Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Huolto-opasta tai opastusta aloittelijalle

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122593

    Nyt, kun olen pari päivää käynyt Rättärilläni töissä ja muutaman kauppareissun tehnyt, on mieleen noussut kulkimen huolto- ja kunnossapitoasiat. Löytyisikö mistään valmista listaa, mitä rättärin omistajan täytyy kulkimelleen tehdä, kuinka usein ja kuinka säännöllisesti? Jos aiheesta on jotain suomen- tai englanninkielistä kirjallisuutta, niin sellainenkin kiinnostaisi kovasti.

    Sen verran minua jo opasti auton myyjä, että öljyt pitää vaihtaa parin tuhannen kilometrin välein, kun öljynsuodatinta ei nelkussa ainakaan ole. Onko muuten kuutosessa?

    Joku mainitsi tuolla jossain jotain rasvanipoistakin. Vetoakseleissa (vai mitkä ne ovat tangot/putkilot nimeltään, mitkä lähtevät ulkoapäin katsottuna jarrurumuilta pyörille) näyttäisi nipat olevan. Missä muualla on nippoja, ja kuinka usein ja miten näihin on rasvaa työnnettävä?

    Kaikki muukin oleellinen ylläpitotieto kiinnostaa kovasti. Lähinnä se, että mistä tietoa tarvittaessa helpoiten löytää. Onko Haynesin kirja hyvä ostos?

    Löytyykö mistään lähteestä räjäytyskuvia eri sätkän osista, mitä voisi ihmetellä, ihailla ja ehkä kokea jotain ahaa-elämyksiäkin niitä tutkiessa?

    Ensimmäisenä tässä tulee vastaan oikean etupyörän pyöränlaakerin vaihto. Lonksaa ja jollottaa sen verran, että vaihdettava on lähiaikoina. Kannattaako hommatata koko laakerisarja stevoineen kaikkine karvoineen, vai riittääkö perustoletuksena pelkkä laakerin hankinta? Ja miten ja millaisilla vehkehillä kyseinen toimenpide suoritetaan? Jotain pidempää vääntövartta taidetaan tarvita, että laakerin saa ylipäätään irti, ja takaisin kunnolla kiinni. Kai se johonkin tiettyyn momentiinkin pitäisi saada. Tuolla jossain oli jotain napahommia selostettu, ja momentteja neuvottiin niin, että tietyn painoinen henkilö seisoo tietyn pituisen varren päällä 🙂

    Musta ei olisi ihan huono idea vaikka koota jotenkin aihekohtaisesti vaikka täälläkin annettuja ohjeita. Jonkinlainen toimituskunta sellaisen laatimiseen kyllä varmaan tarvittaisiin.

    #135515

    Nopeasti vastaten, kaksi hyvää “työkalua” ohjeille:

    -Haynes’in kirja
    -Haku-toiminto tuolla sivun yläreunassa (turhaan aliarvostettu venpele)

    Jospa näillä alkuun..? Ja Jyväskylässä apua voi kysellä Karttusen Artsilta (asustaa kuopion tien varressa, Lasilandian vieressä), ja Koskelan Jussilta (nukkusijainti Säynätsalossa). Laitan näiden numerot yksityisviestillä…

    #135516

    Tällaisen lontoonkielisen sivuston löysin, jossa nyt ainakin on jotain informaatiota asioista. Ja alalaidan Advanced-otsikon alla olevasta linkistä pääsee ihailemaan kauniita räjäytyskuvia! 🙂

    #135517

    @Baskeriville wrote:

    Sen verran minua jo opasti auton myyjä, että öljyt pitää vaihtaa parin tuhannen kilometrin välein, kun öljynsuodatinta ei nelkussa ainakaan ole. Onko muuten kuutosessa?

    Ai että pitäis öljyt vaihtaa.. miksei mulle tuota ole kukaan kertonut! Noh koko ajan oppii uutta 🙂 Mikäs on sopiva väli? Lähestyy tuo 2000km pikkuhiljaa.

    Pieni lisäys: selvisi juuri että aikaisempi omistaja oli sinne öljynsuodattimen asentanut, mutta patruuna puuttuu eli pitäis keksiä mimmonen sinne menis.

    Ja miten usein noita nippoja tosiaan pitäis rasvata? Katsastusmies kun tuossa sanoi, että niitä kandeis jossain vaiheessa räplätä.

    #135518

    @bOhEmE wrote:

    Pieni lisäys: selvisi juuri että aikaisempi omistaja oli sinne öljynsuodattimen asentanut, mutta patruuna puuttuu eli pitäis keksiä mimmonen sinne menis.

    Nyt alkoi kuulostamaan mielenkiintoiselta 😯 . Missäpäin Helsinkiä liikuskelet? Olisin vähintäänkin utelias näkemään toun nelkun öljyfiltterin.
    Rasvanippoihin olenpuserrellut tavaraa muutaman kerran kesässä. Vähempikin ehkä riittäisi.

    #135519

    @miki wrote:

    @bOhEmE wrote:

    Pieni lisäys: selvisi juuri että aikaisempi omistaja oli sinne öljynsuodattimen asentanut, mutta patruuna puuttuu eli pitäis keksiä mimmonen sinne menis.

    Nyt alkoi kuulostamaan mielenkiintoiselta 😯 . Missäpäin Helsinkiä liikuskelet? Olisin vähintäänkin utelias näkemään toun nelkun öljyfiltterin.
    Rasvanippoihin olenpuserrellut tavaraa muutaman kerran kesässä. Vähempikin ehkä riittäisi.

    Vaikutan Länsi-Helsingissä tarkemmin Kannelmäessä. Tuon virityksen on tehnyt yksi aikaisempi omistaja, joka oli joku kylmälaitteiden asentaja tms. Edellinen omistaja ei ollut siihen löytänyt mistään sopivaa patruunaa ja luovutti sitten sen kanssa. Pitänee varmaan hommata noita nippoja varten sitten joku prässi ja sitä rasvaa. On tää kyllä hubaa, kun ei tuu tekemisestä pulaa kulkimen kanssa ja peukalo on vielä aivan keskellä kämmentä 🙂

    Jos osaisit jarrujen kanssakin auttaa niin katsoppa viesti, jonka juuri kirjoitin 😀

    #135520

    Nameone otti tuossa eilen kuvia kyseisestä virityksestä..

    #135521

    @bOhEmE wrote:

    Pieni lisäys: selvisi juuri että aikaisempi omistaja oli sinne öljynsuodattimen asentanut, mutta patruuna puuttuu eli pitäis keksiä mimmonen sinne menis.

    Tähän voisi varmasti soveltaa vastaavan systeemin mikä tuli tehtyä joku vuosi sitten Dnepr-laatumootoripyörään. Kutosen suodatinjalka (tämähän on parilla pultilla kiinni lohkossa) alumiinilevyyn, siihen liittimet 10mm teräsputkea varten ja letkut tai putket (riippuen tuleeko kiinni moottorin lohkoon vai johonkin missä “heiluu” eri tahtiin moottorin kanssa).

    Öljynjäähdyttimessä (se mikään lauhdutin ole, jos olisi, niin öljyjen pitäisi olla kaasumaisessa muodossa jossa ne palautettaisiin nestemäiseksi…) onkin sopivasti 10mm putket, putkien liittimissä joku BSPT-kierre (näin muistelen) johon saa liittimiä ihan hydraulitarvikekaupasta. Visan koneeseen jäähdyttimen ohitusta duunatessa tuli tuota kierrettäkin selviteltyä, ohitus sittemmin hoidettiin haponkestävällä putkella, kiitos silloisen työnantajani…

    #135522

    Noniin nyt on jutut jo semmosissa sfääreissä, että tipahtaa kärryiltä 😯 Nameonen kanssa lopputulema oli, että kun ottaa siitä kotelosta mitat niin sopiva suodatin saattaisi jostain tarvikeliikkeestä löytyä.

    #135523

    Siis yksinkertaistettuna, jäähdyttimelle menevä putki poikki, siitä putki (letku) suodattimelle ja sieltä takas. Kutosen koneesta otettuun suodattimen jalkaan palikka mihin saa liittimet joihin sopiva putki (letku) kiinni käy, suodatinmysteerio koneeseen kiinni ja hyvää matkaa…

    Voi kun olisi tullut otettua kuvia siitä jo hukatusta Dnepristä (tottelee nimeä Pommikone), olisi niin paljon helpompaa…

    #135524
    txk

    Huoltotoimista…

    Kun olkatappirempassa kolmatta kertaa purat “valmista” viristystä, alkaa homma maistumaan puulta! 👿

    – Ei kannata unohtaa niitä prikkoja välistä
    – Kannattaa kohdistaa ne prikat paikalleen, ennenkun moukaroi tapin paikalleen.
    – Siis, kohdista ne prikat. Ei yhtään naurata kun alapuolen holkki tulee tapin puskemana pihalle!
    – Kannattaa lukea tuo edellinen “ranskalainen viiva”. Ja sitä edellinen.
    – Kannattaa hommata niitä prkl:n prikkoja riittävästi varastoon, ennenkun tuhoat ne kaikki edelläolevissa toimissa.

    Tuossa lueteltuna molempien puolien virheet. Toistaiseksi… Nimittäin tonen puoli on viel vaiheessa…. 😯

    #135525

    Tossa on tuo suodatin, varmaan joku traktorin dieselinsuodattimen kotelo?
    Kytketty varmaan läpivirtaavaksi, vaikka liitosta ei ollut suoraan näkyvillä.
    http://www.saunalahti.fi/~maalehti/2cv/suodatin.jpg

    #135526

    @nameone wrote:

    Tossa on tuo suodatin, varmaan joku traktorin dieselinsuodattimen kotelo?

    Näyttäisi tosiaan joltain vanhalta traktorin polttoaineen suodattimelta, traktoritarvikekaupasta tuohon avun saada voisi. Esim. Isojoen konehalli ja vastaavat.

    Mikäli kyseessä on polttoaineen suodatukseen tarkoitettu värkki, saa patruunaa olla vaihtamassa varsin tiheään tahtiin ettei tule voiteluainepula koneeseen. Tämä johtuen siitä, että polttoainesuodattimissa on erittäin paljon vähemmän suodatinpahvin tms pinta-alaa kuin öljynsuodattimissa. Myöskin suodatettava neste on huomattavasti ohuempaa kuin moottoriöljy…
    @nameone wrote:

    Kytketty varmaan läpivirtaavaksi, vaikka liitosta ei ollut suoraan näkyvillä.

    Tuskin, koska:@bOhEmE wrote:

    patruuna puuttuu

    jolloin neste virtaa vapaasti tuon kotelon läpi kun patruuna ei ole suodattamassa nesteitä…

    #135527

    @nameone wrote:

    Kytketty varmaan läpivirtaavaksi, vaikka liitosta ei ollut suoraan näkyvillä.

    @Jasu wrote:

    Tuskin, koska: jolloin neste virtaa vapaasti tuon kotelon läpi kun patruuna ei ole suodattamassa nesteitä…

    Läpivirtaavalla siis tarkoitan sarjaankytketty, kun taas ohivirtaavalla rinnakkainkytkettyä.
    Eli kaikki öljyt virtaa läpi, oli patruunaa tai ei.
    Joo ei kannata laittaa bensansuodatinta, kehotinkin menemään mittojen kanssa motonetin öljynsuodatinhyllyä tonkimaan.

    #135528

    Tuo filtteripatruunapesä näytää juuri sellaiselta jota kuvittelinkin. Brittisportti ruisku-Triumphissa oli sekä polttoaine- että öljyfiltterinä tuollainen vaihdettava suodatinpanos. Polttoainefiltteri oli sama kuin joissakin brittidieseleissä, öjyfitlleri taas sama kuin joissakin traktoreissa. Kovin englantilaiselta kuitenkin näyttää. Triumphissahan oli mm. vaihdettavat pissapojan moottorin hiilet (no, sätkässähän ei ole edes pisspojan moottoria…). Hieno systeemi kuitenkin. Ehkä venetarvikeliikkeeseen mittojen kanssa (mahdollisesti BLMC dieselin öljyfiltteri kävisi).
    Mutta toisaalta, onko tuo nyt aivan tarpeellinenkaan koska hyvinhuollettu nelkku kestää kyllä aivan mainioisti kovaakin käyttöä. Kunhan muistaa oikean öljynvaihtovälin ja hyvän öljyn.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.