Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ilmanpaineet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #152019

    @Isoo-Jukka wrote:

    Esim. Acadianelle on lastattuna ilmoitettu korkeammat arvot. Pitäisikin kaivaa nuo taulukot jostain esiin.

    Eipä tuo yhtään haittaisi, jos sinulla ne jossain näppäräsit ovatten, sillä en minä uutena acan omistajana ole vielä tarkkoja arvoja löytänyt… 😳

    #152020

    En usko että voidaan enää verrata nykyvyörengasta vanhoihin rättirenkaisiin. Ennen minusta laitettiin rättirenkaisiin “tahallaan” matalat paineet etteivät hakkaisi niin pahasti. Mutta nyt ajellaan miltei koko ajan asfaltti teitä eikä niissä paljoa kiharaa ole. Minusta 1,4 vyörenkaassa on liian vähän, johan vanne raapii kulmakiviin jos reunaan ajaa. Sama kun puhutaan ohjattavuudesta se on minusta kaikissa ehjissä sätkissä samanlainen, on paineet renkaissa minkälaiset hyvänsä. Ainut matalalla renkaalla tulee jäykän nihkeä ohjaus, siis todella tyhjällä . Sätkällä on minusta mainio pito ajaa sillä kahdella tai neljällä pyörällä, ja että sen saa yliohjautumaan johtuu miltei aina ajajasta. Olen pitänyt kymmeniä vuosia noin paria baaria eikä ole pahemmin rutissut. Ainut minun tieto ei tule mistään vanhoista papereista vaan omasta kokemuksesta sätkän kera. Mutta minulla on yksi tapa pitää rengaspaineita ja jollaan toinen.

    #152021

    No,, kokemuksestapa tietenkin,, meinaan on kokemusta muillakin??
    Kannattaa kuitenkin suositella “sopivia” paineita kulkimeen,, siitä sitten kukin
    laittaa käytössään parhaaksi katsomansa paineet nykyisille teräsvyö renkailleen….
    😯 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152022

    Rättärihän sai vyörenkaat allensa jo 60-luvulla (1964 tuli jo sisärenkaattomatkin). Ilmeisesti vanhat Pilote-renkaat olivat rättirenkaita.

    Sätkän mainio alusta antaa anteeksi paljon rengaspaineissa, mutta itse en uskallla suositella muuta kuin “viralliset” 1.4 eteen ja 1.8 taakse. Kokemuksiensa ja tarpeittensa mukaan jokainen voi näistä tehtaan arvoista hivenen poiketa.

    “Rengaspaine saa poiketa auton tai renkaan valmistajan suosituksesta enintään 20 %
    sanoo AKEn sivusto.

    #152023

    No on muuten aika tiukka ohje,,, 1.4 paineelle se tekee + – 0,28 baaria ?? 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152024

    @Wonderi wrote:

    @Akaile wrote:

    Jos rengas kuluu sivuilta enemmän kuin keskeltä on liian alhaiset paineet käytössä.(Siis jos kaikissa renkaissa sama homma, yksittäinen kuluminen kertoo muista ongelmista) Jos taas kuluu keskeltä enemmän on liikaa painetta 😉

    Nyt kun kuitenkin kai puhutaan vyörenkaista eikä ristikudosrenkaista niin tuo yleinen uskomus on pahasti vanhentunut. Vyörengas pitää muotonsa sitä paremmin mitä kovempi paine siinä on, joten keskeltä kuluminen(kin) viittaa alipaineiseen eikä ylipaineeseen. Havaintomallina voidaan käyttää vaikka jonkun sätkää paljon kovempaa menevän auton 255/35R18 rengasta joka on huomattavan leveänmatala, mutta senkin kulutuspinta pysyy ihan suorana oli painetta sitten normaali 2pilkkujotain bar tai tai reilu ylipaine 10bar. Kokeilkaa vaikka, ei sitä pallon muotoiseksi saa pullistettua.

    Liika paine vyörenkaassa aiheuttaa lähinnä vain mukavuuden ja pidon menetyksen, ei ehjä rengas räjähdäkään niillä paineilla mitä huoltoasemien renkaantäyttöletkuista tulee.

    Kyllä minä perustin tuon lausuntoni ihan kokemukseen sätkän renkaista, varsinkin uusissa pehmeissä misukoissa ja vanhoissa hakkapeliitoissa tuo paineiden oikeellisuus näkyy kuvion kulumisessa jo puolen vuoden käytön jälkeen. Ajelen nyt Toyon 135 renkailla ja seuraan niiden kulumisia 1.6 ja 1.8 paineilla…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152025

    Yhteenvetona keskustelusta laitoin 1.7 eteen ja taakse.

    #152026

    Muistelin että rengaspaineista oli puhetta täällä joku vuosi sitten. Tässä silloinen kirjoitukseni keskustelussa http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=3&t=1349&p=5546:

    Liian korkeista paineista eturenkaissa on seuraava kokemus: kerran mööttimatkalla ajoin kiltatoverin Dyanea, ja ihmettelin että ohjaus tuntui jotenkin kummalliselta omaan sätkääni verrattuna. Suuntavakavuus oli jotenkin huono. Pysähdyimme tarkistamaan rengaspaineet, jotka olivat 2.0 edessä ja takana. Pudotimme kokeeksi eturenkaiden paineet 1,5:een. Ohjaustuntuma muuttui huomattavasti paremmaksi. Alla oli Michelin 125-nastarenkaat.

    Tarkistinpa mielenkiinnosta, mitä tehdas neuvoo rengasasioista. Vuoden 1986 2CV:n omistajan käsikirja sanoo seuraavaa:

    Hyväksytyt rengaskoot: Michelin 125-15 X, 135-15 X, 125 X M+S, 135-15 X M+S, 135-15 ZX

    edessä 1,4 bar
    takana 1,8 bar

    Nastarenkaita käytettäessä painetta lisätään 0,2 bar.

    Käytettäessä rengasta 135-15 ZX pitää seuraavissa erikoistilanteissa muuttaa paineita:
    – kivikkoisilla poluilla eturenkaissa 1,6 bar
    – pehmeässä hiekassa 1,0 bar edessä ja takana

    Tätä saapi itse kukin tulkita ja soveltaa muihin rengasmerkkeihin ja -kokoihin niin kuin parhaaksi näkee.

    #152027

    No niin, panin sitten ohjeen mukaiset paineet 1.4 ja 1.8.
    Vanhat oli reilusti yli 2 – mittarit näyttää olevan mitä sattuu. Pönttömallin säiliökannussa oli tarkka mittari.

    Kyllä muuttui auton käytös monttuystävälliseksi, menee melkeinpä liitäen yli asfalttikuopista ja nimismiehenkiharassakaan ei tarvi pelätä, että kaikki osat jää tielle.

    4500 kilometriä ehdin ajaa tolla täryjyrällä, nyt menee niin kun muistin Sitikan menevän – tosin vielä aito keinunta puuttuu, eli liian tuoretta vuosikertaa moderneine iskareineen.

    #152028

    No niin, kaikkien muidenkin besserwissereiden kannattaa ainakin kokeilla 😉

    #152029

    Vertauksen vuoksi mainittakoon että 195 x 65 x 15 rengas asennettuna Bx 19 Gti 16 v etupyörään tarvitsee 1,8 baarin paineen….
    On meinaan painoa vähän erilailla päällä kun 2cv:ssä….
    Niin keveä 2cv tuskin tarvinnee etupyörän paineeksi kun korkeintaan 1,4 – 1,6 baaria…
    😯 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152030

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Vertauksen vuoksi mainittakoon että 195 x 65 x 15 rengas asennettuna Bx 19 Gti 16 v etupyörään tarvitsee 1,8 baarin paineen….
    On meinaan painoa vähän erilailla päällä kun 2cv:ssä….
    Niin keveä 2cv tuskin tarvinnee etupyörän paineeksi kun korkeintaan 1,4 – 1,6 baaria…
    😯 💡

    Suhteellista. Juur laitoin fillariin painetta 2,5 kiloo. Traktorin takakumeihin reilu 1,5 kiloo.

    #152031

    Suhteellistapa hyvinkin,, jos otetaan huomioon minkä kokoinen pinta-ala fillarin renkaanta ottaa tiehen ja siihen polkijan paino päälle…… 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.