Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Isompaa suutinta kutosen kaksikurkkuiseen kaasariin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 31 - 40 (kaikkiaan 40)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #161957

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Elikkäs ei nyt ole taaskaan kyse vakio kutosen koneesta eikä kaasuttimesta..

    Kyllä se kone ihan vakio on. Vain kaasarin kanssa on leikitty. Jos en ihan väärin muista, niin ykkösen suutin on 105 ja kakkosen 87,5. Olisikohan alunperin ollut 102,5 ja 90. Tuota 105:sta eräs saksalaissaitti suositteli ihan vakioilmanputsarinkin kanssa, edellyttäen, ettei päästöistä tarvitse välittää. Ja minun toimestani kaasarin perään eksyi se vaparisuodatin, joka vastaa virtauksiltaan jotakuinkin samaa kuin ilman.

    Haasteena oli saada kone toimimaan koko kierrosalueella ja erilaisilla kuormilla. Ei ihan helppo rasti, kun siihen miinaan ajautuu, että lähtee hifistelemään.

    Ps. Amin kanssa en ole tehnyt muuta kuin hommasin saksasta sellaisen lasikuituohjukseen tarjoitetun vapaammin virtaavan suodattimen. Suuttimet ovat hollantilaisen kaverin jäljiltä. Tuossa yksilössähän on tehtaan vaihtokone, ei alkuperäistä amin konetta turboputkineen…

    #161958

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=32214.htm&tuote=32214&ryhmaid=49
    Jokohan ny pelittäis

    @niko wrote:

    Kaikki keksimäni perussäädöt olen jo käynyt läpi.

    Niiin perussäädöt mutta nyt olikin puhe virittämisestä/optimoinnista… Nykyautoissa sytkän ajoitus haetaan jatkuvasti nakutuksen kynnykselle ja siitä vähän takaisin. Sätkässä tuon pystyy tekemään kuuntelemalla.

    MUTTA kun tuohon perussäätöön koskee niin sitten pitää ymmärtää kuunnella sitä kilinää myöhemminkin. Jos esim kärjet kuluvat ja ajoitus muuttuu.. 1-2-3-ignitionilla pääsisi eroon kuluneista keskipakosäädöistä. Siitäkin on olemassa erilaisia hifistelyversioita missä on erilaisia sytytyskäyriä, mutta perusmalli ja kuuntelemalla säätäminen tuottavat saman tuloksen.

    #161959

    @Kooma wrote:

    1-2-3-ignitionilla pääsisi eroon kuluneista keskipakosäädöistä.

    123 tässä nykyään kiinni on. Vaihto oli mielesä jo aiemmin, mutta aikaistin hankintaa, kun oli tämä vianmetsästys päällä. Sinänsä vaihto oli turhaa, koska tämä ei auttanut etsittyyn vikaan ollenkaan.

    Olisi pitänyt ehkä kertoa heti alussa koko tarina ja Sätkän tila :oops:, mutta halusin vain päästä jyvälle noista perussuuttimista. Ei sillä, hyvin tässä on muutakin infoa tullut ja siitä kiitokset 🙂

    #161960

    Meikäläinen on ajellut sätkillä 33 vuotta enkä pihtarina ja laiskurina ole yhtään suutinta vaihtanut isompaan. Monenmoista nykimistä in vuosien varrella koettu, mutta aina on vika löytynyt muualta tai mennyt omia aikojaan ohi.

    Eipä silti, usein mieli on tehnyt suuttimiin seota ja aion vielä kokeillakin ainakin tuota 123:n ulkopuolelta säädettävää pääsuutinta 2-kurkkuiseen. Lambda olisi varmaan hyvä olla tuon säätöä haettaessa?

    Kerran yksi tuttu taisi laittaa ohuenohuen rautalangan pääsuuttimesta läpi sitä pienentääkseen. Kulutusllukemat alkoivat 3:lla mutta venttiili paloi.

    #161961

    Tuo säädettävä suutin tosiaan olisi näppärä.

    On mullakin jokunen vuosi Sätkällä takana (no näitä taukoja on välissä, kun on vaan kovakattoillut), eikä tällaisia säätöjä ole aiemmin tarvinnut tehdä. Ehkä perimmäinen syy nyt kuitenkin on halu säätää ja oppia. Tähän tarkoitukseen Sätkä on mitä mainioin apuväline 🙂

    #161962

    Samamieli!

    #161963

    Olen samaa mieltä Jukan kanssa. 22v sätkällä ajelua, eikä ole tarvinnut suuttimia liiemmin vaihdella. Säätösuutin tarvitsisi ehdottomasti rinnalleen seosmittarin. Pers-tuntumalla säätäen on aika mahoton tietää missä mennään.

    Yksi asia on sätkien kanssa tullut opittua ja sitä voisi tavallaan tähänkin hyödyntää. Jos joku asia toimii, ei sitä pidä mennä muuttamaan. 😉

    #161964

    Tuohon säätösuuttimeen kun vielä saisi etäyhteyden kabiiniin. Tulee ihan mopoajat mieleen :mrgreen:

    #161965

    Saahan siihen. Vaijeri kiinni suuttimen päähän ja toinen pää kabiiniin. Tätä tuli mietiskeltyä edesmenneen L.K.:n kanssa pari vuotta sitten takaperin 😥

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161966

    Pompsautetaas tätä, kun tuli säädettyä oikein urakalla.

    Sain taannoin Franzosesta suutinpaketin, jossa oli nippu erilaisia suuttimia. Olikos ykköskurkkuun 110-125 ja kakkoskurkkuun 95-125. Kasvatin näitä vähän perstuntumalla, ja erityisesti keskikierroksilla meno tuntui paranevan, mutta ei persdynolla oikein päässyt kartalle.

    Niinpä tilailin FMI 1.4:n, ja sain sen tänään paikalleen. Näytti siltä, että yhdistelmä 102.5 (vakio) ja 95 toimi muuten hienosti, mutta kierroksilla alkoi vetää reilusti laihalle. Niinpä kasvatin kakkoskurkun suutinta reilusti, ja täräytin sinne 105:n. Tilanne parani, mutta edelleen mentiin laihalle kierroksilla. Niinpä pistin kakkoskurkkuun 120:n, ja nyt alkoi seoskin pysyä kohdillaan.

    Periaatteessa nyt voisi mittarin kanssa vähän laihduttaa ja ehkä säätää noita Akalien mainitsemia “jarruilmasuuttimia”, mutta tälläkin tuntuu menevän ihan mukavasti. Pitää vielä tarkkailla tulppien nokeentumista ja muutenkin kulkimen käytöstä.

    Taloudellisuus lie kyllä nyt menneen talven lumia…

Esillä 10 viestiä, 31 - 40 (kaikkiaan 40)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.