Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit "Hilma", Dyane -75: ICN-607

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 102)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165850

    Olet julkkis…työpaikkani äijä oli ottanut osaa samoihin kinkereihin ja tuli juuri ilmoittamaan, että Dyanellakin saatu todistetusti 100km/h tauluun mailin matkalla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165851

    @Akaile wrote:

    työpaikkani äijä tuli juuri ilmoittamaan, että Dyanellakin saatu todistetusti 100km/h tauluun mailin matkalla.

    Huonoa julkisuuttahan ei ole olemassakaan.

    Mukava oli nähdä ihmisten ilmeet lähtöpaikalla kun Hilma hurisi kohti kiitoradan toista päätä. Ei tullut sinistä, valkoista eikä mustaa savua eikä kumin kiljahduksia.

    #165852

    Käytiin viikonloppuna ACryn kesäpäivillä tuulisessa satamakaupungissa. Paluumatkalla oli pakko pysähtyä valokuvan ottoon:
    https://www.dropbox.com/s/ncj1zcttk93nc5i/2012-06-10%2015.44.42.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #165853

    Huolto, mittarilukema 407 km 8)

    Venttiilinvälysten säätö: 0,05-0,15 mm oli jäljellä. Nyt on 0,20 +-0,05 mm eli 0,15 mm mahtuu hyvin ja 0,25 ei edes yritä.

    Öljynvaihto: 2000 km (olipas noita kertynyt) ajettuihin öljyihin pistin Valvolinen Engine Flushin sekaan ja käyttelin 5 min. Hurjan näköiset tuli ulos. Uudet öljyt sisään ja hetken käyttelyä paikallaan. Ulos tuli vieläkin selvästi tummemmat öljyt kuin sisään menneet. Uusi suodatin paikalleen ja venttiilikopistakin öljyt ulos säädön yhteydessä. Uudeksi öljyksi pistin Valvolinen MaxLife 10W40, yli 100 tkm ajetuille moottoreille tarkoitettua öljyä 😛

    Vaihteistoöljyn vaihto: saman 2000 km ajetut Total BV:t ulos ja uutta samanlaista tilalle. RVS:n pienen vaihteistonkäsittelypakkaus on 1-3 litran öljytilavuudelle joten jätin puolikkaan satsin odottamaan sunnuntaita, ohjeessa suositellaan paljon ajetuille vaihteistoille uusintakäsittelyä 400 km ajon jälkeen.

    Ilmanpuhdistimen pesu: liuotinpesuaineella+vedellä. Puristelu pyyhkeeseen ja paineilmalla kuivaus. Sen jälkeen moottoriöljyä luraus ja puristelua, lopuksi pyyhkeen sisällä että sain liiat pois.

    Sytytystulpat: vaihdoin takaisin ne BP6HS:t jotka vaikuttivat uusilta pois ottaessa. Kovasti luotan että tuo pitkäelektrodinen pelaa paremmin kuin ilman P-kirjainta oleva.

    Sytkäpuolelle en vieläkään tehnyt muuta koska saan huomenna uudet tulpanjohdot ja uusilla osilla täytetyn kärkikotelon. Säädän sitten sitä asentaessa ajoituksen ja kärkivälin.

    Ilmeisen tehokasta tavaraa tuo RVS kun tarkalla korvalla äsken ajelin niin ohjauskin tuntui herkemmältä… 🙄

    #165854

    Eilen tehtyä:
    Kiristin kaasuttimen etummaisia kiinnitysmuttereita, olivat huomattavan löysässä. Nyt ei enää kierrokset nouse sprayta suihkimalla. Seokset vaan meni ilmeisen sekaisin kun puhdasta ilmaa ei tule enää jalan välistä. Pitänee tutustua säätöön paremmin, säädin nyt niin että lähinnä käy.

    Katon etummaista tiivistelistaa ihmettelin. Se kun ei tahdo pysyä aloillaan jos katon etummainen rauta ei sitä paina paikalleen eli ajeleminen pelkkä katon etureuna taitettuna ei onnistu. Tiivisteen alta löytyi korista ruuvinreiät ja tarkempi tarkastelu osoitti että tiivisteessäkin olisi valmiit reiät. Puuttuuko tästä lista vai onko koko tiiviste vääränlainen:

    Tiivisteen profiili:
    https://www.dropbox.com/s/sbyuc0h6a6h95qx/2012-06-17%2011.37.18.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Katon reikä, tiiviste oli siis kiinni vain tuolla ylemmällä ruuvilla jonka pistin tuohon valeeseen kuvan oton ajaksi:
    https://www.dropbox.com/s/9v41kdmznixlrr5/2012-06-17%2011.38.21.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Tiiviste paikallaan:
    https://www.dropbox.com/s/btcmg501gfoe4p7/2012-06-17%2011.55.18.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Sama päädystä:
    https://www.dropbox.com/s/8puwzi3m515b9ob/2012-06-17%2011.55.25.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #165855

    Tarvitset kaksi peltiruuvia lisää: suorakulmainen prikka menee ruuvin kanssa tuohon kuvassa näkyvään alempaan reikään. Huomaat asentaessa, kun prikka suorastaan istuu kuin tehtynä tuon tiivisteen alauran pohjalle 😆 Rosteriset hilpeet taisi myöskin tulla vielä tuon tiivisteen päälle…jos ei istu niin sitten muistan väärin. Tästäkin huolimatta tiivisteen keskivaihe saattaa toimia purjeena ja olen muistaakseni molemmista tiinoistani joutunut sen liimaamaan koriin tiivisteen keskeltä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165856

    Hilmasta havainto myös Sulkavalla: hyvältä näytti!

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #165857

    Tuore leima haettu tänään. Aamulla vaihdoin jarruvalokatkaisijan, korjasin pissapojan sähkönsyötön ja säädin käsijarrun (tarkoitus oli vaihtaa palat mutta eivät halunneet irrota rei’istään). Takajarrujen tasapainossa oli sen verran häikkää että luulen että toiselta puolelta on toinen hihna vähissä eli pitää sinnekin kurkata talven aikana.

    #165858

    @RPekka wrote:

    Takajarrujen tasapainossa oli sen verran häikkää että luulen että toiselta puolelta on toinen hihna vähissä eli pitää sinnekin kurkata talven aikana.

    Ei sieltä hihnat vähissä olleet, kaikki oli käytännössä uuden veroiset. Yksi etanaruuvi oli vaan edellisen asentajan jäljiltä “nolla-asennossa” ja kaikki osat tuhannen jumissa, kiitos kuparitahnan käytön ja vuosien seisottamisen.

    Oliskos raadilla hyviä ideoita mitä noille jarrujen säätöruuveille keksisi, molemmilta puolilta oli etummaisen ruuvin kanta huonona ja nyt pyöreä? Arvelin että poraan M12 mutteriin ruuvin mentävän reiän, pujotan ruuville kaulaan ja hitsaan kiinni. Samalla ruuvi saanee sen verran lämpöä että alkaa liikkumaan reiässään.

    #165859

    @RPekka wrote:

    @RPekka wrote:

    Arvelin että poraan M12 mutteriin ruuvin mentävän reiän, pujotan ruuville kaulaan ja hitsaan kiinni. Samalla ruuvi saanee sen verran lämpöä että alkaa liikkumaan reiässään.

    Tuollalaillahan jotkut on sen homman hoitanut ennenkin.. 😯
    Ja taitaa olla tuossa vaiheessa se helpoin homma…
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165860

    Varaosanakin saa uutta säätöruuvia, mutta sehän on hieman hankalasti “niittaamalla” kasattava. Säädössä kannattaa käyttää vain 6-kulmaista lenkkiavainta. Sellaisen voi itse valmistaa sahailemalla ja hitsailemalla kuusikoloruuvista, jossa on reikä 14 mm:n kuusioavaimelle. Sellaisella avaimella voi vielä pahoin nuljahtaneeseenkin ruuvinkantaan saada otteen, kun avaimen takoo siihen kiinni.

    #165861

    @Isoo-Jukka wrote:

    Varaosanakin saa uutta säätöruuvia, mutta sehän on hieman hankalasti “niittaamalla” kasattava. Säädössä kannattaa käyttää vain 6-kulmaista lenkkiavainta. Sellaisen voi itse valmistaa sahailemalla ja hitsailemalla kuusikoloruuvista, jossa on reikä 14 mm:n kuusioavaimelle. Sellaisella avaimella voi vielä pahoin nuljahtaneeseenkin ruuvinkantaan saada otteen, kun avaimen takoo siihen kiinni.

    6-kulmaisella hylsyllä minä nuo lopullisesti pyöristin, 12-kulmainen lenkkiavain oli heti alkuun “pehmeän makuinen”. Takimmaiset ruuvit sentään lähti (hyvällä) 12-kulmaisellakin liikkeelle.

    Taidan tosiaan hissata mutterit noihin ja “sitten joskus” vaihtaa uudet tilalle tai teen Penan suositteleman M10-ruuvikorjauksen.

    #165862

    Kunnon puhdistus ruostuneelle kannalle ja oikein reippaasti virtaa hitsatessa, sekä kunnon työvalaisin niin ei tule pimeässä tusattua…Nm. vasta kolmannella sain pysymään 😆

    Lähtee muuten sen hitsauksen yhteydessä juntturasta ne etummaiset, tulee niin raju lämpö säätökantaan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165863

    Tänään päästelin vanhan pakoputkiston pois ja vaihtelin moottorin ja vaihdelaatikon kannatinkumit.

    Etummaiset kumit oli huonot ja takakumi aivan päreinä. Josko tuo vaihdelaatikon ujellus vähän vaimenisi ensi kesäksi.

    Pakoputkistosta vaikutti etummainen pönttö olevan menettänyt sisälmyksenä koska oli kovin kevyt, onton kuuloinen ja sisältä kuului hentoa helinää kallistellessa. Uuteen putkistoon suihkuttelin kuumankestoalumiiniruostesuojamaalia kun eivät tehtaalla viitsi hitsauksen jälkeen mitenkään suojata hitsejä.

    Erityiskiitos Kumpulaisen Penalle jonka varastosta löytyi sarja Burtonin klemmareita ja etummainen änkkäri.

    #165864

    Homma vaan eskaloituu. Koska olin irroittanut ropelaattorin etummaisten kannatinkumien vaihtoa varten niin pitihän sinne kärkikoteloonkin kurkata. Piikkiä oli hieman kärjissä joten kaivoin Karin jäämistöstä pakasterasian jossa luki “2CV kärkikotelo” ja kurkkasin kotelon sisään niin uudeltahan nuo kärjet näytti. Samasta aarrelaatikosta löytyi myös uusi konkka jonka vaihdoin koska kotelossa kiinni ollut näytti olleen siinä kiinni jo aiemmin, autossakin.

    Laturin hihnakin piti ko. laatikosta valkata uusi kun entinen näytti tältä. Varmaan talven aikana hapristunut kun ei kuitenkaan viime kesänä mitään heikkoa ollut tuolla saralla. 😆

    123 pitää kyllä hankkia heti kun vaan raaskii, tänään oli autokatokseen ilmestynyt Smartin eturenkaita 4 kpl. Kitkarenkaat ettei tartte huolestua jos Juhannuksena vähän sataa lunta.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 102)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.