Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Iskunvaimentimet, Täristäminen Katsastuksessa!?
- Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14.3.2016 at 16:00 Isoo-Jukka toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
24.2.2016, 04:06 #224977
Moron!
Keitere kertoi vähän aika sitten Nuivasta katsastusmihestä ja Kulkimen hylkäämisestä täristystestin tuloksena.
Itselläni samanlainen hylkäämiskokemus viimevuodelta. Iskarit todettiin Wanhojen Kokeneiden Kiltalaisten voimin olevean OK (tehtaan leimapaperit vielä putkissa kiini ja pumpattiin).
Uudet vaihdettiin ja Konttorilla todettiin, että uudet on alla, mutta lukemia ei mittarista tuu, Hyväksyttiin ja leima paperiin.
Onko Kilta ollut tässä asiassa (iskunvaimentimien täristys ja lukemat) yhteydessä Katsastusinspehtooreihin Valtakunnallisella tasolla? Jos ei niin voisin jutella naapurin Trafin-miehen kanssa asiasta, jotta sataisiin jonkinlainen roti asiaan.
T: jii-pee
24.2.2016, 11:32 #224980Onhan se myönnettävä, että yksi massaiskari oli jumissa silloin täristettäessä. Mutta eikö rättäri ole vähän liian kevyt siihen laitteeseen? Nykyisessä vakiopaikassa Poppalooraa ei sillä rasiteta vaan todetaan jousituksen hoitavan tehtävänsä riittävän hyvin ottaen huomioon käytön, iän ja ajettavat kilometrit. Samoin pieni väljyys olkatapeissa saa armon.
Hankin massaiskarin Ranskasta. Ja vieläpä niin, että Intiassa oleva ranskalainen sen minulle etsi, yhteydenpito tankeroenglannilla puolin ja toisin. Iskaribisnes oli testi, kun se tuli niin uskalsin tilata sieltä moottoripyöränkin. Sitä tosin jouduin kovin odottelemaan, mutta se on toinen juttu se.1.3.2016, 00:51 #225234Niin joo sitähän mun pitikin kysyä, että olikos sen massaiskarin kunnostus/huolto semmoinen toimenpide, että ensin testais ravistamalla että onko se kuula sisällä irrallaan vai ei. Jos mötikkä tuntuu olevan kiinteä niin päätyruuvi auki, liotusta polttoöljyssä tms liukasteessa ja uudet öljyt sisälle. Mutta minkä verran siellä kuuluisi olla ja minkälaista nestettä? Pannaanko sinne LHM:ää vai 30W ruohonleikkuriöljyä? Ajattelin tulevana suvena käydä ne läpi.
1.3.2016, 08:33 #225236Massaiskarin testauksena olen kokeillut mitenkä se esimerkiksi puukyynykseltä pomppaa takaisin kun sen 30 sentistä pudottaa.
täysin jumissa oleva ei juuri pomppaa.Kunnossaoleva noin 10 senttiä.tv seppon
1.3.2016, 08:36 #225237Luulisin, että yleisin syy massaiskarin toimimattomuuteen on siinä, että on käytetty vasaraa niiden irrotuksessa. Massaiskarin toinen kiinnityspultti on aika tiukalla sovitteella, joten ei irtoa ihan helpolla. Vaikka iskarin kuori onkin aika paksua tavaraa, niin ei kuitenkaan kovin kovaa iskua rarvitse kun siihen tulee sen verran klommoa, että alkaa jumittamaan. Se klunssi siellä sisällä on aika pienellä välyksellä. Tämä jumitus ei lähde liottamalla vaan pitää iskari purkaa ja hioa sisäpuolelta kohoumat pois.
Täällä hyvä kuva sivulla 9. https://dl.dropboxusercontent.com/content_link/AyQA14KSc54aBXHbG9FoHwHcnuJClvHmtM3vwOZ2f7qw0p0oV2O5fcomIwC5bjw2/file
LHM on ihan hyvä öljy iskariin ja määrä on muistaakseni 0,8dl.
1.3.2016, 20:49 #225250Ei päästä katsomaan Topin kuvaa. Erroria pukkaa. Muistaakseni ravistamalla pitäisi jo havaita ehjässä iskarissa onko siellä liikettä vai ei. Muistikuva saattaa olla harhainenkin. Ainakin pitäisi nähdä iskarin rakenne ennenkuin sitä rupeaa väärästä kohtaa auki sahaamaan.
2.3.2016, 11:35 #225266Mun käsitykseni on, että katsastusmies ei sasi uskoa pelkkään lukemaan mittauksessa, jos sen antama tulos on poikkeuksellinen. Silloin asiaa pitäis lähestyä myös perinteisesti koettelemalla. Olen myös katsastajilta kuullut, että mittareita on ainakin kahta tyyppiä, joista toinen ei ymmärrä 2cv:n jousitusta.
3.3.2016, 10:55 #225282Jostain syystä en saa tuota linkkiä toimimaan. Toimii silloin kun sen laittaa, mutta kun sulkee selaimen ja avaa uudelleen, niin ei toimi enää.
3.3.2016, 13:54 #225286Jostain syystä en saa tuota linkkiä toimimaan. Toimii silloin kun sen laittaa, mutta kun sulkee selaimen ja avaa uudelleen, niin ei toimi enää
Näkyy ilmeisesti niin pitkään kun kirjautumissessiosi Dropboxiin on auki. Jos haluaa linkittää dropbox kuvan tulee se olla Dropboxin sisällä olevassa Public hakemistossa.
3.3.2016, 16:47 #225287Jostain syystä en saa tuota linkkiä toimimaan. Toimii silloin kun sen laittaa, mutta kun sulkee selaimen ja avaa uudelleen, niin ei toimi enää
Näkyy ilmeisesti niin pitkään kun kirjautumissessiosi Dropboxiin on auki. Jos haluaa linkittää dropbox kuvan tulee se olla Dropboxin sisällä olevassa Public hakemistossa.
Tuo linkki on näiden Killan sivujen arkistoon.
4.3.2016, 19:38 #225302Oliko tuo hylätty iskaritestissä liian alhaiesen lukeman vuoksi, vai liian suuren pyörien välisen eron takia ?
Ainakin minun 2CV6:sesta testeri erotti vuotaneen etuiskarin, antaen huomattavasti pienemmän lukeman sille pyörällle.
Mutta tässä ei siis ole massaiskareita lainkaan. Nuo massat taitaa ainakin toisinaan saada koneen sekoilemaan.
Eli jos testi näyttää kovasti eri lukemia pyörille, todennäköisesti jonkinlaista vaivaa siellä on.4.3.2016, 21:29 #225303Rengas paineet vaikuttaa myös 2cv:n iskaritestiin,, kovilla rengaspaineilla pyörä hyppii hillittömästi kun taas matalemmilla paineilla rengaskin osallistuu iskunvaimennukseen..
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂4.3.2016, 23:18 #225304Ainakin minun 2CV6:sesta testeri erotti vuotaneen etuiskarin, antaen huomattavasti pienemmän lukeman sille pyörällle.
Mutta tässä ei siis ole massaiskareita lainkaanRengas paineet vaikuttaa myös 2cv:n iskaritestiin,, kovilla rengaspaineilla pyörä hyppii hillittömästi kun taas matalemmilla paineilla rengaskin osallistuu iskunvaimennukseen
Moron Kaikille!
Hankin Hossi II:n loppukesästä 2015. Ainoat huoltotoimenpiteet, mitkä osasin ja muistin (näin Wanhan Uutena Kiltalaisena) Kulkimelle tehdä olivat: tarkista öljytaso, tarkista onko tankissa bensaa, tarkista renkaiden ilmanpaineet.
Sen verran valotan vielä omaa kokemustani.
Hossi II 2 cv 6 vm -77 (putki-iskarit) katsastettiin 31.8.2015 täällä Tuusulassa. Täristystestin tulokset: V/E 0,0%, O/E 0,0%, V/T 0,0% ja O/T 13%. Mittauslaite Nussbaum. Eli siis HYLKY TULI. Wanhempien Kiltalaisten toimesta todettiin, että alla olleet iskarit olivat OK.
Vaihdettiin neitseellist iskarit. Ja sitten taas konttorille.
Täristys 14.9.2015. Sama laite eli tuo Nussbaum. Katsastaja Wanhojen Autojen Harrastaja. Tulokset: V/E 11%, O/E 0%, V/T 0% ja O/T 0%.
HYVÄKSYTTIIN.
Katsastusmies totesi, että ei näitä tartte “täristää”, kevyet kun Kulkimet ovat. Totesi, että painellaan kulmista ja katsotaan milloin “värähtely tasaantuu”. Sen verran vielä kertoi, että ensimmäisessä katsastuksessa oli “inspehtöörinä” oppia hakeva “kesäpoika”. Pahoitteli, että näin nyt kävi. Muisti kyllä mainita, että tuothan Teidän muut autot vielä meille syyniin!!!!!! Eli ei oo siis se vanha Valtion virkamiesten katsastuskonttori, joka myytiin aikoinaan “kilpailun vapauttamisen nimissä” ulkoisille maille.
T: jii-pee
14.3.2016, 16:00 #225538Tänään katsastin Acadianen. Mukanani oli vuoden takainen printti samalta konttorilta ja vertailin mielenkiinnoilla tuloksia. Kaikki iskunvaimentimet olivat samat kuin vuosi sitten ja ilmanpaineet kutakuinkin myös.
Edessä tulokset olivat parantuneet ollen reilusti yli 10 %.
Takana tulokset olivat huonontunet alle 10 %:n mikä on periaatteessa hylkyraja. Katsastusmiehen kanssa todettiin, että heiluttamalla vaimennus toimii hyvin ja reilu vuosi sitten vaihdetuissa LIP-vaimentimissa olivat vielä tarratkin pinnoissa tallella.
Todennäköisesti tulos johtuu toisaalta 2cv:n vaakatasossa olevista vaimentimista ja toisaalta pitkistä joustinvaroista. Täryyttäminen testaa vain murto-osaa vaimentimen liikeradasta ja kohdistuu väärään suuntan.
Katsastusmies vahvisti, että kilpailevan aseman toisenmerkkisellä testerillä virhe voisi olla vieläkin suurempi.
Kertoivat myös testanneensa eri ilmanpaineilla eikä normaaliautossa se ollut juurikaan vaikuttanut tulokseen.
Mutta läpi meni ilman moitteita, kun oli nuori Sitikan tekniikastakin kiinnostunut järkimies katsastajana!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.