Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Japin Vinkku
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.11.2009, 07:54 #153036
@Isoo-Jukka wrote:
Miten olet varmistanut, että aisat pysyvät oikeissa kulmissa hitsatessa?
Toinen aisa on viel koskematon ja se on mallina. Jahka tulee lopullisen hitsauksen vuoro niin runko on pultattu pöytään kiinni. Mittaminen pöydän pinnasta on kohtuu helppoa. tarpeen vaatiessa hitsaan pöytään tuet joihin lukitsen aisan paikalleen.
Hitsaamisen puolestaan teen periaatteella piste kerralaan vuoron perään ylä ja alapuolelle. Heti hitsauksen jälkeen rauhallinen jäähdytys paineilmalla. Paljaat kädet mittarina, en hitsaa uuttapistettä ennen kun levy tuntuu käteen viileältä. Ottaa aikaa, mutta varmistaa, että missään vaiheessa levyt ei vääntele kuumenemisen seurauksena.
Lopullisen oikomisen aisolle joutuu tekemään sinkityksen jälkeen. Veikkaan, että aisat osoitiitta jokainen ihan mihin sattuu sinkityksen jälkeen9.11.2009, 13:39 #153037Viisas menettely. Muistan eräänkin rungon, jota hitsailtiin suurella innolla ja tulos oli ropelli.
Olen ymmärtänyt, ettei sinkitys kuitenkaan ole aisoja vääntänyt, pikemminkin vain vetänyt lommoille laakeita suoria pintoja.
10.11.2009, 13:39 #153038Hienot on korjauspalikat! Hyvältä näyttää eteneminen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.11.2009, 14:18 #153039@Isoo-Jukka wrote:
Olen ymmärtänyt, ettei sinkitys kuitenkaan ole aisoja vääntänyt, pikemminkin vain vetänyt lommoille laakeita suoria pintoja.
Yhdestä sinkitetystä rungosta kokemus,,, taka aisojen sisäsivut kutistuneet jolloin aisat kääntyneet sisään päin 3 senttiä mitattuna takapuskurin takimmaisten kiinnitys reikian kohdalta..
Jouduin aisojen välistä tunkilla työntään jotta sai puskurin ja bensatankin mahtumaan paikoilleen,, kuin myös korin taaimmat kiinnitys pultit… 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.11.2009, 16:58 #153040Eikös tätä helpota yksi rhs-putki taka-aisojen välissä, kuten ilmeisesti pakun rungossa on?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.11.2009, 20:12 #153041Ennen sinkitystä se tuki on helppo laittaa,, mutta kun ostaa valmiiksi sinkitys on se myöhäistä… 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.11.2009, 22:37 #153042Mahtaisiko olla ihan pöljä ajatus tehdä rungon pintalevyihin pitkittäiset sikit ainakin poikittaisputkien kohdalle? Mahdollisesti myös poikittaiset takakaarien etupuolelle sekä jos sikkikoneen ulottuvuus riittää pitkittäiset keskikohdalle. Ajatuksena välttää ”rumpukalvo efekti” isojen levypintojen kohdalla sinkityksen jälkeen. Levyn kutistuminen kuumasinkityksen yhteydessä on väistämätöntä, mutta sopivasti valituilla sikeillä sen voi luultavasti hallita. Onko kenelläkään kokemusta, ajatuksia?
Hintana tuolla ratkaisulla olisi tietysti se, että mahdollisen museokatsastuksen voi unohtaa.
Niin ja eilen sain vasemman taka-aisan ulkopinnan paikaleen. Vasen puoli tarvitsee enää tulppahitsauksen ja pintojen alas taivuttamisen sekä tarvittavat poraukset. Sitten onkin jo vuorossa oikean puolen purkaminen. Kuvia tästä vaiheesta ei ole, mutta päivitän gallerian kunhan saa taas hommia eteenpäin
13.11.2009, 06:59 #153043Joissakin rungoissa pitkittäissikkauksia olen nähnytkin.
Museokatsastajaa tuollaiset yksityiskohdat eivät hetkauta eikä hänellä voi tietenkään olla tuon tasoisista yksityiskohdista tietoakaan, lähinnä on kyse omista tavoitteista. Museokatsastuksessa tärkeintä on, että ulos näkyvät detaljit ovat alkuperäisiä tai ainakin “ajankohdan mukaisia”. Esim. pohjapellit voivat olla käsittääkseni vaikka suorasta tavarasta (kunnolla tehtynä). Toki se on vähemmän alkuperäistä, mutta ei este museoinnille, kun ei ole silmissä.
Parempi näin, kun harrasteajoneuvoluokkaakaan ei olla autorekisteriin aikaan saatu.
23.11.2009, 20:48 #153044Taas on hommat edenneet sen verran, että on raportoitavaa. Oikeapuoli on tuppahisejä ja taivutuksia vaille valmis. Huomenna olisi tarkoitus saada homma niiltä osin valmiiksi sekä purkaa pohjalevyn loput pois. Heikkapuhallus onkin seuraava vaihe toivon mukaan loppuviikosta samaan reissuun laitan myös akselit ja tukivarret. Täytyy vain piirrottaa pinta ja pohjalevyt valmiiksi jotta voin väkästellä niitä sillä aikaa kun runko on puhkuttavana.
Pari kysymystä
Mikä olisi hyvä ja kestävä pintakäsittely akseleille puhalluksen jälkeen ?
Edullinen hiekkapuhalluspaikka Tampereen seudulla ?J
24.11.2009, 06:54 #1530452-komponenttinen epoksimaali pintaan, sellainen joka ei tarvitse välttämättä pintamaalia. Ennenvanhaan legendaarinen oli teollisuusmaali “Inerta”. Ainakin tukivarret kannattaa kuitenkin käsitellä massalla maalauksen lisäksi vaikka se pilaakin ulkonäön.
30.11.2009, 18:32 #153046No niin taasen on raportoitavaa. Runko tuli perjantaina hiekkapahualluksesta samoin kuin alustan muutikin osat. Tänää pistin akseleihin ja tukivarsiin Zingan pintaan ja myöhemmin viikolla epoksit joten eiköhän pysy ruosta loitolla ainakin seuraavan parikymmentä vuotta. Runkoa ehdin tekemään sen verran, että pohjapelti on suurimpiirtein sovieteltu paikalleen. Seuraavavaihe on viimeistellä pohjapelti sekä tehdä se “ritilä” etukolmion alle. Samoin ostin autokuorman uutta peltiä eräältä alastarolla vaikuttavalta kauppaalta. Lastissa tuli kynnykset, lattiat, etukolmio, sisälokari vasemmalle + turvavyön kiinnike sekä vasenmman takakulman korkea korjauspala. Lisäksi tulivat takajarrusarja, pyörien laakerit ja stefat + muuta kilkettä melkonen määrä. Alustasta puuttuu enää jarruputket ja iskarit muuten osat ovat vamiina. Runko olisi tarkoitus saada valmiiksi tämän viikon aikana. Kuvia tulee myöhemmin tällä viikolla galleriaan.
J
Suosituksia ajatuksia, iskareihin ja jarruputkiin liittyen ?
Bensa letku/putki ja kiinnikkeet ? jarruputkien kiinnikeet ?
ENNENKAIKKEA Kierteiden ja valmiste numeron suojaaminen kuumasikityksessä ideoita/kokemuksia30.11.2009, 20:59 #153047Jarruputket Franzoselta ruostumattomana sarjana tahi kuparinikkeli-seosputkesta jota saa ilmeisesti metritavarana taikka sarjana. Laitoin Tiinaani toissakeväänä tuon Franzosen sarjan ja aion saman tehdä superiin kunhan kerkiän. Hyvä sarja asennettavuudeltaan ja edes ulkonäöltään ei alkuperäiselle häviä…. LHM-kumit junttureiden päässä valmiina ja takasylintereitä saa uusia, ja etusylintereihinkin käsittääkseni tiivistesarjoja? Nopea rakennella jarrut joista ei sitten pahemmin tarvitse murehtia. Hintaa toki enemmän kuin ruostuvilla osilla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.12.2009, 21:11 #153048Taas on Vinkku edennyt.
Runko alkaa olla valmis. Tänään sovitin akselit paikiakoilleen ja hitsasin vahvikkeet kiinni. Etupalkki puuttuu vielä, mutta sen ja valopukin poraukset
teen sovittamalla kunhan (toivottavasti myöhemmin tällä viikolla saan korin paikalle). Seuraava homma on siis tehdä lattialevyjen poraukset. Tosin tässä vaiheessa teen vain etummaisen ja viimeisen. Loput teen uuden lattiapellin läpi kunhan se on asennettu varmistaakseni, että ne ova oikeilla paikoillaan.Koriin uusin kynnykset, lattianlevyt, etukolmion ja takapalkin sekä vasemman takasisäloksrin ja koko takakulman. Vinkkejä ja kokemuksia työn suorittamiseen liityen ?
Galleriassa on muutama uusi kuva
15.12.2009, 21:29 #153049Ei varsinaiseen työstöön ole uutta sanottavaa (hyvältä näyttää edelleen!), mutta nuo “suojalasit” rungon päällä sai oikean silmäni vihlomaan välittömästi…
Nm. Hyvää yötä sanoi mummo kun toinenkin silmä puhkesi…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.12.2009, 22:33 #153050Jep ja taas on viikonloppu pakerrettu ja on raportoitavaa. Uudet kynnykset on asennetu ja wanha etukolmio poistettu.
Tällä hetkellä kori on takapalkista kiinni rungossa.
Mikä olisi paras työjärjetys tästä eteenpäin ?olen järkeillyt seuraavan jos menee vikaan oikaiskaa.
– esi sovitus etukolmiolle (ek)
– ek yläreunastaa parillka ruuvilla kiinni + poljin mysteerion kiinnitys osilla
– laitta pelllit kiinni vanhojen päälle takimmaisista ruuveista
– lokasuojat ja kolmiopellit kiinni + valopukki puristimilla runkoon
– ek:n sovittaminen siten,että lokarit + kolmiot istuu hyvin
– ek:n kiinni hitsaaminen
– kiinnityspultin paikan poraaminen lattiapellin reiästä etukolmion ja rungon läpi + kiinnitys paikalleen
– lokarit pois ja takapalkin purkuun
– samat sovittelut, ennen takapalkin kiinni hitsaamista
– Valopukin poraukset runkoon lokarit ja kolmioit paikoillaan
– Etupalkin + vahvikkeiden asentaminen runkoon + elefantinkorvien sovitus ja kiinnitys.
– lattia peltien sovitus, hitsaus sekä reikien poraamien runkoon laitapltien reikien läpiGalleriassa on muutama uusi kuva, pahoittelen kuvien huonoa laatua. Näyttää olevan ylivoimaista muistaa ottaa oikea kamera mukaan. Hätä ratkaisuna pakko käyttää puhelimen kameraa 🙁
Kaikki kommentit, vinkit ja mielipiteet ovat tervetulleita
Japi
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.