Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Hurjaa huohotusta

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #228094

    Väännetääs nyt rautalangasta:

    Morjens

    Testasin tänään huohottimen kunnon kulkimesta .
    Lopputulos oli että hydrauliöljypylväs nousi letkussa tyhjäkäynnillä noin 10 cm alkutilanteeseen (moottori ei käynnissä) nähden. Kun nostin kierroksia koneessa niin pylväs painui alaspäin lähelle alkutilannetta.

    Onko Huohotin kunnossa vai rikki ?

    -Hannu-

    Jos nosto on tyhjäkäynnillä 10cm ja kierroksia nostaessa tilanne menee nollaan, kuten tuossa on selkeästi kirjoitettu, niin huohotin ei ole kunnossa. Ehjä huohotin pitää kierroksillakin selkeää alipainetta, pieni viive siinä toki on, kun kaasuttelee, mutta alipaine on ja pysyy. Sen ei kuulu painua nollaan tai lähes nollaan, vaan patsasta on ihan selkeästi. Senttimäärää en erittele, koska nämä ovat yksilöitä ja männän halkaisijakin vaikuttanee…

    Se mitä Wiki sanoo huohottajasta ei minua juuri liikuta. Sätkän kampikammioon on huohottaja suunniteltu alunalkaenkin pitämään alipainetta, siitä kertoo jo pelkästään nokka-akselin tiivistystapa, eli vastakierre läpiviennissä. Tämä tiivistys toimii maailman tappiin, kunhan huohotin on kunnossa.

    Vuoto loodan ja koneen välistä tulee todennäköisimmin kampiakselin takastefasta, mutta se saattaa loppua huohottajan korjauksella. Tilanne kärkikotelollakin kertoo paljon; jos on öljyä ympäriinsä niin sitä selkeämmin ongelma on juuri siellä huohottajalla. Tämän parempaan diagnoosiin en näkemättä pysty.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #228096

    Tuosta Hannun aloituksesta ei nyt ihan varmasti selkiä kumpaan suuntaan nestepatsas nousee. Jos huohotin on rikki ja kone väljä, niin saattaahan se mennä toiseen suuntaankin, eli ylipainetta. Mutta kuten Akaile sanoi alipainetta pitää olla ja sitä haetaan.

    #228098
    #228100

    Kiitos Mika videosta, kierroksilla patsas putoaa huomattavasti kuten olen väittänytkin. Nelkuissa ja kutosissa oleva huohotin on suunniteltu päästörajoituksia silmälläpitäen, tuo alipaine vähän kuin sivutuote ongelman ratkaisussa.
    Tuo Franzosen uusi huohotin on rakenteeltaan aivan erilainen kuin nämä originaalit, sen sisällä ei ole
    ikääntyviä kumeja. Iski mieleen että vastaavan voisi itse rakentaa vanhan huohottimen sisään. Noita reed-venttiileitähän käytetään moniaassa kohteessa aina menopelejä myöten. Täytyypä panna asia tutkimuksen alle
    ja paisuttaa harrastusta taas…

    #228102

    Jatketaan videoilla:
    http://s165.photobucket.com/user/Akaile/media/Huoh.mp4.html?sort=3&o=56
    Vanhaa kuvaämpäriäni pöyhien löysin yo. videon. Kyseessä on huohotin, joka toimi vain osittain. Sisuskumit uudistamalla tilanne oli täysin toinen, mutta siitä ei valitettavasti ole vertailuksi videota. Kyllä, kierroksia nostaessa paine lisääntyy kammiossa hetkellisesti ja nestepinta painuu alaspäin. Se ei kuitenkaan ehjällä huohottimella painu yhtä alas kuin omassa videossani. Sellaisenkin rikkinäisen huohottimen olen nähnyt, että edes tyhjäkäynnillä ei ollut alipainetta ja kuplia tuli testinesteeseen. (=ylipaine kampikammiossa = ajaa öljyä koneesta ulos ns. pienimmän riesan tietä)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #228112

    Kiitos Mika videosta, kierroksilla patsas putoaa huomattavasti kuten olen väittänytkin. Nelkuissa ja kutosissa oleva huohotin on suunniteltu päästörajoituksia silmälläpitäen, tuo alipaine vähän kuin sivutuote ongelman ratkaisussa.
    Tuo Franzosen uusi huohotin on rakenteeltaan aivan erilainen kuin nämä originaalit, sen sisällä ei ole
    ikääntyviä kumeja. Iski mieleen että vastaavan voisi itse rakentaa vanhan huohottimen sisään. Noita reed-venttiileitähän käytetään moniaassa kohteessa aina menopelejä myöten. Täytyypä panna asia tutkimuksen alle
    ja paisuttaa harrastusta taas…

    Kyllä tuo 2cv:n koneen huohotinsysteemi on suunniteltu nimenomaan alipaineen saamiseksi kampikammioon. Aina on sätkän koneissa kampikammion tuuletushöyryt kierrätetty takaisin imuilman joukkoon, joten siinä mielessä ei nelkun ja kutosen kohdalla ole tullut mitään muutosta. Enkä usko, että sillä olisi myöskään suurempaa merkitystä päästöjen vähentämiseksi.
    Alipaine kampikammioon tarvitaan siksi, että tuossa 2-sylinterisessä boxerissa kampikammion tilavuus ei ole vakio vaan vaihtelee sylinteritilavuuden verran koneen käydessä. Tätä kampikammion tilavuuden vaihtelua ei ole 4-sylinterisissä boxer- tai rivimoottoreissa eikä 2-sylinterisessä rivimoottorissa. Niissä ei myöskään ole tarvetta kampikammion alipaineelle, joten kampikammion tuuletuskin on erilailla toteutettu.

    #228142

    Asian avain onkin juuri siinä että täytyy ymmärtää koneiden mekaaninen toiminta tapa niin kun Masa kertoo ja sieltä kautta lähteä miettimään ja ratkaisemaan systeemin vaatimia erikois vaatimuksi esimerkiksi huohotuksen suhteen..
    Vanha totuushan on se että olipa mikä mekaaninen laite hyvänsä niin täytyy ensin ymmärtää miten se kaikkinensa toimii ennen kuin sen pystyy edes korjaamaan vaikkapa jonkin vian sattuessa.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #228195

    Mm Ecasin kauppaama huohotinmötikkä on vedetty vähin äänin myynnistä. Rakenne ei olekaan reed-kalvoon perustuva kuten aiemmin luulin, ilmeisesti bunn-kalvotyyppinen. Näitähän on joku täkäläinenkin ostanut. Sinänsä näppärän näköinen laite mutta kestävyys ei liene ollut kummoinen, Vähintäinkin asennuspaikka takaa laitteen
    tahmaantumisen ennenpitkää, ehkä rakenne muutenkin pitkänpäälle kestämätön.
    Brittien kehittämä ja nyt tarvikemyyjien reiluun hintaan kauppaama reed-kalvoon perutuva laite ilmeisen pitkäikäinen,
    helppo tarvittaessa pestä ja kalvo sijaitsee huohotinpöntön yläosassa jolloin kondensoituneet öljytahmat eivät helposti
    sitä tuki. Sinänsä ratkaisu ei kovin originelli, esim. BMW- kaksisylinterisissä moottoreissa käytetty pitkään.
    Tuo Hannun huohotin ei voi olla rikki, ei ole tarkkaa kuvausta miten 10 cm:n vesipatsas on mitattu, onko tehty
    U-lenkkisellä manometrillä vai suoralla letkulla, tuollaista alipainetta ei synny jos käytännössä läppäkumi on rikki=
    siis revennyt, palasina, irronnut niiteistään tai kovettunut pysyvästi aaltomaiseksi– ominaisuus jonka voisi myös sisällyttää rikkinäisyyskästteen sisälle koska on konkreettisesti havaittava pysyvä vuotokohta ja takaa ettei
    alipainetta synny.
    Oli mitattu miten tahansa, alipaine tehtaan toiminnallisuusnormien sisällä. Lisäksi tavanomainen mittaustapa mittatikun suojaputken päästä ei järin luotettava, jos tekee mittausadapterin huohottimen kanteen, siis erilliseen kanteen laittaa letkuliittimen, arvot voivat tulla puolta paremmiksi. Miksi? Mittatikun alaosassa olevat reiät voivat olla
    öljyn peitossa. Tavanomainen mittaus siis hyvä tehdä kun öljypinta on perustasossa.
    Jo 35:n vuoden takaa olen seuraillut uuden huohottimen lyhyttä elinkaarta huolestuneesti uudenveroisessa koneessa ja arviot silloisten huohottimien toiminnallisuusiästä (n. 5 v) tuntuvat täsmäävän kokemuksiini. Myös ajetut kilometrit vaikuttavat koska vaikuttavat kumien ja muoviniittien rasitusaikaan– näppituntumalta arvioisin että
    n. 100 t. ajettu huohotin voi hyvinkin olla jo toimintakykynsä alarajoilla ellei aikaisemminkin. Ellei kone puske
    öljyä ja öljynkulutuksessa ei ole moitittavaa ja ennenkaikkea jos ilmanpuhdistinkotelo ei kastu öljyroiskeista, huohotin käytännössä toimii vaikka alipainetta ei mittauksessa syntyisikään.
    Päästömittauksiin menevän lienee syytä tarkistaa huohottimensa kunnon, varmuuden vuoksi jotta yksi vikalähde tulee suljettua pois.
    Muuten Burtonin myymä korjaussarja muovikiristimineen ei ole ainoa vastaavantyyppinen, tarjollahan on paljon fiksumpikin ratkaisu joka käytännössä ikuinen. Ehkä Burton saa muovikiristiimestään paremmat katteet eikä kukaan tule marisemaan kopionneista.

    #228205

    Justiinsa joopasen joo… Paljon sitä mekaanista osaamista löytyy muualtakin jos tarvii…. : ( Luokassa: Tyhjän aikasta mutisemista selvistä asioista )… 🙁

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #228207

    Justiinsa joopasen joo… Paljon sitä mekaanista osaamista löytyy muualtakin jos tarvii…. : ( Luokassa: Tyhjän aikasta mutisemista selvistä asioista )…

    Moro MHM,

    ja Tiedoksi ja Mietittäväksi Killan Päättäjäjille, eli Korkea-Arvoiselle Raadille, jos sattuvat lukemaan? (Laitan tästä kyllä vielä Raadille jossain vaiheessa oman “Tiedotteen”, jos on tarvetta?)

    Tuli tuossa vaan MHM:n hyvistä sanoista mieleen näin yön pimeinä hetkin (kun oon seurannut tätä Huohotusta, itsellä ehkä sama ongelma, no ei siis mulla (vanha mies ei enää jaksa huohottaa!!!!), mutta Kulkimella, josta olen aikaisemmin täällä sivuilla kysellyt), että voitaisiinko Killan Jaoksia jotenkin tälläisten huolto-, testaus-, säätö- ja korjaushommeleiden suhteen aktivoida Yhdessä Tekemisen Meiningeissä, jotta Kaikki Halukkaat Oppisivat?!?! Asiantuntemusta varmaan löytyy joka puolelta Suomen Niemen Jaoksia!!?? Tilaisuudethan voisivat olla useammankin Jaoksen yhteisiä????

    Itse kun oon tällänen tumpelo (ei irtoo koppa, eikä mosa lootineen meikäläiseltä), että en oikein osaa, enkä oikein uskalla mitään tehdä (jos teen, niin tapani mukaan rikon kaiken ja tässä tapauksessa siis Kulkimen), joten en tiedä siis mistään mitään, mutta saattaisin Asiantuntijoilta jopa oppia jotain tekemään (venttiilien ja sytkän säätö)???. Kulkimen kuitenkin hyvässä kunnossa tahtoisin olevan!!!!

    Jaosten alueilla on varmaan tosi asiantuntijoita, joihin voisi hädän hetkellä tukeutua (ehkä jopa pientä korvausta vastaan, mutta kuitenkin Kilta-Hengessä)??!!?? Ja niitä Huolto-, Säätö-, Testaus- ja Korjaupäiviä jaokset “ihan oikeesti” voisivat järjestää!!!!!!! Esim. Keväällä käyttöön otto Talviunilta, Sykssyllä Talviunille laitto ja niille Kahjoille, jotka ajavat Läpi Vuoden!!

    Että näin tällä kertaa

    jiipee
    jäsen: Lappi ja Tu-Jä-Ke

    #229259

    Morjens
    Sain lopultakin huollettua huohottimen (burtonin huoltosetti). Vaan kuinka kävi…. Testauksessa Huohotin toimii ihan samalla tavalla kuin aikaisempi tarvikehuohotin ja vielä tuntuu öljyä tiputtavan. Eli tyhjäkäynnillä öljypatsas on kohollaan n. 10 cm ja kierroksia nostettaessa laskeutuu nollaan.

    Taidan seuraavaksi vaihtaa paksummat öljyt ja asentaa kaukalomaisen pohjapanssarin niin loppuu se öljyn tiputtaminen….

    -Hannu-

    #229269

    Oliskohan niin että kone on männiltään jo niin väljä että alipaine katoaa männän ohipuhalluksen seurauksena.. ??
    Tai sitten kammen “stefat” eli oikeammin sanottuna huulitiivisteet on kuluneet väljäksi.. ??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #243174

    Asiaan liittyvä uusi kysymys. Voikohan Franzosen (keltapassivoidun 😉 ) vähemmän laadukkaan huohottimen saada toimivaksi Burtonin korjaussarjalla? Eli onko sisuskalut samoilla mitoilla originaalin kamppeen kanssa?

    Viime syksynä menin vaihtamaan tuohon tarvikeosaan hyvin pienen, mutta kiusallisen öljyvuodon takia. Tarvikeosan myötä tuo vuoto eskaloituikin ihan mahdottomaksi. Päätin sitten hommata Burtonin setin, ja talven aikana laittaa alkuperäinen kuntoon. Nyt sitä alkuperäistä ei enää löydy, ja on mennyt vahingossa metallikeräyskuorman mukana Keinäselle…

    #243189

    Sen vähemmän laadukkaan pitäisi olla kopio siitä alkuperäisestä. Veikkaan, että niiden suurin ongelma on juurikin väärä kumilaatu sisällä, jolloin kumit kovettuvat nopeasti ja toiminta ei ole haluttua. Ts. Burtonin korjaussarjan pitäisi käydä. Mikäli ei käy niin raportoi tänne, kun pitäisi tehdä sama homma 🙂

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #243193

    ^
    Kiitos!

    Päätin kuitenkin testata tuon Franzosen huohottimen, enkä luottaa omiin oletuksiin ja mielikuviin. Tein oman “manometrin” jo täällä palstalla hyväksi havaitun mallin mukaan, ja kokeilin sitä tänään. Alipaine nostaa LHM patsasta 9 mm kumiletkussa 18 cm asti tyhjäkäynnillä. Kierroksia nostaessa patsas laskee alimmillaan kymmeneen senttiin. Eli kyllä kampikammiossa alipainetta on. Toisin sanoen, väärää puuta on tullut haukuttua. Tuo kampe tuntuu toimivan.

    Sen sijaan öljyn tiputus on ennallaan. Käydessä yksi tippa per 10 sek. Ja vain käydessä. Edestä katsoen vasemmalta, moottorin etuosasta.
    Seuraavaksi kone pesulle, ja seurattava mistä tipat tulee. Epäilynalaisia kohteita? Työntötangon juuresta? Lauhduttimen putken kiinnitys lohkoon? Venttiilikoneiston öljyputki? Joku muu, mikä?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 37)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.