Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Huolto-opasta tai opastusta aloittelijalle

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 31 - 33 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #135544

    @miki wrote:

    Noiden mittareiden kanssa on vähän sellainen juttu että tieto lisää tuskaa. Onhan selvä että kovassa ajossa on normaalia että öjlynlämmöt nousee ja paine laskee. Aina noilla on kuitenkin ajeltu, ja eihän meillä täällä pohjolassa ole lämpöjen kanssa ongelmia, jos kerran jossakin Algeriassa on ajettu kovaa ajoa 50 asteen helteissä.

    Tieto lisää tuskaa, mutta jossain määrin antaa lisä aikaa ajatella ja reagoida tulevan remontin ajankohtaan… laskeehan ne paineet, nelkussa ei minulla mittaria koskaan ollut, kutosissa ja Visassa kylläkin. Kutosessa paineet laskee alle 1barin öljyn ollessa 120 asteista tyhjäkäynnillä, ajossa löytyy vielä 2-3bar. Visa oli siitä kiva että siinä oli paineensäätöön jo panostettu aivan eri tavalla kuin sätkän koneissa, ajossa aina 5bar niin kesällä kuin talvella, öljyjen ollessa lämmöiltään välillä -30- +150astetta… tyhjäkäyntipaineiden ollessa aina 1bar…

    @miki wrote:

    Mutta varoitusvalo varmaankin riittäisi. Sellaisen anturi on vain niin julmettu mötikkä, että tuollainen yksinkertainen mekaaninen mittari on varmasti ollut helpompi kytkeä.

    Pieni on tuo öljynpaineanturi kooltaan ja sille on ihan “oikea” paikkakin olemassa moottorissa, bensapumpun alapuolella öljyputken vieressä. Piilossa on, mutta näkyy kun ottaa lokasuojan pois. Sinne laittaisin jos sellaista siellä ei vielä ole… Kierre muistaakseni M12x1,5, pituutta kierteellä jotain 10mm, kytkentäpaine 0,2-0,4bar..? Ainakin Jykylän korkeudella (Rengas ja Autotarvike, Vasarakadulla) osasivat kaupasta myydä oikean osan kun kertoi mihin on osa menossa…

    @toppok wrote:

    Huu,
    Teetätin 18 kaakkiseni mekaaniseen öljynpainemittariin uuden joustavan, panssaroidun letkun paikallisessa hydrauliikkaputiikissa. Vein kaikki putken pätkät ja liittimet yms. mitä virityksestä oli jälellä ja kerroin mitenkä pitkän letkun haluan ja hyä tekaisi. Aikaa meni 10 minsaa ja rahoja 15 EUR.

    Juuri näin. Tällä tavalla tulee varmemmin kestävä jälkeä tuotoksiin. Vaivana ei iso, kaikkien taistelujen, ihmettelyjen ja osien etsimisien kanssa varmasti jopa helpompaa ja halvempaa. Osaavat tehdä, tarvittaessa myös harrastemetallista (haponkestävästä) jos niin haluaa…

    #135545

    @toppok wrote:

    Huu,
    Teetätin 18 kaakkiseni mekaaniseen öljynpainemittariin uuden joustavan, panssaroidun letkun paikallisessa hydrauliikkaputiikissa. Vein kaikki putken pätkät ja liittimet yms. mitä virityksestä oli jälellä ja kerroin mitenkä pitkän letkun haluan ja hyä tekaisi. Aikaa meni 10 minsaa ja rahoja 15 EUR.

    @Jasu wrote:

    Juuri näin. Tällä tavalla tulee varmemmin kestävä jälkeä tuotoksiin. Vaivana ei iso, kaikkien taistelujen, ihmettelyjen ja osien etsimisien kanssa varmasti jopa helpompaa ja halvempaa. Osaavat tehdä, tarvittaessa myös harrastemetallista (haponkestävästä) jos niin haluaa…

    Juu noin täytyy varmaan tehdä. Jos samalla sitten korjais sen öljynlämpömittarinkin toimintaan..

    #135546

    @bOhEmE wrote:

    Juu noin täytyy varmaan tehdä. Jos samalla sitten korjais sen öljynlämpömittarinkin toimintaan..

    Sehän oli myös vanhanmallinen mekaaninen, että samassa pajassa menee kumpikin. Mutta ainakin pitää kääntää se venttiilikoppa toisinpäin, eli anturi alapuolelle. Muuten se mittaa ainoastaan ventiilikopan sisäpuolista lämmintä ilmaa. Helpoin ja myös halvin olisi koravata mekaaninen lämpömittari sähköisellä, mutta se ei taida mennä museoajoneuvotarkastuksessa läpi.
    Tähän on varmasti taas monta mielipidettä missä sen anturin oikeasti kuuluu olla… GS:ssä tekninen kehitys siirsi anturin lohkon yläosasta öljypohjaan, mikä minunkin mielestä on looginen paikka.

Esillä 3 viestiä, 31 - 33 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.