Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Huono tuntuma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124991

    Toin eilen levyjarrullisen kulkimen kotiin, on juuri katsastettu ja kaikin puolin
    kelpo peli. mutta jarru tuntuma minusta outo.
    Poljin ei painu juuri ollenkaan, eli lähes heti kova.
    Rullaa kyllä herkästi, käsijarrukahvan liike lyhyt.
    Peruuttaessa alkaa nahistaa, lopulta pysähtyy.
    Lähtee kuitenkin eteenpäin heti kakistelematta.

    Itellä on asiasta omat epäilyt mutta tuki arveluille, tai diaknoosi
    ehdotukset olisi mukava apu, etten ihan väärästä päästä aloita.

    Hanski

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #150676

    Jos etupalat ovat oikein jousiensa lukitsemat eivätkä liiku taaksepäin niin takajarrujen takakengät liian liki rumpua jolloin se itsetehostuvana aiheuttaa jarrutuksen,,,
    voi vielä lisäksi olla palautusjousi kuoleutunut,,, arvelen??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150677

    Onko Lhm:t nesteenä vai dot-viritykset?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150678

    Manulla olikin hyvä huomio, myyjän mukaan takajarrut on juuri laitettu ja katsastus
    tulosteen muukaan jarruvoimien ero oli 0. Etupään ero oli 22%, joten epäilin jarrupalan
    jumittamista. Ensiviikon vaihteessa on aikaa perehtyä tapaukseen joten takaa on hyvä
    aloittaa. Jarruneste on vihreää. Kiitti vinkistä 😀

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #150679

    Lisäksi takajarrujen kenkien keskitys voi olla pielessä,, on tarkka laitettava,,
    helpottaa jos on se keskitys työkalu käsillä…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150680

    Tarkastelin jarruja ja oli pakko todeta ettei se jarrutus taaksepäin mentäessä tule jarruista.
    Vapaalla ja ilmassa pyöritellen sitä ilmiötä ei tule, mutta ajettaessa peruutusvaihteella
    alkaakin nahistamaan ja ikäänkuin lähtisi vaihde päältä, eli hammaskosketus rutisee eikä
    tämän jälkeen tahdo löytyä vaihteita. Aikansa kun vaihdekeppiä hämmentää palautuu
    eteenpäin olevat vaihteet, pakkikin löytyy mutta ei voi ajaa kuin pari metriä niin taas alkaa
    pysähtymään. Mistähän nyt kannattaisi vian etsintä aloittaa?

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #150681

    Vaihteiston kansi auki ja se auki pyörinyt lukitus rengas kiinni,, se oli sitte se klassinen vika joka saattaa joskus tulla.. Täällä palstalla oli tuon korjaus ohjekkin jossain aikoinaan,, mutta löytyiskö etsi toiminnolla,, joku kun joutais etsiin,, ittellä kevät huollot kesken… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150682

    Tätä ohjetta Manu hakee?

    Oliskohan tästä linkistä mitään hyötyä:
    http://www.citroenchen.de/2004/1/getriebe.htm
    ja tässä siihen suomenkielinen teksti:

    Vaihdelaatikon korjaus

    Kun esim. pakki jää päälle peruutettaessa, on vika useimmiten huonosti lukitussa kiristysrenkaassa. Silloin ei saa työntää mitään vaihdetta väkisin päälle, koska vaihdelaatikko ei ole vielä kokonaan hajonnut. Korjaaminen kestää tunnin pari ja vaatii sorminäppäryyttä.

    1. Irrota käsijarru ja laita takapyörien eteen kiilat.
    2. Irrota konepelti.
    3. Irrota myös lämpöputket ja ilmansuodatin. Irrota akusta johdot ja poista starttimoottori.
    4. Vaihdetangon nivelen sokka pitää ottaa irti ,ja vaihdetanko työnnetään auton sisälle.
    5. Muut mahdolliset johdot ja putket pitää myös työntää syrjään.
    6. Ruuvaa irti vaihdelaatikon kannen ruuvit. Pidä viimeisellä ruuvilla kantta paikoillaan, ettei kannen etuosassa sijaitseva jousi singahda ulos.
    7. Kansi vaihdekeppeineen nostetaan varovaisesti pois. Varo kuulan ja vieterin singahtelua ympäristöön. Vieteri ja kuula poistetaan varovaisesti. (Jousi ja kuula sijaitsevat vaihdelaatikon kannen kohouman alla.)
    8. Oikeanpuoleisen tukivarren alle työnnetään nestetunkki. Tukivartta nostetaan ilmaan niin paljon, että pyörä pyörii vapaasti.
    9. Yritä työntää siirtäjätangot vapaa –asentoon, niin että urat tulevat linjaan, mutta ei väkivalloin. Tarvittaessa pyöritä pyörää, jolloin hammasrattaat liikkuvat. Tankoja siirtäesssä pitää olla varovainen, koska sormet voivat jäädä helposti väliin.
    10. Tarkista, että kiristysrengas , joka kiinnittää takimmaisen hammasrataspaketin ylimmäisenä olevaan akseliin ja joka koskettaa siirtäjähaarukkaa, on irtonainen. Tarkista, ettei hammasrataspaketti ole luistanut pois uristaan. Jos hammasrattaat ovat rikkoutuneet, jos vaihdekeppi on vääntynyt tai synkronointirenkaat ovat vialliset, on yksinkertaisempaa vaihtaa koko vaihdelaatikko. Seuraavat kohdat koskevat sellaista tapausta, jolloin kiristysrengas on irronnut ja hammasrataspaketti on luisunut taaksepäin ylimmäisestä akselista.
    11. Hammasrataspakettia pitää kääntää akselin suuntaan ? niin kauan, että hammasrataspaketin voi työntää uriin ja taaksepäin. Sitä varten tarvitaan valoa, kätilön sormet ja mahdollisesti virkkuukoukun tapainen väline. Pidä hammasrataspaketista kiinni ja käännä pyörää niin kauan, että muut akselit kääntyvät, ja kunnes on löytynyt se kohta, jolloin hammasrataspaketti asettuu uriinsa.
    12. Kiinnitysrengas käännetään hammasrataspaketin jengoille varovaisesti, ei väkisin ja pitää varoa, ettei se mene väärille jengoille. Yllättävää kyllä, tämä useimmiten onnistuu helposti.
    13. Loppuvaiheessa kiristysrenkaan kääntäminen on raskasta, koska sen pitää mennä vahingoittuneiden jengojen yli. Kiristä niin kauan, että tulee näkyviin yksi jengakierros kiristysrenkaan läpi. Tarvittaessa pitää käyttää vanhaa ruuvimeisseliä ja pientä vasaraa. Rengasta ei saa kiertää liian tiukalle.
    14. Lukitse rengas lyömällä 5 mm leveällä meisselillä vähintää kuudesta kohdasta kierre lyttyyn. Usein renkaassa olevat kolme vanhaa lyttykohtaa näkyvätkin. Aikaisemmin lyttykohtia oli enemmän, sitten tehtaalla säästettiin ja lyötiin vain kolme lyttykohtaa varmistusta ja siitä syystä renkaat löystyvät ajettaessa takaperin. Varsinkin lumessa tai renkaiden pyöriessä tyhjään.
    15. Tarkista, että kaikki vaihteet jälleen toimivat.
    16. Tarkista vaihdelaatikon öljymäärä tai vaihda se, Älä unohda, että vaidelaatikon öljy pitää vaihtaa 2CV:ssä 20.000 km välein. Öljymäärä ja laatu 0,9 l, 80w/90 vaihteistoöljyä. Määrä on kohdallaan, kun 21 mm täyttöruuvin aukosta, laatikon oikealta puolelta, valuu öljyä.
    17. Laatikon kansi asennetaan takaisin paikalleen käyttämäällä tiivistemassaa. Laatikon etosassa olevaa kuulaa ja vietereiä ei saa unohtaa, eikä pudottaa niitä vaihdelaatikkoon.
    18. Asenna kaikki muutkin irrotetut osat takaisin paikoilleen.

    teksin on suomentanut isoo-jukan ja dooriksen kaveri ja mie oon yrittänyt sen oikolukea. onnea yritykselle!

    8) 8)

    #150683

    Kiitos taas neuvoista, kunhan taas aika antaa myöden niin alan yrittämään 🙂

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #150684

    Onko kyseessä nelkku/kutonen, jos on nelkun pääsylinteri pitää tosiaan Painaa jarrua jotta tehoaa…vaihda kutosen pääsylinteriin..
    terv. kari

    #150685

    Oje löyty,,,, kiitoksia Jalppis!! 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150686

    Sen verran tää homma poltteli että aamulla piti ottaa homma työn alle ja nyt on
    koeajo suoritettu, alkoi toimimaan. Lukitus oli irti, takaisin laitto oli melko mielen
    kiintoista, nähtäväksi jää kuinka jatkossa pysyy. Kiltahengestäkin kirjotellaan kaiken-
    laista mutta ilman sitä olisin vieläkin sormi suussa, kiitos hyvistä neuvoista 😀

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #150687

    Joo kyllä sitä kun yhessä pähkäillään niin oikiaki paikka vialle löytyy…
    Ei vain ekana tullut tuo vaihteisto mieleen,,
    helepommasta päästä sitä ylleensä vikaa ensin etsitään….
    😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150688

    Moro Hanski !!
    Voit olla kulkimen omistajana ja asentajana ylpeä itsestäsi.
    1. olit riittävän viisas kysymään neuvoa ennen kuin ajoit laatikon jumiin ja todennäköisesti myös pilalle
    2. pystyit korjaamaan hankalan vian ohjeen perusteella
    3. oikea asenne (Sen verran tää homma poltteli että aamulla piti ottaa homma työn alle ja nyt on
    koeajo suoritettu, alkoi toimimaan) !!
    ONNITTELUT !!
    Mielestäni tämä on hankalin vika mikä sätkään voi tulla, se kun lamauttaa koko kulkimen nostettavaan kuntoon (ei pysty liikuttamaan) ja on tosi kinkkinen korjattava.
    Lasse

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.