Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka JARRUJEN ILMAUS

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 16 - 29 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165237

    Ei ilma tuota pumppaamisen tarvetta tee, vaan se että jarrukengät on vielä hieman kaukana rummusta ekalla polkaisulla. Ilma tekee poljintuntumasta pehmeän, ja jos pystyt soratiellä tekemään lukkojarrutuksen, se voi jopa paljastaa, tai ainakin antaa vihjettä minkä pyörän/akseliston päässä ilmatasku on.

    #165238

    Aiemmin kun mainitsin takajarrusylintereiden kumeista, jotka vetävät mäntiä liikaa takaisin sisään, niin sen ilmiön pystyy havaitsemaan tallissa (tms. hiljainen ympäristö), kun istuu kuskin penkillä ovi raollaan ja painelee jarrupoljinta: Polkimen jäykistyessä takajarrurummuista kuuluu “narinaa”, kun kengät puristuvat rumpua vasten. Kaikki tämä sitä ennen tapahtuva poljinliike kuluu jarrusylintereiden mäntien liikuttamiseen. Nuo kyseiset kumit olivat väriltään mustia ja niitä pehmeämmät kumit vihreitä. Molemmat kyllä myyty LHM paketeissa…

    Täytyypä kaivella, josko löytäisin videon aiheesta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165239

    http://s165.beta.photobucket.com/user/Akaile/media/Pedaali.mp4.html#/user/Akaile/media/Pedaali.mp4.html?&_suid=1354081295544034124562953135473″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Videon loppupuolella näkyvän tauon aikana sylinterit vetäytyvät ja poljin menee taas melkein lattiaan. Kyseinen ilmiö ei loppunut ennen kuin vaihdoin ne kumit. (Jarrupääsylinterikin on käynyt toisessa kulkimessa, eikä minkäänlaisia vastaavia ongelmia ollut)

    Edit. Videon osoitetta korjattu

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165240

    täytyypä yrittää säätää kengät vielä lähemmäs ja jos ei auta niin sitten vaihtaa kumit. Sitroselta ostetut sylintereiden suojakumit on mustat missä vihreä piste ja tiedä sitten millaiset itse tiivistekumit ovat. pääsylinteriin ostamani leveämmät huulikumit oli liian kovaa ainesta, minkä tunsi sormella eikä sylinteri toiminut kuten pitäisi. omituista sinänsä kun samassa paketissa olleet kapeammat kumit olivat ok. mikko

    #165241

    Mulla oli sama homma niiden pääsylinterin kumien kanssa. Sylinteri jäi jumiin eikä palautunut. Jouduin käyttämään kaksi käytettyä ja kaksi uutta.

    Löytyi vielä kuva noista takasylinterin kumeistakin, tuo musta oli selvästi paksumpaa ja jäykempää materiaalia. Kestää varmasti pidempään, mutta asettuvat kauemmin…jos asettuvat.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165242

    Kyllähän noita takajarrukenkiä huomattavasti kumin kimmoisuutta voimakkaampi jousi vetää irti rummuista. Jos kumit on oikeanlaiset ja ehjät, ei ole mitään syytä niitä vaihtaa. Etujarruissa sitävastoin jarrusatulan tiivistekumin kuuluu vetäytyä sen verran ettei jarrupala jää laahaamaan.

    #165243

    ….ja ovat mainioita pyyhkijöiden akselin läpiviennin suojia korin ulkopuolelle, jos on väljyttää ja vuotoa siellä.

    #165244

    @miki wrote:

    Kyllähän noita takajarrukenkiä huomattavasti kumin kimmoisuutta voimakkaampi jousi vetää irti rummuista. Jos kumit on oikeanlaiset ja ehjät, ei ole mitään syytä niitä vaihtaa. Etujarruissa sitävastoin jarrusatulan tiivistekumin kuuluu vetäytyä sen verran ettei jarrupala jää laahaamaan.

    Vetää, ja jo hetken aikaa harkitsin vaihtavani vanhusmallisen jousen hevosenkenkäjousen tilalle samaisesta syystä. Mutta kuten sanottua, takajarruosat ovat muutoin täsmälleen samat, mutta nuo kumit vaihdoin ja homma asettui.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165245

    kävin aamulla säätämässä jarruja ja nyt ne ovat rahinarajalla eli lähemmäs ei saa. silti poljin menee ekalla polkaisulla syvemmälle kun tokalla. kuuntelin jarrujen ääntelyä ja takaa kuuluu vain pieni naksahdus kun poljinta painaa.
    kuljin on katsastamati niin ei pääse kokeilemaan jarruttelua mutta jätin perän pystyyn ja meinaan vielä kokeilla ilmailua. mikko

    #165246

    Tarkoitatko rahinarajalla sitä, että rengas pyörii ja kenkä ottaa juuri ja juuri rumpuun? Olen monesti säätänyt tätäkin ronskimmin, eli kenkä ottaa kosketusta hieman ja selvästi hidastaa pyörimistä. Kuitenkin niin, että etu- ja takakenkä laahaavat suurinpiirtein saman verran. Montaa kilometriä ei tarvitse ajaa kun rummun epätasainen kuluma poistuu ja kengät hakeutuvat uusille sijoilleen. Tällä menettelyllä olen jo vuosia saanut täysin tasan näyttäviä takajarrujen dynolukemia, vaikka olisin seisottanut kuljinta välissä.

    Kuten jo aiemmin muut ovat todenneet, ilman tuntee polkimen pehmeydessä. Kova poljin=ei ilmaa, joustava pehmeä poljin=ilmaa. Muu ylimääräinen liikehdintä johtuu muista syistä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165247

    täytyypä säätää kengät vielä vähän lähemmäs. poljintuntuma on ekalla polkaisulla vähän pehmeä ja sitten tokalla jo kova. kun on ensimmäinen kerta lhm-nesteen kanssa niin onko ilmaus hankalampaa kuin “tavallisen” nesteen järjestelmässä muissa kulkimissa kun ilmaus on ollut helppoa vai johtuuko jarruputkien “mutkittelusta ? Mikko

    #165248

    Johtuu siitä kaksipiirisestä pääsylinteristä..
    Itsellä oli samoja vaivoja kun vaihdoin pääsylinterin vuosi sitten niin piti säätää takakengät jumiin ja säätö löysätään juuri niin vähän että rumpu pyörii tarttumatta kenkiin..
    Ilmauksen takajarruille jouduin tekemään moneen kertaan uudelleen ennen kuin kaikki ilmakuplat sai pois,,
    sen jälkeen jarrut toimi kertapolkaisulla kaikkiin pyöriin eikä poljin painunut enää syvälle..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165249

    kiitokset hyvistä neuvoista nyt tuntuu jarrut toimivan. ei muuta kun konttorille kuulemaan onko tunne oikea. mikko

    #165250

    Itse olen 20 v. käyttänyt silikonijarrunestettä ja sen kanssa monella ongelmia ilmauksen kanssa.
    Asiaa tutkittuani olen ruvennut käyttämään menetelmää jossa paineen kanssa puristetaan ilma ulos:
    kaveri löysää ilmausruuvia vain sen verran että käytännössä vain ilma tulee ulos ja poljinta
    painetaan voimalla, kuvaannollisesti sanottuna hampaat irvessä. Mikä tärkeää, ilmausruuvi suljetaan aina ennenkuin poljin nostetaan. Etuna tarpeettoman juoksutettavan nesteen olematon hukka ,koskaan aiemmin ei ole ollut niin hyvää
    poljintuntumaa. Puheet silikoninesteen “pehmeydestä” taitavat siten olla paljolti “potaskaa”.
    Menetelmä toimii tietenkin muillakin nesteillä. Silikoninesteellä tosin voimia vaativaa operaatiota ei tarvitse
    tehdä vähän liioitellen sanottuna kuin kerran elämässä.

Esillä 14 viestiä, 16 - 29 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.