Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Matkalle › Jäämerelle wanhuksella
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.7.2010, 00:10 #157712
Lemmenjoelta oma retkikuntamme päätti lähteä itään, kohti Tuntsaa.
Tarkoituksemme oli vierailla vanhalla Joutoviiko paikalla. Viimeinen
tankkauspiste oli kuitenkin mennyt kiinni ja jouduimme ajamaan suorempaa
reittiä Sallaan tankkaamaan. Bongasimme matkalla kuitenkin Samperin
savotan ja Samperin mahtavan veturin. Sallasta emme viitsineet enää
palata Tuntsaan vaan jatkoimme kohti etelää.Ei edes Korvatunturin Kesoil enää myynyt matkalaisille bensaa,
Samperin veturi,
Seuraava yö vietettiin metsämajoituksessa Sallan ja Kuusamon välimaastossa.
-Olli
20.7.2010, 00:26 #157713Tänään (maantai) jatkoimme kohti etelää, asetimme tavoitteeksi keretä aina Rautalammille saakka.
Yllättäen hieman ennen Kajaania, matka kuitenkin katkesi karmeaan ääneen konehuoneesta.
Pikainen diagnoosi osoitti koneen pyörivän, mutta jumittuvan yhteen kohtaan.
Satuimme olemaan aivan Ari Sitrosen kulmilla ja apu saapuikin pian paikalle, Pakuni
pääsi ensi kertaa omana aikanani köyden jatkeeksi.
-Olli
20.7.2010, 00:41 #157714Tarkempi tutkimus osoitti vasemman puoleisen pakoventtiilin katkenneen. Mitään
oireita ei ollut, kone kävi hienosti loppuun saakka. 32ookm se kesti.
Palotilassa pyörinyt lautanen oli hajoittanut männän, imuventtiilin, palotilan sekä toisen työntötangon.
Purimme moottorin varmuudeksi kokonaan. Soitosta Arille siihen että koneesta oli kampiakseli
irti kului 1 tunti ja 45 minuuttia.Varaosat ovat jo tontilla ja huolto jatkuu huomenna.
-Olli
20.7.2010, 04:32 #157715No voe rutto. Rumaa jälkeä, mutta onni onnettomuudessa; keski-euroopassa olisi voinut olla vanhusosat hieman enemmän hakusessa. Tuosta männästähän saa hyvän palkinnon yhyren pytyn kirhnaasuun! 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.7.2010, 09:25 #157716Pah !! 🙄
pitipä sattua, no onni onnettomuudessa, että asiantunteva apu oli taas noin lähellä.
Olettaa voi, ettei isompia vahinkoja ole tullut (toki paljon meni mäsäksi jo) muualle koneeseen, kun reagoitte niin äkkiä.
Tsemppiä remppaan, mottona ajamalla kotiin !!
LassePS: uteliaana kyselen käytittekö lyijynkorviketta bensassa ??
20.7.2010, 12:30 #157717Jee!
Moottori alkaa olla kohta kasassa!
Bensiininä käytettiin normaalia 98a tai shellin 100sta.
Katkennut venttiili oli pako, joten sinne ei paljoa voitelua
lisäaineesta muutenkaan tulisi.Olen myöskin itse sitä mieltä että nuo lyijyn korvikkeet
ovat melkolailla humpuukia. Lyijyä ei mielestäni käytetty
venttiilien kestoon vaan lähinnä se oli halpa bensiinin jatke,
josta bensan tuottajat eivät juuri hinta kysymyksen takia
halunneet luopua.-Olli
20.7.2010, 14:53 #157718Pyörii! Vaikka ryhmä rämä oli kaikessa melskeessä unohtanut säätää sytkän.
http://www.youtube.com/watch?v=lZuiJu1souo
-Olli
20.7.2010, 17:51 #157719Oli se helvatin hyvä ettette te sinne Tuntsaan mennytkään.Se olisi varmasti hajonnut sinne.Olisi ollut tosi vaikea noutokeikka..
Hyviä jatkoja tv seppon20.7.2010, 19:05 #157720Olipa onni onnettomuudessa, että se sattui kivenheiton päässä Citikkapihasta, eikä esim. poronkuseman päässä ei mistään. Eräs Caminan vaihdelodja teki kuulema tenän AaltopeltiBluesista lähdön jälkeen kaheksan poronkuseman päässä Rovaniemeltä. Täältä lähti lodja välittömästi soiton jälkeen rekkakyydillä Napapiirille – oli ollut kuitenkin “hukassa” pari päivää – toivottavasti homma on jo “jalalla”.
20.7.2010, 21:17 #157721Ollilla hieno kuvitettu raportti pohjoisen reissusta ja nuorilla miehillä reipas hurtti meiniki! Tulee ihan omat ensimmäiset seikkailut sätkällä pohjoisen perukoilla 70-luvun lopulla mieleen. Oli mukava olla saattelemassa revohkaa reissuun Napapiiriltä! Seuraavana iltana oma piiitkäaikainen projektini päästi ensisavut – ja kävikin nätisti. Jarrujen ilmaus meneillään. Vielä lasit tyhjiin aukkoihin ja rengastus alle ja eikun syyniin. JP-Anjan uhkailut Ruskajotokselle osallistumisesta taisivat antaa lisäpotkua, vaikka töissä vuoden toiseksi kiivain matkailusesonki omat rajoitteensa askareille asettaakin..
tv Jussi Napapiiriltä
Jussi, Rovaniemi
21.7.2010, 05:36 #157722Hyvä Jussi.Ja kiitos opastuksesta Napapiirillä.
tv seppon21.7.2010, 11:04 #157723Retkikunta saapui eilen yöllä Rautalammille, jossa Keinäsen Hannu tarjosi kelluvan yö paikan. Kiitoksia!
Lähdettyämme Kajaanista huomasimme moottorin ravistavan keski kierrosalueella rajusti ja auto
kulkikin vain enää 60km/h. Olin jo Kajaanissa kummastellut muovi ropellin vimputusta, mutta
en puuttunut asiaan kun siihen ei oltu koskettu. Pysähdyimme bussipysäkille ihmettelemään
asiaa. Ropelli pois ja kilometrin ajo, kulki kuin ennenkin ja ravistus oli poissa! Pysähdyimme uudestaan
keskittämään ropellia ja pääsimme jatkamaan matkaa. Siihen miksi ropellin muovi oli epäkeskeentynyt
ei löytynyt selitystä. Ropellin muovi on edullinen tarvike ja sitä pystyy ruuveja löysäämällä liikuttamaan
jonkin verran pohjaan nähden. Ehkä täytyisi hankkia orkkis.Saimme varaosat tästä venemoottorinakin palvelleesta 12hp’sta. Iso kiitos tästä kuuluu Saaren Maurille!
Ylimmäisen männänrenkaan irroitus vaati monenmoisia konsteja, lämmitystä, liotusta, paineilmaa, naputtelua…
Mittarimato kävi lopuksi tarkistamassa välykset,
-Olli
21.7.2010, 19:59 #157724“Savu tulee nuotiosta, ei moottorista!”
Legendaarista, hyvä jätkät! 😈 😈 😈
Yksipuolaisen ratin takaa,
Visa-mies
[url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
[url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
[url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
[url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
[url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
[url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
[url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]21.7.2010, 20:06 #157725@PienempiOlli wrote:
Tarkempi tutkimus osoitti vasemman puoleisen pakoventtiilin katkenneen. Mitään
oireita ei ollut, kone kävi hienosti loppuun saakka. 32ookm se kesti.-OlliKestihän se sitten sen kymmenisen kertaa enempi kuin “vähän viritetty” versio, vaan eipä meilläkään mikään itse aiheutettu matkaa katkaissut vaan “kiinan-ahtimen” tasapainotuksen heikko laatu… 😯
Mikä lie sitten tuon venttiilin katkeamaan laittoi, ikä vai muut syyt..? Tunnit jo täynnä tai jotain muuta..?
Kivaa se on noillakin tehoilla, vaan meneeköhän se hauska sitten minkälaisella käppyrällä voiman lisääntyessä..?
Nimim. tänäänkin taas ahdettu… 🙄
22.7.2010, 06:56 #157726Mulla kävi Saksassa Valko-pakulla (18 hp kone) niin, että metallipuru tukki venttiilikanteen tulevan öljykanavan, ilman voitelua olevan pakoventtiilin varsi leikkasi kiinni ja törmäsi mäntään.
Tässä tapauksessa venttiili vain vääntyi eikä mäntäänkään tullut kuin pieni jälki. Metallipurun oli aiheuttanut nokka-akselin rattaita kiinnittävän niittauksen pettäminen. Wanhuksen koneessa venttiilikanteen tulevassa öljyputken liittimessä on todella pieni reikä öljylle läpi tulla ja sen voisi kuvitella menevän tukkoon monestakin syystä etenkin kun öljynsuodatinta ei ole.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.