Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Japin Vinkku

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 104)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #153066

    No niin Korin + siihinkuuluvien osien (+ moottoripellit ja vanteet) Puhallus on valmis. Laitoin galleriaan muutamta kuvan noista vaiheista.

    Ompahan sitten erinomainen tapa puhdistaa. Hyvin pientä kraaputtelua lukuunottamatta osat ovat vamiita maalattaviksi. Valkeakoskella palvelu oli kerrassaan erinomaista, homma tehtii odottaessa tosin aikaa meni melkoisesti ja myöhään meni, mutta ehdottomasti kannatti. Työn laatu oli vallan mainio ja hinnoittelu varsin harrastajaystävällinen. Suosittelen soodapuhallusta aina kun metallllia tarvitsee puhdistaa ja/tai maalia poistaa. Pelleissä en havainnut minkäänlaisia venymisen merkkejä vaan ainoastaa vanhan maali oli lähtenyt ja alta paljastunut kaunis puhdas peltipinta.

    Seuraavan vien rungon kylpyyn ja tämän pitäisi tapahtuman torstaina.

    Toivottavasti saan tämän kuuun aikana alustan ja voimapaketin valmiisi sekä maalaukset päääosiltaan valmiiksi.

    Tässä vaiheessa kaipaisin vinkkejä maalaukseen ja pohjatöihin.
    – pellille putsattu pinta
    – työjärjestys tästä eteenpäin ts
    1 kittaus 2 pohjamaali (millainen) 3 filleri ? jne …….

    #153067

    En ole ammattimaalari mutta vetäisisin ehkäpä kerroksen pohjamaalia puhallettuun pintaan ennen pakkelia.. Tämä siksi, että mikäli pakkeli on huonolaatuista ja alkaa halkeamaan niin onpahan alla jotain muuta kuin paljasta rautaa, kun vesi alkaa operoimaan…

    Suosittelen lämpimästi pintamaaliksi liuotinohenteista akryylimaalia, sitä pitäisi vielä saada maalikauppojen varastoista, kun ostaa työkoneeseen… 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153068

    Kun on noin paljon nähty vaivaa korin maalinpoistoon, niin miksei koko kori sinkkikylpyyn? Vaatii muutamia valumareikiä koteloihin, ja sinkityksen jälkeen hieman kierretappia umpeensinkittyjen reikien avaamiseen. Faijalle antoivat 30 vuoden ruostumattomuustakuun, mutta veikkaan että sillä sätkällä ajelee vielä lapsenlapsenlapsetkin 😀 . Sinkityksen osuus oli siinä projektissa ilmeisesti melko kohtuullinen verrattuna maalinpoistoon joka tehtiin korkeapaine-vesisuihkutuksella.
    Jos teet pohjatyöt ja maalauksen kuivissa tiloissa, taitaa olla sama kittaatko suoraan pellille vai vetäisetkö pohjamaalin alle ensin. Eikä sovi täyteaineena unohtaa koritinaa, kallista mutta takuuluotettava. -Ei tule ongelmia kovettajan kanssa, ja pysyy varmasti kiinni jos pohja on puhdas.
    Laivoissa, silloissa ym. koville sään- ja lämpötilanvaihteluille alttiisiin kohteisiin käytetään alimpana kerroksena aika vahvoja happomaaleja. Ei vaan taida saada enää niitä kaikkein rajuimpia 2-komponenttitököttejä. Niin karmea katku että tulee normaalista kaasunaamarista läpi 😯 .

    #153069

    Rungon ja muutamien muiden pikkuosien kuumasinkitys on tehty.
    Prosessista laitoin kuvakollaasin galleriaan.

    On se upean näköinen näin tuoreeltaan ennen kuin sinkin pinta ehtii tummumaan 😀

    #153070

    Tämähän on suorastaan taiteellinen kuva:

    Mageeta, kyllä kelpaa 😉 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153071

    Juu samainan kuva on myös oma suosikkini 😀 .

    Kuten kuvista näkyy seurasin kokoprosessin läpi ja kyselin kaikkea mahdollista asiaan liittyvää ja vähän vierestäkin. Pitänee kirjoittaa jossain vaiheessa sinkityksestä 2cv wikiin artikkeli aiheesta. Sinkityksessä ilmeni olevan jonkin verran huomiota vaativa asioita ja olisi varmaaksin hyväksi jakaa saamani tieto siltä varalta, että joku muukin “riehaantuu” kylvettämään kulkimensa rungon 8)

    #153072

    Wau !!
    Upeita kuvia sinkityksestä, näistä sais upeen kalenterin emännälle keittiöön !!
    8) Lasse

    #153073

    Hommat senkin etenee, Korissa on eka fillerikerros “melkein kaikkialla” päällä. Pahus kun loppui kesken. Lattia jäi ja pätkä kylkeä maalaamatta. Korin osalta hommia jatkaa maalari jonka apupoikana tarpeenmukaan olen. Itse alan kasaamaan runkoa.
    Galleriassa on taasen muutama uusikuva.

    #153074

    Koteloita ja pohjaa kun massailet niin suosittelen öljy/ruostesuojamassa seosta suhteessa 50/50. Se hakeutuu esimerkiksi lokareissa koloon kuin koloon ja vaikuttaa siellä pitkään. Pelkkä massa ei estä ruostetta muhimasta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153075

    Tänään ohitin pari merkkipaalua. Rungon kokoonpano tuli valmiiksi ja nostin maaltun korin rugolle. Toivon mukaan viikonloppuna saan moottorin valmiiksi ja nostetuksi nokalle. Maalaustyö on vielä osin kesken, mutta valmistunee viikonlopun aikana.
    Seuraavan hommana on asentaa ratti ja kaivaa jarrut esiin sekä jatkaa kokonpanoa muutenkin sitämukaan kun saan osia maalauksesta.

    Galleriassa on taas kasa uusia kuvia matkan varrelta, kommentit ja ejatukset edelleen tervetulleita 😀

    ps.
    Olihan juhlavaa laitaa penkit paikalleen ja istahtaa fiilistelemään, ratin puute ja hallin katto hiukan häiritsi fiilistelyä. Tuskin maltan odotaa koeajoa

    #153076

    Taas on hommat edenneet ihan kivasti.
    Moottorin on kasattu, enää kärkien ja systytyksen säätö + paikalleen nosto. Niin tietty tarvitaan vähän johtotoitä ja öljyt sisään. Tarkoitus olisi koekäyttää moottori tulevan viikon aikana.
    Suurkiitos Hannulle Rautalammelle moottorin kasaamisesta. Seurasin tiivisti viresetä (ja koetin pysyä poissa jaliosta 😀 ) kun Hannu kasasi moottoria.

    Vielä kerran KIITOS Hannu

    #153077

    Moottori koekäytettiin keskiviikkona. Koekäytössä oli opastajana ja neuvonantajana Tuomaisen Rauno (vielä kerran suurkiitos). Rauno kädestäpitäen näytti kärkien säädon ja ajoituksen tarkastamisen. Sitten vain moottori käyntiin. Hyvin lähti ja käy kuin kello.

    Tällä päivämäärällä Vinkku palasi takaisin omalla moottorillaan liikkuvien kulkimen kunniakkaaseen joukkoon ts koeajo tehty. kaikki meni muuten hienosti, mutta pakki kakkonen ja nelonen olivat hukasssa, ykkönen ja kolmonen toimivat. Mahdanko olla kasannut kaiken oikein ? ehdotuksia vianhakuun ?.

    Galleriassa on muutama uusi kuva

    #153078

    Vian määritys helpottuu jos tietää onko vaihteistokin ollut avauksen kohteena rojektin aikana,
    muuten kyseinen vika ei luultavasti ilmene jos kaikki on ollut kunnossa ennen rojektia..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153079

    Laatikko ei ole sama kuin oli purkaessa, loota on -82 dyanesta sitrosen euroopasta tuoma levvyjarruloota. Lootalle ei ole tehty muuta kuin vaihdettu öljyt.

    Vaihdekeppi menee oudon syvään ja eteenpäin menevät vaihtee löytyy jos vipua nykäisee konehuonen puolelta.
    Vaihdetangon mutka ottaa kiinni enne kuin veihde menee päälle, kori on etuakseliin nähden oikeassa kohdassa (ainakin samassa kun oli purkeaessakin)
    gallerian viimeisimmissä kuvcissa näkyy kuinka on kasattu

    #153080

    Jos vaihteisto on kunnossa, niin ei nyt äkkiä tule muuta vaitoehtoa mieleen kun että
    siellä vaihteiston takana oleva kannatin kumi on väärinpäin ja vaihteisto / moottori
    on liian paljon edessä.. Toinen vaihtoehto on että itse tuo käykkänä vaihdevipu on
    mennyt asennettaessa loovaan väärin käsin jotenkin.. Kuvista ei niin tarkkaa näe, mutta
    tutkippa se vipu ettei ole 180 astetta pyörähtänyt ympäri.
    Jos nuo asiat on kunnossa pitää sitten seuraavaksi kurkistaa loovan sisään…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 104)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.