Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › "Hilma", Dyane -75: ICN-607
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.4.2013, 16:14 #165880
@Lasse1 wrote:
Burtonin yhdessä sarjassa oli “liian paksuja” sivuputken klemmareita, niistä piti päästää rälläkällä ainetta pois, jotta sai kiristymään.
Näin pitänee tehdä, ehkä jo huomenna. Riivattua kun päivät menee töissä ja vapaapäivät käyttöautoa rassatessa. Etupyöränlaakerin ja alapallon vaihtelin tänään Viitoseen ja rouvan Peuseottiinkin pitäis jossain vaiheessa tehdä niin paljon pikkukorjauksia ettei taida päivä siihen riittääkään. Huomenna taidan silti rakentaa Hilmaa ajokuntoisemmaksi.
21.4.2013, 04:38 #165881Nonii. Klemmari rälläköity, kampiakselin stefa vaihdettu ja huohotin kanssa sekä kärkikotelo asennettu ja kärkiväli säädetty. Ajoituksen säädön jätin johonkin paremman valvetilan hetkeen.
Onkohan noita pakoputken takimmaisia putkia eri pituisia eli 2CVssä lyhyempi kuin Dyanessa? Uusi putki loppuu hieman ennen takimmaista kannatinta.
Ei mennyt hukkaan taistelu öljynjäähdyttimen alapuolisen pellin kanssa: stefa oli aivan kivikova ja siitä puuttui se sisempi huuli joka tiivistyksen hoitaa. Pois se tuli ihan nätisti ja uusikin meni vaseliinin kanssa ihan peukaloilla painamalla puoliväliin ja sitten hylsysarjan lyhyellä puolituuman jatkolla tasaisesti naputtelemalla pohjaan. Lainaamani putkenpätkä oli ilmeisesti 2CV:hen ja/tai flippikeulaiseen Dyaneen soveltuva malli kun omassani ei mahtunut veivinreiän ja stefan väliin.
21.4.2013, 07:35 #165882Kyllä ne pakoputken loppupäät on ihan saman mittaiset 2cv ja Dyane mallissa kuten runkokin..
Siihen pituuteen vaikuttaa myöskin se jos helman alla oleva vaimennin on työnnetty liian syvälle siihen etu mutkaputkeen..
Pakoputken alkuperäiset kannattimet määrittelee sen vaimentimen paikan,, jos ne kannattimet on tallessa ja oikeilla paikoillaan.. ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂21.4.2013, 08:37 #165883Kaksi lisähuomiota: Vaihdettukin huohotin kannattaa testata. On ollut markkinoilla myös huonoja tarvikehuohottimia, jotka ovat vuotaneet…
Mitä tarkoitat stefan pohjaan lyömisellä? Kampiakselin stefat jätetään lohkon kanssa tasalle…Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.4.2013, 11:33 #165884@Akaile wrote:
Mitä tarkoitat stefan pohjaan lyömisellä? Kampiakselin stefat jätetään lohkon kanssa tasalle…
No onpa hyvä ettei se putki sopinut paikalleen, nyt se nimittäin on lohkon kanssa tasan kun naputtelin nätisti sen tampin kanssa siihen. Sormin painamalla jäi pari kolme milliä ulkopuolelle pesästään. Sielläkö ei ole mitään olaketta johon se pohjaisi jos putken kanssa naputtelee?
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Kyllä ne pakoputken loppupäät on ihan saman mittaiset 2cv ja Dyane mallissa kuten runkokin..
Siihen pituuteen vaikuttaa myöskin se jos helman alla oleva vaimennin on työnnetty liian syvälle siihen etu mutkaputkeen..
Pakoputken alkuperäiset kannattimet määrittelee sen vaimentimen paikan,, jos ne kannattimet on tallessa ja oikeilla paikoillaan..Etuputkesta piti siipale sipaista pois että pitkittäinen vaimennin tuli oikeaan paikkaan, molemmat kannattimet oli oli ehjät mutta takimmaisen särjin kumin vaihdossa. Pellistä näpäytin siihen uuden alkuperäistä mukailevan joten epäilys herää olisiko takimmainen takaputken kannatin sitten vaan väärässä paikassa koska ei sitä takaputkea kuitenkaan pysty kymmentä senttiä ottamaan taaemmaksi pitkittäisestä vaimentajasta.
Uutta tarvikehuohotinta testailin puhaltelemalla ja ilma kyllä kulki molempiin suuntiin, onneksi sisäänpäin kehnommin. Luulen että tiivistyy kohtuullisesti kunhan kumilärppä kostuu öljystä. Sitähän voisi pienen tilkan ehkä lirauttaa huohotusputken reiästä sisäänkin?
21.4.2013, 12:01 #165885Huonojakin uutisia tuli tallilta. Hitsari koitti hitsata mutterit takajarrujen 14 millisten kantojen päähän mutta totesi heti kolmannella yrittämällä että kirkkaaksi hiottunakin se kannan materiaali on “jotain sellaista johon ei hitsi tartu”. Pitänee siis porata 10 mm reikä siihen ja pistää M10-ruuvi ja mutteri, Penan opilla.
21.4.2013, 14:44 #165886Tarttuu, mutta vaatii pirusti virtaa. Sen vuoksi itselläkin jäi kolme kertaa mutteri käteen ennenkö rupes pysymään. Sen jälkeen on pysynyt jo useamman vuoden. Samalla se jumissa ollut irtoaa, kun saa lämpöä enemmän kuin tarvitsee.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.4.2013, 14:54 #165887M10-ruuvi ja mutteri, Penan opilla
Minulla on tämä sama homma nyt edessä. Onkohan tuosta Penan opista kuvausta foorumilla? Wikistä en löytännä.
22.4.2013, 18:21 #165888@jönsbudde wrote:
M10-ruuvi ja mutteri, Penan opilla
Minulla on tämä sama homma nyt edessä. Onkohan tuosta Penan opista kuvausta foorumilla? Wikistä en löytännä.
Ei ainakaan minun silmään ole osunut. Sanallisen selityksen sain:
– Rälläkällä niittaus epäkeskosta auki ja epäkesko talteen.
– Alkuperäinen tappi keinoja kaihtamatta mäkeen.
– Jarrukilpeen ja epäkeskon ja kilven väliseen holkkiin poralla 10 mm reikä.
– M10x50 pultti + mutteri takapuolelta läpi ja holkki pultille kaulaan
– Hitsaten epäkesko kiinni pultin päähän, kätisyys huomioitava!Säädettäessä sitten mutteria hieman löysälle ja pultin kannasta säätö alkuperäiseen tapaan. Lukitus mutterista tiukkaamalla.
22.4.2013, 18:38 #165889Thanks, onhan siinä näpräystä, koittanen ensin hitsata uudet mutterit päälle…
22.4.2013, 19:02 #165890@Akaile wrote:
Tarttuu, mutta vaatii pirusti virtaa. Sen vuoksi itselläkin jäi kolme kertaa mutteri käteen ennenkö rupes pysymään. Sen jälkeen on pysynyt jo useamman vuoden. Samalla se jumissa ollut irtoaa, kun saa lämpöä enemmän kuin tarvitsee.
Hmmm. Pitänee lainata puikkokone jostain ja jotain veikeämpiä puikkoja. Esilämmityskään tuskin haittaa. Olishan tuo kuitenkin aika paljon helpompi kuin poraileminen.
27.4.2013, 20:55 #165891@RPekka wrote:
Olishan tuo kuitenkin aika paljon helpompi kuin poraileminen.
Olin väärässä. Ei ollut laisinkaan paha homma: laikalla kanta pois kilven takaa, koko paketti pylväsporakoneen pöydälle ja 10 mm reikä läpi niittauksen keskipisteestä alkaen. Sitten käsiporakoneella kilven reikä samaan kokoon. Pultti, mutteri ja prikka takakautta kilven läpi, holkki ja epäkesko julkisivun puolelta paikalleen ja lukitus hitsaamalla. Pistän kuvallisen sepostuksen vielä wikiin.
Muuta tänään tehtyä:
– huohottimen ja mittatikun putken välinen 8 mm letku sujautettu paikoilleen.
– sytytysennakko säädetty. Näköjään PSAn dieselin ajoituspaketissa tuleva 6 mm puikko on juuri oikean muotoinen lukitustapiksi.
– sytytystulpat vaihdettu.
– uusi laturinhina asennettu ja ropelli pistetty paikalleen.
– akun piuhat ja vaihdettu. Pistin 70 neliöistä kun oli 3 euroa kalliimmat pätkät kuin 35 neliöisestä tehdyt. Siirsin maapiuhan menemään startin kiinnitysruuville vaihdelaatikon sijaan.
– ryyppyvaijerin säätö korjattu. Ei mennyt kokonaan kiinni josta johtuen lähti viime kesänä kylmänä kurjasti käyntiin.
– oikean etuoven katkennut topparikumi korvattu nokkahihnan (ei sätkästä) pätkälläTänään heränneitä kysymyksiä:
– Korin maadoitus: onko korin ja moottorivaihdelaatikkopaketin välissä jossain maadoituspiuha vai maadoittuuko kori nyt ryyppy- ja kaasuvaijerin kautta sekä tietysti jarruputkien läpi?
– Mihin minun kaikki 17 millin lenkkiavaimet on joutuneet. Viimeinen oli oikean lokasuojan päällä kun katsoin hetken toisaalle. Mitään putoamisääntä ei kuulunut mutta niin vain oli kadonnut koko avain eikä löytynyt konehuoneesta, auton alta eikä omasta taskusta.Mitä vielä puuttuu:
– oikea raidepään sisuskalut ja suojakumin meinasin vaihtaa, ei pakollinen
– ilmanputsari on irti
– vararengasteline on irti
– 3 rengasta on irti ja se ainoa kiinni oleva on se oikea etupyörä joka kohdan yksi takia pitää vielä irroittaa.
– toiset vanteet kunnostamatta ja niille tulevat renkaat peräkontissa, kaipa nekin vielä äitienpäivän yli malttaa odottaaOli se vaan aika mukava nähdä tänään että kaikesta korjaamisesta huolimatta moottori vielä suostui käynnistymään.
27.4.2013, 22:29 #165892Asenna korin maadoituskaapeli ensi tilassa, kaasuvaijeri maadoituskaapelina ei ole kovin toimiva ratkaisu. Aikanaan oli tuli kirjaimellisesti perseen alla kun golfauton maadoituskaapeli oli ruostunut poikki ja kaasuvaijeri ja kumppanit syttyi palamaan.
Sätkän konehuoneessa kaikki kadonneet työkalut löytyy vaihteiston alta pohjalevyn päältä. 😀
28.4.2013, 06:00 #165893@Wonderi wrote:
Asenna korin maadoituskaapeli ensi tilassa, kaasuvaijeri maadoituskaapelina ei ole kovin toimiva ratkaisu. Aikanaan oli tuli kirjaimellisesti perseen alla kun golfauton maadoituskaapeli oli ruostunut poikki
Sepä juuri kun en muista nähneeni ko piuhaa niin arvelin kysäistä että kai sellainen jossain on ollut tai jopa onkin jossain mistä en sitä nyt näe.
28.4.2013, 06:47 #165894Koneen maadoitus on alunperin toteutettu siitä vaihteiston kannen pultinsta rintapeltiin..
Siihen pulttiin on liitetty myöskin akun miinuskaapeli samaan nippuun.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.