Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka ja taas yksi savuttelija.. M4 wanhus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125590

    Ami 6 tuppaa savuttamaan jonkin verran.. Kaikki 3 omistamaani M4 konetta ovat savuttaneet (varsinkin tyhjäkäynnillä), mutta tämä kyseinen yksilö ehkä eniten..

    -Öljyä ei mielestäni kyllä kulu normaalia enemmän..
    -Koneessa on tehoja erittäin hyvin..
    -Savu on sellaista todella lievästi siniseen päin taipuvaa..
    -Paikallaan kaasuttaessa pölläyttää varsinkin kylmänä..
    -Huohottimesta oli ainakin ilmanputsarille(imuäänenvaimentimelle) öljyä kulkeutunut.. (tiputti jopa jonkin verran lattialle, kun irroitin tuon vaimentimen kaasarin päältä maalausta varten..)

    Osaako joku tuolta pohjalta tehdä jonkinlaisen diagnoosin ja hoitosuunnitelman?

    Kiitos.

    t. Juuso

    #154888

    Oireet viittaa venttiilivarren tiivisteisiin.

    #154889

    Sama tuli mileen ja vanhimmissa koneissahan ei ko. tiivisteitä olekaan eli väljistynyt ohjuri alkaa vääjäämättä vuotamaan enemmän tai vähemmän.

    Jos nimenomaan käynnistyksen jälkeen savuttaa, on öljyä varmaan seisonnan aikana valunut pikkuhiljaa palotilaan ohjurin kautta.

    #154890

    M4:ssa on teflonit, ja mitä ilmeisimmin syy on niissä. Vaikka koneella ei olisi ajettu metriäkään, alkaa ne tuon ikäisessä olemaan kovettuneet, ja näin ollen vuotavat mikäli niitä ei koskaan ole vaihdettu. Tuo öljyn kulkeutuminen ilmanputsariin on hieman mystistä, näin on minullakin käynyt, ja kyllähän sekin savumerkkejä aiheuttaa kun siitä ilmanputsarin syvennyksestä alkaa valumaan kaasarin kurkkuun. Minulla siis se litteä neliön mallinen putsari. Vanhemmassa putsarissa taisi olla sellainen rakenne että kaikki mikä huohotinletkusta tuli, meni suoraan kaasarin kurkkuun.
    Yleensä meidän paku töräyttää sellaiset tukevat aamusauhut päivän ensistarttauksen yhteydessä, mutta muutoin on kovin ympäristöystävällinen, eikä öljyäkään enää tuolla peruskunnostetulla koneella kulu.
    Tietenkin kovin kuluneet sylinterit tai jumittavat/katkeilleet männänrenkaat aiheuttavat myös savutusta. Ehkä on hyvä ajatus irroittaa kannet talven aikana. Samalla voi tunnustella kammen kunnon sekä syynätä sylinterit ja männät sekä vaihtaa teflonit. Jos alat niitä maailmalta tilailemaan, laita vaikka yv:tä, tilaan samalla itselleni yhden setin.
    Mutta noin yhteenvetona ei kannata olla kovin huolissaan mikäli käyntiääni on normaali.

    #154891

    Joo.. aikalailla oli öljyinen tuo kaasarin ja imuäänenvaimentimen välinen tiiviste.. eli kyllä sitä öljyä varmaan kaasarin kurkkuun asti päätyy tuota kautta.. (ilmanputsari on tässä -67 vuosimallissa eri paikassa, ihan edessä sisälokarin päällä)

    Kulkimen historiasta sen verran, että se on minun tietojen mukaan ollut n. 15 vuotta jossain ladossa, joten saattaa olla jotakin tuollaisen seisonnan aiheuttamaa.. (?)

    Kone ja laatikko ovat ulkoisesti niin puhtaat että voisi arvella, että ne ovat olleet irrallaan ja kenties täysremontissa jossain vaiheessa.. (edellinen omistaja oli kuulemma automekaanikko Calvadoksen seudulla)

    Minulla on jossakin 3 pakettia Amin männänrenkaita.. onkos noissa renkuloissa jotakin eroja vuosimallien suhteen, tietääkö kukaan? Ainakin puristukset ovat vaihtuneet 1964 vuodesta eteenpäin..

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.