Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka järjetön sytkäri

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #162933

    Eikös sitä 652 keskustelua voi jatkaa siellä “652” keskustelulangassa? Vai oisko liian helppoa seurata? :mrgreen:

    -Olli

    #162934

    Tuohan olisi tosi helppo ratkaisu, mikäli männät sopivat korkeuden puolesta. Veikeätä olisi tietää mikä tulisi puristus-suhteeksi. Voisikohan tuon kuplan sylinterin sorvata rättärin moottoriin sopivaksi…?

    Juu ja lipsahti tosiaan väärään lokeroon nämä viestit.

    Pikkulinnut juuri lauloivat että kuplan männäntapin keskeltä männän laelle mitta on 35,7 mm.

    @Akaile wrote:

    Jos nyt vielä mietit sitä 652cc kittiä, niin eikö tämä olisi myös melkoisen huokea vaihtoehto? http://www.aircooled.fi/tuote/378/manta-sylinterisarja-aa-77x64mm-1200cc-34hv” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Tuosta myyt pytyt volkkaripalstalla ja ostat männät jonkun foorumilaisen kanssa kimpassa (2+2). Sylinterit saat vanhoista pytyistä sorvauttamalla…

    #162935

    Meniskös tollanen dg nition 650cc tai matalapuristeisen 670 cc kanssa vai olisiko siinä parempi olla
    tuo 123/evon säätömahdollisuudet ja imusarjan paksun tiivisteeseen imuputki 123-sytkärille ?

    #162936

    Tuossa kipinäwahwistimessa on se ikävähkö/hyvä puoli että ilmeisesti alkuperäiset katkojan kilkkeet jäävät paikalleen.

    @Sebu wrote:

    http://www.2cv-power.de/english/tuning/ignition/transist.htm

    Joku tollanen härkki löyty kans.

    #162937

    @PienempiOlli wrote:

    Eikös sitä 652 keskustelua voi jatkaa siellä “652” keskustelulangassa? Vai oisko liian helppoa seurata? :mrgreen:

    -Olli

    Juu syvä pahoittelu tästä, ihmettelin jo minne viimeisin kirjoitukseni oli hävinnyt! Eli väärään topiciin kirjoitin vahingossa. 😳 😯 😐

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162938

    sh -IT happens. Olemma lähes kaikki vain ihmisiä joten tekevälle sattuu 😀

    Pitääkö matalpuristeisessa koneessa (8:1) pistää kovin erilainen ennakkosytytys ?

    @Akaile wrote:

    @PienempiOlli wrote:

    Eikös sitä 652 keskustelua voi jatkaa siellä “652” keskustelulangassa? Vai oisko liian helppoa seurata? :mrgreen:

    -Olli

    Juu syvä pahoittelu tästä, ihmettelin jo minne viimeisin kirjoitukseni oli hävinnyt! Eli väärään topiciin kirjoitin vahingossa. 😳 😯 😐

    #162939

    Jahah, ilmeisesti kellään ei ole jaettavia kokemuksia noista sytkäreistä. Pistän jonkun tilaukseen..

    #162940

    Siksi siinä 123-EVO -mallissa on niitä eri käppyröitä, kun eri moottoriversiot tykkää erilaisista ennakoista… 🙄

    Matalammat puristukset ➡ isommat ennakot, näin karkeasti…

    Arvaapas huviksesi paljonko noin kilon ahdoilla on ennakot 6000rpm tienoolla… Vinkki, aika vähän… 😉

    Sitten, jos oikeasti haluat toimintavarman, vähän elektroniikkaa sisältävän sytkän, laita kärjet ja huolla niitä määräajoin. Toimii, asiallisesti huollettuna. Mikään elektroninen laite ei ole ikuisesti toimintavarma, sitä ei takaa kukaan. Takuun voi joku antaa, mutta se on sellainen että saat ehjä laitteen vikaantuneen tilalle, mutta tuo tieto ei kamalasti lämmitä keskellä aavikkoa ilman toimivaa yhteydenpitovälinettä/varaosia…

    Sitten, jos/kun kerran tuota virittämistä kuitenkin kaipailet, niin unohda nuo valmiit ratkaisut, niistä et kuitenkaan löydä sellaista syttykäyrää millä yksittäiskappaleena rakennettu moottori toimisi loistavasti. Hanki tilalle täysin ohjelmoitava sytkä, ja naputtele mieleinen käyrä, saat iloa irti laitteesta ja siinä on enemmän “tekemisen meininkiä”…

    Entäs se luotettavuus tuollaisessa “omavalmisteessa”..? No, se on aika pitkälle tekijästä eli itsestä kiinni, kuten näiden 123-ignition ja muidenkin muutosten kanssa. Yksi huono liitos, ja matka katkeaa… Tuollainen sytkäsysteemi koostuu seuraavista osista..:

    -kampiakselin/vauhtipyörän anturi (nykyauton osa)
    -ennakon laskennan hoitava äly (esim Megasquirt -pohjainen järjestelmä)
    -sytytysvahvistin (sama kuin käytännössä missä tahansa nykyautossa)

    Ja mitä tuo sit maksaa..? Karkeasti heiteltynä, anturi vauhtipyörää väijymään 50€, Mega 150-250€, sytkävahvistin 50€. Purkaamoilta voi saada kätevämmällä hinnalla, parilla kympillä nuo anturin ja vahvistimen, ja Megankin voi löytää käytettynä sopivasti alle satasella…


    Joskus on ollut tuohon Megasquirtiin perustuvaa Megajolt -sytytyksenohjaustakin olemassa, mutta sitä en tiedä onko sille enää kuinka paljon “tukea” saatavilla. Periaatteessa karsittu painos samasta laitteesta…

    Edith: Megajoltista kuvaa ja linkkiä lisäilty

    #162941

    123-evo on oivallinen väline virikoneisiin, mukaanlukien visa-konversiot, mutta luotettavuus ei vain ole vielä vakuuttanut minua. Tapasin Italiassa keksijä/myyjän ja hänen asiakaspalvelunsa on jäänyt ikävänä mieleen, tuon hintaisen laitteen kanssa pitäisi olla jonkinlaiset takeet laadusta… Mutta Suomesa Automeca on hoitanut hienosti takuu-asioita, joten siinämielessä ei varmastikaan ole huono hankinta, jos tuollainen laite kiinnostaa.

    Toisaalta lukisin myös mielelläni kokemukset tuosta kilpailevasta laitteesta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162942

    Tuo Megajolt ilmeisesti haistelee myös alipainetta, eikös tuo ole alipainehaistelija tuo letkuhässäkkä ?
    En itsekään mielelläni enää 123-tuotteisiin koske, kolvaus/korjausmahdollisuutta kun kävin Salbrisissa herra 123:selta kyselemässä, vastaus oli kirjaimellisesti luoltaantyöntävä. No sellaista se joskus on ja ihmisten pitää saada lomailla rauhassa. Tuollaisen dg nitionin tilasin mutta senhän voi pistää hyllyyn sadepäivien varalle.

    Pitääpä tuota megajolttia hieman tutkia. Eikös ole niin että nykyinen megasquirt pitää “sisällään” megajoltin ? Ja saako sitä peräti rakennus-sarjana.. ?

    Edit piaf: olikos tämä jo: http://www.francophone.ch/saluuut/allumage.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Piaf Deaux: tollasta löytyi MegaJolkottimesta: http://www.g2.nu/chris/mini/megajolt.php” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #162943

    Megajolt kyttää joko kaasun asentoa tai alipainetta, saapi valita. Kartta on sitten jommankumman mukaan, toisena akselina tietenkin kierrosluku…

    Jos sitten meinaat joskus ruiskuksi lähteä päivittelemään, niin kannattaa suoraan Megasquirtiin sotkeentua, sillä hinnassa ei käytännössä eroa ole, ja Megasquirtin voi rakentaa ohjaamaan myös pelkkää kipinää…

    #162944

    Joo kyllä se pruisku on aina kiehtonut.

    Mitenkäs niitten karttojen teko, jos esim heittelee xxx kuutiota, kummallisen nokan, isompia suuttimia, jne..niin mistäs ne ennakko/ajoituskartat pitäisi kiskaista ?

    #162945

    Ei sitä karttaa mistään saa, se pitää ite väsätä…

    Ajamalla, “herkän” korvan kanssa, sillai järjen kanssa…

    Ja kuuntelemalla konetta. Kyllä sen kuulee hyvin millon se nakuttaa, siitä sit aste-muutama myöhäsemmälle. Ei niitä ruutuja ole MS1 Extrassa kuin 12×12 ja MS2 tais omata 16×16…

    #162946

    Auts, sitä mä vähän pelkäsinkin. Pitääkö siis jokaisessa moottorin/ulkolämpötilan/moottorinkierroksessa olla erilaiset käppyrät ? Eikös siitä tule melkomoinen savotta ?

    Edit Piaf: moottoriinhan saa nakutuksen tunnistusanturin, eikös sellaisen voisi laittaa joka sitten piirtelisi karttoja…?

    #162947

    http://www.finsquirt.net/forum/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ja tuolta lukemaan perusasioita…

    @MikaVeee wrote:

    Auts, sitä mä vähän pelkäsinkin. Pitääkö siis jokaisessa moottorin/ulkolämpötilan/moottorinkierroksessa olla erilaiset käppyrät ? Eikös siitä tule melkomoinen savotta ?

    Edit Piaf: moottoriinhan saa nakutuksen tunnistusanturin, eikös sellaisen voisi laittaa joka sitten piirtelisi karttoja…?

    Ei siellä ole kuin kaksi karttaa, yksi bensalle ja toinen sytkälle. Kerran kun ne saa säädettyä kuntoon niin eipä noille sit välttämättä isommin mitään tehdä tarvitse, ellei ole sellainen “nippelivammainen” joka tykkää säätää säätämisen ilosta…

    Siis se kartta, siitä katsotaan, ruiskun osalta, lähtökohta bensanruiskutukselle, joka riippuu sitten noista lämpötiloista kierroksista, kaasun asennosta/imusarjan alipaineesta, lambdasta, jne…

    Sytylle ei noita ihan kaikkia arvoja oteta mukaan, vähemmällä tiedolla siis selvitään, jotta se ennakko saadaan laskettua…

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.