaa alta karkuun.

    Koko kaameus pellin alta näyttää tältä, päälle vielä vararengas.

    Kp-vaihtaja on käytännössä pelkkä säätöluukku, mutta tuohon pelkääjän puoleiseen tuli “hieman” lisättyä rautaa sisälle. Kaikista paras olisi ollut alumiinikennosto, mutta sitä kun ei tähän hätään ollut. Mutta lämpöä tuntui riittävän: 40min ajon jälkeen kartturi oli jo riisunut takin ja päälyspaitansa ja tokaisi “eikö täältä saa mistään raitista ilmaa, multa loppuu happi” Eli flektitkin puhkuvat ihan riittävästi…Laitoin nekin virtalukon taakse niin eivät jää päälle vahingossa.. Tosin eipä tuollaiset tietokonetuulettimet paljon mitään kuluta.

    Tämän lisäksi tuli asennettua vihdoin peruutusvalo ja se punainen sumuvalo. Molemmille johdot olivat valmiina, puuttui vain telineet itse valoilta. Kaasari tuli kiskaistua jälleen auki ja suuttimet puhtaaksi, sytyn säätöä jne jne rojut kyytiin ja menoks…

    Edit: Kuvien osoitteet päivitetty

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 137)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.