Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Matkalle › Jäämerelle wanhuksella
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.8.2010, 23:20 #157757
Kanavien virtausten lisäksi tärkeä seikka on venttiileiden varret. Varsien tulee ohjata jouheasti virtaus lautasen ohi kohti palotilaa. Tästä on hyviä kuvia ja selostusta Virittäjän käsikirjassa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.8.2010, 19:32 #157758Jee, venttiilit on toki tarkoitus viimeistellä ja kiilloittaa. Tein tuon toimen piteen aikanaan Tähtiperä Cortinaani, ja lopputuloksen kyllä huomasi pedaalissa.
Sain tänään pörrättyä nuo kanavat kuntoon. Ne on ohjurin kohdalta miltei kaksikertaa suuremmat kuin ennen!
-Olli
16.8.2010, 20:08 #157759Imuventtiilien varsien ohennuksellakin saa pientä lisäkivaa virtauksille, väittävät…
Siis tällai, Maseratissa oli tosin jo tehtaalla tehty…Pakoventtiileille tätä ei kuulemma suositeltais tehtäväks…
Kanavat näyttää heti paljon paremmilta, voipi olla että moottorissa on tuon jälkeen vähän enempi kuin 12 kaakkia..?
16.8.2010, 20:26 #157760Ei uskalla tuon pakovenarikon jälkeen paljoa varsia ohennella 😉
Saas nähdä miten tuon saa kulkemaan kun se jo nyt jaksoi pitää 87km/h keskinopeutta 8)
-Olli
16.8.2010, 20:46 #157761- 2CV 12HV IMUVENTTIILI 34,5 X 8 X 77 11,00 Eur
- 2CV 12HV PAKOVENTTIILI 31 X 8 X 76,5 17,50 Eur
Huomasin muuten yks päivä tuollasen, Sitrosen listalta löytyy…
Tuo imuventtiilin varren ohennus ei juurikaan venttiiliä heikennä, se on “varsin vaaratonta” leikkiä se… Mm. Visa-Miehellä parhaillaan ajossa olevassa Dyanessa on tällä tavalla käsitellyt venttiilit, jotka on ohennettu varsistaan jo muistaakseni pari vuosikymmentä sitten…
Se ohennus on ihan vähäinen, korkeintaan milli halkaisijasta, ehkä vähemmänkin, mutta kaikki mitä ottaa vaikuttaa toki ja runsaasti..!
17.8.2010, 12:56 #157762Kiilloitin ja hioin venttiilit tänään:
-Olli
17.8.2010, 19:10 #157763Kun tehtiin Joken kanssa kenttä remonttia tuohon koneeseen, meiltä uupui venttiilinjousipuristin.
Hätä ei ollut tämän näköinen, koska wanhuksen jouset ovat niin löysät että saimme osat paikoilleen
pelkällä peukalovoimalla 😯 Nyt kun tavoitellaan suuria tehoja ja korkeampia kierroksia jotain oli
tehtävä. Apuun löytyi (ilmeisesti) vanhan malliset kutosen jouset (uudemmissa vain yksi jousi/venttiili)
Käytin kutosen jousista ulommaisen ja wanhuksen jousista sisemmän. Kokeilin myös pelkkiä kutosen
jousia mutta paketista tuli liian tiukka, koska sisäjousta korottava pohjalevy on wanhuksessa
huomattavasti korkeampi, eikä kutosen pohja käy tuonne. Nyt jouset tuntuvat näppituntumalla
aika paljon jäykemmiltä.-Olli
17.8.2010, 19:38 #157764Jäykempi jousi lisää aina nokka-akselin kulumista, mutta eiköhän tuo mokoman rasituksen kestä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]17.8.2010, 19:45 #157765Tottakai. Siksi en laittanut jäykintä mahdollista jousikomboa. Viritetty kone on joka tapauksessa
lyhyt ikäisempi. Mutta eipä noista virityksistä juuri iloa olisi jos tuo kone löysien venttiilijousien
siivittämämä jaksaisi yhä kiertää vain +4000 rpm.-Olli
18.8.2010, 18:57 #157766Keinuvipuja kevensin hieman ja kiilloitin samalla. Vielä pitäisi tehdä kaksi… onneksi ne on jo aloitettu : )
Lähtökohta,
-Olli
18.8.2010, 19:04 #157767Millä ihmeellä sä Olli saat nuo osat kiiltämään tuollain? Onko sulla joku pikku kromaamo kotona 😯
Mulla on monta osaa jotka kaipaisi moista kiillotusta.
Mikko
18.8.2010, 19:26 #157768Ei kromi kiilloita/silota. Tasainen kappale kiiltää ja siihen pääsy vaatii työtä.
Eli nuo keinut on ihan metalli paljaita, tosin nyt ne voisi lähettää kromaamoon. Sieltä
ne tulisi takaisin hieman eri sävyisinä, eivätkä ruostuisi.Nuo on ensin hiottu karkeaan muotoonsa paineilma pörrän päässä olleella paperilaikalla.
Sen jälkeen hommaa on jatkettu tällä:
Pikku smirgeli missä toisessa päässä nauhahiomakone, naarmujen ja ruhjeiden siloitteluun.
Toisessa päässä sitten kangas, eli n.s rättilaikka ja smirgelin päällä kököttää kiilloitus
vaha pala. Noita paloja on erilaisia alumiinille, teräkselle, rosterille… ja sitä siis
hangataan laikkaan kun se pyörii, tai vaihtoehtoisesti kiilloitettavaan palaan kun se on
tarpeeksi kuuma.-Olli
19.8.2010, 05:45 #157769Missä meinaat penkittää teholapun ihailtavaksi ?
19.8.2010, 08:44 #157770Meinasin tässä jo soitella että milloin ne sun mainostaman saksalais merkin
harrastajien mittaukset oli? Jos ois mahtunut/ehtinyt mukaan 😀-Olli
19.8.2010, 12:45 #157771Miten olis josko omat päivät! Ei tiiä vaikka sais ton Ruisku-Jasun ja Geesu-Virtaset mukaan? 😛
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.