Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Isohko ongelma Xsara HDi, ainakin toistaiseksi ohi…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124607

    Ongelman nimi: ei lähde käyntiin. Oireet: hätävilkut kytkeytyy itsekseen päälle kun kytkee virran päälle, startti pyörittää, mutta tuntuu kuin ei kytkisi polttoaineen syöttöä päälle. Muita ongelmia: toinen vasemmanpuoleinen jarrupala (ihan lopussa) putosi parkkipaikalle kun peruutin autoa noin 15 metriä. Tuon jälkeen kyllä lähti käyntiin ja ajoin auton kotiin (50 km käsijarrun kanssa, kivaa 👿 👿 ). Nyt seisonut pari päivää ja yllä mainitut oireet.

    Lisäys: moottorin vikavalo ei syty/jää palamaan.

    Kyselen ensin täällä kun kollegiumissa on tuota teknistä taitoa ja tietämystä. Minulla loppuu paukut… ❓ ❓

    Kyseinen kosla pitäisi saada aamuksi kaupunkiin ja korjaamolle, mutta taitaa jäädä pihaan kun ei käynnisty.

    #148250
    MoA

    Lyökö se edelleenkin hätävilkut päälle? Oletko katsonut ruiskutuspumpun solenoidin? Sen saa käsin kyllä päälle..

    Vain köyhillä on kiire.

    #148251

    hätävilkku menee päälle aina kun laittaa virran päälle. Missähän se solenoidi noin suunnilleen on, tuo “kiisseli” ei ole oikein ominta alaa…

    #148252
    MoA

    No nokkahihna/ketju pyöritää sitä, joten aika lähellä jakopäätä. Kyllä sinä sen löydät, siitä lähtee ne rautaiset “sytytysjohdot” suuttimille.

    Toi hätävilkku taas viittaa ajonestoon tai sen ajonestojärjestelmään. Onko kulkimessa hälytinjärjestelmä?

    Vain köyhillä on kiire.

    #148253

    Hälyä ei ole, mutta ajonesto voi tietysti olla, varmaan onkin. Kyseessä on Xsara II, siis facelift malli, vm 2001.

    #148254
    MoA

    Tällein kyläsepän aivoilla ajatellen luulisin, että ajoesto olisi nyt päällänsä. Muttä kiisselissä kun löydät sen solenoidin nii saat sen käyntiin 😆

    Vain köyhillä on kiire.

    #148255

    Kiitos tähänastisesta, täytyy käydä vielä kokeilemassa…

    #148256

    HDi:ssa ei ole tuollaista “perinteisen dieselin” sammutussolenoidia…

    Kuulostaa siltä että auton ällirasia on pimentynyt, ajonesto on kytkeytynyt jostain syystä päälle. Korjaamokeikka taisi tulla… 😥

    Tietenkin voisit varmempaa tietoa yrittää kalastella Raadin varajäsen Anttoselta..? Uskoisin että sieltä sitä tietoa varmasti löytyy, kun työkseen näitä laittelee…

    #148257
    MoA

    Kerro miten kävi 8)

    Vain köyhillä on kiire.

    #148258

    Välähtipä mieleen vielä sellainen, että toisilla avaimilla voisi suostua käynnistymään. Näissä uudemmissa, missä on tuo ajonesto (itse asiassa EU:n mukanaan tuoma lakisääteinen juttu), on avaimessa pieni siru joka juttelee radiolla auton kanssa. Jos sitten avain ei saa yhteyttä autoon, niin ei tarvitse kuvitella saavansa moottoria käyntiin. Startti kyllä pyörittää, mutta muuta ei tapahdu, ellei tuota vilkuttelua sitten lasketa…

    Virtalukon ympärillä on myös kela joka antennina toimii auton ja avaimen välillä. Niitäkin on joskus rikkimennyt, jolloin ei avaimen vaihtaminen auta.

    #148259

    @Jasu wrote:

    HDi:ssa ei ole tuollaista “perinteisen dieselin” sammutussolenoidia…

    Kuulostaa siltä että auton ällirasia on pimentynyt, ajonesto on kytkeytynyt jostain syystä päälle. Korjaamokeikka taisi tulla… 😥

    Tietenkin voisit varmempaa tietoa yrittää kalastella Raadin varajäsen Anttoselta..? Uskoisin että sieltä sitä tietoa varmasti löytyy, kun työkseen näitä laittelee…

    Kävin kokeilemassa: eipä löytynyt solenoidia. Kerran hörähti, noin nanosekunnin verran. Kokeilin molemmilla avaimilla, ei tulosta, eli ei lähde käyntiin. Se mikä vituttaa eniten on kun maksoin tänään melkein 500 juroa uusista talvirenkaista ja tuo paska lähtee kyllä vaihtoon just nyt!
    30 vuotta olen ajanut vain sitikalla ja tuo on kyllä huonoin auto mikä minulla on ikinä ollut 👿 👿

    Nyt taidan lähteä saunaan ja ottaa pari olutta!

    #148260
    MoA

    Ok!

    Vain köyhillä on kiire.

    #148261
    MoA

    Kerro miten kävi. Halutaan tietää? Kun saat selville.

    Vain köyhillä on kiire.

    #148262

    Konehuoneessa muistaakseni oikealla jousitolpan lähellä on ns. tappokatkaisin kolareita varten- katkaisee polttoainepumpun syötön kolarissa- nyt auto luulee että on ajettu kolari ja siksi hätävilkutkin vilkkuu. Paina napin päästä kuuluuko naps? Käyntiin?

    #148263

    @sitikkapuoskari wrote:

    Konehuoneessa muistaakseni oikealla jousitolpan lähellä on ns. tappokatkaisin kolareita varten- katkaisee polttoainepumpun syötön kolarissa- nyt auto luulee että on ajettu kolari ja siksi hätävilkutkin vilkkuu. Paina napin päästä kuuluuko naps? Käyntiin?

    Oranssinvärinen kummitutti? Napsahti selkeästi painettaessa.

    Nyt on kuitenkin akku jo sen verran tyhjä että annanpa latautua aamuun asti (ainoa ehjä laturi joka kotoa tällä hetkellä löytyy on mp:n akkulaturi ja sen amppeerit ei kovin nopeasti isoa auton akkua lataa…)
    Palaamma aamusella asiaan. Onneksi töihin pääsee kuitenkin vaimon kyydissä 😆

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.