Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarrujen säätö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #140795

    Nyt kun päästiin kunnolla jarrujen maailmaan niin voisiko joku ojentaa, että miksi poljin menee suht alas ekalla painolla ja tokalla painolla ottaa jo ylhäällä oikein napakasti? Olen tän kanssa nyt koko kesän välillä pähkäillyt oikein urakallakin ja menee tosiaan katsastuksesta läpi kyllä, mutta hieman oudot ovat. Ilmattu on edestä ja takaa 150 kertaa tasaisella, nokka ylhäällä, perä ylhäällä eri variaatioilla maan ja taivaan väliltä. Takajarrukenkiä on säännöllisesti tuotu säädöistä lähemmäksi rumpua ja kerran avasinkin takarummut ja tarkistin sillä erikoistyökalulla, että ne on ok ja olihan ne. Etu palat ja levyt on uudet ja käsijarru pitää hyvin. Jarruputket ja kaikki tiivisteet on uudet ja pääsylinterikään ei vuoda. Eli millä selittäisitte polkimen vapaaliikkeen?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140796

    Säädä hiukan polkimesta menevää tappia pitemmälle niin jo tulee napakka poljin.

    #140797

    Tarkista vielä sieltä pääsylinterin polkimelta se vapaa liike milloin sylinterin mäntä lähtee liikkeelle,, siinä varressa on säätö joka säädetään siten että tangon tulisi olla lähtiessä kiinni männän päässä kuitenkaan ei työntää sitä.. Välys jotain 0.20 mm…
    Tämä viesti jatkona tuohon yllä olevaan….
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140798

    Wanhuksissa, joissa varsinainen poljinmekanismi on rungossa kiinni, ei käsittääkseni tapissa ole säätömahdollisuutta, mutta uudemman mallin työntötanko sopii sinne lyhennettynä.

    Ko. vanhanmallinen mekanismi vanhemmiten väljistyy ja tuohon välykseen kannattaa todella kiinnittää huomiota.

    #140799

    @Isoo-Jukka wrote:

    Wanhuksissa, joissa varsinainen poljinmekanismi on rungossa kiinni, ei käsittääkseni tapissa ole säätömahdollisuutta

    Kyllä minulla on säätömutteri wanhusmysteerion tapissa. Mutta totta, se asetelma kyllä on kulutustavaraa.

    #140800

    Hu,hu katsastus ohi ja läpi meni 😆
    0,9 vasen 1,0 oikea etujarru ei juurikaan heittoa 🙄 Vaikka hiekalla aina oikea lukossa ja vas ei jättäny jälkeekään hiekkaan.
    Takajarrut oli 0,6 kumatkin
    Muutenkin oli kaikki kunnossa ❗

    Mikko

    #140801

    Sehän kiva,, että kuljin on katsastettu.. Niitä jarruja kannattaa katsoa talven aikaan että onko rummuissa lievää soikeutta?? Se oireilee juuri toulla tavalla kun kerrot.. Sitten jarrusylinterit tulee toimia ilman takertelua.. On yllättävää kuinka tasaiset ja ottavat jarrut ovat jos rummut ovat ihan pyöreät…

    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140802

    @Akaile wrote:

    Nyt kun päästiin kunnolla jarrujen maailmaan niin voisiko joku ojentaa, että miksi poljin menee suht alas ekalla painolla ja tokalla painolla ottaa jo ylhäällä oikein napakasti?….. Takajarrukenkiä on säännöllisesti tuotu säädöistä lähemmäksi rumpua ja kerran avasinkin takarummut ja tarkistin sillä erikoistyökalulla, että ne on ok ja olihan ne. Etu palat ja levyt on uudet ja käsijarru pitää hyvin.

    Oikeastaan ei enää jää vaihtoehdoiksi kuin se että takana jää kengät kuitenkin jostain syystä kauaksi. Käsijarru ei levyjarrujen kanssa tuohon mitenkään vaikuta, eikä levyjen/palojen kunto. Eikä oikein edellä kuvailtu polkimesta pääsylinterille menevä tankokaan, jos siinä olisi säädössä vikaa eli liikaa välystä niin sehän sinne jäisiä vaikka kuinka polkisi…

    Voisiko olla “liian hyviksi” kunnostetut takajarrut, siis sillai että kehimissäädöt pyörisivät turhan herkästi aiheuttaen sen että takajarrukengät hiljalleen lisäisivät välystä..? Eikä tuossa pitäisi tulla mitenkään mahdottoman suurta eroa ekan ja seuraavien polkaisujen välillä, vaikka takaa säädöt jättäisikin niin kauaksi kuin mahdollista. Omassa TInskussani on takana säädöt mahdollisimman kaukana sekä takana isommat jarrusylinterit, eikä silti polkaisuilla ole isoa eroa…

    Jos Jykylän suunnalla liikut niin voitaisiin vertailla petaalien liikkeitä..? 🙄

    @cee4 wrote:

    0,9 vasen 1,0 oikea etujarru ei juurikaan heittoa 🙄 Vaikka hiekalla aina oikea lukossa ja vas ei jättäny jälkeekään hiekkaan.

    Miltäs katsastuksessa näytti dynamometrin viisarien liikkeet, heiluiko näyttämä pyörimisen tahtiin..? Tämä kertoisi myöskin rummun soikeudesta…

    #140803

    Itse olen testannut etu ja käsi jarrun toiminnan asvaltilla pitämättä ohjauksesta kiinni ykkösellä ajamalla,, kääntää pyöriä paremmin ottavan jarrun puolelle.. Takaset samoin asvaltilla peruuttaen ja polkien lujaa jarrua jolloin perä nousee tuki varsillaa ylöspäin.. Liikkeen pysähdyttyä löysää jarrun ja seuraa laskeutuuko perä samaan tahtiin kummaltakin taka nurkalta.. Vanha kikka 80 luvulta..

    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140804

    @cee4 wrote:

    Nyt kun katsastus taas lähestyy.

    Onko kellään tiedossa sopivaa kikkaa etujarrujen säätöön kun kuskin puoli ei ole yhtä tehokas? Viimevuonna katsastuksessa meni läpi juuri ja juuri kun oli onneksi reilu katsastusmies ja lämmitti jarruja niin et sai ne siihen 30% sisään.
    Olen nyt säätänyt niin et kuskinpuoli on niin lähellä rumpua et jo hieman hankaa ja pelkääjän puoli on reilusti “irti” mut silti apukuskin puoli hiekalla jarruttaessa ottaa paremmin kiinni.
    Onkohan palat jo lopussa vai mikä on vialla?

    Mikko

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #140805

    @Akaile wrote:

    Nyt kun päästiin kunnolla jarrujen maailmaan niin voisiko joku ojentaa, että miksi poljin menee suht alas ekalla painolla ja tokalla painolla ottaa jo ylhäällä oikein napakasti? Olen tän kanssa nyt koko kesän välillä pähkäillyt oikein urakallakin ja menee tosiaan katsastuksesta läpi kyllä, mutta hieman oudot ovat. Ilmattu on edestä ja takaa 150 kertaa tasaisella, nokka ylhäällä, perä ylhäällä eri variaatioilla maan ja taivaan väliltä. Takajarrukenkiä on säännöllisesti tuotu säädöistä lähemmäksi rumpua ja kerran avasinkin takarummut ja tarkistin sillä erikoistyökalulla, että ne on ok ja olihan ne. Etu palat ja levyt on uudet ja käsijarru pitää hyvin. Jarruputket ja kaikki tiivisteet on uudet ja pääsylinterikään ei vuoda. Eli millä selittäisitte polkimen vapaaliikkeen?

    Itse aikoinaan tappelin saman ongelman kanssa.Syyksi paljastui takasylinterin kumit jotka painoivat männät sisälle sylinteriin.Kyseisissä sylintereissä ei ollut jousta sisällä.Vika korjattiin ottamalla vanhasta sylinteristä jousi joka katkaistiin sopivaksi.Jousi painoi männän kiinni jarrukenkään,korjauksen jälkeen jarrut oli kunnolliset.

    Tapsa

    #140806

    Takana ei ainakaan viisarit heilunu mut etujarruissa en muista 😯 Tais jännittää niin

    Mikko

    #140807

    Aika ajoin täällä foorumissa tulee niin hyviä vinkkejä oireiden tunnistukseen ja erilaisten ongelmien ratkaisemiseksi, että harmittaa niiden “hautaantuminen” tänne cyberavaruuteen.

    Olisi mahtavaa jos jollakulla olisi aikaa alkaa keräämään kokemuspohjaista tietopankkia erilaisista oireista ja niiden mahdollisista aiheuttajista. Esimerkkinä vaikkapa tämä syvälle painuva poljin, johon voi olla montakin syytä tilanteesta ja 2cv-mallista riippuen.

    Yksi tilanteen aiheuttaja wanhuksessa voi olla nimittäin pehmenneet “joustavat” kumiputket. Itselläni tosin on kokemusta hieman päinvastaisesta eli paine meni läpi, mutta iän myötä ahtautuneissa putkissa paine purkaantui takaisin päin vain hyvin hitaasti ja tuloksena olivat laahaavat jarrut. Vasta kun putki oli irti ja yritti puhaltaa sen läpi, totuus valkeni.

    Mutta todellakin mahtava tietopankki syntyisi jakamalla foorumissa käsiteltyjä aiheita kategorioihin (esim. JARRUT), sitten kuvaisi ongelman (esim. POLJIN PAINUU SYVÄLLE) ja copypastella keräisi täältä nimenoman kokemuspohjaista tietoa.

    Tällaisen tiedon kerääjällä pitäisi olla tietysti jonkinmoista teknistä tietämystä osatakseen suodattaa olennaisen informaation pelkäistä spekulaatioista. Onko innokkaita?

    Niin kauan kuin foorumin tietokanta pysyy tallessa, voi tietysti haku-toiminnolla löytää vaikka mitä, mutta aika työlästä se voi olla.

    Avaanpä tästä aiheesta myös oman keskusteluketjun.

    #140808

    Jasu: En oikein usko, että ne pahemmin elää, koska takakenkien herkistelyiden välissä säätömutterit jämähtää jo ihan tuntuvasti paikoilleen… Mutta tuo Elevarin vinkki kuulostaa järkevältä: Kyseessä on siis lhm-takajarrusylinterit ja kumit ovat hyvinkin pehmeät ja uudehkot, joten voipi hyvinkin olla, että ne eivät ole jämähtäneet tarpeeksi ja palautuvat liikaa.. Muutenkin poljinta painellessa kuulostaa, että se pitkä liikerata syntyy nimenomaan takaa.. ainakin sellainen kumin narina sieltä tulee.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140809

    Aika vahvasti tuntuu että tuo Elevarin mainitsema(kin) syy voi olla kovin todennäköinen. Ja erittäin looginenkin…

    Olisiko niin että “heltta” -mallisilla tiivisteillä tätä jousta käytettäisiin varmistamaan ettei kuppimainen tiiviste poikittain kääntyisi, O-rengastiivisteillähän tätä vaaraa ole ei..?

    Nimim. purin juuri viikko takaperin varaosatukivarresta LHM-sylinterin pois, O-renkaisen, eikä tuota mainittua jousta siinä ollut vaikka muistikuvat sellaisen nähneensä väittää…

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 36)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.