Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka JARRUISTA TAAS

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128231

    Kun olen epätietoinen, Te jotka tiedätte kysymys: 1972 2cv4 jarrut tehty viime vuonna “se joku” , takajarrut uusittu , sylinterit , liinat, mut jarrupoljin menee pohjaan, sen verren tiedän et säiliön korkki on vihreä ja pää sylinteri on musta, mut miten nesteiden kanssa? miten eroittaa et oikea neste “se joku” on laittanut, onko väri eroa nesteillä? vai mistä pitäisi tunnistaa että oikea neste on jarruissa, ennenkuin puran jarrut takaa, vai olisiko vai takajarrut säädetty väärin , keksintö on viime vuonna katsastettu ja silloin ainakin olleet sinneppäin kunnossa, keksinnön jarruista sen verren että , levyt etupäässä ja rummut takana

    #168917

    Veikkaan että niissä jarruissa neste on vihreä LHM.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168918

    Jos taakse on jarrusylinterit uusittu ja nesteenä on LHM niin kannattaa ottaa takarummut irti vuorotellen ja katsoa ettei sylinterien männät mene sisään näitten suojakumien takia jolloin kenkien säätö ei vaikuta polkimeen. Eli pyydät jonkun kaverin painamaan jarrua varovasti kun rumpu on irti niin että kengät leviävät vähän ja sitten polkimen vapautus jolloin sylinterien mäntien pitäisi mennä takaisin sisään vain sen verran että kengät pysähtyvät säätöihin. Kenkien säädöt kannatta kääntää suunnilleen siihen missä ne oli ennen rummun irroittamista kun tuon testin tekee. Näiden LHM sylinterien suojakumit on välillä ainakin niin jäykkiä että ne vetää männät liikaa sisään jolloin poljin menee pohjaan, on kokemuksia.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #168919

    Olen tästä Karin mainitsemasta ongelmasta taas kärsinyt jonkun aikaa ja kaupunkiajoa ajaessa olen havainnut, että pumppausliikkeen ärsyttävyyden lisäksi etujarrujen paine jää liian alhaiseksi. Tämä ilmenee jurinana ilmeisesti pelkääjän puolen etujarrulevyssä, joka korjaantuu lisäpumppauksella, jolloin jarrutusteho tulee esille vasta kunnolla. Maantieajoissa/taajamassa se ei haittaa millään tavalla, mutta täällä kehähölmölandiassa jarruteho tai sen puute korostuu ikävästi. Aion toukokuun aikana tehdä ns. Ripan temput, eli vanhuksen jarrusylinterijouset takajarrusylinterien sisään. Hanurista nuo uudet LHM-takakumit. 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168920

    Vihreä jarruneste on , en ottanut rumpuja irti , tein säädöt takapäähän korjausoppaan ohjeilla,poljin kaikki ok siihen saakka, kunnes,,
    sitten matkaan, ja eikös mitä, voima hiipi kun jarrut takaa 15km ajon jälkeen “jumissa” 10min seisokki ja matka jatkui 5km onneksi pääsin kotipihaan saakka. Pitää kaiketi otta ne auki ja säädellä uudestaan kun sa “joku” on ne ilmeisesti väärin kasannut tai säätänyt, siihen saakka uusi keksintöni toimi “aika siististi” ajo nautinto 9+ mutta en lähde vielä tuolla vappuna liikenteeseen jos jarrut jumittaa noin
    “sika kovaa”

    #168921

    Luultavasti jäi jarrukengät ihan pikkusen liian lähelle rumpua, ajossa sitten lämmetessään jumittavat. Hyvin pienestä on joskus kiinni milloin on liian lähellä, riittävään välykseen nähden…

    #168922

    Kannattaa tarkistaa myös se jarrupolkimen tangon säätö..
    Pitää olla siten säädetty että polkimen lepoasennossa tanko ei työnnä sylinterin mäntää vaan on juuri iholla..
    Jos mäntä ei pääse palautuun kokonaan niin sylinteristä säiliöön menevät neste reijät eivät avaudu ja
    neste lämmetessään laajenee ja työntää jarrut päälle kun ei pääse palaamaan säiliöön..
    En sano että nyt vika siellä välttämättä olisi,, mutta toisten korjaajien jäljiltä voi löytää mitä ihmeellisempiä asioita..
    Joka tapauksessa kannattaa niiden takasylintereiden toimivuus tarkistaa siksikin että ovatko oikealle nesteelle tarkoitetut..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168923

    Jarrujen säädöstä asiaa hiukan tuolla linkissä..
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Jarrujen_s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168924

    Saattaa olla et tohkeissani säädin liian lähelle , tosi liina ei lliian lähellä , mutta jos huomenna ollaan viisaampia , luulen onnistuvani
    mutta kerron siitä huomenna sitten lisää

    #168925

    Pari kantapään kautta opittua faktaa:
    1. Vihreä LHM-neste vanhanmalliisen pääsylinterin sekä pyöränsylinterien kanssa -> toimii hetken aikaa kunnes mineraaliöljypohjainen LHM pehmittää ja turvottaa tiivistekumit, eli käytännössä jarrut jää jumittamaan. Näin oli käynyt meidän toisessa kulkimessa edellisen omistajan toimesta.
    2. Vanhanmallinen DOT-neste toimii LHM-jarruissa, paitsi että glykolipojainen DOT-neste hapettaa alumiinia pikkuhiljaa, eli jos on levyjarrut -> satulat hapettuvat, aiheuttaen etujarrujen jumitusta.

    LHM-yksipiirijarruja ei tainnut olla kun joissakin Dyaneissa mikäli en väärin muista. Kannattaa siis olla noiden liemien kanssa tarkkana. Olen kuullut silikonipohjaisista jarrunesteistä, mutta en ole viisinyt niitä em. syistä kokeilla.
    Muistaakseni myös LHM takajarrusylinterit olivat hieman suuremmalla halkaisijalla.

    Toivottavasti en hämmentänyt liikaa 😀

    #168926

    @miki wrote:

    Pari kantapään kautta opittua faktaa:
    1. Vihreä LHM-neste vanhanmalliisen pääsylinterin sekä pyöränsylinterien kanssa -> toimii hetken aikaa kunnes mineraaliöljypohjainen LHM pehmittää ja turvottaa tiivistekumit, eli käytännössä jarrut jää jumittamaan. Näin oli käynyt meidän toisessa kulkimessa edellisen omistajan toimesta.
    2. Vanhanmallinen DOT-neste toimii LHM-jarruissa, paitsi että glykolipojainen DOT-neste hapettaa alumiinia pikkuhiljaa, eli jos on levyjarrut -> satulat hapettuvat, aiheuttaen etujarrujen jumitusta.

    LHM-yksipiirijarruja ei tainnut olla kun joissakin Dyaneissa mikäli en väärin muista. Kannattaa siis olla noiden liemien kanssa tarkkana. Olen kuullut silikonipohjaisista jarrunesteistä, mutta en ole viisinyt niitä em. syistä kokeilla.
    Muistaakseni myös LHM takajarrusylinterit olivat hieman suuremmalla halkaisijalla.

    Toivottavasti en hämmentänyt liikaa 😀

    Hämmennetäänpä vielä…

    Perusohje on, ettei nesteitä/kumilaatuja sekoittaa pitäisi.

    -DOT -nesteelle EPDM -kumia
    -LHM -nesteelle NBR -kumia (merkattu vihreällä pisteellä/raidalla)

    Sitten on sellaisiakin kumilaatuja mitkä molempia kestää (Sitroenin tapaan merkattu valkoisella pisteellä/raidalla), en tosin Rättäripuolelta näitä ole nähnyt, D/SM -yhteyksissä ovat tuttuja tapauksia…

    LHM -järjestelmään tarkoitetut takasylinterit ovan pari milliä DOT -osia pienemmät, tällä on haettu jarrutasapainoa etu-takajarrujen välille…

    Ja sitten se Mutta -osuus.

    Jos ei ole tietoa mitkä kumiosat systeemissä on, parempi on vaihtaa suosiolla uusiin. Liottelukokeiluilla saa suuntaa antavaa tietoa, todellisuus silti voi olla toisenlainen.

    Pari käytännön kokemusta:

    -Bx:n etujarrusatulan kumit kestivät kivasti DOT-nestettä
    -Ladan kytkimen pääsylinterin kumit eivät kestäneet LHM -nestettä
    -2cv:n DOT-nesteen takajarrusylinterit (nämä yksilöt, valmistajia on useita, ei voi yleistää) ovat olleet LHM-kylvyssä jo vuodesta -96 (edelleen käytössä, viime syksynä tarkastettu, ei vuoda)
    -isommilla takajarrusylintereillä jarrutasapaino edessä olevien levyjarrujen kanssa on siinä rajoilla onko hyvä vai liian takapainoinen. GSA:n etujarrujen kanssa nuo isommat takasylinterit taas ovat paremmat kuin hyvät

    Edelleen, en yllytä ketään leikkimään näillä, helposti saa vaaratilanteitakin aikaan, jos esim tiivisteet pettävätkin hätäjarrutustilanteessa. Eikä sekään kivaa ole mistä Miki mainitsi, että jarrut aikansa toimii ja sitten jumittamaan alkavat..!

    Sitten vielä sellainen juttu, ettei kannata yksioikoisesti olettaa tietyn vuosimallin mukaisessa 2CV-pohjaisessa kulkimessa olevan tietynlaiset jarruosat, kuten muukaan tekniikka. Uusimmatkin kun ovat yli 20 -vuotiaita, yleisimpien ollessa 40 -vuotiaita, niin näille on voinut niiden elämänsä aikana mukana ollut jo monenlaista askartelijaa. Eikä kaikki kunnioita alkuperäisratkaisuja, tietynlainen “parantelu/muuttelu” on aina ollut iso osa tätä harrastusta, itsekin tähän varsin voimakkaasti syyllistyneenä…

    Hämmentävää, eikö totta..? 🙄

    #168927

    Kantapään kautta tuli opittua että jos jarruosia vaihtelee LHM-systeemistä DOT-systeemiin tai päinvastoin niin ehdottoman tärkeää on huuhdella osat erittäin huolellisesti. Sen mitä joku kumi saattaa kestääkin väärää nestettä niin nesteiden sekoitusta se ei kestä. Edellisessä kulkimessa mulla oli sekajarrut, muutaman viikon päästä turposi tiivisteet, jossain oli tippa sitä toistakin nestettä. Purkamisen, tarkan huuhtelun ja uusilla tiivisteillä kokoamisen jälkeen toimi niin monta vuotta kun se mulla oli.

    #168928

    Pääsylinteri vikaan päädyin koska : takajarrut on ok nyt, kun jarrua painaa parikin kertaa jää polkimen ja sylinterin väliin 2cm välys
    ja etujarrut jää hankaamaan päälle , hetken odottelun jälkeen polkimen välys pääsylinterii on mutama milli, joten taitaa
    pääsylinteri pitää painetta päällänsä ja aiheuttaa etujarrujen lämpeämistä ja siitä syystä vauhti hiipuu kun etujarrut kuumenee
    No ei kait auta muutakuin pääsylinterin ostoon Sitroselta, vai myykö joku muukin niitä?

    #168929

    Pääsylinterin männän ja polkimen työntötangon vilkaisua ehdotinkin tuolla edellä..
    Itsellä kun oli saman tyylinen ongelma 90 luvulla ja palautus ongelma siellä pääsylinterissä..
    😉

    Jotain varaosa myyjiä ja palveluita löytyy tuolta linkistä: https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=3&t=6766

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168930

    Ja vielä sellainen kantapään kautta opittu juttu, että DOT-kumien kanssa jotkut ovat silloin tällöin käyttäneet kasausliukasteena bensaa, esim. jarrupääsylinterissä. Tätä ei pidä missään tapauksessa sotkea LHM:n asennushommiin! Esim. ne jarrunestesäiliön uudet kumit ovat todella viheliäisiä, kun säiliötä asentaa paikalleen ja siinä tulee helposti kokeiltua vippaskonsteja. Bensa pilaa uudet LHM-kumit.

    Toisekseen uusia LHM-jarruosia on niin hyvin saatavilla huokeaan hintaan, etten suosittele “sekajärjestelmän” huuhtomisoperaatioita kenellekään. Kerran on tätä perheessä harrastettu ja aina sinne jää joku heikko lenkki, että jo saa kohta vaihtaa sen viimeisenkin osan, kun jarrut on totaalisen jumissa. Siispä LHM-jarruilla DOTteja korvatessa mielellään vain uutta palikkaa peliin. Jasun mainitsema DOT osien käyttömahdollisuus toteutuu vain uusien ja koskaan kastamattomien osien kanssa, joten hätätapauksissa ja/tai erikoissoveluksissa käyttämättömien DOT-kumien käyttö LHM:n kanssa on ok.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.