Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Japin Vinkku
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
16.9.2009, 19:20 #153021
Tuosta vetarien suojakumeista tuli mieleeni, että jos niissä ei reikiä tai repeämiä ole niin ei kannata vaihtaa. Monesti saattaa käydä niin, että vanha kestääkin paremmin kuin uustuotettu ohuempi suojakumi.. Perusteellinen pesu ja rasvaus vetareille, kumit päälle ja baanalle 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.9.2009, 20:40 #153022@Jaspi wrote:
Miten saa helpoiten ja vähiten kampea rikkomatta siipipyörän irti ?
Joku sopivankokoinen tanko siihen keskireikään ja kenties pieni isku tankoon yleensä riittää. Ei kampi vielä sellaisesta vaurioidu.
Tuosta pakotiivisteen eksoottisesn näköisestä lisäpaikkauksesta päätellen edellinen kaasaaja on saattanut laiminlyödä hyvää neuvoa kiristää ENSIN pako- ja imupuolen pultit, ja sitten vasta itse sylinterinkannet. Sillä varmistetaan että imu- ja pakopuolli asettuu tiiviisti. Kannet voi kiristää uskomattoman pahasti kieroon ilman että sitä silmällä näkee. Onnea sen katkenneen pinnapultin kanssa. Jos menee pieleen, helicoil-kierre on sinällään helppo asentaa korkanneen kierteen tilalle.
Totta tuo mitä Akaile totesi, nykysuojakumeja on sekä hyviä että toisaalta surkeita ja kovin muovisen tuntuisia. Olenpa jopa paikannut pikkureikiä tip-top -pyöränkumipaikalla, ja hyvin kesti 😀17.9.2009, 05:08 #153023Aloittaisin tuon pinnapultin irrottamisen siten, että hitsaisin siihen M8 mutterin (13mm kanta). Sen jälkeen irrtusöljyä, pientä naputtelua vasaralla ja sitten varovasti nitkuttelua aukipäin.
17.9.2009, 05:52 #153024Kärsivällinen pitkäkestoinen vasaralla kilkuttelu pinnapulttiin ja mutteriin ja varovaisuus voiman käytössä voi saada tosiaan pahan näköisenkin mutterin aukeamaan.
Jos pultti on jo katkennut voi nysään (sikäli kun on) koettaa hitsata toisen mutterin tai hitsiklöntin, josta saa pihdeillä kiinni. Jos pultti on katkennut ihan juuresta vahtoehdoiksi jää vastakierretappi tai pultinpätkän poraaminen pois ja uusien (M8) kiereiden veto. M7 helicoilkin lienee jossain mahdollista teettää.
26.9.2009, 20:20 #153025Jep nyt on sitten kori ja runko erotettu toisistaan sekä vetoakselit ja etutukivarret irroitettu. Takaa on rummut sekä iskarit ja jousipöntot irroitettu.
Korin irroittamine olikin sitten paljon helpompi homma kuin oletin. Tiiviste oli vain liimautunut paikoitellen varsin hyvin samoin kuin takaluukun pohja oli liimatunut rungon sarviin.Tähän menessä ilmennyttä.
-Vasemman etupyörän laakeri oli täysin sökö. Navassa oli yli 10mm (navan reuna liikkui akselin suunnassa tuon 10mm) välys ja vetari oli raapinut kuningaspultin päähän naarmut. Oikean puoleisessa sama välys oli millin luokkaa.
-Oikean etutukivarren sisempi laakeri oli hajonnut. Vesi oli päässyt sisään joskus ja jälki oli sen mukaista. Ulompaa ei ole vielä tutkittu.
-Rungon sivupalkkin yläreuna kuskinpuolelta jousipöntön etuosan kohdalta oli ruostunut puhki.
-Etunapojen laakerin kiristysmutterit eivä auenneet käytettävissä oleelilla työkaluilla, työkalujen pitäisi olla ihan asianmukaiset.
Lopuksi muutama kysymys.
-Miten tukivarren sisemmän laakerin sisäkehän ja stefan saa irti ? tarkoitus olisi käyttää mahdollisuuksin mukaan vanhoja laakereita joten ehjänä irroittaminen olisi toivottavaa.
-sama juttu ulommille kehille tukivarren sisässä ?
-Laakerien ulko ja sisä kehiä ei kannattane sekoittaa ?
Huomenna irroitetetaan takatukivarret ja akselit sitten alkaakin ankara rungon laittaminen.
Huomiseksi koetan saada uusia kuvia galleriaan.27.9.2009, 18:34 #153026No niin nyt on runko riisuttu ja pesty perusteellisesti.
Rungoin vasen etuaisa oli noin 10mm sisässä ja ristimitassa etuakselin ohjuritapista moottorinetukiinikkeen keskiöön oli 5mm heitto noin nopeasti mitaten. Tarkempi mittaus pitää tehdän kunhan saan rungon siirettyä työpaikalleni. Kuskin penkin alla oli rungossa myös lahoa sekä pohjapeltiä oli joskus paikkailtu.
Akselit irtosivat ihan vaan lenkkiavaimella kohtuulisella voimalla ei irronnut hiki- eikä veripisaroita 🙂 . Vielä kun saan akselit ja tukivarret puhdistettua kunnolla niin sitten on kaikkein sotkuisimmat hommat tehty.Laitoin taas kasan kuvia gallariaan http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#” onclick=”window.open(this.href);return false;
27.9.2009, 18:56 #153027Se rintapellin kirjoitus on alkuperäinen värikoodi: AC 088 / GWB / EWT blanc meije 07/82-07/90
Takasisälokasuojien stopparikumit kannattaisi aukoa. Ne ovat pistehitseillä lokarissa kiinni. Hyvin yleinen lahopaikka ja koska sillä seudulla pintaruostetta jo on niin alle kannattaa kurkata. Takaisin voi asentaa vaikka rasvanipan kera ja väli täyteen rasvaa niin ei ikinä enää samaa tarvitse tehdä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.9.2009, 19:26 #153028Kiitoksia tuosta rasvanippavinkistä. Menee totetukseen kunhan aloitan korityöt. Onko joku koonnut vinkit ja niksit yksiin kansiin ? Tuossa olisi loitava sivuston aihe koota kaikki niksit yhteen paikkaan, voisipa olla vaikka yhden pääsäikeen aihe tällä foorumilla.
Saako rungon sarvia jne rungon osia mistään valmiina. Vasen etusarvi menee todennäköisesti uusiksi.J
27.9.2009, 20:43 #153029Kolaroiduista tai muuten vaan lahonneista rungoista voi poimia korjauspaloja aisoihin, sellaisia runkoja on jossain odottelemassa parempaa käyttöä ihan varmasti. Runkokin on pistehitseillä kasassa. Karhunkieli porakoneeseen ja pisteitä metsästämään. Erkki R. teki taannoin mm. hyvät rungonkunnostusohjeet Nyytisiin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.9.2009, 10:16 #153030Moro !!
Sisemmän tukuvarrenlaakerin saa varovasti naputtelemalla liikkumaan, jos on tarvetta irrottaa se. ulosvetäjäkin siihen löytyy erikoistyökaluista, mutten muista onko sitä Treen jaoksen kaluissa.
Tukivarren sisällä olevat laakerikoolit lähtee myös putkällä tuurnalla naputtelemalla irti tai sopivalla ulosvetäjällä, ovat vain tarkassa sovituksessa paikallaan.
Laakerin kiinitysrengas on lukittu paikoilleen piste lukituksella ja se/ne pitää porata ensin pois esim 4mm poranterällä, sitten erikoistyökalu kunnolla paikalleen ja riittävästi vääntövartta (2-3m) jolla jännittää avaussuuntaan ja sitten toinen antaa mojovan iskun pyörännavan kylkeen (EI työkaluun !! ) niin yleensä lähtee liikkeelle ja vääntäjän on hyvä varoa rystysiään 😮 . Isku navankylkeen herättää kummasti kiinnitysrenkaan.
Lasse2.10.2009, 17:23 #153031Noniin nyt on akselit purettu kuningaspultteja lukuunottamatta. Etunavat irtosivat siiten loppujen lopuksi kohtuu helposti eikä tarvittu “kuin” 1.5m jatkovarsi 🙂 .
Oikean puolen takatukivarsien laakerit olivat kaikki entisiä. Vesi oli pääässyt sisään ja x vuotta aikaa ja jälki ei ollut kaunista. Onneksi tukivarsien sisäpinnat olivat ok.
Vasemman raidetandonpään kanssa (vasen oli se kolaroitu puoli) tuli yllätys päätykuppi ei irronnut niin millään. Kankkärä ei liikkunut käsivoimin lainakaan joten päätin turvautua lievää törkeämpään. Rälläkkä käteen ja palasiksi, känkkärän pää oli aikatavalla epämuodostunut ilmeisesti kolarissa oli niittautunut liian tiukkaan. Todennäköisesti menee uusiksi vallankin kun on kolaroitu ja mahdollisesti hieman vääntynyt. Oikean puolen tangon pää aukesi ihan sovinnolla.Seuraavat vaiheet akseliston osalta:
Ohjausvaihteen tarkastus ja tarvittaessa kunnostus sekä rasvanippojen lisäys.
-hiekkapuhallus ja maalaus
-Rarvanippojen lisääminen tukivarsiin
-Öljyproput tukivarsiin ja oljyä sisälleJ
10.10.2009, 16:42 #153032Noniin projekti on taas ottanut askeleen eteenpäin. Tänää sain rungon pintapellin irti ja tutkittua sisempiä runkopalkkeja.
Niidenkanssa tulikin sitten ensimmäinen todella positiivinen yllätys 😀 . Niiltäosin mitä pystyin tutkimaan niin molemmat ovat täysin ruosteettomia
ja muutenkin kaikin puolin ok. Hiekkapuhallus tarvitsee hoitaa tulevalla viikolla ja sitten vielä sivujenpurku.
Vasemman puolen taipuneen etuaisan kanssa katson josko sen saisi oiottua. Näin pääsisi pelkän pääliosan uusimisella. Niin ja tietysti lisä vahvistusta kanssaSeuraavana rupean purkamaan oikeaa sivua. Tulevan viikon aikana saan melko varmasti rakenneltua uuden rungonsivun. Vihdoinkin
juna alkaa kääntyä ts purkaminen rupeaa olemaan loppu ja voi siirtyä kasaamiseen JIPPII.Vinkiksi pisteiden purkamiseen. Kannattaa aivan endottomasti käyttää sahanmallista purkuporaa
pistepuikolla vaan piste ensin paikalleen sa ei kun sahaamaan. Tasapäistä poranmallista työkalua EI kannata käyttää
ellei halua hikoilla. Sahanmallisella hommakävi n. 100 x helpommin ja nopeammin.Galleriaan olen taas lisänny jokusen uuden kuvan
ps: kaikenlaiset vinkit ja ohjeet ovat kovasti tervetulleita; toki kommentoidakin saa
J
8.11.2009, 22:27 #153033pienen hiljaiselon jäkeen on taasen raportoitavaa tosin hiljaiselo on ollut vain tällä foorumilla. Projektin kimpussa olen ollut kokoajan. Rungon rakentelu etenee ihan mukavasti. Vasen etusarvi ja vasen kylki ovat ihan mukavalla mallilla (otti sitten aikaan reilusti enemmä kun osasin arvata). Tulevan viikon aikana vasen puoli valmistuu. Sitten pääsen purkamaan oikeaa puolta. Sen kasaamisessa ei kaua nokka tuhise, koska osat sinne on jo vallmiiina. Laitoin galleriaan taas muutaman uuden kuvan. Kertokaapa kokeneemmat, että miltä näyttää. Tavoite olisi saada runko valmiiksi tämän kuun aikana ja uskoisin sen olevan mahdollsita.
J
9.11.2009, 06:02 #153034Hyvältä näyttää. Ja hienosti sait nuo runkoaisan korjauspalat taivuteltua. Mutta onnistuuhan se kun on käytettävissä hyvät työkalut.
9.11.2009, 07:32 #153035Mahtavaa työtä.
Miten olet varmistanut, että aisat pysyvät oikeissa kulmissa hitsatessa?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.