Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jaeger 4-syl. kierroslukumittari & 123 sytytys
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.4.2011, 20:18 #126650
Moi, vihjeita kaipaan.. minulla on tälläinen:
Ami-kulkimessa on 123 electronique ignition ja tietenkin 2 sylinteriä neljän sijaan.. osaako joku nopeasti arvioida miten vaikea projekti on saada Jaeger näyttämään oikeaa kierroslukua?
Jaegerissa 4 johtoa seuraavasti:
Sininen = Masse
Punainen = +
Harmaa = Rupteur
Musta = Eclairage (valo)t. Juuso
15.4.2011, 21:23 #161193Oikeastaan tuohon on vain kaksi tapaa saada se Jaeger näyttämään oikein..:
-ottaa se Jaeger auki ja uudelleenkalibroida se näyttämään oikein 2-pyttyisellä moottorilla
-laittaa kampiakselille anturi joka antaa kaksi pulssia/kierros JaegerilleEi ole oikotietä onneen tuossa…
15.4.2011, 21:29 #161194Kiitos vastauksesta Jasu!
Aiheuttaako 123 sytytys jotain erikoista tähän liittyen?
Uudelleenkalibrointi varmaankin vaatii jotain osa-/komponenttimuutoksia vai?
16.4.2011, 05:08 #161195Aiempaa keskustelua kierroslukumittareista löytyy täältä!
Mittari kytketään puolanjohtoon, joten kärjetön sytytys ei vaikuta.
Miulla on ollut sätkässä harley davidssonin mittari, sellaisen löysin rompepäiviltä kerran ja käy sätkään suoraan. 😀2.5.2011, 17:53 #161196Mulla on noin 40 vuotta vanha VDO:n varvimittari, jossa on valinta 2, 6, tai 8-sylinterisille koneille.
Pelaa edelleen erinomaisesti – tosin se huilasi välillä tallin työpöydän laatikossa 25 vuotta 😀
Mittarissa on jo sellaista mukavaa ajanpatinaakin, niinkuin kulkimessanikin. Ja kuskissa…2.5.2011, 18:29 #161197@Jalppis wrote:
Aiempaa keskustelua kierroslukumittareista löytyy täältä!
Mittari kytketään puolanjohtoon, joten kärjetön sytytys ei vaikuta.
Miulla on ollut sätkässä harley davidssonin mittari, sellaisen löysin rompepäiviltä kerran ja käy sätkään suoraan. 😀Olen vaihtamassa ajopeliini kärjettömän sytytyksen myös ja hiukan arveluttaa tämä kierroslukumittarin pulssin kytkentä,
kun ovat tunnetusti herkkähipiäisiä ylimääräisille kytkennöille nämä digitaali-ihmeet. Tällä hetkellä mittarin pulssi on ryöstettynä nimenomaan
kärjiltä puolalle tulevasta piuhasta. Kohta kun kärkiä ei ole, niin kuormittaako mittari haitallisesti sitä elektroonista vehjettä?
Onko Harrikan mittarisi kärjettömän sytytyksen kanssa käytössä?2.5.2011, 18:39 #161198Minulla oli 123:n kanssa kierroslukumittari käytössä ja ei ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, kierroslukumittari oli tarkempi lukemiltaan, kun pulssi ei heittelehdi yläkierroksilla yhtä epämääräisesti 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.5.2011, 19:10 #161199Jep. 123:sen kanssa on käytössä ja hyvin on toiminut.
3.5.2011, 07:49 #161200Kiitän vakuutteluista!
Kunhan posti tuo paketin lähikauppaan, niin ei kun rohkeasti vaan kytkeskelemään.Vanha VDO on muuten näytöltään erittäin vakaa. Neula ei vipata millään kierroksilla
edestakaisin, vaikka kone joskus vähän yskähtelisikin.
Mittari on palvellut minua silloin aikoinaan jo ainakin neljässä sätkässä. Ihan jokaisessa se ei
ollut kiinni, syystä, että tallissa/pihalla oli kaksi sätkää saman aikaisesti.
Tässä VDO:ssa voi valita jännitteenkin joko 6, tai 12 Voltiksi, joten toimii siis vanhuksessakin.
Hengityksen osalta parannettu AM-2 nelkun lootassa kelasi muinoin lähes mittarin tappiin (8000) kierroksia pikku vaihteilla. Eikä niitä rundeja ihan vähän silloinkaan ollut kun nopeusmittari näytti nelosella 130 😈
Nuorena jaksoi rakennella – vähän liikaakin? 😉
http://kuvablogi.com/nayta/3026811/” onclick=”window.open(this.href);return false;3.5.2011, 13:18 #161201Tuo Görmit tai siis sen (jäänteet) majailee nykyään täällä meillä.
3.5.2011, 18:04 #161202@AK 5 wrote:
Tuo Görmit tai siis sen (jäänteet) majailee nykyään täällä meillä.
Kappas vaan. Mukava kuulla, että edes jotakin on paljon matkanneesta kulkimesta jäljellä.
Ikävä tietysti, että laite on poistunut liikenteestä. Ostin sen vuonna -80, 30 000 km ajettuna.
Kun olin laittanut Artturi-pakun luotettavaan kuntoon, vaihdoin heikkona hetkenäni Görmitin ja trialpyöräni
päikseen uudenkarheaan Honda CB 750 K motskariin, ehkä vuonna -84.
Olisko sulla laittaa valokuvia raadosta vaikka sähköpostiini, että voisin surkutella ja herkistellä 😥Tuolla alareunassa on webbiosoite. Siellä kotisivun alareunassa on meiliosoite.
… jos onnistuu…
4.5.2011, 16:58 #161203@Kilta 40 wrote:
Hengityksen osalta parannettu AM-2 nelkun lootassa kelasi muinoin lähes mittarin tappiin (8000) kierroksia pikku vaihteilla. Eikä niitä rundeja ihan vähän silloinkaan ollut kun nopeusmittari näytti nelosella 130 😈
Kyllähän nuo koneet kivasti kiertää… Melekein vakio kutosen kone kutosen laatikon jatkeena, kolmoselta neloselle vaihtaessa Yazaki “palasi alueelle” eli irtosi tapista näyttäen “enää” 7500rpm. Tuosta sitten laskien, kolmosella kone olikin kiertänyt vaatimattoman 10300rpm… Ja tämä kärjillä, kaasarilla, ja vain hitusen puristusta lisätyllä koneella… 🙄
Ruiskuna sitten on tullut myöskin säätöjä hakiessa ja muutenkin testaillessa toisinaan päästettyä kone kiertämään kymppitonnin pintaan, tuntuu nämä vaan kestävän. Tai no, edellinen moottori “antautui” ennen neljääsataa tuhatta, mutta kaipa se oli jo aikakin..?
Näitä kierroslukuja miettiessä kannattaa pitää mielessä se, että kun esim Haynes’in kirjassa (ja muissakin) on teho ilmoitettu ja samassa yhteydessä joku RPM-lukema, niin se ei ole mikään moottorin maksimikierrosluku, vaan se millä kierrosnopeudella moottori antaa huipputehonsa. Ei se voimantuotto lopu tuohon pisteeseen, vaan kyllä sitä voimaa tulee tuon kierrosnopeuden yläpuolellakin, ja toisekseen, seuraavalla pykälällä moottori on sitten paremmin vääntöalueella…
@Kilta 40 wrote:
Nuorena jaksoi rakennella – vähän liikaakin? 😉
Saahan näitä rakennella varttuneempanakin, kukapa sitä kieltää..? Ja kuka sen sanoo mikä sitten on liikaa… 🙄
4.5.2011, 20:26 #161204Näinhän se menee, pojat on aina poikia. Rakentelu on sitäpaitsi erittäin opettavaa.
Hyvin pian huomaa, että useimmiten ei kannata mennä siitä, mistä aita on matalin.Nykyään ei taida sätkällä päästä enää mihinkään autourheilukerhojen kisoihin mukaan, mutta joskus ennen
eivät kehdanneet kieltää, vaikka niille aina jälkeenpäin kävikin luonnon päälle, kun moisella räppänällä
kepitettiin vaikkapa jääradalla heidän urheiluautonsa. Herrat ajelivat yleensä vielä jäärata-, tai rallirenkailla.
Sätkässä riitti kun oli edessä nokialaiset ja takana misukat.Sitten kun tulokset laitettiin lehteen, oli Citroenin perästä aina unohtunut “2CV”. Miksiköhän… 😀
5.5.2011, 07:01 #161205Olisiko kenelläkään tuollaisia tuloksia tallessa? Olisi hauskaa saada vaikkapa tuonne Lehdistä leikeltyä-topicin jatkoksi?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.5.2011, 08:14 #161206@Akaile wrote:
Olisiko kenelläkään tuollaisia tuloksia tallessa? Olisi hauskaa saada vaikkapa tuonne Lehdistä leikeltyä-topicin jatkoksi?
Silloin joskus en niin ymmärtänyt näiden lehtijuttujen historiallisia arvoja, joten en sen kummemmin keräillyt niitä
talteen, mutta äskettäin vanhoja valokuvia penkoessani yksi leike osui käsiini. Siinä on yhden pikkuisen talvirallin tulokset.Meitä oli kolme sätkällistä kisassa mukana ja ihan kohtuudella pärjättiinkin. Kaikki muut ajoivat tietenkin pitkäpiikkisillä rallirenkailla.
Meidän sätkäkunta oli rallin tauolla vielä kolmantena, mutta sen jälkeen kartturini muistutteli koko ajan, että tällä
kilpa-autolla pitää ajaa vielä pari sataa kilsaa kotiinkin. Vähän kai sitten vahingossa keventelin ja pudottiin yleiskilpailun viidenneksi.
Tässä linkki:
http://kuvablogi.com/nayta/3028508/” onclick=”window.open(this.href);return false;Joku mode tms. voi jalostaa tämän minun luvallani oikean otsikon alle.
Tuloksista sen verran, että muistaakseni jutussa mainitun rallin pituus oli oikeasti 28 km, eli 14 km:n pätkä ajettiin ensin yhteen suuntaan.
Päässä oli tauko ja sitten sama takaisinpäin. Jos nuo tulosten pisteet ovat sekunteja, niin se voisi olla näin. Muistaako joku paremmin?
Mittarin neula heilui jopa sätkässä kuitenkin aika paljon toisella sadalla pidemmillä suorilla – etenkin alamäissä 😀 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.