Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka huomiovalojen kytkennästä vielä…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127824

    .. katselin kytkentäkaaviota jossa on diodi mukana kaaviossa. Mikäli ymmärsin oikein, Mustahattuinen mies laittaisi nuo valot (releen herätteeseen kaiketi kuitenkin..) valokytkimeen, parkkivalojen johtimeen – siis samaan lähtöön.
    Menisikö asennus näin simppelisti? Ei tarvita diodeja vaikka hienolta kuullostaisikin?
    Voisiko joku sähkön kulkua taitava vielä vääntää tämän selkosuomella ? Tässä ohjeessa kun vielä mainitaan että ranskalaiset autot vaativat vielä lisäkytkentöjä toisenkin diodin myötä??

    #167117

    Miltäköhän vuodelta tuo skannattu, kun siinä lopuksi erityisesti mainitaan kaavion alla, että “huomiovalot eivät saa palaa jne”. Eikös nykydirektiivin mukaan ole myös sallittua, että ne nimenomaan palavat heti, kun virta kytketään avaimesta ja sammuvat, kun ajovalot laitetaan päälle ja viimeistään silloin, kun virta kytketään pois päältä. Toisin sanoen seisontavalot ovat pimeinä eikä takana ei tarvitse palaa muita valoja kuin jarruvalot ja vilkut (tarvittaessa). En todellakaan ole sähkökaavioiden koodien purkaja ja sen vuoksi hankinkin Philipsin Day Light 4-sarjan, joka vaikutti minulle riittävän yksinkertaiselta asennettavaksi. Kokeilin niiden toimintaa ennen varsinaista asennusta ja mahdollisten turhien reikien tekemistä, varmistaakseni, että valot todella toimivat, tuli mutkia matkaan ja sormi meni suuhun. Ensin ei tapahtunut muuta kuin, että diodiin (?) syttyi sininen valo sen merkiksi, että lähivalojohto oli löytynyt, siinä kaikki. Purin viritelmän ja tein kaiken pilkulleen ohjeiden mukaan uudelleen, jo tärppäsi. Valot syttyivät niinkuin oli ajateltukin… pari kertaa. Sitten oli taas pimeätä. Romplasin ja romplasin, ilman tulosta. Olenkohan onnistunut vikaannuttamaan diodin, vai mikä tuli? Kävin Philipsin sivuilla pakkauksen ohjeen mukaan, sieltä kun piti löytyä lisävalaistusta ongelmatilanteissa. Minun taidoillani sieltä ei löytynyt muuta kuin esite ja lähimmän jälleenmyyjän yhteystietoja. Harmittaa hieman, se kun ei ollut kuitenkaan kovin halpa paketti. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta tuotteesta?

    #167118

    Tuon kuvan kytkentä on ainoa oikea kytkentä huomiovaloille jos kyse on muusta kun 2cv: kytkennästä..
    Dyanessa luultavasti on jo erilainen kytkentä valokytkimessä ja siellä ei sitä 2cv:n kytkimen ylimääräistä liitintä löydy,,
    johon huomiovalot voi kytkeä ja toimivat sitten kuin pitääkin ilman mitään dioteja tai releitä…

    Kuvan kytkentä ei ole kovin vaikea,, vaikka sekavalta vaikuttaakin,, siinä otetaan huomiovalojen syöttö virtalukon jälkeen josta se kulkee releen läpi huomiovaloille..
    Tuo diodi on siinä sitä varten että siitä menee virta seisontavaloille kun huomiovalot palaa,,
    sitten kun kytketään ajovalot päälle niin huomiovalojen rele aukeaa ja huomiovalot eivät pala enää..
    Diodi on tuossa välissä siksi että huomiovalojen ollessa päällä diodi päästää virran seisontavaloille,,
    mutta kun ajovalot kytketään niin parkkivaloilta ei tulekkaan sitten sähkö huomiovalojen suuntaan koska diodi en niin päin estosuunnassa..
    Nuo vanhat määräykset kun vaativat myös seisontavalojen palamisen huomiovalojen kanssa,,
    nykyisiin uusiin autoihin se ei enää päde koska niissä riittää että niin sanotut päivävalot palavat ainoastaan keulassa..
    Perässä ei pala mitään valoa,, vain ne päivävalot keulassa (huomiovalot)…
    😯

    PS: Pitää vissiin yrittää piirtää tässä jolloinkin itse yksinkertainen kytkentä ja seloste noille Talmuille… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167119

    Eik nuo päivävalot saisi toimimaan aika simppelisti:
    Kytketää päivävalojen releen kelan toinen pää sytysvirtaaan. Kelan kanssa sarjaan diodi ja toinenpää parkeille menevään johtoon.

    Virta päällä parkit pois asennossa. Virta kulkee virtalukolta releen, diodin ja parkkipolttimoiden kautta maahan.
    Virta ja parkit päällä. Kelan molemmissa päissä on 12V ei vedä, päivävalot sammuu.
    Virta pois, parkit päällä. Diodi estää virrankulun takaperin. Ilman diodia tässä tilanteessa päivätuikut syttyy. Virta kun menee parkeilta releen ja muiden kulutuslaitteiden kautta maihin.
    Menikö oikein ? Näin tosin virta päällä palaa aina jotkut valot.

    #167120

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Tuon kuvan kytkentä on ainoa oikea kytkentä huomiovaloille jos kyse on muusta kun 2cv: kytkennästä..
    Dyanessa luultavasti on jo erilainen kytkentä valokytkimessä ja siellä ei sitä 2cv:n kytkimen ylimääräistä liitintä löydy,,
    johon huomiovalot voi kytkeä ja toimivat sitten kuin pitääkin ilman mitään dioteja tai releitä…

    ….Kuvan kytkentä ei ole kovin vaikea,, vaikka sekavalta vaikuttaakin,, siinä otetaan huomiovalojen syöttö virtalukon jälkeen josta se kulkee releen läpi huomiovaloille.. .

    <span style="color: #008000]PS”> 😉

    minä – ja varmaan moni muukin ilahtuisi suuresti vaivan näöstäsi kytkentäpiirroksesi myötä. Näitä kaavioita etsiskellessä ja valonvaihtimia analysoidessa ( dyane varsinkin ) lähtee loppukin tukka päästä. Odottelemme selkeää yksinkertaista piirrosta johdotusten vetämiseksi ettei kärry eikä polla käryä.
    Kaiken kunnian annan ja kannan näille nikkareille jotka keskustelussa heittelevät sinne tänne käämien ja releiden sisuskalujen nimiä pohdiskeluissaan – niistä vaan ei “tavallinen” ihminen ymmärrä eikä saa selkoa kytkentäongelmaansa hölkäsen pöläyksen vertaa. 🙁

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.