Etusivu Foorumit Päävalikko Matkalle Jäämerelle wanhuksella

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 118)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #157757

    Kanavien virtausten lisäksi tärkeä seikka on venttiileiden varret. Varsien tulee ohjata jouheasti virtaus lautasen ohi kohti palotilaa. Tästä on hyviä kuvia ja selostusta Virittäjän käsikirjassa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157758

    Jee, venttiilit on toki tarkoitus viimeistellä ja kiilloittaa. Tein tuon toimen piteen aikanaan Tähtiperä Cortinaani, ja lopputuloksen kyllä huomasi pedaalissa.

    Sain tänään pörrättyä nuo kanavat kuntoon. Ne on ohjurin kohdalta miltei kaksikertaa suuremmat kuin ennen!




    -Olli

    #157759

    Imuventtiilien varsien ohennuksellakin saa pientä lisäkivaa virtauksille, väittävät…


    Siis tällai, Maseratissa oli tosin jo tehtaalla tehty…

    Pakoventtiileille tätä ei kuulemma suositeltais tehtäväks…

    Kanavat näyttää heti paljon paremmilta, voipi olla että moottorissa on tuon jälkeen vähän enempi kuin 12 kaakkia..?

    #157760

    Ei uskalla tuon pakovenarikon jälkeen paljoa varsia ohennella 😉

    Saas nähdä miten tuon saa kulkemaan kun se jo nyt jaksoi pitää 87km/h keskinopeutta 8)

    -Olli

    #157761
    • 2CV 12HV IMUVENTTIILI 34,5 X 8 X 77 11,00 Eur
    • 2CV 12HV PAKOVENTTIILI 31 X 8 X 76,5 17,50 Eur

    Huomasin muuten yks päivä tuollasen, Sitrosen listalta löytyy…

    Tuo imuventtiilin varren ohennus ei juurikaan venttiiliä heikennä, se on “varsin vaaratonta” leikkiä se… Mm. Visa-Miehellä parhaillaan ajossa olevassa Dyanessa on tällä tavalla käsitellyt venttiilit, jotka on ohennettu varsistaan jo muistaakseni pari vuosikymmentä sitten…

    Se ohennus on ihan vähäinen, korkeintaan milli halkaisijasta, ehkä vähemmänkin, mutta kaikki mitä ottaa vaikuttaa toki ja runsaasti..!

    #157762

    Kiilloitin ja hioin venttiilit tänään:

    -Olli

    #157763

    Kun tehtiin Joken kanssa kenttä remonttia tuohon koneeseen, meiltä uupui venttiilinjousipuristin.
    Hätä ei ollut tämän näköinen, koska wanhuksen jouset ovat niin löysät että saimme osat paikoilleen
    pelkällä peukalovoimalla 😯 Nyt kun tavoitellaan suuria tehoja ja korkeampia kierroksia jotain oli
    tehtävä. Apuun löytyi (ilmeisesti) vanhan malliset kutosen jouset (uudemmissa vain yksi jousi/venttiili)
    Käytin kutosen jousista ulommaisen ja wanhuksen jousista sisemmän. Kokeilin myös pelkkiä kutosen
    jousia mutta paketista tuli liian tiukka, koska sisäjousta korottava pohjalevy on wanhuksessa
    huomattavasti korkeampi, eikä kutosen pohja käy tuonne. Nyt jouset tuntuvat näppituntumalla
    aika paljon jäykemmiltä.

    -Olli

    #157764

    Jäykempi jousi lisää aina nokka-akselin kulumista, mutta eiköhän tuo mokoman rasituksen kestä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157765

    Tottakai. Siksi en laittanut jäykintä mahdollista jousikomboa. Viritetty kone on joka tapauksessa
    lyhyt ikäisempi. Mutta eipä noista virityksistä juuri iloa olisi jos tuo kone löysien venttiilijousien
    siivittämämä jaksaisi yhä kiertää vain +4000 rpm.

    -Olli

    #157766

    Keinuvipuja kevensin hieman ja kiilloitin samalla. Vielä pitäisi tehdä kaksi… onneksi ne on jo aloitettu : )

    Lähtökohta,

    -Olli

    #157767

    Millä ihmeellä sä Olli saat nuo osat kiiltämään tuollain? Onko sulla joku pikku kromaamo kotona 😯

    Mulla on monta osaa jotka kaipaisi moista kiillotusta.

    Mikko

    #157768

    Ei kromi kiilloita/silota. Tasainen kappale kiiltää ja siihen pääsy vaatii työtä.
    Eli nuo keinut on ihan metalli paljaita, tosin nyt ne voisi lähettää kromaamoon. Sieltä
    ne tulisi takaisin hieman eri sävyisinä, eivätkä ruostuisi.

    Nuo on ensin hiottu karkeaan muotoonsa paineilma pörrän päässä olleella paperilaikalla.
    Sen jälkeen hommaa on jatkettu tällä:


    Pikku smirgeli missä toisessa päässä nauhahiomakone, naarmujen ja ruhjeiden siloitteluun.
    Toisessa päässä sitten kangas, eli n.s rättilaikka ja smirgelin päällä kököttää kiilloitus
    vaha pala. Noita paloja on erilaisia alumiinille, teräkselle, rosterille… ja sitä siis
    hangataan laikkaan kun se pyörii, tai vaihtoehtoisesti kiilloitettavaan palaan kun se on
    tarpeeksi kuuma.

    -Olli

    #157769

    Missä meinaat penkittää teholapun ihailtavaksi ?

    #157770

    Meinasin tässä jo soitella että milloin ne sun mainostaman saksalais merkin
    harrastajien mittaukset oli? Jos ois mahtunut/ehtinyt mukaan 😀

    -Olli

    #157771

    Miten olis josko omat päivät! Ei tiiä vaikka sais ton Ruisku-Jasun ja Geesu-Virtaset mukaan? 😛

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 118)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.