Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarrujen säätö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123513

    Nyt kun katsastus taas lähestyy.

    Onko kellään tiedossa sopivaa kikkaa etujarrujen säätöön kun kuskin puoli ei ole yhtä tehokas? Viimevuonna katsastuksessa meni läpi juuri ja juuri kun oli onneksi reilu katsastusmies ja lämmitti jarruja niin et sai ne siihen 30% sisään.
    Olen nyt säätänyt niin et kuskinpuoli on niin lähellä rumpua et jo hieman hankaa ja pelkääjän puoli on reilusti “irti” mut silti apukuskin puoli hiekalla jarruttaessa ottaa paremmin kiinni.
    Onkohan palat jo lopussa vai mikä on vialla?

    Mikko

    #140781

    Kannattais kurkistaa niiden rumpujen sisälle,, voi olla neste vuoto joka on sotkenut toisen jarrun kengät?? Oireet viittais sinne.. Oikein hyvät ja tasaiset jarrur saa kun sorvauttaa rummut,, monesti vanhemmuuttaan kuluneet soikeaksi?? Jarru sylinterit kannattaa hoonata ja uudet tiiviste kumit sisään.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140782

    saako jarrurummun sorvauttaa!!?? 🙄

    #140783

    Törmäsin keväällä sellaisiin jarruihin, että vetoakselin kumin klemmari oli löysä ja sieltä oli kulkeutunut rasvaa jarrurumpuun! Sama homma: reputti katsastuksen jarrujen puollosta. Otin rummun auki ja putsasin kengät ja rummun rasvanpoistoaineella… Jarruttelua ja ei muuta kuin leimalle.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140784

    Saahan jarrurummun sorvauttaa,, kunhan ei mene alimittaan,, siis ulkokehän paksuus.. Toki kengät pitää sitten muokata kehälleen sopivaksi rummun säteen mukaisiksi..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140785

    Saakos sen rummun auki ilman vetoakselin irroitusta,tiistai aamuna katsastus niin ei oo aikaa isolle rempalle.

    Mikko

    #140786

    Voithan vielä kokeilla tiukata käsijarrua siltä puolelta mikä ei pidä niin hyvin. Se on semmonen hetken apu mutta välillä se jopa auttaa. Kiristät ja kokeile soralla.

    #140787

    Kyllä rummun pitäisi wanhuksessa tulla siitä nivelen yli. Hyviä konsteja jo tarjottukin, ja kyllä puoltviin jarruihin kannataa suhtautua vakavasti, koska paniikkijarrutuksesta voi muuten tulla mielenkiintoinen.
    Ne epäkeskopalat, mikäli siinä vielä sellaiset on, voivat väärin säädettynä tehdä sen että kengät eivät puristu rumpua vasten koko pinta-alaltaan. Joku viisas voisi kertoa kuinka ne oikeasti säädetään, ja teen sitten itsekin ohjeiden mukaan 😀
    Niin, ja jos olet säätänyt niin kireälle että hankaa, voi myös olla kitkapinta niin lasittunut ettei toimi kunnolla sen takia.

    #140788

    Epäkeskot tulisi säätää siten,, että epäkeskojen nokat osoittaa ylöspäin.. Säädetään siis siten että avainta käännetään takakengällä taaksepäin ja etukengällä eteenpäin.. Jarruja löysätään epäkeskoja kääntäen etusta taaksepäin ja takasta eteenpäin.. Kun jarruja kasataan jarrukilpeen,, kannattaa jo lähtiessä asettaa epäkeskot osoittaan keskellepäin eli vetoakseliin päin,, silloin ovat niin sanotusti nolla asennossa.. Kun jarru on kasattu ja rumpu paikoillaan,, pyöritetään rumpua ja aletaan kääntämään säätöjä kunnes kenkä tuntuu hipovan rumpua ja toinen kenkä samoin.. Siis etukengän säätöä eteenpäin ja takasen taaksepäin.. Epäkeskojen anatomia selviää parhaiten kun jarrukengät ovat irti ja katsoo miten epäkeskot käyttättäytyy niitä käännettäessä säätö tilanteessa..
    PS: On tärkeää että jarrukengät on asennettaessa keskitetty jotta ottavat rumpuun tasaisesti koko pituudeltaan,, elikkä jarrupinta on joka kohdasta yhtä kaukana akselin keskipisteeseen mitattuna..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140789

    Anteeksi huono kysymyksen esittäminen. Keskitystä, eli niitä alapään epäkeskoja tietenkin tarkoitin 😀

    #140790

    Jarrukenkien keskittämiseen on olemassa erikois työkalu.. Kuitenkin näppärä henkilö selviää siitä säädöstä kohtuullisesti toimimalla vaikkapa siten että kun kenkien etäisyys säätö mikä tehdään kilven takaa on niin sanotusti nollassa,, säätää sitten ala epäkeskolla kengän alapään mahdollisimman likelle vetärin keskiötä,, seuraavaksi mittaa jarrukengän pinnasta jarrukilven reunaan sekä kengän ylä että ala päässä olevan mitan ja säätää seuraavaksi ala epäkeskolla kengän niin että se on yhtä kaukana jarrukilven reunasta joka kohdasta mitaten.. Nyt jarrurumpu sopii paikoilleen ja pääsemme säätämään taka säädöillä jarrun käyttökuntoon,, kuten edellisessä viestissäni yritin kertoa..
    Ala säätöä kääntelemällä ja katsomalla mitä tapahtuu,, näppärä henkilö oivaltaa sen säädön merkityksen ja homma on sen jälkeen niin sanotusti “hanskassa”
    PS: Vielä kun mittaa ennen kun laittaa rummus pailoilleen,, että kenkien pintojen etäisyys ristiin mitattuna toisen kengän ylhäältä toisen kengän alapäähän,, kumpaankin suuntaan mitatun ristimitan tulee olla sama ja karvan verran pienempi kuin rummun sisä halkaisian mitta..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140791

    Kiitos Manu. Tein suurin piirtein noin , paitsi etten mitannut. Nyt ottaa kyllä kumpikin tasaisesti kun jarruttaa kunnolla, mutta kun painaa vähän, tuntuu kuin toinen puoli ottaisi ensin.
    Tuli nyt sekin mieleen alkuperäiseen otsikkoon palatakseni, että minulla jumitti joskus takana sylinterin toinen pää, toisen liikkuessa vapaasti.

    #140792

    Avasin rummun tänään,pintaa oli paloissa ei rasva vuotoja.Sylinterit liikkui minusta aika vähän,johtuisko siitä. Mikä on normaali liike “matka” jonka niiden pitäisi liikkua.Kumpikin liikkui yhtä paljon,suunnilleen.

    No huomenna näkee liikkuuko tarpeeksi 😯

    Mikko

    #140793

    Jos rumpu on vielä irti, hinkkase kenkiä hiema keskikarkealla hiekkapaperilla, poistaa lasittumat ja ottaa paremmin (ainakin vähän aikaa).

    #140794

    Jarrusylinterin mäntien kuuluu liikkua sisäänpäin sen minkä ne sopivat keskenään menemään ja ulospäin sen verran mitä suojakumit antaa myöten,, eli siis kitkattomasti joka kohdassa..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 36)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.