Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Japin Vinkku

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 104)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125322

    Kävin sitten hakemassa oman ekan kulkimen (2CV6 -80) uuteen kotiin kuopiosta.
    kuva löytyy osoitteesta: viewtopic.php?f=3&t=4957
    Tuosta alan rakentelemaan eteenpäin.
    Hakumatkasta muodostui paljon mielenkiintoisempi kun osasin odottaakkaa. Koeajolle lähdettäessä hävisivät jarrut (nesteräilön tiiviste hajosi) no onneksi olimme Rautalampilaisen CV miehen (Hantta) pihassa jeten homma hoitui sujakasti. Sitten olikin vuorossa matka kuopioon tekemään papereita ja hoitamaan maksu. Takaisin rautalammelle ja nokkakohti konnevettä mökille. Matkalla rupesi haisemaan “sähkölle” ja lataus hävisi. Pääsimme mökille ilman muita hämminkejä ja nautimme asiaankuuluvat punaviinit 😀 pidemmällä kaavalla ja perusteellisesti saunomalla. Aamupäivällä sitten sätkän kimppuun ensin konepelti pois ja siten etulokarit. Venttiileiden säätö, vaijereiden rasvaus ja kytkinmensäätö tehtiin samantien. Pohjaa silmäillessä sieltä löytyi “vain 2” pienehköä reikää korista, runko näytti olevan ok. Tämän jälkeen okne käyntiin ja kuulostelua…. yllätys tuli siinä kun laturin liittimiin ilmestyi valokaari 😯 . No hetken tuumailtuamme laitoimme akun lataukseen toviksi ja sitten soitto rautalammelle ja kulkimen nokka samaan suuntaan osittain ladatula akulla. Pääsimme onnellisesti perille ja Hantan pihaan Ilman sen kummempia muodolisuuksia korjattu Iskra laturi ja elektroninen säädin kiinni. Ongelma oli sillä ratkaistu ja sitten vain nokka kohti hämettä ja tamperetta.

    Tähänmenssä ilmennyttä.
    Koska en ole suorastaan maailmanluokan hitsari enkä peltiseppä niin pyrin minimoimaan tarvittavan hitsaus ja peltityön määrän.
    Vaihtoon menvät:
    – Konepelti
    – Vasen etulokari
    – Oikea takalokari
    – Moottori on kokolailla “kypsä”, mutta mitä sen kanssa tapahtuu selviää jahka saan auton verstaalle ja avatuksi.

    Mikäli jollakin satuu olemaan olemaan mainitut peltiosat lommottomina ja muutenkin hyväkuntoisina niin tarjouksia otan mielelläni vastaa.
    Autossa on tämänkuun -08/2009 leimaa jäljellä joten mieluusti tulisin kulkimen kanssa (kohtuu etäisyydellä) ja vaihtaisin osat suoraan paikalleen niin säästyisi ainakin yksi peräkärryn lainaus 🙂 . Ai niin ja vanhat osat saa vaihdossa 😉 kyllä niistä patevä peltiseppä tekee vielä ihan kayttökelpoiset.

    Seuraavana on vaiheessa remonttipaikan hankinta ja projektin aloitus niin ja tietysti 2CV killan jäsen hakemuksen lähettäminen 😀 .

    Kaikki mahdolliset ehdotukset, suositukset, vinkit ja linkit otan kiitolllisena vastaan. Tarkoitus on raportoida kuvien kanssa projektin etenemisestä sitämukaan kun jotain raportoitavaa on.

    #153007

    Onnea projektille 😉
    Meikkukin vihdoin kotiutui hakureissusta. Vettä satoi lähes koko loppupätkän kaatamalla ja sateen tauottua peurat pomppivat tielle jatkuvasti. Säkkipimeässä niitä oli melko vaikea huomata.

    Tuossa Vinkussa on kori tosiaan hienossa kunnossa, kyllä siitä hieno kuljin tulee. Ei muuta kun zemppiä ja rasvaisia käsiä. Noista osista kannattaisi laittaa ilmoitus tuonne ostetaan-osioon.
    Pistähän nettiin niitä meidän räpsimiä kuvia hakureissusta. Harmi että onkireissu jäi väliin.
    (Niin ja ihan varmasti, siinä yhdessä kuvassa näkyy auringon kimallus konepellistä… 😀 )

    Niin ja terkkuja ja kiiitoksia tosiaan Rautalammille Hannu K:lle, hienoa että kiltahenki elää edelleen 8)

    t: mä ja Punkku

    #153008

    MUkava jatkossa seurailla korjaustoimien etenemistä. Kiltaan sitten vain uudet onnelliset 2CV:n omistajat liittymään ellei se asia ole jo hoidossa. Yhteys matroonaan: matroona -ät- 2cv.fi

    #153009

    Kiitoksia
    Jäsenanelukaavake on jo pyydetty. Enköhän saa sen palautettua asianmukasine allekirjoituksineen pikapuoliin 😀 . Hallipaikka on vielä hausssa mutta eiköhän sekin järjesty kohtapuoliin niin pääsen aloittamaan projektin. Toisteiseksi keskityn nautiskelemaan jäljellä olevista aurinkoisista päivistä avoimentaivaan ja katon alla. Kuviakin tulee jahka niissä ilmenee jotain mainittavaa.

    J

    #153010

    Hienoa, onneksi olkoon vain. 😀 Hannua sopiikin kiitellä, onhan hän jo monelle, myös minulle, hommia tehnyt.

    #153011

    Jep tänään sitten poikkesin hervannan vanhalla bensiksellä katsastamassa kulkimen altapäin.
    Muutamia huomioita (toiminta suunnitelma).
    – Takatukivarret ovat eriparia vasemmallapuolella on varressa massaiskarin kiinnityspaikka ja oikealla ei taasen ole. (Asialla ei liene suurempaa merkitystä)
    – Vasen takaiskari vaihdettu oikea selvästi vanhempi.(vaihtoon molemmat)
    – Runko vaikuttaisi olevan erinomaisessa kunnossa varmastikkin kunnostettu jossain vaiheessa (tarkastusmittaus, puhdistus ja käsittely)
    – Alustan yleiskunto kohtalainen muutamia paikkoja jalkatilassa ja korinsuuntaisissa jäykisteissä ruostevauriota etuppenkkien kohdalla. (katsotaan tarkemmin puhdistuksen jälkeen)
    – Korin etuosa vaikuttaisi olevan kunnossa vain pientä pintaruostetta
    – Takasisälokarit vaikuttaisivbat olevan ok (puhdistus ja käsittely)
    – Vasen takalokari ok
    – oikean takalokarin takakulmassa ruostevaurioita (lokari vaihtoon)
    – Takaosa näyttäisi muuten olevan ok paitsi vasemassa kulmassa piehkö ruostevaurio. (tarkemmin purun ja puhdituksen jälkeen)
    – Korissa ruostevaurio oikean takalokarin etuosassa (tarkemmin purun ja puhdituksen jälkeen)
    – Etulokasuojat eriparia oikea jäyksitetty jossain vaiheessa hitsaamalla ohut pyörörauta kaareen, vasemmassa tavanomainen kanttaus mutta lokari on lommolla (molemmat vaihtoon)
    Tälläisia tällä kertaa. Tietti samalla kun alle kerran pääsin laitoin ruosteen irroitinta kaikkiin näkemiini pultteihin. Tiedä vaikka helpottaisi purkamista kunhan sinne asti pääsen 🙂 . Kameran unohdin kotiin joten kuvia en sáanut, mutta niitäkin rupeaa tulemaan viimesitää purkamisvaiheesta.

    Purkamisen jälkeen kuitenkin ihan ensimmäinen asia on pudistaa kori+konepelti+lokarit ja runko. Homman olen ajatellut teettäää jossain jollakin sopivalla menetelmällä.
    Miten, missä ja mihin hintaan vinkkejä kaipaisin ?

    lisäys löysyin tällaisen http://www.soodapuhallus.fi/palvelut.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
    onko kenelläkään kokemusta / hintatietoa ?

    J

    #153012
    #153013

    Toi soodapuhallus/kuumavesipuhallus on parhaita menetelmiä metallin puhdistukseen.

    Sen jälkeen sinkki päälle ja kuljin on ikuinen, nam nam nam !!!!

    Ainakin Aurajoella on tarpeeksi iso astia, varmasti siellä Tampereella on myös isoja purnukoita….

    #153014

    No niin nyt on konehuone pesty ja enimmat moskat poistettu.
    Kysysinkin nyt vinkkejä auton purkamiseen.
    Lokarit,konepelti, penkit ja ovet on selviä, mutta miten on korin irroittamisen kanssa?
    Mitä ja missä järjestyksessä kannattaa korin irroitus projekti aloittaa sekä millaisela työkaluarsenaalilla on syytä varustautua ennen työn aloittamista?
    Jossain tällä foorumilla on varmasti asiaa käsitelty, mutten löytänyt puusilmä kun olen 🙄
    Yhtenä tärkeänä asiana mitä ei missään nimessä pidä tehdä koria irroitettaessa ?
    Korin käsittely irroittamisen jälkeen ? katolleen kääntö ?
    Kaikenlaiset vinkit tervetulleita.

    Niin ja tänään posti kantoi kotiin jäsenanelukaavakkeen ja 4 ja 5 /09 nyyttiset 😀

    #153015

    Oijoi, olipa laaja aihe. Takavuosien Nyytisissä on ollut tuosta puuhasta artikkelikin.

    Itse asiassa homma on kuitenkin hyvin looginen ja opettaa tekijäänsä. Kori on kiinni 11 millin kannalla olevilla ruuveilla. Päänvaivaa joskus aiheuttaa rattiputken irroitus juurestaan.

    Koneen ja loodan voi hyvin jättää paikalleen, mutta kaikki apulaitteet ja vaijerit irroitetaan.

    Älä unohda bensan täyttöputkea.

    Tulet hämmästymään kuinka nopeasti koti on irti.

    #153016

    Kun ruuvit on irti kannattaa korin kulmista hieman nostella….näkee, jos jotain on sittenkin jäänyt kiinni….ainakin bensatankin maadoitusjohto. Kyllä se siitä lähtee…. 😀

    #153017

    No niin projektini on liikahtanut eteenpäin. Sain hallipaikan Hämeenkyröstä, vuokrasopimus alkaa 15.9. Paikka on vanha tielaitoksen tukikohdan verstas ja erinomainen tarpeisiini nähden. Avasin myös gallerian projektilleni. Kuvia ei ole vielä paljon, mutta lisää tulee heti kun pääsen aloittamaan purkamisen ja lähemmän tutkimisen. Galleria löytyy osoitteesta http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#” onclick=”window.open(this.href);return false; .

    #153018

    Hieno homma että sait tallipaikan. Nähdään kohta siellä !! 😀

    #153019

    No niin nyt on projekti saatu kunnolla käyntiin.
    Viikonloppuna laiton Mikaveeen kanssa konepellin kuntoon odottaamaan lopullista pohjamaalausta ja sitten väriä. Tai jos tarkkoja ollaan niin seusasin sujuvasti katseella kun Mika teki homman ja näytti minulle samalla kuinka ja millä noita paklaus jne. hommia tehdään veilä kerran kiitos Mika.
    Eilen sitten vein Vinkun tallille ja aloin hommiin. lokarit, katto, takaluukku, valopukki ja penkit pois.
    Tänään sitten irroitin moottorin. Lisäksi erotin moottorin vaidelaatikosta sekä “ilmapellit” pois. Toisen sylinterin ympäriltä en saanut peltei pois kun pari ruuvia päättialkaa vastustamaan. Puhaltimen siipi jäi myös paikalleen toistaiseksi.
    Galleriaan on tullut kasa uusia kuvia http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#” onclick=”window.open(this.href);return false; .

    Miten saa helpoiten ja vähiten kampea rikkomatta siipipyörän irti ?
    entä tuon katkenneen pinnapultin poistettua (niitä on kaksi 😥 ) ?

    Lisäys
    Niin ja unohdin mainita, että eilen tuli dokumentti kuulumisestani kunniakkaaseen 2CV kiltaan 😀 nyt on sekin puoli kunnossa.

    #153020
    jym

    @Jaspi wrote:

    Miten saa helpoiten ja vähiten kampea rikkomatta siipipyörän irti ?

    3-sorkkainen ulosvedin, sillä lähtee melko kivuttomasti.

    jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 104)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.