Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › High CheVaux
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
21.12.2009, 21:22 #152845
Eihän kiekkopeliäkään lopeteta ennen peliajan päättymistä, joten vähän samalla mentaliteetillä mennään tämän projektin kanssa, vaikka vuosi kilisee kohti loppua….Tänä vuonna Joulu tuli minulle muutamaa päivää ennakkoon, kas tässä:
Toinen lodju on tulipalossa olleen GSA:n entinen ja toinen on ehjä varaosalodjuke. Suur-kiitokset myyjille! (2kpl) Näillä näkymin molemmat menevät käyttöön.
Ja koska sen verran riivaa ja viiraa päässä niin pakkohan se oli mennä perse edellä puuhun ja alkaa ensimmäisenä väkertämään tuota kaaottisemman näköistä ja tuntuista lootaa:
No alkajaisiksi voi sanoa, että tasauspyörästö pyörii kun pyörittää yhtä puolta kerrallaan, mutta molempia pyörittäessä loota on jummissa…Voi perhana, noinkohan se on rattaat umpiruosteessa ja juntturassa palosammutuksen jäljiltä? Mutta totuus alkaa hiljalleen paljastua, kun nyppäsee kytkinkopan irti:
Okei vettähän siellä on ollut, mutta vielä en lähtisi luovuttamaan tämän osalta. Nimittäin nopeusmittarin pyörittäjän muoviholkki oli sulanut tasauspyörästön väliin ja kaikki stefat laakereiden väliin. Laakereissakin luultavasti ruosteisia yksilöitä.. Mutta so what, molemmat uusittavia artikkeleita…!
Stefaa laakerin välissä…Peräpään vitosmurikka hirviö:
Siirtäjät hiukka jumissa, mutta rattaat pelastettavissa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.12.2009, 21:26 #152846Vitosta purkaessa alkoi laatikkokin pyörimään vähän kerrallaan. Peräpään laakerit aika lohduttomat kun kuulien kannattelijamuovit olivat sulaneet. Vitosmurikan alempi mutteri oli ikävä keissi, se oli oikein kunnolla juntturassa ja vaati irrotakseen rälläkän laikkaa. Mutterin kanta 29mm, mukavaa kokoa siis…eiku…. Onneksi kierre on vakiokamaa, joten sen saa korvattua jollain toisella. Vetarin laipat lähti kiltisti ja sitten ei muuta kuin arkku auki:
Sielläkin alkavaa ruostetta on, muttei kuitenkaan sellaista kraateria, joka käytön estäisi. Siirtäjien purku oli myös hauska operaatio varsinkin ilmeisesti pakin osalta… Mutta kaikki ne sieltä lähtevät, ja vieläpä ihan kiltisti, kun vain hetken miettii. Hauska detalji löytyi parista laakerista, kyljessä luki isolla “DDR”…Laatulaakereita siis 😆
Tämän jälkeen pesasin lohkot ja aloitin rattaiden käsittelyn. Vielä pitäisi yksi nelilovinen lodju purkaa rinnalle ja verrata osien ristiin-naittamismahdollisuuksia.
Vaihteistoistakaan ei oikein selville pääse ennen kuin ottaa osat käteen ja hetken katselee mikä minnekin liikkuu. Varsin järkeviä kapistuksia loppupeleissä ja vaativuudeltaan vastaa normaalia koneen täysremppaa, joten uskallan kyllä suositella sellaiselle, jolla koneista jotain käsitystä on ja tarve laatikon läpikäyntiin. Tasauspyörästön passaus on vaativampi osuus, mutta monesti siihen apu löytyy Haynesin kansien välistä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.12.2009, 19:45 #152847@Akaile wrote:
Vielä pitäisi yksi nelilovinen lodju purkaa rinnalle ja verrata osien ristiin-naittamismahdollisuuksia.
Mitäs meinasit “sekoitella”..? Akseleista ei käy kuin kytkinakselit keskenään, rattaita voi muistaakseni heitellä ristiin… Perävälitystä ei sitten vaihdellakaan niiden välillä, kun pinion-ratas on tuossa alemmassa akselissa kiinteästi kiinni ja se on erilainen 4- ja 5-vaihteisissa laatikoissa…
23.12.2009, 20:31 #152848Yksi sulanut ohjuriosa pitäisi katsella ja verrata synkroja keskenään, notta onko vaihtokelpoiset, mikäli rusahteloo. Samaten laagerssoneja pitäisi tutkailla. Pinioniin ja lautaspyörään en meinaa koskea, eiköhän noillakin välityksillä päästä ihan tarpeeksi markka kahdenkymmenen päälle 😈
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.12.2009, 22:21 #152849Rattaat lilluhoitoon ennen joulupukin saapumista:
Ja reilut pari päivää myöhemmin:
Melkoista moskaa oli pinnalla sitruunahapon jäljiltä, kuplia tuli reippaasti. Ärtsy hajukin oli metalliosissa kun nosti ne pois lillumasta. Mutta jälki oli varsin mainiota. Esim. vetarin laipatkin olivat sen verran kauniisti hapottuneet, että voisi heittää maalikerroksen niskaan ilman sen suurempia käsittelyjä. Loppupäivä menikin nelivaihteista purkaessa ja eroja katsellessa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.2.2010, 15:25 #152850Materiaali: 1.5mm moneen kertaan tallottu roskisalumiini pajan lattialta. Ensiksi leikkuriin sopivan aihion saamiseksi ja sen jälkeen piirtelin merkkiviivoja (pitkä kaari oli muuten haasteellinen, täytyy vain toivoa, että se sopii mittarin ympärille niinkuin sen ajattelin 😳 ) ja sitten plasmaleikkuri laulamaan. Kun olin plasmalla sulatellut haluamani muodot, totesin ettei oikean reunan jäykkyys ole riittävä. Päädyin alumiinihitsaamaan reunaan 20mm lipareen, joka muutti tilannetta oleellisesti. Viimeistelyyn olisi voinnut panostaa vielä runsaasti enemmän, mutta tulen sen verhoilemaan jotakuinkin aiemmin julkaisemani 3D-mallin mukaisesti… Nuo 52mm mittarireiät eivät ole vielä lopullisen pyöreät mikäli ne jonkun silmään osuvat.. 😕
Siispä sisustus notkahti taas askeleen eteenpäin tänään…!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.2.2010, 19:09 #152851Seuraava osaprojekti:
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.5.2010, 19:24 #152852Päivitetäänpä tämänkin tilannetta hieman.
On päiviä jolloin sitä itse kukin miettii oman harrastuksensa järjellisyyttä ja minulla oli tänään sellainen hetki 😀 Voin kertoa, että pikkuisen raastoi sydäntä taas purkaa…
Jarrupääsylinteri oli antautunut jälleen, eli säiliö oli täysin tyhjä. Onneksi tuli syksyllä tehtyä Croiseten kanssa vaihtokauppoja, sillä nyt pääsen vaihtamaan pääsylinteriin uudet tiivisteet ja luultavasti sylinteri on sillä pelastettu. Vaihteisto oli yltäpäältä öljyssä, vaikka sen pesin vuosi sitten Järvenpäässä superia kasatessa ja sellaista määrää ei ole kone nyt kyllä vuotanut. Ajoittain olin haistavinani palavan vaihteistoöljyn katkun ihan viimeisillä ajoilla… Jarrusatulat menee uusiksi, koska ne olivat elokuussa todella jumissa ja silloin ainoastaan herkistelin ne ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa ne kokonaan. (Nekin löytyy uusina paketissa. Joskus näinkin päin 😀 )
Rungon meinaan raapata ja maalata niiltä osin mitä siitä nyt näkyy. Josko vaikka öljykyllästys olisi vähenemään päin lähitulevaisuudessa, joten olkoon siinä sitten maali suojana. Ennenkuin aloitin purkamisen tänään, heitin pienen motivaatiolenkin ja hauskaa oli 😀 Eiköhän se tästä taas mene toiseen suuntaan pikkuhiljaa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.5.2010, 07:13 #152853LHM-jarrupääsylintereillä on tapana vuotaa säiliön juuresta. Tänäkin keväänä parin kulkimen purkki oli tyhjä talven jäljiltä. Ilmeisesti nuo kumit, joilla säiliö on kiinni kutistuvat pakkasessa sen verran, että vuotaa nesteet etupöntön päälle, josta sitten öljynkäryä tunkee sisällekin. Lämpimillä ilmoilla ei jurikaan vuoda, mutta kannattaa kumit silti vaihtaa.
20.5.2010, 11:21 #152854Citroenin omassa varaosapakkauksessa tulee kumien lisäksi myös nippuside säiliön tiukemman kiinnityksen mahdollistamiseksi. Sellaisella voi yrittää korjata tilannetta myös, jos vanhat kumit hieman tihkuttavat eikä heti ole parempia tilalle.
5.6.2010, 21:48 #152855Jippiaijee, työvoitto!
Olipa taas mukava palapeli; vaihda laakeri, pura pääakseli 😥
Ja sitten viisi tuntia myöhemmin alkoi erävoitto olla käsillä. Koko talven ollut laatikoita levällään ja nyt vasta kerkisi hoitamaan loppuun tämänkin osion.
JEE!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.6.2010, 18:56 #152856Zimzalabim, jo onpi taas kone ja lotjake paikallaan pannuhuoneessa. Hyvin istuivat ja suorastaan jäivät kiljumaan lisää rassausta tallin nurkkaan…Ihan uudet jarrusatulatkin losautin loodan kylkiin, kun vanhat alkoivat olla jo niin jumissa ettei millään viitsinyt niitä takaisin laittaa tahi korjata tässä välissä. Olispa edelstahl-jarruputkisarja ransoselta niin huitasisin nekin paikalleen tässä samalla, mutta ei…sitten joskus.
Josko sitä ensi kerralla jo jysäyttäisi käyntiin ja kävisi kokeilemassa vaihteiden toimintaa. Ennen sitä täytyy hoitaa vielä jarrut kuntoon ja askarrellapaskarrella ensimmäisen äänenvaimentajan tilalle ratkaisu nimeltä Joku muu. Entinen on niin lommollaan ja lähestyy muutenkin vanhainkotia sellaista tahtia, että hirvittää. Varsin oli työntäyteinen viikonloppu suberin osalta, vaikka välissä yritti olla kaikenmaailman valkolippalakkibileitä ja tuplalorttojen seremonian kuuntelua… Perässä tullaan…kun ei enää ohikaan pääse 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.6.2010, 04:28 #152857JEEEEE 🙂 28h siihen vaadittiin tänä viikonloppuna, mutta kyllä kannatti! Kuvia myöhemmin…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.6.2010, 08:16 #152858Se on se kärjetön jakajakin ollu välillä mukana, välillä missä milloinkin, ohikin oon ajanu iliman jakajaa, mutta vielä kuiteski toimittamatta… 😳
21.6.2010, 08:33 #152859Kovasti meinas jännittää eilen, kun nykyisestä jakajasta repes se johto irti ihan viime metreillä..onneks sit tajusin heti, että ei tarvi yrittääkään kolvata sitä siihen revenneeseen kohtaan, kun kondensaattori ei ole syttyboksin ansiosta käytössä, joten sain sen liitettyä suoraan siihen kondensaattorin johdon pistokkeeseen… Mutta ei ole ehjä enää tuo nykyinenkään jakaja, kun välillä tyhjäkäynnille pudottaessa se sammuu siihen, mutta taas jos nypäyttää kaasua ennen tyhjäkäynnille pudotusta niin sitten taas toimii normaalisti. Ts. alipaineen säätö ei reagoi sillai niinku pitäis.
Mutta jos saat sen järjettömän jakajan jopa ennen juhannusta pudotettua määränpäähän niin erittäin hyvä, koska tulen viettämään juhannustani niihin suuntimiin…
Btw, uskotteko, että mahtui keula kasaan venyttämättä yhtään keulapeltejä tahi muokkaamatta geesun mootorin tuulipeltiä! 😯 On se citikan inssi ollut kaukaa viisas kun on mitoittanut noin huimalle paketille riittävät tilat 😀 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.