Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jännitteensäädin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124920

    Mekaaninen jännitteensäädin oudoksuttaa minua kovasti. Olenhan syntynyt puolijohteen keksimisen jälkeen.

    Onko normaalia että jännitemittari nousee sinne 3/4:n kohdalle hitaasti vasta parikymmentä sekuntia moottorin käynnistyksen jälkeen? Onko normaalia että ajovalot päällä (moottori käynnissä) jännite on puolisen volttia alempi kuin ilman ajovaloja? Silloinkin kyllä korkeampi kuin moottori sammutettuna ilman mitään kuormaa eli lataa se jotenkin.

    Vai heitänkö mekaanisen säätimen heti kuikkaan ja haen kaupasta elektronisen tilalle?

    #150152

    Mekaanisella pärjää, mikäli se lataa 13-14.4 voltin luokkaa ajovalot päällä. Se, että latausmittari nousee hitaahkosti voi johtua monesta asiasta. Vanhat sätkän sähköt voivat aiheuttaa jännitehäviöitä, joten alkuperäinen latausmittari ei kyllä koko totuutta aina kerro, siitä on ainoastaan hyvä seurata, mikäli jotain poikkeuksellista alkaa tapahtumaan ajon aikana. Latauksen korkeutta kun säädät säätimestä niin mittaa mieluummin suoraan akun navoista yleismittarilla paljonko sitä jännitettä todellisuudessa on.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150153

    @Wonderi wrote:

    Mekaaninen jännitteensäädin oudoksuttaa minua kovasti. Olenhan syntynyt puolijohteen keksimisen jälkeen.

    Kuten minäkin, mutta silti pidän kovasti mekaanisista laitteista, ja Sätkästä, joka on keksitty aika paljon minua aiemmin…

    @Wonderi wrote:

    Onko normaalia että jännitemittari nousee sinne 3/4:n kohdalle hitaasti vasta parikymmentä sekuntia moottorin käynnistyksen jälkeen?

    On, sillä Sätkän jännitemittari on vähän pöhkö, toimii siten että siihen johdetulla sähköllä lämmitetään bi-metallijousta, joka sitten kääntää mittarin osoitinta. Kestää siis hetken että mittarin näyttämä on todellisuuden osoittamassa tilanteessa, ja sekin sitten hieman riippuu jopa Sätkän sisälämpötilastakin…

    @Wonderi wrote:

    Onko normaalia että ajovalot päällä (moottori käynnissä) jännite on puolisen volttia alempi kuin ilman ajovaloja? Silloinkin kyllä korkeampi kuin moottori sammutettuna ilman mitään kuormaa eli lataa se jotenkin.

    On, laturi on verraten heikkotehoinen, lähes rajoille mitoitettu laite sähkönkulutukseen nähden. Vaan kyllä siitä silti riittää sähköä vaikka olisi lisävalotkin, tai jopa bensalämppärikin, mutta näiden kanssa on hyvä olla sitten jo ampeerimittari asennettuna jotta pysyy hieman mukana mikä on “oikeampi” akun varaustilanne…

    @Wonderi wrote:

    Vai heitänkö mekaanisen säätimen heti kuikkaan ja haen kaupasta elektronisen tilalle?

    Älä suotta, hyvin normaalisti tuo mekaaninen tuntuu kuvauksen perusteella toimivan, ja sille mekaaniselle pystyy reissussa jopa jotain tekemäänkin jos se alkaa temppuilemaan. Uudempaa teknologiaa olevalle, puolijohteista kootulle keksinnölle, harvempi reissussa mitään tekee, muutakuin vaihtaa uuden vastaavan (tai sen varalla olevan mekaanisen) tilalle vian ilmetessä…

    #150154

    Annetussa haarukassa se akulta mitattu jännite heiluu. Don’t fix it if it ain’t broken. Vaikka mekaaninen sähkönsäädin edelleen epäilyttää. Olkoot siellä toistaiseksi 😐

    #150155

    Yllätä sätkäsi silloin tällöin, epämääräisin väliajoin ja mittaa akunkengille tuleva jännite ,mittarin näyttämästä piittaamatta, valot päällä. Jos jännite kierroksilla on siinä 13,5 – 14,5V paikkeilla ei syytä huoleen, anna mittarin elää omaa elämäänsä. Itse olen huomannut mittarilla olevan hyvät ja huonot päivät, joten Ja mikäli virrat ei ole koskaan loppuneet kyllä ne joskus loppuvat 😀 ja silloinhan voi käyttää salamarautaa ja saada ainakin pikkupojat kunnioittamaan sinua Automiehenä.

    Jos on tarvetta säätää jännitettä suuremmaksi tai pienemmäksi niin ainakin omassa sätkässäni jännitteen säätimen saa avattua ja sieltä kiertämällä sellaista kummallisen näköistä ratasta jännite kasvaa tai pienenee. En nyt muista kuinka päin kiertää, mutta saattoi olla että myötäpäivään suureni ja vastapäivään pieneni.

    Muistattehan kaikki, että sätkäily on jatkuvaa seikkailua eikä siihen tulisi suhtautua niin kovin vakavasti. Itselläni on aina matkalla mukana täydellinen työkalusalkku, koska JOKU MUU voi tarvita apua tienpäällä 😀 .

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.