Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Huoltoa ja säätöä.
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.5.2006, 08:21 #122579
Hieman yli kaksikymmentä vuotta on mennyt edellisestä kangaskattoisesta. Siksi kysyn: Onko rasvanippoja nelkussa muualla kuin olkatapeissa ja vetoakseleissa ? Entä kaasarin säätö ? Ruuveja näyttää olevan kaksi takana, ylhäällä ja alhaalla ja vielä yksi kaasuläppään vaikuttava.
17.5.2006, 11:20 #135327Alkuperäiset nipat ovat juuri mainitsemasi, matopyörän juureen on usein jälkiasennettu nippa 8siellä konehuoneen puolella, rattiputken alapäässä).
Kaasareista en osaa sanoa mitään…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com17.5.2006, 14:29 #135328Kaasuttimena siis sellainen mutaman vuoden tuotannossa ollut malli..? Yksikurkkuinen kaasutin, takana oleva alempi ruuvi “suoraan” taaksepäin, ylempi “viistossa”.
-alemmasta säädetään seosta (mixture screw),
-ylemmästä tyhjäkäyntikierroksia (air control screw),
-kaasuläpän mukana liikkuvasta ryypyn vaikutusta kaasun avaamiseen (butterfly stop screw).Haynes’in kirja suosittaa ettei tähän viimeksi mainittuun koskettaisi, säädöt pitäisi onnistua näillä kaasarin takana olevilla…
Ja nuo rasvanipat ovat juurikin kuten tuossa yllä todettiin, vetoakseleissa ja olkatapeilla.
17.5.2006, 17:10 #135329Just niin kuin Jasu sanoi. Nyt vielä pitäisi tietää, miten se näistä ruuveista säädetään ?
17.5.2006, 18:14 #135330Elikkäs, kone varmaan käyntiin lähtee. Jos ei, hae vika, käynnistä ja käytä lämpöiseksi. Tässä vaiheessa vois vaikka nostaa tyhmäkäyntiä hieman sillä ylemmällä ruuvilla (aukipäin). Sitten siitä alemmasta ruuvista haet sellaisen asennon että käy suurimmilla kierroksilla mitä sillä ruuvilla löydät ja sit laitat kiinnipäin about 1/3-1/2 kierroksen (tyhmäkäynti putoaa jonkunverran). Sit haet sillä ylemmällä ruuvilla tyhmäkäyntikierroset kohdilleen.
Pakokaasuanalysaattorikin olisi tässä kiva laite, ja kokenut korva/nenä. Ei haittaa vaikka näitä itsellä ei olisikaan, kaverin vastaavat käy myös hyvin…
Tällaisilla on tähän saakka pärjätty, ihan hyvillä tuloksilla… Sit ruiskun kanssa tuijotellaan Lambda-arvoja yms…
18.5.2006, 10:00 #135331Kiitos.
23.5.2006, 04:15 #135332No mutta, sitten tämä 18hp kaasari. Talven jälkeen hävisi tyhjäkäynti. Pikkuhiljaa ja Vappuajelussa ensi oireet. Nyt ei tyhjäkäyntiä ollenkaan. Ja ryypylläkin vaikea pitää käynnissä. Kone oli irti jarru- ja kytkinhommien takia. Voisi olla möhnät liikkeellä kaasarissa, kun on saanut vähän erilaista heilutusta. Mitä muuta pitäisi katsoa? Säätöihin ei ole koskettu. 😳
23.5.2006, 04:21 #135333Jospa tyhjäkäyntisuuttimen puhdistamisesta aloittaisit. Löytyy kaasarin kyljestä, messinkinen ruuvi. Ruuvaa irti ja katso ovatko kanavat auki.
23.5.2006, 08:31 #135334-jos suuttimen putsaus eiauta kantsii tarkistaa ettei pako/imusarjan väliseinä ole ruostunut puhki !
24.5.2006, 07:23 #135335Onkos muuten Wanhuksen ilmansuodatin pestävää mallia? 😳
24.5.2006, 12:55 #135336Avasin kaasarin ja putsasin, mitä irti sain. Pohjalla oli mustaa töhnä, jonka putsasin pois. Mutta ei ole tyhjäkäyntiä ollenkaan. Ei käymuuten, kuin ryyppy täysin auki. Oisko sen noin yht’äkkiä ruostunut puhki, se väliosa? Ketuttaa!!! 👿 👿
24.5.2006, 15:06 #135337Tuossa pieni aika sitten kertoilin omasta käyntiongelmasta. Putsasin suuttimet useaan kertaan, eikä mitään apua. Lopulta otin suuttimet kaikki pois ja paineilma joka kanavaan. Se auttoi ainakin toistaiseksi.
Sitä imu- pakosarjaa epäilin kanssa puhkiruostuneeksi, mutta onneksi ei niin ollut. Sitroselle tuli yksi 18 heppasen pakosarja kaiken varalle. Sitä voinee kysyä.
Sen voi kyllä kaiketi halkaista ja hitsatakin kuntoon.
Tuolla aikaisemmassa keskustelussa sain hyviä ohjeita pakosarjan testaukseenkin.
24.5.2006, 17:17 #135338lukaisin em. mainitun ketjun. Ei auta muu, kuin taas purkaa kaasari. Ei vaan millään kehtaisi (jaksaisi) enää. 👿 👿 👿 …että ottaa pattiin!! 😳
24.5.2006, 17:33 #135339huit citromies!
Miulla oli samanlaisia onkelmia oman pakulialaisen kanssa joskus ja ilmavaivat eli -vuodot olivat syy. Starttispräytä ruiskimalla löytyi fuotokohta ja vaiva tuli korjattua… Jos sie olet konetta nostellu nokalta, niin imusarja vois falskailla esim. kansien puolelta…
Toisen kerran tuli vaiva eteen kun “korjasin” AK:n koneen ruostuneen imupakosarjan hitsaamalla kaasarin alla olevan “aromipesän” umpeen. Samalla turasin myös sen kaasarin alla olevan pikkureijän tukkoon jolloin seokset oli mitä sattuu ja tyhjäkäyntiä ei lain. Reijän kun teki niin lyyti ryhtyi jälleen kirjutteleen.27.5.2006, 15:53 #135340Hups, nyt toimii, ainakin toistaiseksi. Oli helppo juttu. Puolan johdot vain toisinpäin. Sama tehtiin Vappuajelussa, kun ei meinannut käynnistyä. Koneen irroituksessa johdot irti ja nyt en tiedä kummin päin oli. Mutta nyt, kun vaihdoin taas toisinpäin, niin jo toimii ja hyvin. Olisiko siis puola pääsemässä finaaliin. Puola on 12V ja sellaisen toimivan voisi ottaa varalle, halvalla?
😆 😆 😆 😳 😳 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.