Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Järjestelmän vastapaine

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #253779

    Moni jarruja rakentanut on varmasti törmännyt joskus siihen ilmiöön, että spiraaliputkeen jää ilmaa jarruja pehmentämään ja se ei meinaa millään poistua sieltä, vaikka kuinka ilmaa jarruja samalla kuljinta nostellen erilaisiin hienoihin asentoihin. Yleensä nämä “viimeiset pisarat” häviävät vain ajan kanssa ja jarruja muutoin normaalisti käytellessä.

    Menneenä viikonloppuna koin tällä saralla eräänlaisen ahaa-elämyksen, mutta yllättävää kyllä, bensan kanssa. Kävi nimittäin niin, että loppui soppa kesken erinäisistä syistä ja jouduin tilapäisjärjestelynä tarjoilemaan käsipumpulla varakanisterista bensaa. Siinä kävi kuitenkin niin, että pumppua pumpaten suodattimelle asti ei tullut pisaraakaan. Ei auttanut samanaikainen starttaus ja läpinäkyvästä letkusta pystyi helposti lunttaamaan, notta ilmaa on pitkä patsas ja se ei liiku mihinkään.

    Sen jälkeen letkun pään suodattimelta irrottaen tapahtui hieno purskaus ja sen jälkeen soppa virtasi valtoimenaan. Mitä tästä opimme? Kun on ns. suljettu järjestelmä, jossa vallitsee jonkin sortin vastapaine, eli esimerkiksi jarrumännän liikuttamiseen vaadittava voimatarve entuudestaan niin siinä käypi niin, ettei se ilmapatsaskaan halua liikahtaa siihen suuntaan. Eli silloin kun polkimelta painaa voimaa niin vastapaine pitää patsaan toisen pään paikoillaan ja toisesta päästä ilma alkaa puristumaan kasaan. Tämä siis silloin, jos jarrusatulalla on jo jarrunestettä loro ns. ilmausruuville asti.

    En tätä vielä kokeillut käytännössä, mutta olen pitkälti vakuuttunut nyt siitä, että spiraaliputken jarrusatulan pään irrottamalla, ylimääräiseen letkuun ujuttamalla, ja letkunpään takaisin jarrunestesäiliöön tarjoten, on mahdollista pumppailla tuo spiraaliputki ilmasta puhtoiseksi. Ja jos näin on niin oikeastaan suosittelen sitä jatkossa jarrujen kasauksen yhdeksi välivaiheeksi 😉

    Edit: vähän vielä tarkentaen, jos jollakulla tulee mieleen “miksei se muka tule sieltä ulos, jos ilmaruuvi on auki ja järjestelmä on ns. vapaa virtaamaan?” Koska esim. levyjarrullisessa neste kulkee ensin toiseen satulaan, sielläkin lohkosta toiseen pientä reikää pitkin, putkea pitkin toiseen satulaan, lohkojen läpi pientä reikää pitkin ja vasta sitten kohti ilmaruuvia. Tästä tulee juuri se riittävä määrä sitä vastustusta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #254287

    Nuo putket ovat niin ohuet, että ilmakuplan ei pitäisi jäädä mihinkään putkenmutkaan. Varoiksi voi kokeilla ilmata pumppaamalla jarrupoljinta useita kertoja, jolloin ilma vaahtoutuu nesteen joukkoon ja tulee sitten helposti ilmaruuvista ulos.

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.