Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › JARRUJEN ILMAUS
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.4.2012, 16:24 #127470
Vaihdoin uuden lhm jarrupääsylinterin, uudet takasylinterit ja uudet etusylinterien tiivisteet. jostain syystä ilmaus ei oikein toimi. vaikka olen ilmannut ties kuinka monta pumppausta aloittaen takaa, poljin menee edelleen 1. polkaisulla syvemmälle kun sitten toisella aivan kuin ilmaa olisi vielä järjestelmässä. oliskos tähän ongelmaan joku jippo millä ongelma ratkeaisi ? mikko
9.4.2012, 17:06 #165223Saattaisi olla takana kengät hiukan kaukana, koita säätää lähemmäksi. Omassa nelkussa samaa vaivaa, rumpulit vielä joka nurkassa 😀
10.4.2012, 05:55 #165224Onko edessä levyjarrut vaiko rummut? Jos on rummut, niin silloin pitää jarrut säätää tosi tarkasti. LHM-pääsylinterin männät on pinta-alaltaan pienemmät kuin perinteisessä. Tästä johtuen ei meinaa tuotto riittää rumpujarrujen sylintereille.
10.4.2012, 07:17 #165225Joskus ilmakupla jää ikävästi johonkin putkenmutkaan ja ei auta kuin ilmata kertaalleen keula niin ylhäällä kuin sen vaan hallitunkilla saa ja sitten sama homma takapää ylhäällä. Jotkut takasylinterin kumit vetävät mäntiä liikaa sisään ja jarrut ei asetu kuin runsaasti ajamalla ja joissakin tapauksissa ei sekään auta. Vaihdoin tällaiset “pommikumit” nöyrempiin ja poljinongelmat loppuivat.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.4.2012, 10:34 #165226Koeta koputella jarrusatuloita pikku vasaralla ilmauksen aikana tai sitä ennen. Väittävät, että kuplia jäisi jonnekin onkaloihin, jos satulat ovat olleet auki.
12.4.2012, 10:53 #165227ilmasin jarrut ja nyt poljin menee yhtä syvälle vaikka painaa useita kertoja. tosin sellainen ihmetyksen aihe, että poljin menee selvästi syvemmälle kun aiemmin ja se vähän ihmetyttää mistä moinen johtuu ? mikko
12.4.2012, 11:33 #165228Onko takajarrukengät säädetty keskitystyökalun kanssa ja sitten rummun laiton jälkeen herkistelty niin lähelle kuin se vain on suotavaa?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.4.2012, 12:04 #165229en ole säätänyt takajarruja kun ajattelin, niin vaikeaa kun se minulle onkin, että jos jarrut toimi ennen sylintereiden vaihtoa niin kai niiden pitäisi vaihdon jälkeenkin toimia. näin ei nyt varmaankaan ole ja pitänee nyt tutustua miten takajarrut säädetään sillä säätö on minulle tuntematon asia. mikko
12.4.2012, 12:05 #165230@mikko46 wrote:
vaikka olen ilmannut ties kuinka monta pumppausta aloittaen takaa, poljin menee edelleen 1. polkaisulla syvemmälle kun sitten toisella aivan kuin ilmaa olisi vielä järjestelmässä.
Eikös tämä ole ihan normaali ilmiö > 1.painalluksella putkisto täyttyy ja toisella polkaisulla heti perään pitääkin polkimen jäädä ylemmäksi.
Kysymys:
Tuntuuko poljin pehmeältä/joustavalta/periksiantavalta/painuvan pikkuhiljaa pohjaan > siinä tapauksessa putkistossa ja sylintereissä on ilmaa tai systeemi vuotaa. Jos ei, niin kengät ovat liian kaukana.(Korjatkaa, jos olen väärässä.)
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com12.4.2012, 13:34 #165231Ei korjata koska olet oikeassa.
Outoa on vaan se että mullakin oli joskus takajarrut jotka toimi erinomaisesti kokonaan ilman niitä jarrukilven takaa käänneltäviä epäkeskoja.
12.4.2012, 14:15 #165232vaikuttaa siltä että kengät ovat kaukana sillä poljin vaan menee syvemmälle kun ennen mutta ei ole pehmeä eli ei mene pohjaan. täytyypä tutkia miten kengät saa lähemmäksi/kohdalleen. mikko
12.4.2012, 14:58 #165233Nuolien suuntaan kun kääntelee niin pitäisi ruveta hairaamaan kiinni:
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
12.4.2012, 16:18 #165234Olisiko uuden pääsylinterin vaihdon yhteydessä työtangon ja männän välys jotenkin muuttunut. Ehkä joku mitoitus uudessa pääsylinterisä on hieman erilainen. Työntötangossa on pituussäätö; jos sen toisaalta säätää liian pitkäksi, jää paine päälle. Ko. tanko siis lähtee suoraan polkimelta pääsylinterin sisälle ja on irroitettavissa sylinterin paikoillaan ollen.
Wanhuksessani jouduin ko. kohtaa säätämään, kun poljin meni aina vain liian syvälle. Ilmiön aiheutti kulumat wanhuksen poljinmekanismissa ja se, että häkkyrän kiinnitys runkoon eli hieman kovissa jarrutuksissa.
12.4.2012, 18:22 #165235Sen keskitystyökalun avulla on tarkoitus saada kengät ottamaan tasaisesti koko matkaltaan. Eli tuosta Jymin kuvasta kun katsoo niin ymmärtää, että ensin on säädettävä jarrukenkien alaosat niin leveälle kuin se vain on mahdollista siten, että jarrurumpu vielä mahtuu paikoilleen. Sitten keskitystyökalulla katsoo kuinka piikki raapii jarrupintaa, (jarrupinnan)yläpään etäisyys tulisi olla sama kuin alapään rummun napamutterin keskipisteestä. Tällä saavutetaan sellainen etu, ettei takajarruja tarvitse säätää muutaman sadan kilometrin välein, nimittäin jos kenkä ottaa rumpuun kiinni epätasaisesti niin kenkä kuluuu toisesta päästä nopeasti ja sitä on säännöllisesti tuotava lähemmäs, että riittävät arvot jarrudynolla saa aikaiseksi/poljinliikkeen lyhyeksi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.4.2012, 14:58 #165236kengät oli kaukana ja säädin ne lähemmäksi. vähän ilmaa on vielä sillä ekalla polkasulla menee hiukan alemmas kun tokalla. pitää vielä ilmailla. mikko
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.