Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Japin Vinkku

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 104)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #153081

    Kuulostaisi siltä, että siirtäjien etäisyydet eivät ole kohdallaan lootan sisällä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153082

    Se olisi mullakin seuraava vinkki,, ja sitten se mitoitus: https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Vaihteisto_-_siirt%C3%A4jien_et%C3%A4isyydet” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153083

    Laatikossa ei ole mitään vikaa, näin uskoisin kun kuvista katselin. Näyttäisi kyseessä olevan AMI8:n laatikko, jossa on vaihdekeppinä “suora” kepakko eikä “taiteltu” kuten Sätkässä kuuluisi olla. Tällöin laatikon päällä oleva kepin lähtö on myös “vinossa” vaihteen ollessa vapaalla, eikä suoraan ylöspäin, kuten kaikissa muissa versioissa. Tällaisessa laatikossa, kun sen asentaa Sätkään, käy juurikin näin, ettei löydy pykäliä kun liikeradat loppuvat kesken.

    Helppo “vika” korjata, vaihtaa vain laatikon kannen ja kepakon Sätkän laatikosta tuohon, sillä siitä selviää..!

    #153084

    @Jasu wrote:

    vaihtaa vain laatikon kannen ja kepakon Sätkän laatikosta tuohon

    varoen lennättämästä lukituskuulia avaruuteen kannen avaamisen yhteydessä.

    #153085

    @Jaspi wrote:

    Laatikko ei ole sama kuin oli purkaessa, loota on -82 dyanesta sitrosen euroopasta tuoma levvyjarruloota.

    Tuo edellä oleva hämäsi täysin,, ei tullut Amin loova edes mieleen.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153086

    Juu kyseessä on tosaankin ami8:n loota. Lootassa oli rautalangalla kiinni lappu jossa luki dyane -82 ja mistä ihmeestä nimä olisin voinut tietää amin ja dyanen lootien eroja 😯 aloittelija kun olen. Tapahtuneesta minun ei saamieni tietojen perusteella kannata ollka kovinkaan pahoillani :D. kertokaapa nyt viisaammat, että mitä eroa on sätkän/dyanen loota vs. ami8:n loota ? laitan pari kuvaa lootasta galleriaan,
    http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#5448167303305901170″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#5448167305034731394″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    vahvistuksen kaipaisin aisiaan.

    nyt pitää laittaa vaan hakuun kansi ja vipu lootaan, noi tällähetkellä paikallaan olevat kannattanee säiöä visusti.

    #153087

    @Jaspi wrote:

    nyt pitää laittaa vaan hakuun kansi ja vipu lootaan, noi tällähetkellä paikallaan olevat kannattanee säiöä visusti.

    Eikös siinä paikallaan ollut kutosen looda, kun ostit tuon projektin? Siitähän kantta voisi lainata?

    Kutosen ja Dyanen lootalla ei ole periaatteessa mitään eroa, mutta jostain syystä joihinkin Dyane kutosiin on asennettu tehtaalla vaihteisto isoilla rumpujarruilla ja joissakin jopa pitkä perävälitys. Tämä samainen pitkä perävälitys löytyy myös juurikin tuosta Ami 8 lootasta ja Acadianesta. Jos kone on timmissä iskussa niin Ami 8 välityksillä voi napsauttaa jotakuinkin 140kmh vauhdin mittariin. 😯 Ja taas toisaalta nelosella ajellessa menee hieman vähemmän bensaa kierrosten pysytellessä alempana kuin kutosessa.

    Ulkoisia eroja en osaa tarkasti eritellä, koska en ole vielä koskaan kokonaista ja alkuperäistä ami 8 laatikkoa käsissäni pitänyt, mutta kytkinakselin pyörähdyksistä voi jotain päätellä, jos kone ei paikallaan ole. (Eli ei ilmeisesti enää onnistu)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153088

    Siulla oli toinen laatikko aiemmin..?


    Otat sitten siitä vanhasta laatikosta kannen kepakkoineen ja vaihdat tähän paikallaanolevaan. Tuo kansi on kahdeksalla M7-pultilla kiinni, ne kun irroittaa niin kansi lähtee sitten nostamalla pois, kannattaa ottaa kansi pois kun vaihde on vapaalla.


    Eikä sitten siirrellä niitä siirtäjiä kun kansi on poissa, helposti osaa hypätä kakkos-kolmosvaihteen lukintakuula jousensa kanssa pois jos keskimmäistä siirtohaarukan akselia siirtelemään menee, ja nämä osat on sitten laatikon pohjalla odottelemassa..!


    Takaisinlaitellessa sitten asettelee jousen pesäänsä, ja katsoo ehdottoman tarkkaan että kannessa oleva kepakon alapuolella oleva tappi menee siirtohaarukoiden loveen, jos jää sivuun niin sitten tulee vahinkoa kun ko. tappi painaa jonkun siirtohaarukoiden akseleista kieroksi… Tämänkin saa sitten varmistettua sillai että laittelee pari-kolme kannen kiinnityspulttia löysälle eli paikalleen, ja painaa kantta käsin paikalleen, jos kansi “lupsahtaa” sujuvasti paikalleen niin kaikki on hyvin ja voi kiristää kiinni asti…

    Liekö tällaiset kuvatukset helepottaa..?

    #153089

    Kunpa juttu olsisikin noin yksinkertainen. Kun ostin kulkimeni kauppaa tehtäessä soviitte seuraavaa.
    – kiinni olevan runpulootan palautan ja saan tilalle levyloodan.
    – Pautan kallistuksen vatkaimen
    ts minulla ei ole toista loodaa. Ensivaiheessa kokeilen muotiolla sopivan sätkän vivusta.
    olen ymmärtänyt, että noi amin loodat ovat aika harvinaisia joten en halua turmella tuota vipua

    #153090

    Tampereella on aivan varmasti harrastajilla joutilaita laatikon kansia vipusineen, ja jos jostain syystä ei meinaa löytyä niin täällä suunnalla kyllä on ja jollain aikataululla saatetaan sinnekin suunnalle saada kulkeutumaan jos ei lähempää löydy..!

    #153091

    Itselläni on Amin loota ollut sätkässä hieman uudelleen muotoillulla vaihdevivulla. Ami 8:n lootassa vipu lähtee lievästi takaviistoon (kuten Jaspin kuvassa), kun taas sätkässä ja Dyanessa suoraan ylös.

    2CV6:n vaihdevälitykset ovat himpun verran tiheämmät kuin Dyanessa ja Ami 8:ssa.

    Valumerkinnöistä ei voi käsittääkseni päätellä mitään itse lootan alkuperästä tai välityksistä. Ehkä kuitenkin Ami 8 -lootan kannessa on eri numero, kun sen valukin lienee hieman poikkeava.

    #153092

    http://cats-citroen.net/citroen_atypes/gearboxrecognition.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Tuossa on linkki josta löytyy pari tapaa mistä voi tunnistaa laatikon. Hyvä tunnistustapa on myös kytkinakseli, ja siihen kaiverretut urat..:

    -2cv6, ei uraa
    -AMI8, yksi ura
    -2cv4, kaksi uraa
    Pitäis joskus kuvat räpsiä noistakin, jotta “tunnistustehtävän” aikaansaisi. Muutenkin oli jo Mustahattuisen Miehen kanssa juttua laatikkotarinan kirjailusta…

    Laatikon valusta ei tosiaan, kuten Isoo-Jukka totesi, mitään tunnistaa voi. Lisäksi asioita vaikeuttanee sekin että nämä kaikki on käytettyjä palikoita, eli osien historiaa ja niille tehtyjä mahdollisia uudelleenkasaushistorioita (jänniä sotkoksia) ei kukaan tiedä kuin purkamalla laatikon. Kuten nämä AMI8 peränvaihdot Kutosen laatikkoon, joita on muutamia tehty menneinä vuosina, se ei ilmene kuin purkamalla laatikon, tai pyörittämällä ja laskemalla kierroksia, mutta sekin on sitten hauskaa kun se ei anna minkään tunnetun tiedon kanssa oikeita lukemia..!

    #153093

    2cv Wikiin Tekniikka osioon laitettu:..: Vaihteistot 2cv pohjaisissa kulkimissa. Sinne siirsin jotain tästä keskustelusta,,
    Voi käydä siellä täydenteleen ja muokkaamaan tietoa,,, tarpeen mukaan..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153094

    Kun tuli juttua vaihteiston tunnistamisesta..

    Minä vuonna mahtoi tuo sileäposkinen laatikko muuttua sellaiseksi ristikkovahvisteiseksi? Ainakin mulla -56 mallisessa on sileä ja -65 mallisessa ristikoitu kylki. Siihen väliin sen pitäisi osua.

    Mistä sitten erottaisi 11/64 valmistuneen vaihteiston AZ ja AZU mallit toisistaan. Välityssuhteet kun ovat hiukka erilaiset.

    Catsin sivulla on kyllä tekniset tiedot, mutta miten voisin erottaa laatikot toisistaan.
    http://cats-citroen.net/citroen_atypes/enginegearbox.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #153095

    Asia tutkittuani ja todettuani, että vipu on täsmälleen sama kuin kutosessa ratkaisemaan ongelman viilapenkin ja rautaputken avulla. Nyt on koeajettu ja kaikki vaihteet löytyy kepistä.
    tänään vein vInkun takaisin tallille, saianahan kuljin tarkkailla pitkästä aikaa muutaliikennettä turvallisesti trailerilta ja samalla haistella kirpeää kevättalvista ulkoilmaa 😀 .
    hienoisen säätelyn jälkeen kaiken pitäisi olla kunnossa.

    miten muuen on sellaisen asian kansa, ett kuljin on nyt poistettuna liikenteestä ja katsastus ei ole voimassa. (liikenteestäpoiston aikan ei ole luonnollistikkaan ollut kayttömaksua (vai mikä sen nimi nyt sitten olikaan)) Tällaisessa tilanteessa tarvitseeko minun hommata verolappu ja maksaa se ennen katsastusta ?
    vai voinko vain yksinkertaisesti kun se aika tulee varata katsastus ajan ja viedä vinkun leimalle (optimisti 😆 ) ja verottaja muistaa minua myöhemmin ?

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 104)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.