Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka JARRUISTA TAAS

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #168931

    @Akaile wrote:

    Jasun mainitsema DOT osien käyttömahdollisuus toteutuu vain uusien ja koskaan kastamattomien osien kanssa, joten hätätapauksissa ja/tai erikoissoveluksissa käyttämättömien DOT-kumien käyttö LHM:n kanssa on ok.

    Tämäkään asia ei ole tosiaan ihan yksiselitteisen mustavalkoinen. Perustan väitteeni omakohtaiseen kokemukseen (jota en tosiaankaan suosittele, perehtymättä aiheeseen) Dyaneni kanssa jossa on DOT-kumit LHM:n kanssa, tosin olivat ensin toista vuotta DOT-käytössä, “huuhtelun” ollessa lähinnä nesteiden vaihto kirkkaista vihreisiin jarruja ilmatessa…

    Tässä tiivisteistä faktaa, selviää helposti eri materiaalien ja nesteiden yhteensopivuus/sopimattomuus…

    Nitriilikumi, NBR eli LHM:n kanssa sopiva:
    Soveltuu käytettäväksi:
    – alifaattiset hiilivedyt (propaani, butaani, raaka-öljy, mineraaliöljy ja voiteluaineet, diesel-polttoaineet, polttoöljy)

    Ei sovellu:
    glykolipohjaiset jarrunesteet

    Ja sitten Eteenipropeenikumi, EPDM eli DOT-yhteensopiva:
    Soveltuu käytettäväksi:
    glykolipohjaiset jarrunesteet +150º C

    Ei sovellu:
    – mineraaliöljypohjaisten tuotteiden kanssa (öljy, rasva ja polttonesteet)

    Nämä tarinat ei siis perustu pelkästään omiin mielikuviini tai mielipiteisiini, lähteenä on varsin suuri tiivistetoimittaja. Tosin nämä faktat tuli kaivettua esiin vasta vuosia “kokeilun” aloittamisen jälkeen, ja syy tuohon “kokeiluun” oli pikainen osien tarve, eikä niitä oikeampia osia saanut sunnuntaina. Seuraavana päivänä kuitenkin piti töihinkin päästä, paikkaan missä pelattiin myös noiden tiivisteaisoiden kanssa…

    #168932

    Kiitos vinkeistä , osat tulossa , jos postilaitos toimii niin saattaa olla että kuljin Vappuna liikkuupi tai sitten ei , jos työväen juhlana kehtaan ottaa hioma sellaisen käsiini ja eikun mattapinnan kimppuun, vareklat hommattu , ja vanha kunnon simonitsi kruunaa kaiken tai sitten pilaa hyvän alku työn , riippu tekijän kunnosta , simonitsia kun ei tahdo edes selvinkänpäin jaksaa hinkata
    No aika näyttää ,,,Vappuja teille , tapaamisiin

    #168933

    @Jasu wrote:

    @Akaile wrote:

    Jasun mainitsema DOT osien käyttömahdollisuus toteutuu vain uusien ja koskaan kastamattomien osien kanssa, joten hätätapauksissa ja/tai erikoissoveluksissa käyttämättömien DOT-kumien käyttö LHM:n kanssa on ok.

    Tämäkään asia ei ole tosiaan ihan yksiselitteisen mustavalkoinen. Perustan väitteeni omakohtaiseen kokemukseen (jota en tosiaankaan suosittele, perehtymättä aiheeseen) Dyaneni kanssa jossa on DOT-kumit LHM:n kanssa, tosin olivat ensin toista vuotta DOT-käytössä, “huuhtelun” ollessa lähinnä nesteiden vaihto kirkkaista vihreisiin jarruja ilmatessa…

    Nämä tarinat ei siis perustu pelkästään omiin mielikuviini tai mielipiteisiini, lähteenä on varsin suuri tiivistetoimittaja. Tosin nämä faktat tuli kaivettua esiin vasta vuosia “kokeilun” aloittamisen jälkeen, ja syy tuohon “kokeiluun” oli pikainen osien tarve, eikä niitä oikeampia osia saanut sunnuntaina. Seuraavana päivänä kuitenkin piti töihinkin päästä, paikkaan missä pelattiin myös noiden tiivisteaisoiden kanssa…

    Juu, tiedostin tämän kombinaation jo kirjoittaessani, mutta yritin vain esiintuoda “pienimmän riesan tietä” henkilölle, joka juuri aloittelee näiden vehkeiden kanssa. Enemmän on tapauksia, joissa vuosia DOT-uitetut osat alkavat reagoida LHM:n kanssa kuin sellaisia, joissa hommat pelaa kuin junan vessa. En yrittänyt tahi yritä vieläkään kiistää, etteikö jokin onnistuisi 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168934

    Nämä vaan ovat aika monisyisiä juttuja, eikä mitenkään mustavalkoisia. Se mikä olisi kiva tietää olisi Citroenin käyttämien valkoisella raidalla merkattujen materiaali. Ne kun on sellaisia kumiosia mitkä soveltuu molemmille nesteille…

    Monta muutakin on mitä haluaisi tietää, esim mitä se maali oli millä Wanhat LHS2 -nesteen osat oli maalattu, se maali kun ei poistunut vaikka joutuivat LHS2:n kanssa pitkäaikaisiinkin kosketuksiin, ko. nesteen ollessa maalinsyövytysominaisuuksiltaan lähinnä DOT -nestettä vastaavaa..?

    Tuon jälkimmäisen kappaleen jälkeen ehkä selviää se syy miksi näitä neste/tiivisteasioita on tullut selviteltyä… 🙄

    #168935

    Tarkoitin että syytä huuhdella erityisellä huolella kaikki jarrujärjestelmän metallisetkin osat ettei jää väärää nestettä sitä yhtä tippaakaan. Varsinkin silloin kun vaihdetaan väärä neste oikeaan vaihtaen pelkät turvonneet tiivisteet uusiin. Tiivisteet ilman muuta uusia kun niitä kerran kaupasta saa.

    #168936

    Vapun jälkeistä elämää,, on sitä. Tuo eteenpäin pyrkimis väline sai uuden pääsylinterin ja uudet vihreät nesteet, 2dl kun ajoin läpi
    ja säädin jarrut , no tuo käsijarrunsäätö vielä askaruttaa vaikka säädetty ja pitääkin mut ehkä vielä “kaukana” kun nousee aika ylös
    Vappupäivän “testiajot” meni ok , ja vappukansa peukutteli ei ehkä minulle vaan hänelle 8) ??? tuo huom. alkuperäisen maalin 1972
    vuodelta aijon työstää lähiaikoina ja todella huolella vareklaa ja simonitsia käyttäen , saatan sitten ehkä rohkaista itseni ja teille kuvankin heittää hänestä, sain teiltä tyhjentäviä ohjeita ja vastauksia isosti kiitos mielenkiinnosta , käännyn nöyrästi puoleenne
    kun ja jos edelleenkin tarvitsen ammattitaitoista apua hänen ylläpitämiseensä tieliikennen kunnossa

    #168937

    Käsijarrun säädöstä levyjarruissa vielä: Jarruvivut säädetään vaijerin säädöistä siten että vivut nojaa lepoasennossa toppareihin ja vaijeriin ei jää löysää..
    Vipujen epäkesko säätömuttereista säädetään vipu niin kiinni jarrupalaan että ratas pyörii keveästi eikä ahista yhtään.. Säätö kannattaa tehdä haitari tunkki tukivarren alla jolloin ratasta voi pyörittää jolloin vivun säätö on helppo tehdä iholle.. Säädön jälkeen turhat löysät on poissa käsijarrusta ja vipukaan ei nouse liikaa…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168938

    On hyvä ja selkeä ohje Manulta.

    #168939

    Nostan yleensä hallitunkilla koko keulan ylös, että pääsee vertaamaan molempia renkaita yhtä aikaa. Säädön teen sillai, että yhdellä vivun napsulla hinkkaa molemmat puolet vähän ja viidellä napsulla kumpikaan ei liiku käsipelillä mihinkään. Tuollain on leimalle kelvannut. Rakotulkilla on myös mahdollista hakea sopiva välys molemmin puolin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168940

    Tuo käsijarrun säätö ok , mut jätin tarkoituksella “kauaksi” , epäkesko säädöt toimii kuten pitääkin, tässäkun joudan säädän ne
    tuon ohjeen mukaan uudelleen.

    #168941

    Kai tässä ketjussa voi kysyä rumpukäsijarrukysymyksenkin. Säätelin käsijarruvaijereista löysiä vähemmäksi, toimenpiteen jälkeen huomasin että samallahan lähti löysiä jarrupolkimestakin kenkien lepoasennon tullessa lähemmäs rumpua. Melkein kahden polkaisun jarruista tuli tosi helposti ottavat. Tiedän että kuuluisi epäkeskoista säätää kengät lähelle, mutta kun noin helposti ja hyvä tuli niin ei yhtään huvittaisi edes kokeilla ahtaassa paikassa olevia eturumpujen epäkeskojen säätöjä. Vai onko tässä joku ansa vielä jota en huomaa?

    #168942

    Ei siinä mitään sinänsä ansaa ole,, jossain vaiheessa saattaa vain etujarrujen tasapaino hiukan järkkyä..
    Kannattaa testata se käsijarru siten että ajaa tasaisella asvaltilla ja tekee käsijarrulla äkkijarrutuksen
    pitämättä ratista kiinni,, jos jarrut puoltaa ja ratti kääntyy niin todennäköisesti jalkajarruissakin on jonkinlainen
    teoreettinen viive keskenään..
    Siksi onkin tärkeää että kaikki neljä kenkää säädetään iholle epäkeskoilla ja näin varmistetaan jalkajarrujen jarrutasapaino..
    Ei ne epäkesko säädöt turhia ole..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168943

    On siinä yksi ansapaikka, jos jarrut kiristelee käsijarruvaijerilla…

    Jarrukenkien lepoasento jää ikäänkuin kellumaan, kun ei ole mekaanisia rajoittimia muita kuin se vaijeri. Tämä sitten tekee sen, että toinen jarrukengistä saattaa jäädä hipomaan rumpua, satunnaisesti kumpi tahansa. Tämä sitten kuluttaa jarrukenkiä, sekä rumpua ja aiheuttaa myös hitusen lisääntynyttä bensakulua…

    Suht helppo ne epäkeskot on säätää, ainakin pienillä rummuilla varustetuissa, leveä ja tukeva 14mm kannalla oleva säätömutteri löytyy niistä. Ja nyt kun olet “löytänyt” hyvän asetuksen käsijarrulla niin tarkalla otteella voit säätää epäkeskot just siihen kohtaan missä tunnet säätönokan ottavan jarrukenkään kiinni…

    Itse ne mitä on säädettyä tullut, olen päästänyt ensin käsijarrun löysälle, nostanut tunkilla tukivarren alta siten että pyörä mahtuu vapaasti pyörimään, ja siitä sitten alkanut säätö kerrallaan samalla rumpua pyöritellen tunnustelemaan jotta mistä kohdasta löytyy asento missä alkaa hipomaan kiinni ja siitä sitten just sen verran löysemmällepäin ettei enää ota kiinni…

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.