Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit High CheVaux

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 137)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #152860

    Dii, niitä kuvia.. Koko komeudesta en viitsi julkaista vielä mitään, ennenku on pesusieni käynyt pinnalla 😀 Mutta muutama detalji:

    Renkaathan olivat viime kesänä punaisesta Tiinastani lainassa, joten tälle kesälle yksi ensimmäisistä investoinneista oli nuo uudet nakit ja tulihan siinä talven puhteina muutama vannekin pyöräytettyä kuntoon.. Jotain outoa renkaissa?

    Sitten tosiaan sitä etupönttöä tuli jo syksyllä säälittyä, se on edellisen elämän aikana saanut useamman pohjakosketuksen ja veli korroosiokin alkaa olla esillä.

    Siispä siihen moponetistä vähän aineita ja askartelemaan…Aikaa tähän kului yllättävän paljon. Tuossa tilassa on monta tekijää, jotka täytyy huomioida; mm. raidetanko ja sen vaatima tilantarve. Hiukan olisi voinut tehdä tuon yhdyskappaleen vielä virtaavammaksi, mutta menköön tämä nyt harjoituskappaleena. Aivan selvä ero tuli kierrosherkkyyteen.


    Taakse tuli asennettua se pönttö, jonka askartelin keväällä. Hyvin mahtui, mutta keskipöntön vaatii vielä väliin. Muuten mukavat äänet, mutta kori soi ikävästi 4000rpm paikkeilla 😀

    Laatikko pelaa hienosti, synkrot kuin uudet ja ei juuri minkäänlaisia sivuääniä. Vitosella on selvästi rallateltu eniten kilometrejä menemään, mutta senkin äänitaso on varsin normaali. Kaasarin avasin tänään ja puhalsin suuttimet puhtaiksi ja laskin bensan pintaa 18–>20mm

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152861

    Ensimmäinen “rauhallinen tankki” ajettu, motaria satkun pintaan ja muutama kevyt ohitus= 6.2 L/100km. Karkeasti voisi sanoa, että tästä ajotyyli kumpaan tahansa suuntaan tuo noin litran muutoksen kulutukseen. “Sätkän vauhtia sätkän kulutuksella”…

    Moponetistä kävin hakemassa rosterisen tarvikepöntön ja sen laitoin eilen paikalleen, siihen jousipöntön viereen, kuten normaalistikin. Nyt alkaa olla äänet suht kohdallaan, vielä tarvitsee korin yläkaarien ja takakontin äänieristeet askarrellapaskarrella niin vähenee korin sointi.

    Moottori voisi saada enemmän tuuletusta edestä, eli tarvitsee vaihtaa sellainen kutostiinan maskinaluspelti siihen. Kone on niin kiinni pellissä, että ilmavirtaa tulee ainoastaan puolelle propellin pyörimispinta-alasta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152862

    Tänään hki-lahti 80km/h koko matkan..4.8 l/100km. Siispä
    tehty työ tuottaa hedelmää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152863

    @Akaile wrote:

    Tänään hki-lahti 80km/h koko matkan..4.8 l/100km. Siispä
    tehty työ tuottaa hedelmää.

    😆

    #152864

    Missä lie jannu taas naamansa noennut… 🙄 Ehkä kuvat selittää?

    Jottain tarttis tehä?

    Aavistuksen verran istuvuusongelmia parin viikon ajelun jälkeen, kun hauras pelti rupee pettämään liiallisista jännityksistä johtuen…

    Josko sitä tukevampaa kehikkoa tekisi tukea antamaan:

    Pultit törröttää tarkoituksella eteenpäin…Helpottaa kummasti kokoonpanoa ja kannatkin jäävät kivasti puskurin alle piiloon. Itse kehikko on rungossa kahdella M8 pultteroisella kiinni. Niistäkin kannat hitsattu suoraan kiinni putkeen.

    Siitä se alkaa muotoutumaan…

    …Mutta vielä ei näin helpolla päästä, vielä on vähän peltiä lisättävä:

    Ja vähän hengitysaukkoakin:

    Kummallisia nuo Citikan inssit, kun noista kutosmallin lisäaukoista tuntuu olevan oikeasti hyötyä; 20 astetta tippui öljynlämmöt tämän keulamuutoksen jälkeen. Vrt. lähtötilanne, vain maskin kohdalta happea ja konepelti raollaan josta pitäis tulla lisäilmaa myös. Maskipeltiä jatkoin sivulle hieman, mutta sinne se polkeentuu maisemaan nätisti. Lokareiden pulttien vastamutterit hitsasin myös maskipeltiin kiinni, eli koko tämä maskirakennelma lähtee irti yhdellä kiintoavaimella ja kuuden pultin irroituksen jälkeen. (Kuusi kuulostaa paljolta sätkään verrattuna, mutta laskekaapa Dyanen alkuperäisen rakenteen pultti ja peltiruuvimäärä! 😯 )
    Konepelti pysyy nyt kiinni tuollaisilla rallityylisillä sokilla. Syy näihin sokkiin ei ollut rallilooking hakemisessa vaan tuon maskin kanssa pelleilyssä. Mietin jonkun aikaa, että miten sen toteutan. Nyt siis maskipellistä tulee maskin läpi m6 kierretankoa, joka menee konepellistäkin vielä läpi. (Tämä oli rusikoitu konepelti, joten ei säälittänyt pari lisäreikää 😆 ) Päihin porasin reiät sokille, mutta oli liian ohutta tavaraa siihen…murtui. Joten jouduin hitsaamaan pienet putken palaset vielä päihin, joissa sokat nyt majailevat. Ilman noita putken pätkiä maski olisi ollut irrotettavissa pelkästään nostamalla se kierretangosta erilleen! Ja kylläpä tuli yllättävän jämäkkä rakenne kaikenkaikkiaan. Ei ole tietoakaan entisestä ratkaisusta. Maskia joutui hieman ohentamaan hiomalla, mutta edelleenkään en ole koskenut moottorin tuulipeltiin, joten siihen voi jatkossakin vaihtaa pellin tai moottorin geesusta kuin geesusta 😉 Paketti tuskin tästä enää pitenee, joten tilaa on nyt riittävästi.

    Pakoputkistoakin jouduin hieman hitsailemaan tiiviimmäksi, mutta tietääpähän tehneensä taas yhtä jos toista. Kyllä se kotimatkalla jo mieltä lämmitti 🙂 Paljon on tehty, ja paljon on jäljellä!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152865

    Ehditkö jo kärjettömän jakajan paikalleen vaihtaa, eli mahtoiko se toimia käytännössäkin eikä vain kotona testipenkissä..?

    #152866

    Sen suhteen olen ollut laiska…mutta josko sitä tulevana viikonloppuna?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152867

    Ja toinen rengasrikko! prrrrrrrrkle! Johan muuten ravisti kun satasen vauhdista laskeutui yhtäkkiä tyhjäksi rengas, oli kumi niin kuuma, että sormia poltti. Onneksi ei ruennut riekaleet lentämään.

    Pakoputkisto tiivistetty ties monennettako kertaa, nyt piti ainakin 300km, saas nähdä pitääkö jatkossa. Mittariston ympärys vihdoin paikoillaan. Laturiksi tarjosin täyskorjaamaani, mutta ulkoisen säätäjän kera…ja fuck it, ei toiminut vieläkään. Menee uudelleen avaukseen. Sittenpä laitoin Kirkkonummelta löytyneen uuuuuuden Ami Super laturin ja elektroonisen säätäjän. No silläpä toimi siten, että ilman valoja yli 16 volttia ja kun laittoi valot päälle niin tasaantui 14 volttiin. Lähdin kotia kohti ja en päässyt kuin ensimmäiseen tienhaaran niin lataus heitti 19 volttiin ja sit kuulu poks konehuoneesta ja lataus loppui siihen. Onnekseni havaitsin, että säätäjähän se siellä oli antautunut ja laturi oli ehjä edelleen. Säätäjä siis oli joku, mistä en tiedä muuta kuin että päällä luki 14 v ja alla oli kytkentäkaavio. Tuli superin mukana, ja sen enempää en siitä tiedä. Roskiin meni. Sitten kaivoin pakista varasäätäjäni mallia Bilteema. No sepä oli sökö myös. Tässä vaiheessa oli jo hieman kylmää otsahikeä, että näinkö tässä joutuu jonkun random-mekaanisen säätäjän vielä kaivamaan..mutta onneksi tallin hyllystä löytyi vielä yksi Bilteman säätäjä ja sillähän se pelasi heti. Tarkkailin koko matkan erikseen kytkettyä volttimittaria ja kauniisti näytti lataavan. Mittariston volttimittari sensijaan näyttää aivan liian vähän mielestäni.

    Tässä kun joku tietysti miettii, että onko mulla sähköt nyt ihan ok muilta osin, kun tuollaisia latausjuttuja on niin kerrottakoon tässä nyt vielä se, että asensin tuohon säätäjän “eteen” sen erillisen releen (josta on ollut puhetta) ja oman sulakkeen. Molemmat meni ikävä kyllä konehuoneen puolelle, kun oli muiden sisäsähköjen kanssa jo sen verran ahdasta. Mutta hyvään paikkaan istuivat, helppo tarkistaa, vaihtaa ja taatusti viileämmässä kuin entinen sisäinen säätäjä laturin kyljessä. Ei kyllä tullut mitään muutosta latauksen tasoon entiseen nähden, joten väitän pelkän virtalukon releen ajavan saman asian… Mutta onpahan nyt rakennettuna ja siitä on tietysti se hyöty, että nyt voin laittaa minkä tahansa g-mallin laturin koneen jatkeeksi ja johdotukset löytyvät valmiina.

    Ja juositustakin hilasin ylöspäin, enää ei ota eturenkaat sisälokareihin kiinni mutkissa 😆 Mutta olipahan jousitusosat jumissa…käyttäkää ihmiset reilusti rasvaa tai kuparitahnaa niin on huomattavasti helpompi säätää jatkossa! Iskaritkin lähtevät nykäisemällä irti jos asentaessa viitsii sipaista vaseliinin väliin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152868

    Nättihän tuosta tuli. 🙂 Mukavan näköinen muutos tuo keula, on.

    #152869

    Oli kaksi vaihtoehtoa: Joko järki lähtee tai Solex lähtee. Koska ensimmäisestä ei paljon ole jäljellä, sai Solex luvan väistyä. Siispä nokille Webeer ja sille kuuluva imusarja. Jumaleissön! Ei ole samasta maailmasta nuo kaasarit! Aivan eri meininki ja tahditus pannuhuoneessa nyt. Tyhjäkäynti löytyy heti startista ilman ryyppyä. Yläkierrokset tulevat paljon tiukemmin repien. Huominen kertoo montako litraa mentiin miinukselle bensankulutuksen suhteen, mutta ainakin toiminta on 10 kertaa parempaa. Huvittavinta tässä on se, että Webeer vie huomattavasti vähemmän tilaa ja luonnollisesti on myös yksinkertaisempi rakenteeltaan. Ei sähkösolenoidia, tyhjäkäyntisuutin järkevästi, suuttimet helpommin käsillä, bensanpinnan koho paljon jämerämpi…jne jne. Kaasuvaijeri meni uusiksi, mutta siinäkin onni onnettomuudessa, koska vanha vaijeri oli katkeillut jo useamman säikeen verran polkimen päästä.

    JK: Siis se miksi Solex aiheutti harmaita hiuksia johtui pääasiassa puhdistamistarpeesta; n. kerran kuukaudessa sai puhaltaa suuttimet auki tai muuten ajo oli nypyttelevää. Suutin ei koskaan ollut silmämääräisesti tukossa, siinä vain oli sitkeä öljykalvo tai jotain muuta scheissea.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152870

    Wanha totuushan on että Weber on kaasutin, muut ovat vain bensaputken laajentumia…

    #152871

    Näinhän se on nähtävä, meni vain hiukan aikaa ennen kuin sain käsiini ko. kaasarin ja imusarjan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152872

    0.5 L / 100km mennyt enemmän nyt kahdella ekalla tankilla, mutta huomioitavaa se, että en ole kirjasta oikeita suuttimia, bensan pinnankorkeuden säätöä tahi seoksia tarkistanut vielä.

    JK: Joopa, nyt on suuttimia tarkistettu Haynesista ja vääräthän ne ovat. Webukkaa kun on kolmella eri kurkkukoolla ja usealla suutinvariaatiolla ollut geesussa. Siinä on seuraava rumba sitten tiedossa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152873

    Vihdoin sain aikaiseksi oviverhoilujen siistimisen. Tosin, se toinen takaoviverhoilu edelleen puuttuu, mutta ainakin etuset ovat nyt kuosissa. Yläosa tekonahkaa, alaosa verhoiluhuopaa:


    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152874

    Aika mukavasti on päässyt tekemään viimeistelytöitä tässä vaiheessa kesää. Verhoilut

    Sitten lämmitykseenkin koskin, koska viime talven kokemukset geesun lämpötehoista hävisi terästetylle sätkäpaketille 100-0.
    Terästyksen unohdin ja siirryin jalompaan, kuparointiin 😀 5m pujahti putkea lisäkennoksi:

    Viiltoja päihin, jottei kanavaan synny pelkkää seinää, joka estää puhalluksen kokonaan.

    Sinne ahtautuivat:

    Ja sitten Pilipaliteman venepuhallin hemmettiin ja Geesupöhötin tilalle.

    Menee muuten alkuperäisiin reikiin kahdella lisäreiällä puhaltimessa ja korotusrengas korin ja puhaltimen välissä…

    Nyt on ollut 20 lämmintä ajellessa kaupungissa ja keulalla ei ole vielä täyttä talvivarustusta. Matka-ajossa puhaltimen ei tarvitse olla päällä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 137)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.