Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ilmanpaineet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125219

    Käytin hakua muttei löytynyt. Mikä olisi sopiva ilmanpaine nelkkuun, 125 renkaille ?

    #152005

    Minä pidän 2,2 joka nallissa ja hyvin pyörii

    #152006

    Tämähän sattui hyvään saumaan. Itse pähkäillyt saman asian kanssa, mutten ole saanut vielä laitettua viestiä.

    Itselläni on 135 renkaat ja käsittääkseni ne tarttee hieman korkeamman paineen? Tiedä sitten kuinka suuri ero loppujenlopuksi on.

    #152007

    Tehtaan suositus on 1,4 edessä ja 1,8 takana.
    Itse käytän 2 baria joka renkaassa. Renkaina henkilö 2cv:ssä 125-misukat, pakussa 145-kleberit.

    #152008

    Tuskinpa tuo tehtaan suositus on ihan tuulesta temmattu ja pyrin kyllä käyttämään sitä sätkän ollessa normaalisti lastattuna. Taitaa lakikin niin vaatia. Mieli tekee kuitenkin lisätä paineita hieman lastattuna, mutta säilytän painesuhteen akselien välillä..

    Liian korkea paine vaikuttaa myös mukavuuteen etenkin hiekkatiellä ajettaessa. Samoin iskaritestissä katsastuksessa tulee huonommat lukemat.

    #152009

    Tuo tehtaan suositus,, vaikka eturenkaissa kuulostaakin pieneltä,, on seurannut 2cv:tä lähes alusta asti.. Nyt kuitenkin esimerkiksi kutonen painaa keulapäästään enemmän kun wanhus,, joten rengaspaineet kannattaa pitää vaikkapa 1,6 ja 1,9 keveällä kulkimella 125 renkaissa.. Nyt jos alla on 135 tai isompi rengas niin sen sisä pinta-ala on isompi,, eli rengas on kantavampi joten kuormattunakin 135 rengas kantaa ihan hyvin 1,6 ja 1,9 paineella,, siis retkivarustuksella….
    Laskenta perustuu siihen että leveämpi rengas tiehen koskevalta osuudeltaan on isompi pinta alaltaan ja kun jokaiseen neliö senttimetriin kohdistuu vaikka 1,6 baarin paine niin siitä saadaan laskutoimitus= paine x tiehen koskeva pinta-ala = renkaan kantava voima…
    💡
    Sanosko kokemuksesta että kutosessa 2 baarin paine edessä on liian suuri joka kuormalla… myös 125 rengaalla ajettaessa,, saatikka sitten leveämmällä renkaalla… 😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152010

    Kutosellekin on tuo tehtaan suositus 1.4 etu, 1.8 taka. Jotenkin epäloogista, että lastattunakin on suositus sama. Esim. Acadianelle on lastattuna ilmoitettu korkeammat arvot. Pitäisikin kaivaa nuo taulukot jostain esiin.

    Olen myös muistavinani, että 50-luvulla wanhukselle annettiin vieläkin alempia arvoja, olikohan 1.1. eteen.

    Luotetaan, että mikään ei ole niin viisas kuin Citroen-insinööri 😉

    #152011

    Niimpä….
    Käyttäjän wanhassa käsikirjassa on 50 -60 luvun kulkimelle 400 renkaille ilmoitettu 1,0 edessä ja 1,1 takana sekä 1,3 varapyörä…..
    😯 🙄
    Hauska juttu sinänsä tuo rengas paine… 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152012

    Jos en ennen kysymystä ollut sekaisin, niin nyt viimeistään. 🙄

    Noh, tuurilla mennään. :mrgreen:

    #152013

    1.4 etu, 1.8 taka – turha tehdä omia tulkintoja, kun viisaammat on sen valmiiksi miettineet 😉

    Tosiasiahan on sekin, että kuumana päivänä paineet nouset automaattisesti ja kylmässä päinvastoin.

    #152014

    Firestonen 125:lla ajoin 1.6 ja 1.8 asetuksilla 45 000km ja olivat oikein kauniin tasaisesti kuluneet. (pintaa jäljellä 2mm) Eli kuluminen kertoo paljon! Jos rengas kuluu sivuilta enemmän kuin keskeltä on liian alhaiset paineet käytössä.(Siis jos kaikissa renkaissa sama homma, yksittäinen kuluminen kertoo muista ongelmista) Jos taas kuluu keskeltä enemmän on liikaa painetta 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152015

    Samaa juuri kyselin muilta rättärimiehiltä viime viikolla.
    Olen käyttänyt Misukan 125:ssa 2.0 läpi auton viime kesästä lähtien ja hakkaa niin , että paikat putoo hampaista varsinkin nimismiehenkiharassa.

    Eli ohjepaineisiin siirryn minä.

    #152016

    Amissa koitin 2bar…kilometri riitti..siitä tuli yliohjautuva…takaisin asemalle ja oikeet paineet.OK.
    Korkeapainetta näkyy kuitenkin vielä täällä Hesassa pukkaavan….huh hellettä….talvi tuloo..ajelin aikojen alussa talvella kuten muutkin noin 1bar paineilla jotta piti paremmin…olis niitä nastasenrenkuloita vanteineen jouten Hirvensalmella..muistaakseni 7 kpl..

    #152017

    @Akaile wrote:

    Jos rengas kuluu sivuilta enemmän kuin keskeltä on liian alhaiset paineet käytössä.(Siis jos kaikissa renkaissa sama homma, yksittäinen kuluminen kertoo muista ongelmista) Jos taas kuluu keskeltä enemmän on liikaa painetta 😉

    Nyt kun kuitenkin kai puhutaan vyörenkaista eikä ristikudosrenkaista niin tuo yleinen uskomus on pahasti vanhentunut. Vyörengas pitää muotonsa sitä paremmin mitä kovempi paine siinä on, joten keskeltä kuluminen(kin) viittaa alipaineiseen eikä ylipaineeseen. Havaintomallina voidaan käyttää vaikka jonkun sätkää paljon kovempaa menevän auton 255/35R18 rengasta joka on huomattavan leveänmatala, mutta senkin kulutuspinta pysyy ihan suorana oli painetta sitten normaali 2pilkkujotain bar tai tai reilu ylipaine 10bar. Kokeilkaa vaikka, ei sitä pallon muotoiseksi saa pullistettua.

    Liika paine vyörenkaassa aiheuttaa lähinnä vain mukavuuden ja pidon menetyksen, ei ehjä rengas räjähdäkään niillä paineilla mitä huoltoasemien renkaantäyttöletkuista tulee.

    #152018

    Ainakin talvella jos eturenkaissa on liikaa painetta niin pito heikkenee huomattavasti ja samalla ohjaus muuttuu epävakaammaksi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.