Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit High CheVaux

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 137)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #152890

    Hyvin näkkyy. Mahtoko olla ajamattomat tukivarret, varastoväristä vois sellasta päätellä..?

    Ja entäs nuo kuvatut hitsisaumat, sattuko siulleki kohalle sellaset missä ei ollu ihan osunu hitsari oikeaan kohtaan… 😆

    #152891

    Juu ekat kuvat on fiilistelyä, notta kun olis kaikki osat aina tuollaisia, että vain varastomaali päällä ja suojamuovit rei´issä. Suorastaan maagista, että tuollaisia enää edes löytyy 😯 Franco ne myi ranskassa viime kesänä, neljä vai viisi vartta oli tiskissä. Mutta sitten noista hitsisaumoista..joo, ollut kesämies räkimässä. Varmasti huonoimmat saumat mitä itselle on vastaan tullut. Ei hätää: Tigillä 100mm pätkinä vuoroin sisäkaarta ja vuoroin ulkokaarta lämpömuutosten minimoimiseksi saumat kauttaaltaan uusiksi. Miksikö? Kuvakin sen jo kertoo, että kun hitsisauma on katkonainen tahi räkimällä tehty niin sinne jää reikiä ja huokosia, josta vesi sitten ajelehtii sisään herra korroosion kaveriksi. Toki meinaan lotrata öljyllä varret sisältä, mutta ei tämä hitsisaumojen korjaus haitaksikaan ole. Josko ne kestäisivät valittamatta seuraavat 20 vuotta 😀

    Ainiin ja noista iskareiden laippojen kiinnityskorvista: ne on tehtaan jäljiltä yllättävän heppoisella hitsauksella kiinni! Lisäsin knöölit migillä jokaisen kierrekorvan nurkkiin, jotta pysyisivät kiltisti aloillaan. Ei nimittäin ole vain yhtä superia, johon on kiinnityskorvia hitsailtu uudelleen kiinni, kun iskari alkaa elämään omaa elämäänsä. Johtuneeko sitten soraerikoiskokeista vai jäykemmistä iskareista tahi suuremmasta massasta etuakselin etupuolella, mutta rasitus on kutosta kovempi ja jälkeä syntyy….niin ja ällistyksenvakajaa tietty siirtää lisärasitusta puolelta toiselle.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152892

    On ne tukivarren hitsaus saumat hyvä tarkistaa..
    Itselle kävi 80 luvulla ajaessani routakuoppaan että sisäpuolen sauma ratkesi auki..
    Oli juuri tehtaan hitsaus saman näköinen kun kuvissasi..
    No tallille vain kori tunkin päälle ja sauma auki ja mikilla uusi sauma tilalle kun entinen oli hiottu pois..
    Sauma irvisti silminnähden kun keulan paino oli päällä,,
    tunkilla nostettaessa koria rako häipyi..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152893

    Saipahan tätäkin rojektoria potkittua edes hieman eteenpäin: Etuakselin sisuskalut läjätty; holkitettu ja nylonisella liukupinnalla varustettu hammastanko ja rasvanipallinen matopyörä. Matopyörän laakeri oli edelleen uuden karhea, joten josko sillä tovin ajelisi. Tukivarret ja muut hilppeet vaativat vielä kolmannen kerroksen maalia, rasvanipat ja öljyä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152894

    Vielä pari kuvaa tuosta akseliputkesta…Sekin löytyi ranskisten maailmankokouksesta viime kesänä, ihan sattumalta yhden tiskin irtaimistosta. Tukivarret oli irrotettu koko setin hinnan maksimoimiseksi, joten tyydyin pelkkään putkeen 😆

    Laakerit irtosivat nätisti ja olivat edelleen pesun jälkeen täysin käyttökelpoiset:

    (Kyseisen erikoistyökalun mittapiirros löytyy muistaakseni Haynesin takasivuilta)


    Hammastangon välykset minimiin. Teräksinen holkki vaihdettu myös isompaan.


    Lauantaina raivasin hieman tilaa konehuoneeseen ja heitin vanhan “kymmenen minuutin” akseliston pojees..(kymmenen minuuttia=välyksen määrä ratissa, jos rattikehä muutetaan “kellotauluksi”) rupee tämänkin koneen nostelut olemaan lihasmuistissa 😀 Laatikko lähtee samalla vaihtoaitioon, kun rupesi kelmi rallattelemaan viikkoa ennen euroopan tourneeta viime kesänä.. 🙁


    Uutta roipetta sisään. Hennon punaisella merkitty lisätyt rasvanipat ja öljynvalutusreiät.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152895

    Juhannuksen päätteeksi pudotin sinivuokon tassuilleen ja kylläpä keula niiaili liukkaiden laakereidensa varassa nätisti. Hämmästytti kuinka pienen liikeradan tukivarsi tekee suhteessa runkoon. Nimittäin asentaessa tuntui, että molemmat stopparit tulevat ihan liian hätäisesti vastaan. Raidetankojen alapäihinkin upotin rasvanipat (ympyröity). Tämän mallisissa nipan saa sihdattua siten, että rasva tulee nivelkupin jousen alle ja sieltä sitten rasva kulkee oikeisiin osoitteisiin.

    SEPPONin luovuttamat massaiskarit saivat pohjamaalin naisen käsissä, ja vanhat öljyt tuli myös lirautettua ulos. Olipa muuten rikkipitoista tavaraa toisen massaiskarin sisällä! Talli haisi vielä lähtiessäkin, vaikka ko. mönjä oli purkin pohjalla vajaan vartin tallissa. Molemmat kuulat liikkuivat iloisesti, eli hyvät niistä tulee 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152896

    Moro !!
    Kiinnostava toi hammastangon holkki !! Onko se nylonia tai muuta muovia ? Miten pitkän holkin laitoit ??
    Toinen kiinnostava asia on noi tukivarren rasvanipat. Laitoin omaan Airelleeni vastaaville paikoille, mutta aikani rasvattuani ei enään mene vaseliinia sisään, liekö täynnä ja onko niin että täyteen tullessaan ei vaseliini todellakaan tule ulos mistään 😯

    Lasse

    #152897

    Nyt en nylonholkin pituutta tähän hätään tarkasti muista, mutta se on sen liu´un kokoinen ja siihen kiinnitetty.

    Tulihan rasvanippa tarpeeksi keskelle, eli ettei rasvanippaa ole porattu tukivarren seinämään ja rasva menisi siten tukivarren sisään, eikä laakeripesään? Ahneuksissa meinasin aluksi näin tehdä, eli laittaa vain pitkäkierteisemmän rasvanipan, mutta sitten katsoin riskin turhaksi ja jätin poraamatta “liian lähelle”.

    Senhän voi laittaa myös alapuolelle, mutta pyrin tekemään nämä muutokset aina siten, että huollettavuus osuu parhaiten käsille. Ts. jos auton alle joutuu mönkimään huoltotoimenpiteitä tehdäkseen niin monia säännöllisiä toimenpiteitä saattaa jäädä tekemättä. Tällä yläpuolisella systeemillä ajattelin homman niin, että uutta rasvaa painuisi aina painovoiman ansiosta ylhäältä alaspäin…Mutta reippaalla täytöllä ei tällä ajatuksella ole merkitystä, sillä vanhempi rasva pursuaa aina ulospäin.

    Silti sen rasvan pitäisi kyllä tulla uloskin päin laakerin välistä, ainakin tuossa toisessa Tiinassa niin on käynyt ja se hieman häiritsee kitkaiskareita 😀

    Raidetankojen kanssa täytyy vielä todeta, että ehjillä suojakumeilla ja säännöllisellä rasvaamisella nuo ovat melkoisen ikuiset kulumisen puolesta…Nämä paikat kun käy huolella läpi niin kannattaa kysyä itseltään “miksipä ei?”. 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152898

    Jäi Koukerotkin väliin, kun piti viettää laatuaikaa Tiinan kanssa 😉 Olipa tosi rattoisa lauantai, osiossamme pura-kasaa 2010, siirrä toiseen lootaan 2012…


    Varsinkin tämä vaihe on mieltä lämmittävä, suorastaan verenpainetta nostattava. Eli kyseinen kytkinakseli irtoaa levitettävän sokan auettua riittävästi ja työskentelytilaa on niin maan pirusti! Huonoilla pihdeillä homma onnistuu n. kerran 35 yrityksessä ja tässä tapauksessa se piti tehdä kahteen kertaan ja laittaa paikoillensakin kahdesti.. 🙄


    Mutta sinne se sitten “uusi” laatikko (löytyi viime syksynä netistä autopurkaamopalvelusta 😯 ) haki uomansa tänään sunnuntaina ja massaiskaritkin löysivät uuden elinympäristön toisesta tiinasta. Ohjauksen osat ovat nyt kaikki paikoillaan ja todella jämäkältä tuntuu kuivaharjoittelu, ei pienintäkään klappia missään, joten ero entiseen on melkoinen.


    Ällistyksen takaajat saivat nekin pohjamaalinsa, joten josko tuo motivoisi asentamaan takimmaisen ruotsista tulleen jo pikkuhiljaa paikoilleen.. 😕

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152899

    Ja taas mennään! Eilen kahdeksan maissa illalla sain etupenkit aloillensa ja sitten pitikin syöksyä baanalle kotia kohti. Hyvin pelitti uusi loota, ällistyksen takaaja edessä ja ohjaus ylipäätään. Todella tarkka ja menee suoraan. Massaiskarit pehmensivät rattituntumaa selvästi entiseen nähden.

    Meinasi olla jännä tapahtuma tuo harituksen säätö, kun en ottanut yhtään huomioon, että tässä konseptissa onpi taka-akseli kapeampi kuin etunen, joten langalla säätö ei onnistunut. Tai onnistui, mutta tallin tietotaidon saapuessa apuun huomasin haritusta olleen yli 19mm 😯 Siinä olisi eturenkaat kuluneet melko nopeasti. 😆

    Nopeusmittari lakkasi toimimasta heti kättelyssä ja kaasarin suuttimet pitäisi ottaa käteen, siinäpä akuuteimmat miinukset mitä kohdalle osui. Jostain syystä syksyllä oikutellut virranjakajan alipaineensäätökin tuntuu jälleen toimivan, mutta josko ollut vain syysflunssaa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152900

    Keulan jousitusta säädetty, jarruja ilmattu, takakenkiä herkistelty, vaihteistoöljyt vaihdettu Red Lineihin ja maalipintaa meikkailtu sieltä täältä. Harmittaa kyllä nuo maaliasiat; sen kerran kun sätkän maalaa kokonaan pohjatöineen niin parin vuoden päästä ei enää samaa maalia kaupasta saakkaan. Nytkin kävi niin, että Sadolinilla kyllästetty kuljin olisi tarvinut lisää samaa maalia, mutta valmistus oli lopetettu. Ei voi sävyttää Kirjoon, kun on eri koostumus. Seuraavaan kauppaan ja sielläkin Sadolinin myyntiä, muttei enää kyseistä maalia. Heillä kuitenkin onnistui saman sävyn teko Panssarimaaliin, joten tilanne saatiin pelastettua.

    Oli miten oli niin lähtö Sätkälään saa huoltojen puolesta koittaa ja sen päälle vaikka vähän pidempikin reissu. 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152901

    Pientä super-jumpittelua havaittavissa. Alkoi köhimään jopa keskikaasulla, jos runttasi lusikkaa lattiaan vauhdilla. Tasaisella kaasuttamisella eteni suht normaalisti. Puhdistin kaasarin. Ei auttanut, sama meno jatkui. Sitten alkoi paukutella ja köhiä vielä enemmän..kestin pari päivää…Sitten hukkui tyhjäkäynti niinkuin viime syksynä, eli jos pudotti kierrokset nopeasti niin moottori sammui, mutta hitaasti laskien jäi käyntiin. Ei auttanut, kp-lokaria käteen ja vanhoja rojuja purkamaan pois. Eli virranjakajan alipaineensäätö sanoi itsensä lopulta irti.

    Vasta parisen vuotta ollut pelkääjän penkin alla muovikassissa Jasun läpikäymä kärjetön jakaja ja nyt sitten päätin sen asentaa paikoilleen. Hieman pelonsekaisin tuntein, kun tiesin, että se joko toimii tai ei toimi. Ts. ei anna juuri mitään anteeksi niinkuin kärjellinen versio. Vähän piti vielä johtoja konsultoida (kiitos siitä) ja sitten uskaltauduin starttinappia painamaan. Ja pröm, sehän kävi heti. Vielä koskaan aikaisemmin ei olekkaan näin käynnyt, eli heti startin jälkeen kylmänä tyhjäkäyntiä. 😯

    Alavääntöä tuntuu olevan aavistuksen enemmän ja aivan kakistelematta vetää jälleen. Kierroslukumittarikin oli oikutellut koko kesän, pomppinut vähän miten sattuu, mutta nyt sekin ilmiö hävisi. Hyvä näin, sillä olin lykännyt laiskuuttani mittariston johtojen läpikäyntiä 😆

    Superilla kilometrejä takanaan 2009-2012 32 000km, eilen kun sitä kirjanpidostani lunttailin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152902

    Auttaiskohan tuollainen järjetön myös omani käynti häiriön poistamiseen. Kokeilisin jos sellaisen omistaisin:(

    #152903

    Paa Patonkiin ostoilmoitus, kyllä noita on pakko joillain geesumiehillä olla. Eikä haittaa, jos sytytysyksikkö puuttuu, sillä niitä saa uutena Moto-njetistä…samaten kansia ja pyörijöitä. Ts. minimissään virranjakaja johtoineen, lopun pystyy kaapimaan muualta.

    Ja ihan kuten sätkän 123 konversiossa, kannattaa tämänkin järjettömän varalla pitää sitä perinteistä kärjellistä. Tuo kun pimenee niin matka loppuu siihen, jos ei varahärveliä ole.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152904

    Hitaasti, mutta varmasti. Jo ranskan reissua varten aloitin startin kunnostuksen, joka sekin meni kiireessä reisille. Auttavan käden avustuksella hiilet vaihtuivat, tai vaihtuivat jo aiemminkin, mutta johtimet murtuivat liian tiukasta sovitteesta johtuen. Vaati staattorin irrotuksen.. Tämän kun sain ranskan maailmankokouspaikalla käteeni, aloin vaihtamaan uutta solenoidia. Ja kappas, motonetin myymä solenoidi oli kyllä muuten tähän Paris-Rhoneen sopiva, mutta sen kolme kiinnityspulttia olivat liian lyhyitä. Jäi odottamaan parempia aikoja. Tänään vihdoin otin ko. startin jälleen käsittelyyn, koska edellinen niin säännöllisen epäsäännöllisesti löi tyhjää, eikä sen historiasta muutenkaan ollut mitään tietoa.

    Vanhasta solenoidista en saanut pitkiä pinnapultteja irti, ovat jollain todella tiukalla prässäyksellä kiinni. Päädyin sitten jatkamaan uuden solenoidin pinnapultteja. 9mm tarvittiin lisää. Tavallisen pultin kierreosa pinnapulttia vasten ja TIG:illä yhteenliimaus. Sen jälkeen paketti kasaan ja nokille, jonne se huokeasti asettuikin, kun kytkinkopan kylkeen olen aikaisemmin sopivan kolon kairannut. Ja taas pyörii.

    Pitkät valot olivat kateissa, rele napsuu, mutta ei syty. Testailin, että itse polttimot toimii ja kaapelit myös. Ennen kuin edes kurkkasin sulakerasiaan, tajusin nyppiä releitä. Siellähän se vika oli, kuten sanottua, rele napsui, mutta kontakti ei syntynyt.

    Lämmitystäkin vilkuilin vaatimattomasti ja sain 15 asteen erotuksen, eli ulkona -5 ja sisällä +10 😀 Huomenna pientä hieromista ja leimalle.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 137)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.