Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka II kertaa Anttolaan

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129597

    Tulin juuri Anttolasta. Kävin hakemassa sieltä sitikkani trailerilla pois, kun se Möötti -päivänä päätti ryhtyä hankalaksi n. 100 m ennen mökkiämme 805. Oireet ja taudin kuva on seuraava, nimittäin työntelimme ja ajoimme hyvin hitaasti eteen ja taakse päin. Paikallistimme vian Seppo Niemen avustuksella jokaiselle renkaan pyörähdykselle – aina samassa kohtaa pyörähdystä, jolloin kuului ronks. Työnnettäessä eteen tai taakse vapaalla, ronks oli hieman hiljaisempi, mutta ronksin ilmetessä, se käyttäytyi ikään kuin se olisi laittanut itsekseen vaihteen päälle. Konepelti auki työnnellessämme totesimme,
    ettei ainakaan vaihdekeppi heilahtanut ja päättelimme, ettei vaihde kuitenkaan mennyt päälle. Kulkimella saattoi ajaa, kun ei välittänyt ronks, ronks äänistä n. puolta vanhan miehen kävelyvauhtia. Kytkin pelasi moitteettomasti. Siinähän se meni aamupäivä ja osin iltapäiväkin vikaa etsiessä, eipähän sitä kuitenkaan löytynyt. Ronks äänet sisälle
    ajaessa olivat todella kovat. Niin ne olivat tänäänkin, kun ajoin kulkimeni trailerille. Kysyisin nyt valistuneita arvauksia, mikä
    sätkääni vaivaa ❓ Jotenkin oireet viittaisivat vetoakseleihin, mutta ne eivät ottaneet mihinkään, eikä niiden suunnalta ronksetta kuulunut.
    Donna 28 😯

    #175474

    Eihän jarruliina ole päässyt irti, tai onko mahdollista että ropeli ottaisi kiinni ?

    #175475

    Konehan ei pyörinyt kun vaihde oli vapaalla.Vaan ei tullut kokeiltua ajamista kakkosvaihteella.Olisko se joka pyörän kierroksella edelleen ollut samalla tavalla.

    #175476

    Tuo voisi viitata jollakin tapaa laakeriin. Onko pyörän laakerit tsekattu. Jos ne on kunnossa, niin sitten katsomaan vaihdelaatikosta yläpään laakereita.

    #175477

    Entäpä vetoakselit? Itsellä ei ole kokemusta, mutta olen nähnyt kuulamallin vetonivelen, josta on se kuulia ohjaileva rengas hajonnut. Tuplaristikkonivelestä voi se keskittävä tappi katketa. Tämmöinenkin on eteen tullut. En tiedä mitä oireita nuo aiheuttavat, mutta saattaa niistä jonkinmoista nykimistä tulla.

    #175478

    Lokarit pois, eturenkaat ilmaan ja renkaista pyörittelemään. Jos ääni paikallistuu jommalle kummalle puolen niin vetari, laakeri, tai jarru. Jos ei selkeää puolta niin loota. Jos loota ja vain tietyillä vaihteilla niin sen perusteella mahdollista selvittää viallinen laakeri.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175479

    Seppon. silloin kun olit paikalla ei ajettu kakkosella, mutta kun kävimme pihassa ylhäällä yritimme kakkosella ja sama tulos.
    Ajattelin aloittaa niistä laakereista, sitten katsella niitä vetoakseleita ja sitten vaihdelaatikkoa, joskin viime mainitun kanssa alkaakin sitten taidot loppumaan.
    Tänä syksynä en tee mitään asialle, muuta kuin työnnän tiinan talliin huomenna, jahka olen raivannut sinne ensin tilaa.
    Palaan varmasti asiaan keväämmällä. Itse epäilisin laatikkoa ja senpä vuoksi kysyinkin jo torniån mieheltä laatikkoa varoiksi.
    Tosin mikäli se vika on laakereissa, se lienee helpoin todeta, nostamalla huomenna toisen ja sitten toisen renkaan ylös ja pyörittämällä rengasta, ainakin kuvittelisin niin. Jos vika löytyy noilla pyörän pyörityksillä, niin se on selvillä huomenna. Ellei
    niin jaksan odottaa valoisampia päiviä korjauspuuhien aloittamiseksi. Tuskinpa sitten onkaan näin hiton kiire töissä.
    Donna 28

    #175480

    Eilen työntelin sätkää alas trailerin luiskaa pitkin perä edellä. Silloin kun sen olisi pitänyt mennä itsestään alas, se jumiutui paikoilleen vauhdissa. Eikä lähtenyt alaspäin vaikka kuinka työnsin. Vaihde sen enempää kuin käsijarrukaan ei ollut päällä. Pani koneen käymään ja vaihdoin pakille, kaasutin reippaasti ja nostin kytkimen KRONKS ja pääsin kummallisesta nalkista pois. Peruuttelin ja ajelin eteenpäin koeluontoisesti kaikilla vaihteilla – ronks, koronks säestys jatkui.
    Donna 28

    #175481

    Muistatko, kun vuosia sitten vaihdoin olkatapit Tiinaasi, oli toisen olkatapin alapään kierteillä oleva tulppa irronnut ja olkatappi valunut alaspäin, niin että osui vanteeseen. oli pääkin kulunut viistoksi. Jos vanteen sauma ruostuu ja turpoaa tarpeeksi, se osuu olkatapin alatulppaan, joka irtoaa, ja olkatappi valuu alaspäin pikkuhiljaa tärinän ym. voimasta. Väli vanteen ja olkatapin alatulpan välissä on vain muutama milli.
    Tarkemmin aatellen, saattoi se olla niinkinpäin, että olkatapin yläpään tulppa olisi lähtenyt, ja tappi olisi noussut ja hangannut vetoakseliin. Tiedä häntä??

    Pekko P

    #175482

    Muistelin tuota juttua jo Anttolassa sunnuntai aamuna, mutta en kuolemaksenikaan muistanut, mitä siihen tehtiin ja kenen kanssa – Anttolassa oli muutenkin muistihäiriöitä aamulla. Nyt kun otit asian esiin, niin kyllähän se jokin hankasi vetoakselia, mutta kun me isommalla porukalla sitä katseltiin aamulla, niin vetareista ei ainakaan ollut kysymys. Mutta näkikö meistä kukaan sitä selvästi, vaikkakin konepelti auki työnneltiin ja hiljaa ajettiinkin.
    Donna 28 🙂

    #175483

    Mietin että millä työ saitte horon reiän tiukaksi, jos ette kynkkää vaihtaneet ? Minulla kävi kerran yksi meidän tuttu, kellä oli sama ongelma, mutta siinä tappi oli kuluttanut keskireiänkin niin väljäksi, jotta tappi oli siinä kuin “hullunmuna”, eli nousi ja laski kun kokeilin sitä. Siinä oli pakko koko kynkkä uusia, tai sitten olisi pitänyt holkittaa jotenkin, mutta helpoin tapa oli vaihto. Näyttää vielä kestäneen, vaikka onkin puoli elämää vaihdosta. 🙂

    #175484

    Kyllä olen vahvasti samaa mieltä Pekon kanssa. Näitä olen nähnyt muutaman kerran. Tosin silloin ei olkapatti oli kovin tiukasti jarruttanut vanteeseen.

    #175485

    Mie en ole nähdyt kuin tuon yhden, ja hänkin myönsi itse hoonanneen reikää “hieman” isommaksi, kun ei muuten kuulemma mennyt. Minusta on ne sätkät suorastaan olleet vaarallisia, joista olkatappi pääsee tippumaan pois. Mutta jos Henkka on nähdyt useampia, niin ihmetellä täytyy, luulisi sen pitävän aika kahnaavaa ääntä, jos vanteeseen osuu. Kaikki muuten mitä olen joutunut vaihtamaan, ovat olleet sikatiukassa, niitä ei pienet tärinät olisi kyllä liikkeelle saaneet..

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.