Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Huolto-opasta tai opastusta aloittelijalle

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #135529

    Mietin ihan samaa, että jaksaako nähdä vaivaa kun ei se patruunakaan ole mikään ikuinen. Nyt olen ajanut tuolla vasta reilut 2000km, joten öljynvaihtoa ei taida olla vielä toiseen mokomaan edessä?

    #135530

    Filteria vaihtamalla saa kyllä takuulla helpoiten pidennettyä koneen kestoa.

    #135531

    @bOhEmE wrote:

    Nyt olen ajanut tuolla vasta reilut 2000km, joten öljynvaihtoa ei taida olla vielä toiseen mokomaan edessä?

    Tuota, eikös se öljynvaihto olisi tuossa 2000km kohdalla ajankohtainen ❓

    Minä käsittäisin sen niin, että se öljypropun avaaminen poistaisi ne töhnät jotka normaalisti menee suodattimeen.

    #135532

    Noh, nyt tuli öljynvaihto itsestään kun öljypaineen putki (kaiketi?) meni poikki. Oli huomaamatta katkennut aamulla töihin mennessä.. töistä lähtiessä ajoin pari metriä ja sitten tuli kumma olo, että kaikki ei ole kunnossa. Taisi tuo fiilis pelastaa moottorin, koska lähes kaikki öljyt oli valuneet pois 😯

    Siihen sitten tarttis varmaan vaihtaa uusi putki.. semmosta siis kaipailen. Pystyykö sen vaihtamaan ilman suurempia purkamisia? Ja jos jollain on liikaa aikaa niin voisi tulla vähän jeesimään 😀 Kuljin on tällä hetkellä Pikku-Huopalahdessa työnantajan pysäköintihallia öljyämässä.

    Tässä huono kännykkäkuvasarja.. tosta melkein tajuaakin jotain:
    http://purkamo.com/lyyli/putki.jpg

    Niin ja voishan sitä suodatinpatruunaa harkita…

    #135533

    Nythän tuossa on tullut sellainen kiva kisä remonttiin, että tuohon ei valmista putkea mitä luultavimmin mistään saa. Näyttäisi paikan päälle “fiilispohjalta” tehdyltä. Pitäisi siis nähdä mistä ja minkälaisilla liittimillä/liitoksilla tuo on alkuperäiseen järjestelmään kytketty…

    Jos tuo on ihan normaaleilla millimitoilla olevaa putkea, niin silloin voi käyttää vaikka hydrauliikakaupasta saatavaa jatkoliitintä. Pari esimerkkikuvaa aiheesta:
    http://groups.msn.com/sitruunapatonki/bx19gtiecujailmamrmittari.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=6078
    http://groups.msn.com/sitruunapatonki/bx19gtiecujailmamrmittari.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=6079

    Mitä luultavimmin tuo liitos on tehty “lauhduttimelle” menevään putkeen, seuraavaksi helpoin vaihtoehto taitaa olla sen vaihtaminen. Tähän jo tarvitseekin sitten jonkunverran työkaluja, propelli pois ja sen takaa suojapellit (nelkussa muistaakseni kolmesta erillisestä osasta koottu) pois jolloin alkaa leluja jo näkyäkin…

    #135534

    Minulla on pari nelkun konetta jossakin jonkin kasan alimmaisena. Niissä on ainakin yksi ehjä ö-jäähdytin sekä alkuperäiset öljyputket. Voisin näin lomalaisena piipahtaa öljylähdettä ihmettelemässä. Ellei sitten joku muu utelias ehdi ensin 🙄
    Jasu vissiin varmistikin sen mitä pelkäsin, eli pikkuisen joutuu purkamaan tavaraa pois tieltä, mutta sinälläänhän tuo on helppoa kuin heinänteko (stadilaiselle).
    Vai onko tuo mekaannisen öljynpainemittarin putki? Jos, niin eikun ostamaan uutta jostakin hyvinvarustetusta tarvikeliikkeestä.

    #135535

    Juu, olis kiva tietää, mistä minne putki menee. Tuossa kohtaa en ole nähnyt muita, kuin öljynpainemittarille menevän putken. Tosin kuvat ei ole ihan selvimmästä päästä. Ja kun tarkemmin lukee, niin Jasuhan jo kyseli näitä lähtöjä. 😳

    #135536

    Joo ei noista kuvista kyllä tajua mitään 😀 Kyseessähän olikin siis mekaanisen öljynpainemittarin putki… 😳

    #135537

    Sitten vaan putki ruttuun tiukasti ja uuden hankintaan. 😆 Tai se Jasun ehdottama liitos siihen vikakohtaan. 😆

    #135538

    Jep. Miki tuota jo koetti tehdä, mutta ei ollut tarpeeksi isoja pihtejä.. katsotaas löytyiskö työnantajalta sopivat 🙂

    Päivitys: Löyty rakennusfirmasta iiisot pihdit ja ei vuoda enää.. kiitokset avusta!

    #135539

    Juu, ei siihen putkeen kannata enää lisäliitoksia tehdä, näkyvissä oli n. kolme juottamalla tehtyä jatketta/paikkausta, ainakin kahta eri putkivahvuutta. Eikös nuo mekaanisten mittareiden putket muuten nykyisin ole muovia?
    Mittarille on varmasti sinällään erityistarve, ulkoisen ö-filtteripesän ja siihen liittyvien putkien mukanaan tuomista vikamahdollisuuksista voitelujärjestelmään.
    Lisäfiltteri oli oikein asiallisesti asennettu, ja varmasti pidentää koneen ikää entisestään. -Mikäli siihen löytyy oikea patruuna.

    #135540

    No juu, jos laittaisi kaksi liitosta ja uuden putken/letkun siihen väliin?
    Saatta olla edullisempi uusi painemittari. 😕

    #135541

    Onkos tuo putkitus tehty kupariputkella??? Sillä vaan kysyn kun kupariputki kivasti kovettuu ajan, tärinä ja lämmön myötä ja ajanoloon murtuu helpommin. Tuolla moottorin tietämillä kun tuota kaikenlaista tärinää on mikä altistaa murtumisille… Varsinkin kun näytti kovin pitkiltä vedoilta nuo, välille tukia kaipailisi tuollaiset…

    Ja öljynpainevalo onvähimmäisvaatimus, varsinkin kun on muutoksia systeemiin tehty. Valon etu on mittariin nähden se, että mittaria pitäisi tuijottaa yhtenään, silmäkulmassa syttyvä valo aiheuttaa paremmin huomioitavan tekijän.

    Ja sit verailutuloksia kammen ekasta kolahduksesta viimeiseen pyörähdykseen, vanhuksella pääsee vielä vuosia, kutosella kesän loppuun ja nelkulla seuraavalle linja-autopysäkille mikäli sellainen kovin lähellä on…

    #135542

    @Jasu wrote:

    Onkos tuo putkitus tehty kupariputkella???….->
    nelkulla seuraavalle linja-autopysäkille mikäli sellainen kovin lähellä on…

    Kupariputkeapa hyvinkin oli. Ja pariin kertaan fiksattu. Mutta älä Jasu nyt pelottele, eräälläkin nelkun koneella ajoin lähes kaksi vuotta kolisevalla kammella, josta tosin kyllä viimeinen vuosi oli melkoista metallin kolukutusta, sinisen savun saattelemana.

    Noiden mittareiden kanssa on vähän sellainen juttu että tieto lisää tuskaa. Onhan selvä että kovassa ajossa on normaalia että öjlynlämmöt nousee ja paine laskee. Aina noilla on kuitenkin ajeltu, ja eihän meillä täällä pohjolassa ole lämpöjen kanssa ongelmia, jos kerran jossakin Algeriassa on ajettu kovaa ajoa 50 asteen helteissä.
    Tietenkin tuollaisessa systeemissä jossa on n. metri putkea koneen ulkopuolella + mittarin putki, tarvitaan jokin monitorointi joka kertoo mahdollisesta vuodosta. Mutta varoitusvalo varmaankin riittäisi. Sellaisen anturi on vain niin julmettu mötikkä, että tuollainen yksinkertainen mekaaninen mittari on varmasti ollut helpompi kytkeä.

    #135543

    Huu,
    Teetätin 18 kaakkiseni mekaaniseen öljynpainemittariin uuden joustavan, panssaroidun letkun paikallisessa hydrauliikkaputiikissa. Vein kaikki putken pätkät ja liittimet yms. mitä virityksestä oli jälellä ja kerroin mitenkä pitkän letkun haluan ja hyä tekaisi. Aikaa meni 10 minsaa ja rahoja 15 EUR.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.